Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Basic-Fit AEX:BFIT.NL, NL0011872650

  • 22,500 31 mei 2024 17:35
  • +0,100 (+0,45%) Dagrange 22,140 - 22,660
  • 132.999 Gem. (3M) 263K

Basic-Fit 2023: No pain now, no gain tomorrow?

1.032 Posts
Pagina: «« 1 ... 40 41 42 43 44 ... 52 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Eva 20 oktober 2023 17:22
    quote:

    Umi1 schreef op 20 oktober 2023 16:53:

    [...]

    Mijn idee... Je stuurt eerst je klanten richting het premium abo & maakt het relatief aantrekkelijk; als dan het merendeel voor premium gaat, sla je daar ook de prijs op ;)

    Dat premium abo gaat dus ook gewoon duurder worden verwacht ik. Misschien nog niet begin 2024, maar het zal ook wel volgen.
    BFIT communiceert niet op voorhand mbt hun prijsstrategie.

    In verband met die kosteninflatie is het simpel; stuur een mailtje naar IR. Ik ga er vanuit dat het wel degelijk over marge gaat.
    Wij zien het lager geprijsde of ‘‘value-for-money’’ segment van de fitnessmarkt als de clubs die fitnessdiensten aanbieden tegen een lidmaatschapsprijs (contributie) van EUR 25,00 of minder per maand.

    Wij hanteren een transparant en duidelijk lidmaatschapsmodel dat drie vormen van lidmaatschap omvat: Easy, Smart en Flex. Elke lidmaatschapsvorm biedt onbeperkt gebruik van al onze clubs in Europa tegen een vaste contributie. De drie lidmaatschapsvormen verschillen in betalingstermijnen, jaarlijks versus maandelijks, en in hun looptijd, jaarcontracten versus maandcontracten. Onze contributies beginnen bij EUR 17,99 per maand.


    Situatie 2016

    Inmiddels is het ‘goedkoopste’ abo met 6% per jaar gestegen en is het aanbod uitgekleed (m.u.v. 24 toegang dat bestond toen nog niet)

    Een prijs-sluipstrategie zoals je aangeeft zou ik niet toejuichen. Het ondermijnt de ‘‘value-for-money’’ propositie in mijn ogen.

    Ik zou juist in deze tijd marge derving voor lief nemen en je kracht als prijsleider benadrukken met een (nog?) aantrekkelijker abo aanbod dan de huidige €24,99
  2. forum rang 4 VforVermogen 20 oktober 2023 17:30
    quote:

    Umi1 schreef op 20 oktober 2023 16:58:

    [...]

    Het franse artikel dat hier enkele dagen geleden stond.
    Nee, heb dat gelezen in een update van ABN AMRO Oddo van 1-2 maanden terug. BF mikt steeds meer op gebieden/steden met minder dan of rondom 30.000 inwoners. De analist gaf aan dat de ledenaantallen er lagen zullen zijn dan 3300, maar dat de huurprijzen er tot meer dan 50% lager kunnen uitvallen dan in grote steden.
  3. misterflipper 20 oktober 2023 18:13
    Goedenavond, ach ja leuk is het niet een grote koersdaling maar ik slaap er niet minder om. De cijfers vielen mij niet tegen, vergeet niet wat bij Basic Fit maandelijks aan cash binnenkomt. Ik beleg nu al meer dan 40 jaar en zodoende kan ik wel tegen een stootje. Zolang je niet in paniek gaat verkopen realiseer je het verlies niet, persoonlijk vind ik fitness en gezond leven wel een trend. Normaal is het zo dat winst bestaat uit laag kopen en hoger verkopen, op zo'n dag als vandaag koop ik bij omdat ik vertrouwen heb in het bedrijf door wat ze in de afgelopen jaren hebben gerealiseerd, mvg, flip.
  4. Giraffe Capital 20 oktober 2023 18:22
    =The Third Way... id
    [...]
    Zie vorige posts.

