Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,695 31 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,605 - 5,735
  • 246.504 Gem. (3M) 280,6K

Weekend - het Uur U +30%?

54 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 september 2013 17:35
    Het was weer een mooie week voor de koers van TomTom. Een klein deeltje van de enorme onderwaardering is door de afbouw van AKO opgelost maar men blijft de koers onder controle houden. Goddijn blijft echter nog steeds muisstil over het aanpakken van de onderwaardering voor ALLE aandeelhouders. Waarom duurt dat zo lang?

    Nu AKO zo'n beetje het deel dat ze in de periode maart-juni extra short zijn gegaan heeft afgebouwd, bekruipt mij toch een unheimisch gevoel. Zou er dan toch een de eventuele link zijn van dat 2013-shortdeel met de aankoop van het enorme TomTom-aandelenpakket van Delta-Lloyd door Botman zijn Dasym in zo'n beetje diezelfde periode? Op de bodemkoers die veroorzaakt werd door die uitbouw van shortpositie. Zouden ze dan voor de rest gewoon zijn ingedekt?

    Volgende week is de laatste week voor de stilteperiode van de Q3-cijfers die op 30 oktober komen.

    Zal het dan toch nog snel gaan gebeuren nu? Maandagmorgen houd ik mijn hart vast en hoop vurig dat Dirk-Frank geen gelijk krijgt met zijn +30%.

    Iig iedereen een fijn weekend en lekker genieten van de koers die ook gewoon uit zichzelf op weg is naar de €6 en vervolgens de €7.
    Daar is een smerige delisting tegen een prikkie van €6-€8 door exit-boeven en hun dirty-bank helemaal niet voor nodig.
  2. [verwijderd] 20 september 2013 18:51
    quote:

    DirkFrank schreef op 20 september 2013 17:57:

    @exit..helemaal geen mooie week voor tomtom. Koers geen ene F*** opgeschoten..prietpraat
    Prachtige week, de koers heeft even de noodzakelijke en onvermijdelijke horizontale beweging gemaakt en kan het binnenkort weer hoger op gaan zoeken.
  3. [verwijderd] 20 september 2013 20:29
    quote:

    Dinah-Moe Tomm schreef op 20 september 2013 18:51:

    [...]

    Prachtige week, de koers heeft even de noodzakelijke en onvermijdelijke horizontale beweging gemaakt en kan het binnenkort weer hoger op gaan zoeken.
    Zo zie ik het ook. En zelfs af en toe fors terug behoort tot de realiteit en de waan van de dag. De lijn is echter snel op weg naar de €7 door de Q3-cijfers en mogelijke verhoging van de outlook 2013. Daarna wordt naar mijn verwachting in 2014 de €15 opgezocht. Over 2015 en 2016 ga ik het nu even niet hebben.

    Consumer was 5 jaar geleden nog zo'n beetje 100% van de omzet en daarna 5 jaar lang het zorgenkindje door dalende verkopen van de PND-kastjes. Q2 was een grote verrassing; de daling is ten einde gekomen. De nieuwe producten binnen Consumer zijn geweldig; GO is wereldtop qua navigatie en nieuwe Sportswatches worden lovend onthaald door de kritische gebruikersbase van sporters.

    Inmiddels is er zo'n 50% nieuwe omzet bijgekomen uit 3 divisies die zich riohten op Software & Services met hogere marges:

    1. Business Solutions groeit gezond verder de komende jaren.

    2. Het aantal nieuwe megadeals binnen Automotive is indrukwekkend:
    Fiat-Chrysler, Mazda, Lexus, Renault, Peugeot-Citroen, Toyota, Mercedes, Ford etc.
    En die deals moeten grotendeels nog in de komende periodes in de cijfers gaan komen en groeien.

    Zodra de automarkt licht herstelt gaat het bij TomTom 3x zo hard
    (groter verkoopvolume X groter percentage inbouw (25% nu groeit komende jaren snel) X groter aantal fabrikanten/modellen met TomTom-inside).

    3. Daarnaast is er de explosieve groei in de smartphonemarkt; Licensing.
    Ook hier veel nieuwe megadeals, waaronder Apple, Samsung, BlackBerry, Telenav, China-Autonavi, Sony etc.
    Er zijn inmiddels enkele honderden miljoenen telefoons met TomTom-inside. Aangezien TomTom naar alle waarschijnlijkheid betaald krijgt naar rato
    van het daadwerkelijk gebruik van die maps op de smartphone, de gebruikers nog moeten wennen en de app-ontwikkelaars nog volop bezig zijn met het integreren van die maps staan de inkomsten nu nog in de babyschoentjes. Zodra men is gewend kan het heel hard gaan met deze nieuwe inkomstenbron.

