Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,560 22 mei 2024 17:35
  • -0,030 (-0,54%) Dagrange 5,510 - 5,605
  • 181.100 Gem. (3M) 278,2K

Tijd voor believers

54 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 november 2013 15:31
    quote:

    *Justin* schreef op 6 november 2013 13:39:

    [...]
    ...
    Als een iPhone app na afdracht aan Apple 40 euro oplevert, dan is er in de cashflow direct een toevoeging van EUR 40. Maar omdat het in 16 kwartalen wordt ingeboekt zie je per kwartaal EUR 2,50 binnenkomen gedurende 16 kwartalen.
    ...
    Verkoop je 100.000 apps in een kwartaal dan levert het 4 miljoen cash op in dat kwartaal, maar in de omzet zie je 100.000 x 2,50 = 250.000 euro. Niks dus. Uiteindelijk gaat dit uiteraard optellen, maar dat is meer iets wat gradueel opbouwt.

    Het is eigenlijk ook logisch. De app bevat 0,00 euro aan hardware. Dus loopt nooit zomaar de P&L in. Het is 100% software en content. En iemand die de app koopt krijgt tot in lengte van dagen gratis updates. De verkoop brengt verplichtingen met zich mee, het onderhoud van de app, en daarom werkt het zoals het werkt. Ik zeg 'tot in lengte van dagen', maar misschien komt er ook wel een grote redesign (op basis van de nieuwe PND) waardoor je de app echt weer opnieuw moet aanschaffen. Dat zou weer cash momentje worden als je dat toepast op je totale installed base van 4 jaar app kopers.

    ...

    Je zult ter relativering wellicht terecht kunnen inbrengen: de deferrals bedragen nu zo'n 30 miljoen per jaar op een omzet van 950 miljoen. Dus zo'n 3% van de omzet die niet zichtbaar is. Het is echter wel een groot deel van de marge die naar de toekomst wordt verschoven. Op de totale winst die TomTom maakt is het geen 3% maar 50%. (!!)
    Ik denk dat TT die 'lifetime' van een app heel handig speelt. Geen echt hard einde, maar geleidelijk uitfaseren. Zodat je vanzelf wel naar een nieuwe gaat uitkijken, net zoals Microsoft met hun Windows nr. zoveel (je wordt er ziek van, ik heb nu zelfs problemen met Skype, mijn dochter+kleinzoon in en ver buitenland zien me niet meer, ondanks een goed werkende? webcam...). Sorry als ik vanmorgen daarom vroeg op was en mogelijk wat sacherijnig ben.

    Over die 30 mln extra deferrals: dat is de stijging dit jaar. Het totaal aan deferred revenues is nu >120 mln, 2x zoveel als eind 2010. Dus mag je eigenlijk 20 mln bij elke jaaromzet sindsdien optellen. En nu nog meer, want er is van een versnelling sprake. Ook bij het 'non-current' deel (apps), en dat maakt het extra spannend.
    Jij verwijst ook naar app-achtige dingen bij automotive in de nabije toekomst. TT heeft het over minder hardware bij BusSol, maar groeit de echte cash-omzet minder hard? Of is het deels deferred = verborgen? En dan komen de all-in GO's er nog aan...

    In deze fase van TT's transitie moet je de defrevs niet negeren. Inzicht in die dingen kan zomaar vele procenten in de eps 'onder de motorkap' schelen, en dus in de koers.

    HG had het volgens jou over 75-80% marge bij defrev. Ik neem een marge van 77,5% en gemiddeld 20% belasting. Dan is de netto winst op die defrev 77,5% x 0,80 = 62%. We hebben dus nog > 120 mln x 62% netto winst tegoed, oftewel € 0,34 per aandeel, non adjusted.

    Beetje flauw, want dat is in meerdere jaren opgebouwd, en tegenover die vrijval = uitkering zullen weer nieuwe deferrals staan. Maar het geeft wel een indruk van de 'diepte' van TT's cash.
  2. [verwijderd] 6 november 2013 19:13
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 6 november 2013 15:31:

    [...]

    Ik denk dat TT die 'lifetime' van een app heel handig speelt. Geen echt hard einde, maar geleidelijk uitfaseren. Zodat je vanzelf wel naar een nieuwe gaat uitkijken, net zoals Microsoft met hun Windows nr. zoveel (je wordt er ziek van, ik heb nu zelfs problemen met Skype, mijn dochter+kleinzoon in en ver buitenland zien me niet meer, ondanks een goed werkende? webcam...). Sorry als ik vanmorgen daarom vroeg op was en mogelijk wat sacherijnig ben.

    Over die 30 mln extra deferrals: dat is de stijging dit jaar. Het totaal aan deferred revenues is nu >120 mln, 2x zoveel als eind 2010. Dus mag je eigenlijk 20 mln bij elke jaaromzet sindsdien optellen. En nu nog meer, want er is van een versnelling sprake. Ook bij het 'non-current' deel (apps), en dat maakt het extra spannend.
    Jij verwijst ook naar app-achtige dingen bij automotive in de nabije toekomst. TT heeft het over minder hardware bij BusSol, maar groeit de echte cash-omzet minder hard? Of is het deels deferred = verborgen? En dan komen de all-in GO's er nog aan...

    In deze fase van TT's transitie moet je de defrevs niet negeren. Inzicht in die dingen kan zomaar vele procenten in de eps 'onder de motorkap' schelen, en dus in de koers.

    HG had het volgens jou over 75-80% marge bij defrev. Ik neem een marge van 77,5% en gemiddeld 20% belasting. Dan is de netto winst op die defrev 77,5% x 0,80 = 62%. We hebben dus nog > 120 mln x 62% netto winst tegoed, oftewel € 0,34 per aandeel, non adjusted.

    Beetje flauw, want dat is in meerdere jaren opgebouwd, en tegenover die vrijval = uitkering zullen weer nieuwe deferrals staan. Maar het geeft wel een indruk van de 'diepte' van TT's cash.

    Je noemt terecht even business solutions.

    Er is bij business solutions weliswaar sprake van ieder kwartaal 1 miljoen euro meer omzet 19-20-21 mln etc. Maar het aantal abonnees stijgt nog steeds met 30% exclusief acquisitie.

    Er was al een onoplettende analist die aan die omzetcijfers meende te kunnen zien dat business solutions omzetgroei afvlakt. Het verschil zit hem denk ik in deferrals. Als binnen bus sol minder hardware wordt verkocht en meer abonnees, dan ga je optisch niet zo snel vooruit in de omzet.
  3. forum rang 4 nb 7 november 2013 09:56
    victor
    Nine of 10 licensed drivers would consider buying a self-driving car if it meant paying a lot less for insurance, a new survey by consumer Web site CarInsurance.com says."

    We zijn eigenlijk een stelletje luie donders, we willen gewoon een auto met chauffeur voor de deur en voor minder geld.
    hier zit een gat in de markt
54 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links