Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 22,220 30 apr 2024 12:24
  • -0,120 (-0,54%) Dagrange 22,040 - 22,420
  • 21.414 Gem. (3M) 240,4K

AMG 2024

2.832 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 142 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Take a sisi 6 januari 2024 09:31
    quote:

    beleggertje2020 schreef op 6 januari 2024 00:42:

    [...]
    Staat allemaal nog in de kinderschoenen deze innovatie ! Ben benieuwd wat de levensduur van dergelijke batterijen gaat zijn ! Kan me voorstellen dat de levensduur van dergelijke batterijen wel eens heel flink korter kan zijn dan die van een lithium-batterij ! Natuurlijk is men extreem optimisch daar in China en moeten er veel investeerders (autofabrikanten) voor gezocht worden . Innovaties duren heel vaak veel langer dan gedacht is mijn ervaring !
    Alles wordt afgewogen gezien de kosten van het batterij-pakket bij een EV, ligt de nadruk op de goedkope productie met daarbij de beste eigenschappen , gezien dat beide elkaar hierin tegemoed gaan komen zal de nadruk meer naar de goedkope productie hellen .
    Het duurdere EV segment zal meer naar de beste eigenschappen over hellen , maar dat ( denk ik ) is niet het segment waar het meeste in verdient gaat worden .
    Dat brengt ons terug bij vraag en aanbod , terwijl de ontwikkelingen voor de beste batterij-variant gewoon op hoge toeren door blijven draaien , uiteindelijk gaat de vraag steeds meer naar de goedkopere variant verschuiven omdat de eigenschappen daarvan steeds beter zullen worden .
    Wie de wereldstandaard op de markt kan brengen en aan de vraag kan voldoen , slaat de homerun .
  2. forum rang 9 nine_inch_nerd 6 januari 2024 10:55
    Zo kun je het natuurlijk ook bekijken...Ieder nadeel heeft zijn voordeel (hoop ik voor de EV klant).

    Martien Visser:
    Lithiumcarbonaat kost nu omgerekend nog maar €11,40 per kg. Ruim een jaar geleden was dat €84/kg.
    Per kWh batterij is 1 kg Lithiumcarbonaat (Li2CO3) nodig. Bij een 50 kWh auto-accu scheelt dat dan €3600 aan materiaalkosten!
  3. forum rang 6 Take a sisi 6 januari 2024 13:37
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 6 januari 2024 10:55:

    Zo kun je het natuurlijk ook bekijken...Ieder nadeel heeft zijn voordeel (hoop ik voor de EV klant).

    Martien Visser:
    Lithiumcarbonaat kost nu omgerekend nog maar €11,40 per kg. Ruim een jaar geleden was dat €84/kg.
    Per kWh batterij is 1 kg Lithiumcarbonaat (Li2CO3) nodig. Bij een 50 kWh auto-accu scheelt dat dan €3600 aan materiaalkosten!

    Goed punt nine-inch en dan hebben we het over een batterij met exact dezelfde eigenschappen , terwijl de tijd ( markt )goedkopere en goede varianten blijft ontwikkelen , eigenlijk allemaal erg logisch als een ontwikkelaar groen licht voor een nieuwe variant ziet , en dus daar een markt voor ziet , moet deze nieuwe variant de bestaande overtreffen , dan wel in betere eigenschappen , of beter nog , nagenoeg het zelfde product , maar goedkoper te fabriceren , voldoet het niet aan een van deze factoren
    , dan heeft het geen schijn van kans op de markt als concurrent van de reeds bestaande .
    Nieuwe aanbieders moeten daar mee logischerwijs met een beter concept komen .
    Dat gaat altijd ten koste van iets anders , dit betekent dat deze markt behoorlijk risicovol is .
    Het ( voordeel ) van een doorslaggevende nieuwkomer , ( is de prijs ) die een bestaande aanbieder moet betalen .
    Terug naar AMG het is natuurlijk win win voor AMG als deze in Europa de enige aanbieder van een bepaald product blijft , waar veel vraag naar is .
    Beter nog dat de vraag naar hun product groter wordt , dan het aanbod wat ze kunnen leveren , een beetje onder het niveau van de vraag mee groeien zal ze dan geen windeieren leggen .
    Maar mocht de vraag ( in deze innoverende mark ) voor hun product afnemen omdat een totaal ander concept technologisch voorsprong neemt , dan zal toch ook bij AMG het roer om moeten .
    Wat ik dus wil zeggen is , dat in deze bedrijfstak je het ene moment monopoly positie kunt hebben , maar ook dat deze bedrijfstak rare sprongen kan maken waardoor het er diep in kan hakken .
    Deze bedrijfstak is zo innoverend dat je je geen stilstaande technologie kunt permitteren .
    Achterover hangen met de instelling dat het wel goed gaat komen , is daarmee de route naar de afgrond .
    Dt brengt ons dan bij de artikelen waar we momenteel mee dood gegooid worden , dat over 5 jaar de vraag mega-enorm is opgelopen .
    Dan stel ik de vraag , de vraag naar wat , want de samenstelling van zo'n batterij , kan dan mogelijk al weer behoorlijk uit een andere hoek waaien .
    En dan nog even de vijfjarige enorm opgelopen vraag door koppelen naar het aanbod , er is helemaal niemand die kan zeggen hoe over vijf jaar de verhoudingen van de vraag en het aanbod zullen liggen , veel aanbieders leven imo in de waan dat ze mee willen profiteren van het verdelen een gouden kaas .
    Dus inderdaad het aanbod op de markt zal meegroeien maar dat brengt imo met zich mee dat door de keiharde onderlinge concurrentie de marges kleiner worden .
  4. forum rang 8 beleggertje2020 6 januari 2024 18:31
    quote:

    Take a sisi schreef op 6 januari 2024 09:31:

    [...]
    Alles wordt afgewogen gezien de kosten van het batterij-pakket bij een EV, ligt de nadruk op de goedkope productie met daarbij de beste eigenschappen , gezien dat beide elkaar hierin tegemoed gaan komen zal de nadruk meer naar de goedkope productie hellen .
    Het duurdere EV segment zal meer naar de beste eigenschappen over hellen , maar dat ( denk ik ) is niet het segment waar het meeste in verdient gaat worden .
    Dat brengt ons terug bij vraag en aanbod , terwijl de ontwikkelingen voor de beste batterij-variant gewoon op hoge toeren door blijven draaien , uiteindelijk gaat de vraag steeds meer naar de goedkopere variant verschuiven omdat de eigenschappen daarvan steeds beter zullen worden .
    Wie de wereldstandaard op de markt kan brengen en aan de vraag kan voldoen , slaat de homerun .
    Ja ja maar goedkoop kan uiteindelijk een extreme duurkoop blijken ! Dat spul met natrium erin en dan in contact komen met bijv wat water onder bepaalde omstandigheden kan zelfs zeer heftige explosies in de auto veroorzaken , nl waterstof en natrium zijn echt geen goede vrienden hoor ! Bij lithium kan het bij een autobrand ook flink loslopen maar lang niet zo erg als met Natrium in contact met water (dat is een heftige BOM )
  5. forum rang 6 Take a sisi 6 januari 2024 19:38
    quote:

    beleggertje2020 schreef op 6 januari 2024 18:31:

    [...]
    Ja ja maar goedkoop kan uiteindelijk een extreme duurkoop blijken ! Dat spul met natrium erin en dan in contact komen met bijv wat water onder bepaalde omstandigheden kan zelfs zeer heftige explosies in de auto veroorzaken , nl waterstof en natrium zijn echt geen goede vrienden hoor ! Bij lithium kan het bij een autobrand ook flink loslopen maar lang niet zo erg als met Natrium in contact met water (dat is een heftige BOM )
    Dus opnieuw maar de tekentafel , game on .
  6. forum rang 6 T. Edison 6 januari 2024 20:31
    quote:

    beleggertje2020 schreef op 6 januari 2024 18:31:

    [...]
    Ja ja maar goedkoop kan uiteindelijk een extreme duurkoop blijken ! Dat spul met natrium erin en dan in contact komen met bijv wat water onder bepaalde omstandigheden kan zelfs zeer heftige explosies in de auto veroorzaken , nl waterstof en natrium zijn echt geen goede vrienden hoor ! Bij lithium kan het bij een autobrand ook flink loslopen maar lang niet zo erg als met Natrium in contact met water (dat is een heftige BOM )
    ligt natuurlijk ook aan het soort natrium.
    Natriumzouten hebben geen last van water.
    Het metaal natrium....haha...op school had een leerling een stukje natrium gepikt (werd in olie bewaard). Zijn moeder wist niet wat het was en heeft het door de wc gespoeld.
    Dat gaf knallen, de pot moest vervangen worden.
  7. forum rang 9 nine_inch_nerd 6 januari 2024 20:57
    quote:

    T. Edison schreef op 6 januari 2024 20:31:

    [...] ligt natuurlijk ook aan het soort natrium.
    Natriumzouten hebben geen last van water.
    Het metaal natrium....haha...op school had een leerling een stukje natrium gepikt (werd in olie bewaard). Zijn moeder wist niet wat het was en heeft het door de wc gespoeld.
    Dat gaf knallen, de pot moest vervangen worden.
    Precies.
    We praten over twee verschillende toestanden van Natrium.
    Een de originele vaste toestand als zacht vaste stof die in aanraking met water extreem reageert (Na+ OH-, oftewel natronloog en H2) en de andere toestand is gewoon als het al een ion is, net zoals in keukenzout (Na+ en Cl-) opgelost in water. Vaste natriumzouten (bv NaCl, keukenzout) lossen goed op in water, maar kan als je veel opeens erin gooit iets oplossingswarmte geven.
    Bij de batterij is de toestand als een Na ion (Na+). Dus onschuldig....
  8. forum rang 9 nine_inch_nerd 7 januari 2024 17:01
    quote:

    Lord Apollyon schreef op 7 januari 2024 16:54:

    [...]
    Ik sta inderdaad bekend om mijn snelle en juiste observaties
    Die opmerking had ook niks te maken met "kennis en kunde" van het aandeel. Wappie/complot-theorieën, voortkomend als mensen het niet meer begrijpen/under controle hebben en een onmacht voelen....
2.832 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 142 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links