    TomTom heeft 2 peers:
    hardware: Garmin dat zo'n 15 X K/W doet.
    software & services: Fleetmatics dat eergisteren 117 X K/W deed maar door een nieuwe aandelenemissie tijdelijk is gezakt naar 96 X K/W

    Qua gemiddelde zou TomTom 60 X WPA kunnen doen, maar ik kan prima leven met 50 X WPA.
    Als je met een andere bril op kijkt, de waarde per los onderdeel, dan is TomTom momenteel ook zo'n €30 waard.
    Alleen al de kostprijs van de kaarten is minimaal €18,-- terwijl de gemiddelde kostprijs van de 3 wereldspelers TomTom, Google en Nokia-Here ergens rond de €40,-- ligt. Wil een partij als Apple zelf kaarten gaan maken, dan is men hetzelfde als Google kwijt (ergens rond de €60,--) en 5 jaar bezig met alle risico's van dien. Nieuwe toetreders met kwaliteitskaarten zijn dus niet te verwachten.
  4. [verwijderd] 20 september 2013 20:48
    quote:

    DirkFrank schreef op 20 september 2013 20:40:

    ja ja 30% op huidige koers = exitprijs..Ik weet dat dit heel irritant is maar dat gelul over de waarde van die kaarten is dat ook + al die andere lofuitingen.
    Keiharde omzet en winst cijfers. Daar gaat het om. We zien het wel op 30 oktober...
    Ik ben ff kwijt wat de waarde is van die kaarten.
  5. [verwijderd] 20 september 2013 21:18
    quote:

    Straddleman schreef op 20 september 2013 20:48:

    [...]

    Ik ben ff kwijt wat de waarde is van die kaarten.
    Ze zijn in 2008 gekocht voor 14 euro en fors uitgebreid in de afgelopen 5 jaar. De kostprijs is 18 euro.

    In 2009 zijn ze fors afgeboekt uitsluitend en alleen vanwege verminderde economische omstandigheden c.q. vooruitzichten (lees dalende PND inkomsten). Zodra die verbeteren zou je ze dus weer moeten opwaarderen. Leuke boekwinst maar fiscaal niet aantrekkelijk.

    TomTom heeft overigens een lage kostprijs als je die afzet tegen het gemiddelde van de 3 wereldspelers TomTom, Google en Nokia-Here; dat is ruwweg 40 euro.

    Overigens heeft TomTom ondanks 5 crisisjaren de enorme schuldenberg van de 2,9 miljard euro aanschaf van de kaarten in 2008 afgebouwd naar nu nul. Een meer dan knappe prestatie.
  6. [verwijderd] 20 september 2013 21:31
    quote:

    exit Q3 schreef op 20 september 2013 21:18:

    [...]

    Ze zijn in 2008 gekocht voor 14 euro en fors uitgebreid in de afgelopen 5 jaar. De kostprijs is 18 euro.

    Dat is goedkoop want de gemiddelde kostprijs van de 3 wereldspelers TomTom, Google en Nokia-Here ligt ergens rond de €40,-- . Wil een partij als Apple zelf kaarten gaan maken, dan is men hetzelfde als Google kwijt (ergens rond de €60,--) en 5 jaar bezig met alle risico's van dien. Nieuwe toetreders met kwaliteitskaarten zijn dus niet te verwachten.
  7. [verwijderd] 20 september 2013 21:40
    quote:

    Straddleman schreef op 20 september 2013 21:31:

    [...]

    Dat is goedkoop want de gemiddelde kostprijs van de 3 wereldspelers TomTom, Google en Nokia-Here ligt ergens rond de €40,-- . Wil een partij als Apple zelf kaarten gaan maken, dan is men hetzelfde als Google kwijt (ergens rond de €60,--) en 5 jaar bezig met alle risico's van dien. Nieuwe toetreders met kwaliteitskaarten zijn dus niet te verwachten.
    Eindelijk iemand die kan rekenen. Wat zijn je koersdoelen per jaar voor de periode 2013-2016?
    Of ben je soms ook een alias van de bekende basher met die bewust onwaarschijnlijk lage verwachtingen?
  8. [verwijderd] 20 september 2013 21:46
    quote:

    DirkFrank schreef op 20 september 2013 21:35:

    ? apple maakt voor een appel en een ei gebruik van de TT kaarten...
    Nu nog wel want het aantal daadwerkelijke gebruikers van de maps op de iphone is momenteel nog vrij beperkt. TomTom krijgt zo goed als zeker betaald naar rato van het daadwerkelijk gebruik. Binnen nu en een jaar schieten deze nieuwe inkomsten als een raket omhoog als de gebruikers een beetje gewend zijn en meer en meer Apps gebruik gaan maken van de Maps.
  9. [verwijderd] 20 september 2013 22:01
    quote:

    exit Q3 schreef op 20 september 2013 21:40:

    [...]