    Samenvatting: vorige Q3 update werd gesteld absoluut zeker geen prijsverhoging. Even later begin dit jaar basis plots dan toch verhoogd met maar liefst 25%. Maar later blijkt dan weer bestaande abo's niet/nauwelijks verhoogd ondanks dat reglement dit toestaat, daardoor maar minimale compensatie van kosteninflatie. Gevolg is dat beurskoers eerst dramatisch in elkaar stuikt, daarna weer omhoog schiet, om tenslotte opnieuw in elkaar te zakken. Aandeelhouders maw. ontevreden (eufemistisch) met beleid/communicatie. Jojo...
    Communicatie inderdaad wel zwalkend (of tenminste vager) sinds Q3 vorig jaar. BFIT lijkt nu gelukkig wel geleerd te hebben dat yield guidance toch wel handig is voor de markt. I.p.v. als excus te geven dat dit te lastig te voorspellen is.

    Premium daarentegen juist niet verhoogd en kost nog nauwelijks meer dan basis abo, ondanks voordelen en daarenboven voor 2 personen. Daardoor toenemende kannibalisatie, die merkwaardig genoeg onbenoemd blijft terwijl het hoogstwaarschijnlijk een significante invloed heeft op de abo groei. Investeerders horen BFIT juichen maar stellen zich juist steeds meer vragen die onbeantwoord blijven, en de verwachting is gewettigd dat hier ook prijsactie kan gaan volgen. Maar aandeelhouders herinneren zich de jojo, houden niet van de toenemende onduidelijkheid cq. toenemende risico's het afgelopen jaar en verliezen vertrouwen.
    Kannibalisatie door premium werd wel degelijk benoemd door Moos wel benoemd tijdens de H2 23 call. Wat (voor zover ik weet) nooit door BFIT is benoemd is het feit dat premium abbo ergens afgelopen jaar wel flink versoberd is. Vroeger kon je abbo delen met huisgenoten en kreeg jeook op 2 telefoons persoonlijk QR om de club binnen te komen, dus feitelijk 2 volledige memberships die je los van elkaar kunt gebruiken. Nu krijg je een persoonlijk QR in de app en heb je de mogelijkheid om tijdens jou work-out iemand mee te nemen. Praktisch best groot verschil, je kan nu niet meer een premium abbo delen en allebei los gaan sporten.

    Tenslotte communicatie over resulterende member-yield en kosteninflatie die bewust ambigue is, zoals eerder toegelicht vandaag. Maar wel duidelijk dat kosteninflatie hoger blijft, waardoor we weer terug zijn bij de vragen over het prijsbeleid. Want het gat wordt steeds groter, er moet iets gebeuren. Onder leiding van die "zwalkende communicatoren"...
    Dat het gat steeds groter wordt, valt toch wel mee? H1 2023 was diepte punt van (ebitda) marge, marge h2 zal beter dan h1 worden, en marge 2024 zal beter dan 2023 worden volgens de vandaag afgegeven guidance.
  5. Giraffe Capital 20 oktober 2023 18:27
    quote:

    Eva schreef op 20 oktober 2023 16:11:

    Dank Third Way voor je heldere toelichting

    Wat betreft het prijsbeleid vraag ik me af óf de huidige prijsstrategie wel past bij de waarde-perceptie voor een formule met een budget uitstraling.

    Niet alleen kannibalisatie is een gevaar voor ledengroei ook de samenstelling van de huidige abo vormen zou de churn nog wel eens kunnen aanwakkeren

    Kannibalisatie
    Het delen van een abo heeft als groot risico dat als een van de twee opzegt dat de ander dan automatisch afvalt. Bij een prijs van zeg €17,50 is dat risico kleiner (en 2x €17,50 is stuk meer dan €29,99).

    Churn
    Een gewogen gemiddeld maandbedrag van €28,50 moet je bij veel leden afzetten tegen uitgaven aan Netflix/Videoland, Spotify, Simpel.nl etc. De consument lijkt nu te moeten gaan schrappen in zijn bestedingen. Dan is €28,50 een hoge uitgave in de andere ‘must haves’

    Maw stop bijvoorbeeld de bovenkant van je abo (dé fiets - €49,99) en kom met een uitgekleed aanbod (mogelijk enkel toegang tijdens daluren). Ik denk dat in de trend van meer thuis werken daar best een extra vraag uit kan ontstaan. Daarnaast onderscheid je je met een sterk concurrerend aanbod t.o.v. alle middenklas aanbieders.

