Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,485 14 jun 2024 17:35
  • -0,155 (-2,75%) Dagrange 5,445 - 5,670
  • 348.316 Gem. (3M) 298,4K

Groeiaandeel TomTom (30 euro) met dividend

6.601 Posts
Pagina: «« 1 ... 147 148 149 150 151 ... 331 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 mei 2013 23:20
    quote:

    hvasd2 schreef op 17 mei 2013 22:22:

    [...]

    Idd ik dacht ook dat Waze geen kaarten maakt.... Volgens mij zijn dat Navteq/Google en TA/TT !
    Als kaartenmaker kun je in veel landen de kaarten opvragen bij diverse nationale en lokale overheden. Van heel wisselend niveau en in verschillende formaten. In de VS bijvoorbeeld bij het US Census Bureau. Als je dat gedaan hebt, ben je echter nog lang niet klaar. Je moet daarna informatie in die maps controleren en aanvullen. Wat bijvoorbeeld kan ontbreken zijn rijrichting, huisnummer, points of interest (benzinestations etc), recente wegwijzigingen, maximumsnelheid, verhard of onverhard, etc.

    In de VS gebruiken zowel Google, Waze, TomTom en Navteq de basisinformatie 'US Census', en Navteq en TomTom voegen daar al zo'n 15 jaar informatie aan toe, Google nu vijf jaar en Waze drie jaar. Waarbij Waze beperkte middelen heeft, dus alleen crowdsourcing doet, geen auto's en met weinig mensen. Door passieve crowdsourcing (het tracken van gebruikers) kun je wel rijrichting zien. Maar je hebt de auto's nodig voor o.a. de maximumsnelheden, goede instructie bij afslagen, etc. etc.

    Als er wordt gesproken over het kopen van kaarten (een partij die TomTom zou willen overnemen) dan wordt daarmee bedoeld 'mapping operations'. Het gaat dus niet alleen over maps als fysiek product (die kan zo veranderen), maar vooral dat je over de processen beschikt.

    TomTom heeft in alle werelddelen rondrijdende auto's en daarnaast passieve en actieve crowdsourcing. En TomTom heeft in Pune, India een unit opgebouwd die al die wijzigingen doorvoert in de kaarten. Voor kaarten heeft TomTom een eigen bestandsformaat ontwikkeld (open LR) en ze hebben ook eigen software om snel kaarten te wijzigen, te geocoden, etc. Ook in de TomTom busjes zit allerlei slimme software die automatisch borden kan lezen enzo. Dus als er over overname gesproken wordt, gaat het juist over dat soort dingen: de tools, de kennis, de mensen, de operaties. En niet alleen de databak waar de kaarten in zitten.

    Technisch gezien zouden jij en ik morgen die US Census data kunnen nemen en van daaruit proberen tot fatsoenlijke maps te komen. En kunnen we ook zeggen over maps te beschikken.
  2. [verwijderd] 18 mei 2013 12:01
    quote:

    Jejo303 schreef op 18 mei 2013 11:33:

    Is er iemand die het artikel kan plaatsen. Zijn inloggegevens voor nodig!
    Lijkt een zeer interessant artikel!

    m.europe.wsj.com/articles/a/SB1000142...
    Alstublieft!

    ________________________________________________________

    Investors Could Use an Exit Ramp for TomTom

    One of the most compelling reasons to own a smartphone is simply to tell you where you are—and where you're going.

    That's why mapping software companies are potential takeover targets. Facebook FB +0.46% may be willing to pay up to $1 billion for Waze, according to recent reports including in The Wall Street Journal. Closely held Waze doesn't generate much revenue, but its primary asset consists of real-time maps and traffic information.

    That should pique investors' interest in one of Waze's publicly traded rivals: TomTom TOM2.AE +0.81% .

    If Waze is sold, Netherlands-based TomTom would be the last independent provider of digital maps that cover much of the globe. These have become a scarce and valuable asset. As smartphone devices become ever more similar, distinguishing the app ecosystems on them becomes critical to companies ranging from Apple AAPL -0.30% to Samsung Electronics 005930.SE +0.53% to Microsoft MSFT +2.32% . Even Amazon.com AMZN +2.19% is developing its own smartphones.

    The importance of maps was underlined by Apple's bungled replacement last year of Google GOOG +0.59% Maps on the iPhone with its inferior alternative. Meanwhile, Google announced updates for its maps this week, putting them further ahead of rivals.

    But there are only four sources of high-quality maps. Google has its own, and Facebook may grab Waze. Navteq is owned by Nokia, NOK1V.HE 0.00% with whom Microsoft works closely. That leaves TomTom, whose maps are licensed by Apple, Samsung and BlackBerry, BB.T +0.20% among others.