    Eindelijk iemand die kan rekenen. Wat zijn je koersdoelen per jaar voor de periode 2013-2016?
    Of ben je soms ook een alias van de bekende basher met die bewust onwaarschijnlijk lage verwachtingen?
    In 2013 kan er nog wel 7 euro op de borden komen om in 2014 door te stijgen naar 15 euro.
    Over 2015 en 2016 wil ik het nog niet hebben.

    Ben jij soms een alias van de bekende pumper met die bewust onwaarschijnlijk hoge verwachtingen?

  10. [verwijderd] 20 september 2013 22:20
    Ik ga wat opschrijven waar ik me zelf mee verbaas. Wie mijn posts uit het verleden kent weet dat ik sinds vorig najaar vooral in TomTom zit vanwege de waarde die het bedrijf in de handen van een grootmacht zou hebben. En de verwachting dat die waarde zou blijken uit een snel bod van waarschijnlijk Apple.

    Ik twijfelde tot nu toe aan het vermogen van TomTom om op eigen kracht tot forse groei te komen. In mijn "pessimistische" visie op TomTom-on-its-own zag ik eigenlijk alleen ECHTE waarde in BS en het "bezit" van de kaarten. Wachtend op een ontknoping die nog steeds niet is gekomen heb ik inmiddels zoveel lichtpuntjes gezien dat ik zelfs hoge koersen mogelijk begin te achten als TomTom lekker eigenzinnig doorgaat met doen waar ze goed in zijn: innoveren. Zalig toch: een NEDERLANDS bedrijf dat scoort door innoveren.

    Wat heb ik gezien waardoor ik mijn beeld heb bijgesteld?

    1. Automotive is veel levendiger dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. De switch van hardware based automotive producten naar software based is ZEER succesvol geweest: veeeeeeeeel hogere verkoopaantallen van weliswaar lagere bedragen, maar wel met een veel hogere marge per product.

    2. BS blijft groeien als kool en doordat ze er steeds beter in slagen om het ECO-aspect van fleetmanagement voor het voetlicht te brengen worden de inverdien- en imago-kansen voor mogelijke extra klanten steeds duidelijker. En dan kan die markt nog enorm groeien, in bestaande markten en in nieuwe markten. TomTom kan keiharde, onderbouwde sommetjes voorleggen die aantonen dat prospects geld over balk gooien als ze NIET in zee gaan met BS. Doordat ze technologisch veel verder zijn dan hun concurrenten in deze markt zijn ze een dijk van een de facto standaard aan het neerzetten. Het "Windows" van de fleetowner markt. En dan zijn 3 wagens al een "fleet".

    3. Ze hebben de PND naar een next level getrokken (en de APPs binnenkort ook) met de nieuwe NavKit en daarmee een prachtige lifecycle-extension gerealiseerd. Daardoor zijn deze activiteiten op grond van TomToms marktaandeel weer naar de goede kant van de cash cow/dog grens getrokken. Daar kunnen ze weer een paar jaar leuk centjes mee verdienen.

    4. Een product als sporthorloges kwam op mij in eerste instantie als heel "mee too" over en eigenlijk al direct achterhaald in een wereld waar de smartwatches ons de komende jaren om de oren zullen vliegen. Maar... wat schetst mijn verbazing? Vriend en vijand bevestigen dat ze het kunstje weer hebben geleverd van het heeeeeel erg goed nadenken over de ergonomie van hun product. Dit wordt een hit komende kerst, en een vette! Er lopend tientallen, zo niet honderden miljoenen rond die dolblij zijn als ze weer eens een origineel, mooi, bruikbaar cadeau in de prijsrange van 100-200 hebben gevonden. Wedden dat dit in de top 5 op Black Saturday gaat komen?! En als ze dit "genaild" hebben waarom zouden we dan niet mogen hopen dat ze nog meer mooie producten in die zelfde pijplijn zouden hebben?

    5. Achter die "easy to install TomTom LINK 100", die hier tot nu toe totaal wordt genegeerd, gaat een hele wereld aan nieuwe mogelijkheden schuil. En gelukkig lijkt iedereen nog te slapen op dat gebied. Dat biedt extra kansen voor een verrassingsaanval met compleet nieuwe oplossingen. En de marktkanalen naar alle uithoeken van de automotive markt staan inmiddels wijd open!
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    6. TomTom wordt met de dag financieel sterker en kan na jaren van crisis-management eindelijk weer acquireren en innoveren. Ik vind ze tot nu toe veel succesvoller in dat 2e.

    Ja, waarom zou TomTom eigenlijk overgenomen moeten worden? What's the point, als Apple geen parels kan herkennen als die langskomen omdat ze alleen narcistisch iPhones kunnen polijsten?!
54 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links