    Tenslotte, stimuleer clubgevoel. BF krijgt i.h.a. goede recensies van haar leden. Bouw daar op verder. Introduceer een loyaliteitsprogramma, probeer leden binnen een club met elkaar te laten communiceren (kan oa via de app) en houd binnen de groep bijv. calo verbranding overzichtjes voor vrouwen/mannen en aantal train uren voor mannen/vrouwen. Bij meer ‘binding’ zou de churn kunnen dalen.
    BFIT heeft een dal abonnement aantal jaren getest in Spanje. Zijn er nu mee gestopt dus blijkbaar levert het geen hogere EBITDA op. Tuurlijk haal je hier extra leden mee binnen die voor en niet iets goedkopere prijs wel willen sporten, maar je kannibaliseert ook heel hard leden die anders wel de volle prijs zouden betalen. Wil niet zeggen dat dal abonnement nooit kan werken (gezien sommige sportscholen dit tot de dag van vandaag aanbieden) maar blijkbaar werkt dit (op dit moment) niet voor BFIT.
  6. Eva 21 oktober 2023 08:26
    dank, echter de kern van mijn vraag is

    'vraag ik me af óf de huidige prijsstrategie wel past bij de waarde-perceptie voor een formule met een budget uitstraling'

    nu groei kwartaal op kwartaal afzwakt en veel sportscholen in moeilijke omstandigheden verkeren zou ik graag de vraag beantwoord zien waarom BF meent dat de huidige 3 abo-vormen het best aansluiten bij de marktvraag

    mocht het anders kunnen/moeten dan zijn daar legio mogelijkheden voor: maw de invulling is een afgeleide van de kernvraag
  7. forum rang 5 The Third Way... 21 oktober 2023 11:29
    quote:

    Giraffe Capital schreef op 20 oktober 2023 18:22:

    =The Third Way... id
    [...]
    Zie vorige posts.

    Samenvatting: vorige Q3 update werd gesteld absoluut zeker geen prijsverhoging. Even later begin dit jaar basis plots dan toch verhoogd met maar liefst 25%. Maar later blijkt dan weer bestaande abo's niet/nauwelijks verhoogd ondanks dat reglement dit toestaat, daardoor maar minimale compensatie van kosteninflatie. Gevolg is dat beurskoers eerst dramatisch in elkaar stuikt, daarna weer omhoog schiet, om tenslotte opnieuw in elkaar te zakken. Aandeelhouders maw. ontevreden (eufemistisch) met beleid/communicatie. Jojo...
    1. Communicatie inderdaad wel zwalkend (of tenminste vager) sinds Q3 vorig jaar. BFIT lijkt nu gelukkig wel geleerd te hebben dat yield guidance toch wel handig is voor de markt. I.p.v. als excus te geven dat dit te lastig te voorspellen is.

    Premium daarentegen juist niet verhoogd en kost nog nauwelijks meer dan basis abo, ondanks voordelen en daarenboven voor 2 personen. Daardoor toenemende kannibalisatie, die merkwaardig genoeg onbenoemd blijft terwijl het hoogstwaarschijnlijk een significante invloed heeft op de abo groei. Investeerders horen BFIT juichen maar stellen zich juist steeds meer vragen die onbeantwoord blijven, en de verwachting is gewettigd dat hier ook prijsactie kan gaan volgen. Maar aandeelhouders herinneren zich de jojo, houden niet van de toenemende onduidelijkheid cq. toenemende risico's het afgelopen jaar en verliezen vertrouwen.
    2. Kannibalisatie door premium werd wel degelijk benoemd door Moos wel benoemd tijdens de H2 23 call. Wat (voor zover ik weet) nooit door BFIT is benoemd is het feit dat premium abbo ergens afgelopen jaar wel flink versoberd is. Vroeger kon je abbo delen met huisgenoten en kreeg jeook op 2 telefoons persoonlijk QR om de club binnen te komen, dus feitelijk 2 volledige memberships die je los van elkaar kunt gebruiken. Nu krijg je een persoonlijk QR in de app en heb je de mogelijkheid om tijdens jou work-out iemand mee te nemen. Praktisch best groot verschil, je kan nu niet meer een premium abbo delen en allebei los gaan sporten.

