Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Maersk: recht-zo-die-gaat

  • Maersk
  • Tickersymbool: MAERSKB.DC
  • Koers: 51.650 Deense kronen
  • Gemiddeld koersdoel: 54.300 Deense kronen
  • ISIN: DK0010244508
  • Website: investor.maersk.com 

Met de aantrekkende wereldhandel richt de focus van beleggers zich meer en meer op cyclische aandelen. Olie, gas en shipping zijn sectoren die positief kunnen verrassen in 2014. Het Deense conglomeraat Maersk, dat 26 september een Capital Markets Day organiseerde, stelde de prognoses positief bij.

Hoewel Maersk toegaf de vraag naar containervracht eerder te hebben overschat, ziet het concern de wereldhandel nu, na de door de Wereldhandelsorganisatie (WTO) voor dit jaar voorspelde groei van 2,5%, in 2014 en 2015 verder aantrekken. Het containervervoer zal in die jaren met 4 tot 6% toenemen en de winstgevendheid op de route tussen Azië en Europa zal toenemen.

Triple-E
Het Deense A.P. Møller Maersk, dat indertijd Royal P&O Nedlloyd overnam, is in de eerste plaats bekend vanwege haar dochter Maersk Line, ’s werelds grootste containerrederij. Maersk Line nam afgelopen zomer het eerste Triple-E schip in de vaart, de Maersk Mc-Kinney Møller is het grootste containerschip ter wereld:

  • 400 meter lang
  • 59 meter breed
  • 73 meter hoog

In totaal heeft Maersk Line twintig van deze enorme schepen, die ieder 18.000 containers kunnen vervoeren, besteld; een order van meer dan 4 miljard dollar. De nieuwe schepen zijn maar liefst 16% groter dan hun voorganger, maar qua brandstofverbruik veel efficiënter.

Een ambitieuze investeringscampagne zorgt ervoor dat een andere dochtermaatschappij APM Terminals in 2016 wereldwijd meer capaciteit heeft om zeecontainers af te handelen dan de nu nog grotere rivalen Hutchison Port Holdings uit Hongkong en PSA uit Singapore.

Nieuwe terminal
Eind 2014 neemt containerstuwadoor APM Terminals een grote, nieuwe terminal op de Tweede Maasvlakte in de Rotterdamse haven in gebruik,  technologisch, één van de meest geavanceerde terminals ter wereld. Deze terminal heeft de capaciteit om de 18.000 containers van de nieuwe schepen te lossen.

APM Terminals koos in 2004 voor vestiging van het hoofdkantoor in Nederland (Den Haag), in plaats van moederland Denemarken. APM Terminals wil namelijk ook de containers van concurrenten van Maersk Line afhandelen.

Dit werkt; inmiddels komt de lading voor ruim 50% van derde partijen. Zij vervoeren nu nog minder containers, omdat de kranen van de West-Europese terminals nog niet hoog genoeg reiken, maar met de ingebruikneming van de nieuwe terminal, komt daar verandering in.

Brede spreiding
De investeringen van de Maersk-groep zijn sterk gespreid en zeker niet uitsluitend op de scheepvaart gericht. Feitelijk is Maersk een veel breder industrieel conglomeraat met verschillende activiteiten, met meer dan 121.000 werknemers in 130 verschillende landen.

Met een geconsolideerde groepsomzet van 59 miljard dollar in 2012, is Maersk actief in

  • containerscheepvaart
  • olietankervaart
  • haventerminals
  • olie- en gasproductie (Maersk Oil en Maersk Drilling)
  • supermarktketens (Netto, Bilka en Fotex)
  • banken, Maersk heeft een belang van 20% Danske Bank A/S

P3-alliantie
Met name in de belangrijke containeractiviteiten kan een winstgroei gerealiseerd worden als de overcapaciteit geleidelijk verdwijnt. Om dit proces te versnellen, heeft Maersk recent aangekondigd dat het bedrijf een alliantie (P3) gaat vormen met de Zwitserse Mediterranean Shipping Company en het Franse CMA-CGM, om elkaars schepen te kunnen gebruiken voor bepaalde vaarroutes.

De combinatie van de drie grootste zeecontainervervoerders heeft een wereldwijd marktaandeel van 37%. Als de joint venture wordt goedgekeurd, gaat de samenwerking in het tweede kwartaal van 2014 van start.