    Building maps from scratch is capital intensive. Yet this scarcity value seems only partly reflected in TomTom's shares, down more than 90% from their 2007 peak. The company now has an enterprise value, including net debt, of about €850 million ($1.1 billion), or about six times this year's consensus estimate for earnings before interest, taxes, depreciation and amortization, or Ebitda.

    The low valuation reflects the impact smartphones have had on sales of personal navigation devices. These represent about half of TomTom's revenue, are down by two-thirds over the past five years, and continue to fall rapidly. TomTom also provides navigation systems for car companies, but these, too, are vulnerable to smartphone substitution over time.

    Meanwhile, licensing revenue will be just 15% of total sales this year and is increasing at an average annual rate of just 7%, estimates SNS Securities analyst Martijn den Drijver. Meanwhile, TomTom's faster-expanding business selling software to clients that need help managing a fleet of drivers will account for just 9% of 2013 sales, Mr. den Drijver estimates.

    With the majority of the business facing structural headwinds, cutthroat competition among TomTom's customers might be the best thing going for it. Able to play TomTom and Navteq against each other, Apple and others don't pay a lot to license maps. But the risk of them falling into rival hands could spark a bidding war. Factor in TomTom's decent Ebitda margin of 14%, along with the expanding software business that could be spun out, and it is likely worth more than Waze. Another bonus: A potential suitor like Apple could finance a deal with trapped offshore cash.

    The big obstacle is that TomTom's four founders control 47% of the company and aren't eager to sell. For other shareholders, though, TomTom's lackluster stand-alone prospects make a compelling case to at least explore an exit. It would be a brave shareholder activist who would take on such a challenge. But it may offer the best route to realizing the company's full value.

    ________________________________________________________
  3. [verwijderd] 18 mei 2013 12:07
    Highlights: (althans voor mij)

    ______________________________________________________________

    1) These have become a scarce and valuable asset

    2) But there are only four sources of high-quality maps. Google has its own, and Facebook may grab Waze. Navteq is owned by Nokia, NOK1V.HE 0.00% with whom Microsoft works closely. That leaves TomTom

    3) The company now has an enterprise value, including net debt, of about €850 million ($1.1 billion), or about six times this year's consensus estimate for earnings before interest, taxes, depreciation and amortization, or Ebitda

    4) Apple and others don't pay a lot to license maps. But the risk of them falling into rival hands could spark a bidding war

    5) The big obstacle is that TomTom's four founders control 47% of the company and aren't eager to sell. For other shareholders, though, TomTom's lackluster stand-alone prospects make a compelling case to at least explore an exit. It would be a brave shareholder activist who would take on such a challenge. But it may offer the best route to realizing the company's full value

    ______________________________________________________________

    Fijn weekend allen!

    EDIT:
    Punt 5, "But it may offer the best route to realizing the company's full value".
    (TomTom is momenteel ondergewaardeerd)
  4. [verwijderd] 18 mei 2013 14:05
    En punt 6

    Waze is met goed fatsoen geen map maker op wereldschaal en wereldklasse te noemen. In waze is 50 miljoen geinvesteerd in 3 jaar, waarvan maar een deel in maps, focus was crowdsourced traffic. In google, navteq en tomtom is miljarden geinvesteerd en ook een langere tijd.

    De kaarten zijn alleen crowdsourced, (zonder validatie met busjes), van beperkte kwaliteit en dekking (zeker buiten het westen) en ook allerlei andere business bestaat bij waze niet. Omzet 50x zo klein, geen contracten met smartphone vendors of autofabrikanten.

    Als waze 10% van tomtom waard is, is het al veel.
  5. [verwijderd] 18 mei 2013 14:41
    quote:

    vinno777 schreef op 18 mei 2013 12:07:

    Highlights: (althans voor mij)

    ______________________________________________________________

    1) These have become a scarce and valuable asset

    2) But there are only four sources of high-quality maps. Google has its own, and Facebook may grab Waze. Navteq is owned by Nokia, NOK1V.HE 0.00% with whom Microsoft works closely. That leaves TomTom

    3) The company now has an enterprise value, including net debt, of about €850 million ($1.1 billion), or about six times this year's consensus estimate for earnings before interest, taxes, depreciation and amortization, or Ebitda

    4) Apple and others don't pay a lot to license maps. But the risk of them falling into rival hands could spark a bidding war

    5) The big obstacle is that TomTom's four founders control 47% of the company and aren't eager to sell. For other shareholders, though, TomTom's lackluster stand-alone prospects make a compelling case to at least explore an exit. It would be a brave shareholder activist who would take on such a challenge. But it may offer the best route to realizing the company's full value

    ______________________________________________________________

    Fijn weekend allen!