    Tenslotte communicatie over resulterende member-yield en kosteninflatie die bewust ambigue is, zoals eerder toegelicht vandaag. Maar wel duidelijk dat kosteninflatie hoger blijft, waardoor we weer terug zijn bij de vragen over het prijsbeleid. Want het gat wordt steeds groter, er moet iets gebeuren. Onder leiding van die "zwalkende communicatoren"...
    3. Dat het gat steeds groter wordt, valt toch wel mee? H1 2023 was diepte punt van (ebitda) marge, marge h2 zal beter dan h1 worden, en marge 2024 zal beter dan 2023 worden volgens de vandaag afgegeven guidance.
    1. Dus we zijn het hierover eens. En yield-guidance is een verbetering inderdaad maar natuurlijk onvoldoende aangezien daarmee het belangrijkste aandachtspunt, kosteninflatie, bewust vermeden wordt. Wat we wel kunnen deduceren is dat de stijging v/d member-yield volstrekt onvoldoende is om de kosteninflatie bij te houden.

    2. Tijdens geen enkele update werd in een presentatie het effect van kannibalisatie besproken. Wat we wel gehoord hebben van the Moose, en daar doel jij op, is dat na aandringen tijdens inderdaad de H1 call hij een analist beantwoordde dat er dan inderdaad toch een kannibalisatie effect is. Zonder details. Daarmee is dit weer een zorg van aandeelhouders die bewust niet weggenomen wordt. We hebben het er al vaker over gehad dat het erop lijkt dat sinds het Q3 communicatie debacle BFIT er bewust voor gekozen heeft om minder en vager te communiceren.

    Wat betreft het Premium abo, laten we teruggaan naar het begin v/d discussie. BFIT gaf aan dat ze last had van het zgn. Netflix effect, dat massaal Premium misbruikt werd. Daarom werd de QR code ingevoerd en aangepast zoals je aangaf. Daarna volgde geen communicatie (!) wat het effect daarvan was. Het lijkt erop dat het effect minder succesvol was dan bij Netflix ;-)

    3. Indien de ROIC op hetzelfde niveau blijft dan is dat juist zorgwekkend. Extreem voorbeeld ter verduidelijking: indien bij 100% inflatie de marge in absolute cijfers gelijk bleef (dus die onveranderde ROIC), dan is dus de EBITDA marge in procenten gehalveerd. En daarna komt daaronder in de P&L nog de ook sterk inflaterende overhead. En je mag er vergif op innemen dat de CAPEX ook zal gaan stijgen waardoor de P&L nog verder verslechtert...

    Het basis idee van pricing power in een inflatie scenario is nu juist dat een bedrijf als BFIT een enorm voordeel heeft omdat de vaste kosten voor de inflaterende cq. stijgende baten gaan, dus stijgende marges (in procenten!) als prachtig gevolg. Hier zien we echter het omgekeerde omdat die pricing power tot nu toe alleen "getest" wordt op nieuwe leden, waardoor er onvoldoende / een minimaal effect is...
  8. Umi1 21 oktober 2023 12:38
    quote:

    The Third Way... schreef op 21 oktober 2023 11:29:

    [...]

    1. Dus we zijn het hierover eens. En yield-guidance is een verbetering inderdaad maar natuurlijk onvoldoende aangezien daarmee het belangrijkste aandachtspunt, kosteninflatie, bewust vermeden wordt. Wat we wel kunnen deduceren is dat de stijging v/d member-yield volstrekt onvoldoende is om de kosteninflatie bij te houden.

    2. Tijdens geen enkele update werd in een presentatie het effect van kannibalisatie besproken. Wat we wel gehoord hebben van the Moose, en daar doel jij op, is dat na aandringen tijdens inderdaad de H1 call hij een analist beantwoordde dat er dan inderdaad toch een kannibalisatie effect is. Zonder details. Daarmee is dit weer een zorg van aandeelhouders die bewust niet weggenomen wordt. We hebben het er al vaker over gehad dat het erop lijkt dat sinds het Q3 communicatie debacle BFIT er bewust voor gekozen heeft om minder en vager te communiceren.

    Wat betreft het Premium abo, laten we teruggaan naar het begin v/d discussie. BFIT gaf aan dat ze last had van het zgn. Netflix effect, dat massaal Premium misbruikt werd. Daarom werd de QR code ingevoerd en aangepast zoals je aangaf. Daarna volgde geen communicatie (!) wat het effect daarvan was. Het lijkt erop dat het effect minder succesvol was dan bij Netflix ;-)

    3. Indien de ROIC op hetzelfde niveau blijft dan is dat juist zorgwekkend. Extreem voorbeeld ter verduidelijking: indien bij 100% inflatie de marge in absolute cijfers gelijk bleef (dus die onveranderde ROIC), dan is dus de EBITDA marge in procenten gehalveerd. En daarna komt daaronder in de P&L nog de ook sterk inflaterende overhead. En je mag er vergif op innemen dat de CAPEX ook zal gaan stijgen waardoor de P&L nog verder verslechtert...

