Bart Meerdink schreef op 26 juni 2013 19:50:
Collectief zit men als een konijn in de koplampen van de geldcrisis te staren...
Bezuinigen vs schuld laten oplopen, denken in alleen die tegenstelling daar kom je alleen nog maar dieper mee in de ellende.
Het is urgent om voor iedereen die iets wil ondernemen, op kleine of grote schaal, een gunstiger klimaat te scheppen. Elke zinvolle activiteit schept welvaart en vermindert de werkeloosheid en vermindert ook de problemen met de staatskas.
Dat kan door fundamenteel anders tegen regels en voorschriften aan te gaan kijken. Elk regeltje heeft een reden gehad, maar het totaal van alle regels is een zware rem op elk nieuw initiatief, op welk terrein dan ook.
Ik stel voor om dit op de volgende manier op te lossen:
1. Breng alle procedures zoals ze in de praktijk verlopen in kaart door degenen die ze moeten doorlopen een vergoeding aan te bieden als ze nauwkeurig alle stappen chronologisch willen bijhouden, met desgewenst commentaar erbij. Ik denk dat iedereen die zich ergert aan procedures daartoe optimaal gemotiveerd is.
2. Maak die procedures openbaar en laat iedereen die een idee heeft van hoe het beter kan vertellen hoe dan wel, en laat daarop reageren, daarover discussiëren, en eventueel stemmen voor de beste ideeën.
3. Uiteindelijk komt er dan een grote verzameling 'best practices', hoe pak je iets het beste aan, waar moet je op letten, wat kost het en welke regels kom je allemaal tegen.
4. Mochten de bestaande regels de 'best practices' in de weg zitten, zorg dat regels en best practices met elkaar overeenstemmen.
5. Voer in, dat controle vooraf, waar mogelijk, vervangen wordt door controle achteraf, waarbij men a.d.h.v. de openbare best practices precies documenteert hoe men ze gevolgd heeft.
6. Wie de voorkeur geeft aan de traditionele controle vooraf (ik denk niemand) mag daarmee aan de slag
7. Iedereen die meent dat z/hij en/of het algemeen belang in concrete zin geschaad wordt door het niet volgen van de (semi-)verplichte best practices kan de betreffende partij vragen om alsnog te voldoen aan de best practice, respectievelijk als daar niets uitkomt, een beroep doen op een arbitrage/mediation persoon/instantie.
Uiteindelijk houd je minder, gestroomlijnder regels over, je hebt een corpus van best practices dat elke ondernemer tot houvast dient en continu verbeterd en verfijnd wordt, en je hebt minder ambtenaren die aan het controleren zijn en de doorlooptijd en de kosten sterk verhogen.