Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Britse bedrijven dol op jubileum vorstin

Britse bedrijven dol op jubileum vorstin

LONDEN (AFN) - Van theepotten tot g-strings: het Britse bedrijfsleven springt bovenop het diamanten ambtsjubileum van de Britse koningin Elizabeth II. Verkopers brengen een gigantische reeks artikelen op de markt met afbeeldingen van de majesteit.

De fabrikant van luxe auto's Bentley heeft een speciale jubileumversie van 60 Mulsanne's op de markt gebracht. Wie het geld heeft koopt ook zijden sjaaltjes met daarop de favoriete hondjes van de koningin voor 100 pond (circa 125 euro). Rokers kunnen hun sigaretten voortaan uitdrukken op het gezicht van Elizabeth in een speciale jubileumasbak.

Een jaar na de bruiloft van prins William en Kate Middleton is de 'koninklijke koorts' helemaal terug in de Britse straten. Nuala McGourty, directeur van Royal Collection, verkocht al 30.000 handdoeken, 15.000 bierpullen en 14.000 pillendoosjes. ,,De koninklijke bruiloft leefde sterk, maar dit is zelfs nog beter'', zei ze. ,,We verkopen enorme hoeveelheden via onze onlinewinkel aan klanten in Noord-Amerika en de Gemenebestlanden. Mensen willen iets hebben dat misschien in waarde stijgt en ze aan hun kleinkinderen kunnen nalaten.''

Exclusieve artikelen

The Centre for Retail Research verwacht dat consumenten deze zomer 307 miljoen pond besteden aan souvenirs voor het jubileum en de Olympische Spelen in Londen. Vooral de exclusieve dure artikelen lijken in trek, zoals porselein van Emma Bridgewater of theepotten van 250 pond.

In het winkeldistrict Oxford Street in Londen zijn de verkopers van goedkope onofficiële souvenirs nog somber. ,,Het verkoopt voor geen meter'', zei een verkoper in een stalletje vol met herdenkingshanddoeken.

Damesslipjes

Marks and Spencer lanceerde een jubileumserie van damesslipjes. ,,Ze verkopen langzaam maar zeker'', zei een verkoper. ,,Net als bij de bruiloft is er eerst weinig interesse en dan de dag ervoor is iedereen er stapelgek op.''

Ontwerpster Lydia Leith zorgde rond de bruiloft nog voor ophef met haar 'koninklijke' kotszakjes. Nu is ze terug met puddinkjes in de vorm van het hoofd van Elizabeth. ,,Ze zijn erg populair, hoewel veel mensen geschokt reageren'', vertelde ze. ,,Ze vragen zich af of het wel mag om de koningin op te eten.''

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links