    Het basis idee van pricing power in een inflatie scenario is nu juist dat een bedrijf als BFIT een enorm voordeel heeft omdat de vaste kosten voor de inflaterende cq. stijgende baten gaan, dus stijgende marges (in procenten!) als prachtig gevolg. Hier zien we echter het omgekeerde omdat die pricing power tot nu toe alleen "getest" wordt op nieuwe leden, waardoor er onvoldoende / een minimaal effect is...
    1. Volgens mijn berekeningen zal het in 2024 draaien & club Ebitda margin kan terug naar +-50% voor mature clubs. Vergeet niet die 20k lagere energy costs in te calculeren.

    2. Je kan niet verwachten dat ze daar bij een trading update even gaan over uitweiden toch?

    3. ROIC van mature clubs ligt zelfs vandaag nog boven de 30% Toch?
    pricing power; ze kijken gewoon op LT.
    Ze willen die leden die al langer sporten blijvend aan ze binden door ze het voordeel te geven van die lagere prijzen & de klant dus langer aan ze binden. Ik vind het goed dat de trouwe klant eens een 'cadeau' krijgt ipv enkel de nieuwe. Lagere churn, minder administratie, minder marketingkost, ...
  9. Eva 21 oktober 2023 16:31
    Hi Umi

    wat betreft punt 1
    stel 935 mature clubs eind 2024
    club EBITDA komt dan op ca. €470mm (yield €24,50)
    underlying EBITDA dan geschat op ca. €365mm

    De markt veronderstelt dan dat de resterende clubs (670) nul bijdrage hebben (van deze 670 zijn meer dan 200 dan al 2 jaar open)

    Mijn inschatting is dat over de periode 2023 en 2024 de OPEX (ex GWL) met tenminste 10% is gestegen
    De yield neemt in die periode met ca 7% toe
    GWL zal in 2024 nog altijd een stuk hoger liggen dan in 2022 (maar terecht lager dan in 2023 - of (cynisme vanuit mijn kant) toch niet: BF had toch tot zomer 2023 alle energiekosten tegen lage tarieven ingedekt???!)
    Een mature club EBITDA van rond de 50% eind 2024 zet ik dus mijn vraagtekens bij

    De modellen dienen volgens mij een reset op de volgende parameters
    structureel lagere operationele marges
    hogere opening en onderhoud kosten
    tragere leden groei
    structureel hogere kapitaalkosten

    Inmiddels heeft de markt hier inmiddels een voorschot opgenomen waardeerde men voorheen de mix van clubs op net geen €3mm dat is nu gedaald naar onder de €2mm
    De kapitaalkosten dragen hier in belangrijke mate in bij maar ook de premisse dat een mature club een marge van 50% zou kunnen behalen niet langer haalbaar is

    Tenslotte openen van nieuwe clubs juich ik hard toe - als aandeelhouder kun je hier een hoger rendement op krijgen dan nu instappen op de ogenschijnlijk lage waarde van de bestaande clubs

    Ik zou dan ook voorstander zijn als BF haar oorlogskas vergroot (lees bestaande aandeelhouders verwatert) om nieuwe clubs te blijven openen (en in beperkte mate wat bestaande clubs overneemt) en ook een agressievere prijsstrategie invoert

    Schaal/marktaandeel verder vergroten juich ik toe de komende 3-4 jaar om je leiderschapspositie verder uit te bouwen en dan maar even ten koste van rendement