Productiestijging
In de olie- en gasoperaties, heeft het bedrijf meerdere overnames gedaan om verder te kunnen profiteren van de groeiende vraag naar energie. Daarna zal de productie in 2014 sterk toenemen dankzij overnames en nieuwe velden.

De olie- en gasactiviteiten zijn zeker belangrijk voor Maersk, want het concern behaalt met deze divisies verreweg de hoogste operationele marges, zo’n 42%. De operationele marge op concernniveau ligt momenteel op zo’n 12,5%, omdat de winstgevendheid van de containervaart nu eenmaal veel lager ligt.

Door de grotere capaciteit en de hogere brandstofefficiency van de nieuwe Triple-E-schepen, kan wel een betere marge behaald worden.

Focus
De financiële positie van Maersk is zeer solide en de kasstroomgeneratie is sterk verbeterd. Daarom heeft het bedrijf voldoende middelen voor grote investeringsplannen en middelgrote overnames. Door het verkopen van niet-kernactiviteiten en zich meer toe te leggen op de terminal-, olie- en gasoperaties en containeractiviteiten, krijgt Maersk meer focus.

Samengevat, Maersk is een solide onderneming met een duidelijke groeistrategie.

In het tweede kwartaal van dit jaar zag Maersk de omzet met 8% dalen, maar desondanks steeg de nettowinst met 2,5% naar 952 miljoen dollar en deze bedrijfsresultaten waren beter dan door analisten verwacht. De winststijging was voornamelijk te danken aan de lagere brandstofprijzen en hogere efficiency.

Trage ontwikkeling
Het Deense conglomeraat is optimistisch over de jaarresultaten voor 2013 en verhoogde de eigen winstprognoses, vooral dankzij de goede prestaties van Maersk Line en van de boorplatformen. Het concern verwacht een nettowinst van 3,5 miljard dollar, ruim boven de 2,9 miljard dollar van het afgelopen jaar.

Maersk verwacht dat de groei van de containervaart dit jaar slechts zo’n 2 tot 3% zal bedragen, vanwege de trage ontwikkeling van de handel op de Azië-Europa-route. Na de publicatie van de laatste kwartaalresultaten, en ook na de Capital Markets Day van 26 september, werden koersdoelen en winsttaxaties door analisten naar boven bijgesteld.

De koersdoelen van analisten liggen nu gemiddeld op circa 54.300 Deense kronen. Momenteel betaalt de belegger minder dan 10 x de getaxeerde winst voor de komende 12 maanden. De containervrachttarieven liggen echter nog steeds onder druk en het is duidelijk dat Maersk ondanks het gediversifieerde investeringsprogramma, sterk cyclisch is.

Sterke concurrentiepositie
De financiële positie van het concern is relatief sterk en Maersk zal naar verwachting zeker het jaarlijks dividend van 1200 Deense kronen per aandeel kunnen blijven betalen.

De concurrentiepositie van Maersk is door de relatief gunstige kostenstructuur zonder meer sterk en, met de aantrekkende groei van de wereldhandel, kunnen de bedrijfsresultaten wel eens mee gaan vallen als de vraag- en aanbodverhoudingen op de containermarkt meer in evenwicht komen.

Zakenbank Goldman Sachs verwacht dat Maersk sterk zal profiteren van de nieuwe P3-alliantie en plaatste het aandeel onlangs met een koersdoel van 62.000 Deense kronen op de conviction list. Voor de belegger die scherp aan de wind vaart, is Maersk een interessant aandeel.


Wim Zwanenburg is beleggingsstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. De beloning van Zwanenburg staat direct noch indirect in relatie tot de aanbevelingen in deze publicatie. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. De besproken aandelen kunnen voorkomen in de portefeuilles van cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Een ieder die informatie uit deze publicatie ten grondslag legt aan aan- en verkooptransacties in financiële instrumenten, doet dat op eigen risico. Klik hier voor de uitgebreide disclaimer.

Auteur: Wim Zwanenburg

Wim Zwanenburg is beleggingstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Na zijn studie Economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam was hij enkele jaren werkzaam in diverse beleggingsfuncties bij ABN Amro en Mees Pierson. Op BNR Nieuwsradio is hij regelmatig te beluisteren met commentaren op Amerikaanse IT-aa...

Meer over Wim Zwanenburg

Recente artikelen van Wim Zwanenburg

  1. jun '14 Sweet Sanofi 1
  2. apr '14 Ali-Big-baba 9
  3. mrt '14 Is Priceline te prijzig?

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links