    EDIT:
    Punt 5, "But it may offer the best route to realizing the company's full value".
    (TomTom is momenteel ondergewaardeerd)
    Als je genoeg centjes hebt is alles te koop.(zelfs Tom Tom dus)
    Dit eerste is mij ooit eens ingefluisterd door iemand die nu niet meer weet hoeveel bankrekeningen hij heeft en of daar 2, 5 of 20 miljoen per rekening op staat.
  6. [verwijderd] 18 mei 2013 15:59
    quote:

    bart1805 schreef op 18 mei 2013 15:30:

    Iemand ook al opgevallen wat WSJ zegt over een stand alone scenario van TomTom?
    Yep, dat wanneer TomTom dan toch zelfstandig wil blijven, het een sterk argument/goede reden is om een exit te doen/overwegen. Daarnaast zijn ze inderdaad niet positief over het feit dat ze zelfstandig willen blijven. Ik ook niet, ze hadden van mij allang mogen verkopen.
  7. [verwijderd] 18 mei 2013 16:26
    quote:

    bart1805 schreef op 18 mei 2013 15:30:

    Iemand ook al opgevallen wat WSJ zegt over een stand alone scenario van TomTom?
    Ja maar ik was het er niet mee eens.

    Het automotive segment staat nog voor grote groei. Zeggen de marktpartijen en research bureaus als ABI en strategy analytics ook. Alle automerken willen infotainment systemen inbouwen die ook allerlei info biedt over de auto zelf. De smartphone kan er aan gekoppeld worden via bluetooth maar gaat die systemen niet overnemen zoals WSJ noemt.

    Sommige fabrikanten vinden mirrorlink interessant (de smartphone stuurt het dashboard aan) in het onderste segment, maar de meesten zien daar niks in. Wat je ook ziet aan producten die op de markt zijn gekomen zoals Ford Sync en Renault R-Link.

    Alle segmenten op consumer na zullen groeien (business solutions, licensing en automotive) en alleen consumer krimpen. Business solutions wordt in termen van omzet als relatief klein gezien met een omzet rond de 80-100 miljoen, maar op ebit niveau is business solutions een stuk groter (honderdduizenden marge-rijke abonnementen). En het segment zelf groeit ook snel.

    Consumer zal krimpen maar ook nog een tijdje goed cash genereren ook met de nieuwe Go en het sports segment. Vanuit een hardware perspectief is de smartphone bedreigender dan vanuit een software en content perspectief. En laten we niet vergeten dat tomtom de enige mapmaker is met een winstgevend businessmodel, met inderdaad een goede ebitda marge.
  8. [verwijderd] 19 mei 2013 01:08
    Dankjewel, maar de credits moeten uiteraard gaan naar Inspirator. Hij was de eerste die ermee kwam, ik gaf alleen een post van het hele bericht ;-)

    Idd, WallStreetJournal en Morningstar zijn geen dorpskrantjes. Of het ook daadwerkelijk gaat gebeuren op korte termijn betwijfel ik (gezien het meestal compleet onverwachts gebeurt) Maar een beetje speculatie, roddels en fantasie kan nooit kwaad toch?!
  9. [verwijderd] 19 mei 2013 01:27
    quote:

    vinno777 schreef op 19 mei 2013 01:08:

    Dankjewel, maar de credits moeten uiteraard gaan naar Inspirator. Hij was de eerste die ermee kwam, ik gaf alleen een post van het hele bericht ;-)

    Idd, WallStreetJournal en Morningstar zijn geen dorpskrantjes. Of het ook daadwerkelijk gaat gebeuren op korte termijn betwijfel ik (gezien het meestal compleet onverwachts gebeurt) Maar een beetje speculatie, roddels en fantasie kan nooit kwaad toch?!

    Ook zonder overname kan er wel een soort 'herwaardering' van de waarde van de kaarten kunnen plaatsvinden. Uiteraard als het echt waar is dat Waze wordt overgenomen voor een grote som geld waarover nu wordt gespeculeerd. Het artikel suggereert ook dat er grote aandeelhouders zouden kunnen opstaan die activistisch kunnen gaan doen, omdat een verkoop of gedeeltelijke verkoop voor de aandeelhouders interessanter zou zijn dan een standalone scenario. Dat activisme zou dan moeten komen van een Cyrte/Janivo. Zij hebben dat wel gedaan bij TMG, maar nog niet bij TomTom.
  10. [verwijderd] 19 mei 2013 01:32
    We wachten in spanning af, niet dan? Ik zie voor de lange termijn sowieso wel een opmars van de waarde, zonder of met overname/exit. M.i. is het momenteel behoorlijk ondergewaardeerd.

    Ik ben van de calls juni 2013 zo goed als af. Heb ze doorgerold naar december 2013. Klein gedeelte staat nog vanwege het sentiment. Nu alleen nog vol september en december dus.

    Ben benieuwd wat dit jaar gaat brengen qua koers!

    ps: van mij mag een overname wel hoor, maar dan wel binnen 3 weken, dan win ik meteen die 5000 van de slimste belegger competitie :)
6.601 Posts
Pagina: «« 1 ... 147 148 149 150 151 ... 331 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Zwakke automarkt helpt TomTom niet

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links