    Al die clubs met een veel te hoge schuldgraad (SportCity, PureGym etc) zijn junkies van hun kapitaalstructuur geworden en hebben niet de veerkracht om aan de wensen van de klant tegemoet te komen. Ze werken zich in het zweet voor de kredietverstrekker.
  10. Eva 21 oktober 2023 16:43
    tenslotte de analisten consensus 2024 neem ik met een korrel zout
    want dan zou er de komende week massaal een run op aandelen BF moeten komen

    daarbij opgetekend, de H1 cijfers schokten mij veel meer dan de KW3 cijfers

    sinds H1 is de koers met ongeveer 13,5% gedaald
    na KW3 met ca. 9%

    zouden we uit geschommeld zijn en stabilisatie/licht herstel mogen verwachten??
  11. Akwaba 21 oktober 2023 18:03
    Nog geen aandelen, wel klant:) Heel tevreden, prijs/kwaliteit super, fitness is niet mijn "hoofd"sport, maar het abonnement is zo laag - dat ik het volledig betaal voor een volledig jaar (lopen in de winter op de loopband/ fietsen spinning) .... Ik denk trouwens dat ze nog wat cliënten zouden kunnen aantrekken met een abonnement van zes maanden, bijvoorbeeld van oktober tot maart, dat mag best wat duurder zijn dan....
  12. forum rang 4 VforVermogen 21 oktober 2023 19:39
    quote:

    Eva schreef op 21 oktober 2023 16:31:

    Ik zou dan ook voorstander zijn als BF haar oorlogskas vergroot (lees bestaande aandeelhouders verwatert) om nieuwe clubs te blijven openen (en in beperkte mate wat bestaande clubs overneemt) en ook een agressievere prijsstrategie invoert

    Schaal/marktaandeel verder vergroten juich ik toe de komende 3-4 jaar om je leiderschapspositie verder uit te bouwen en dan maar even ten koste van rendement
    De aandelenemissie-optie wordt vaker aangedragen, maar ook zonder emissie bestaat ruimte voor een ietwat agressievere strategie.

    BF verwacht dit kwartaal en 2024 (bij een tempo van 200 clubopeningen) cash flow positief te zijn.

    Pas als BF meer dan 200 clubs wil openen en/of een agressievere prijsstrategie wil hanteren kan dit niet uit eigen cash flow worden betaald.

    Er zullen dan meer schulden moeten worden aangegaan en daar is ruimte voor, want:
    - BF verwacht aan het einde van het jaar een debt/ebitda ratio van minder dan 2,5 te hebben en voldoet daarmee ruim aan de bankconvenanten.
    - BF had eind H1 EUR 138 miljoen cash and cash equivalents beschikbaar en kan daarnaast nog een kredietfaciliteit van EUR 150 miljoen aanspreken. Daarnaast bestaat natuurlijk altijd de optie voor nieuwe afspraken met de banken.

    Volgens de cfo is de keuze voor het huidige tempo clubopeningen gebaseerd op de macroeconomische/geopolitieke situatie i.p.v. gebrek aan financiele slagkracht. En dit jaar zo'n 17% nieuwe clubs, dat is ook al best wat.
  13. Eva 22 oktober 2023 10:20
    Met mijn opmerkingen over eventuele aanpassing van de abo prijzen maak ik een enorme misser.

    De abo prijzen mogen dan ogenschijnlijk hoog liggen voor een budget keten, voor BF zelf liggen die prijzen uiteraard 21% lager (correctie BTW component).

    Het lijkt me dan gezien de huidige marge ontwikkeling onverstandig om over lagere abo prijzen verder te discussiëren - wat een misstap van mij!
  14. Eva 22 oktober 2023 10:34
    quote:

    VforVermogen schreef op 21 oktober 2023 19:39:

    [...]

    De aandelenemissie-optie wordt vaker aangedragen, maar ook zonder emissie bestaat ruimte voor een ietwat agressievere strategie.

    BF verwacht dit kwartaal en 2024 (bij een tempo van 200 clubopeningen) cash flow positief te zijn.

    Pas als BF meer dan 200 clubs wil openen en/of een agressievere prijsstrategie wil hanteren kan dit niet uit eigen cash flow worden betaald.

    Er zullen dan meer schulden moeten worden aangegaan en daar is ruimte voor, want:
    - BF verwacht aan het einde van het jaar een debt/ebitda ratio van minder dan 2,5 te hebben en voldoet daarmee ruim aan de bankconvenanten.
    - BF had eind H1 EUR 138 miljoen cash and cash equivalents beschikbaar en kan daarnaast nog een kredietfaciliteit van EUR 150 miljoen aanspreken. Daarnaast bestaat natuurlijk altijd de optie voor nieuwe afspraken met de banken.

    Volgens de cfo is de keuze voor het huidige tempo clubopeningen gebaseerd op de macroeconomische/geopolitieke situatie i.p.v. gebrek aan financiele slagkracht. En dit jaar zo'n 17% nieuwe clubs, dat is ook al best wat.
    ha met je opmerking dat BF aangeeft dat de schuldratio einde 2023 onder de 2,5x zal komen hebben we een haakje voor 'guidance' van de EBITDA in H2

    stel IFRS schuld einde jaar €790 bij 2,5x is de EBITDA voor de banktest dan €315mm de 'headroom' is 15% dus EBITDA voor het jaar 2023 is dan €275mm

    Voor H2 zou dat een underlying EBITDA betekenen van ca. €165mm op een omzet van ca. €540 is dat een marge van bijna 31%.

    We zouden dan weer terug zijn op H2 marges pre-Corona pre-inflatie tijdperk. Ik vind dat moeilijk te begrijpen dat je marge binnen 6 maanden tijd met ca. 8% punt verbetert gezien de huidige omstandigheden

    Tenzij.... men 'kunstmatig' bespaart op onderhoud (in H1 was deze idd relatief erg laag) om de ratio onder 2,5x te krijgen maar dat zie ik BF eerlijk gezegd niet doen

    (zelf kijk ik naar werkelijke schuld (non-IFRS) dan verwacht ik dat de feitelijke verhouding boven de 3,0x uitkomt dit jaar)
  15. forum rang 5 The Third Way... 22 oktober 2023 11:08
    quote:

    Umi1 schreef op 21 oktober 2023 12:38:

    [...]

    1. Volgens mijn berekeningen zal het in 2024 draaien & club Ebitda margin kan terug naar +-50% voor mature clubs. Vergeet niet die 20k lagere energy costs in te calculeren.

    2. Je kan niet verwachten dat ze daar bij een trading update even gaan over uitweiden toch?

    3. ROIC van mature clubs ligt zelfs vandaag nog boven de 30% Toch?
    pricing power; ze kijken gewoon op LT.
    Ze willen die leden die al langer sporten blijvend aan ze binden door ze het voordeel te geven van die lagere prijzen & de klant dus langer aan ze binden. Ik vind het goed dat de trouwe klant eens een 'cadeau' krijgt ipv enkel de nieuwe. Lagere churn, minder administratie, minder marketingkost, ...
    1. Kan je die delen aub, vergeet niet dat de andere kosten fors blijven stijgen?

    2. Die opmerking was nav. de suggestie v/d giraf.

    3. Indien de club-omzet gelijke tred houdt met kosteninflatie, dan moet de ROIC per definitie "exploderen" bij een 20% cumulatieve inflatie sinds 2019. En dan moet daar dus echter wel nog de overhead etc. van af getrokken worden, dus netto nog steeds maar wat minder mooi...

    Prima om trouwe leden te belonen uiteraard maar er benne natuurlijk grenzen, vooral in een inflatoire omgeving. In Zimbabwe zullen ze toch ook de prijzen verhogen?

    N.B.: Ik merk dat de aandacht in de discussies vooral is gevestigd op de KPIs zoals aangegeven door BFIT zelf, en die zijn beperkt tot clubniveau. Dat is misleidend indien niet in een breder kader geplaatst. Denk aan Planet Fitness waar de franchisees muiten en geen clubs meer willen openen, de ceo wordt afgezet, het verdienmodel als gevolg opnieuw onder de loep wordt gelegd. BFIT heeft dezelfde onderliggende problematiek.

    We behoeven een veel bredere discussie imho...
  16. Umi1 22 oktober 2023 15:15
    quote:

    The Third Way... schreef op 22 oktober 2023 11:08:

    [...]
    1. Kan je die delen aub, vergeet niet dat de andere kosten fors blijven stijgen?

    2024(e)

    Initial investment per club

    # members mature club
    gem. revenue per lid (euro) per maand
    revenue club
    non club revenue totaal (mio) (niet per club, niet verrekend op clubniveau)
    rents
    personnel costs
    other costs (oa energy)
    Club Ebitda margin
    Club Ebitda
    ROIC

    ---------------------

    1250,0

    3300,0
    24,5
    970,2
    10,0
    169,3
    143,2
    175,0
    49,8%
    483
    38,6%
1.032 Posts
Pagina: «« 1 ... 40 41 42 43 44 ... 52 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Basic-Fit heeft nu vier miljoen leden

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links