Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Sterke daling olieprijs na stijging
Door
op vrijdag 27 maart 2015
Views: 4.127
NEW YORK (AFN/BLOOMBERG) - De olieprijzen gingen vrijdag hard omlaag, na de sterke stijging van de olieprijs door de zorgen over de luchtaanvallen op Jemen. De markt is van mening dat de situatie in het Arabische land geen gevaar zal vormen voor de levering van olie.
De prijs van een vat Amerikaanse olie (van 159 liter) zakte vrijdag 5,8 procent tot 48,44 dollar en Brent ging 5,2 procent omlaag naar 56,14 dollar. Door de luchtaanvallen geleid door Saudi-Arabië op Jemen gingen de prijzen juist sterk omhoog, vanwege de vrees voor een verstoorde toevoer van olie uit het Midden-Oosten. Nu ebt die vrees op de oliemarkt weg.
Jemen heeft een zeer strategische ligging in het Midden-Oosten. Door de zeestraat Bab el Mandeb die de Rode Zee met de Golf van Aden verbindt, worden dagelijks miljoenen vaten olie vervoerd. De Rode Zee is verbonden met het Suezkanaal.
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
Wat een oplichterij met de olie en de benzine maatschappij hoe zij om gaan met de benzine prijzen aan de pomp je ziet prijzen van 1.63 euro benzine en 1.35 euro voor diesel zo als een vat olie gezakt is op de markt hoort de benzine 1.30 te zijn en diesel 1.05 te zijn maar we worden toch echt bestolen en de regering zegt toch niks lekker voor de BTW wat laten we ons toch bedonderen
123peter schreef op 27 maart 2015 22:13 :
Wat een oplichterij met de olie en de benzine maatschappij hoe zij om gaan met de benzine prijzen aan de pomp je ziet prijzen van 1.63 euro benzine en 1.35 euro voor diesel
zo als een vat olie gezakt is op de markt hoort de benzine 1.30 te zijn en diesel 1.05 te zijn
maar we worden toch echt bestolen
en de regering zegt toch niks lekker voor de BTW
wat laten we ons toch bedonderen
De koers van de dollar moet ook in de benzineprijs meegenomen worden. Maar dan nog, na de halvering van de olieprijs wordt voor een liter benzine teveel betaald. Er klopt iets niet.
'Van de olieprijs wordt voor een liter benzine teveel betaald' is een mening die ik niet deel. De tax die op benzine zit komt de staatskas ten goede, en zorgt indirect dat daarmee belangrijke doelen worden gehaald. Wij allemaal profiteren daarvan. Maar degenen die auto rijden betalen natuurlijk wel iets meer. Wat zou dat? Gemekker over de benzineprijs en het 'bestelen' van de autorijder is zo flauw, verwend en egoïstisch. In een rijk land zouden wij ons in ieder geval wat minder gelegen moeten liggen aan een paar centen voor accijnzen. Zeker nu de prijs van benzine gedaald is en sommigen van ons die zakelijk rijden hun btw terug kunnen krijgen of een reiskostenvergoeding ontvangen. Dat wij in NL bijna allemaal een auto hebben is een waanzinnige luxe.
Heb jij n paard in de gang staan???????
@monkeytail schreef op 28 maart 2015 08:11 :
'Van de olieprijs wordt voor een liter benzine teveel betaald' is een mening die ik niet deel. De tax die op benzine zit komt de staatskas ten goede, en zorgt indirect dat daarmee belangrijke doelen worden gehaald. Wij allemaal profiteren daarvan. Maar degenen die auto rijden betalen natuurlijk wel iets meer. Wat zou dat? Gemekker over de benzineprijs en het 'bestelen' van de autorijder is zo flauw, verwend en egoïstisch. In een rijk land zouden wij ons in ieder geval wat minder gelegen moeten liggen aan een paar centen voor accijnzen. Zeker nu de prijs van benzine gedaald is en sommigen van ons die zakelijk rijden hun btw terug kunnen krijgen of een reiskostenvergoeding ontvangen. Dat wij in NL bijna allemaal een auto hebben is een waanzinnige luxe.
Het systeem wordt gewoon misbruikt door de overheid. Door autorijders wordt door middel van BPM, accijns, wegenbelasting en BTW veel meer geld door de overheid opgehaald dan wordt besteed aan de autorijder. Nou, daar kan ik nog enigszins mee leven, we hebben ook nog kostenposten als zorg en onderwijs bijvoorbeeld. Maar als de olieprijs halveert en jij aan de pomp in totaal maar 20% bespaart, wordt je gewoon keihard bedonderd. En dit komt omdat de accijns een vast bedrag is. Een liter benzine kost 60 cent, hier komt 77 cent accijns bij. Vermenigvuldig dit met 21% BTW en een litertje kost je 1,66. Zie het mooie lijstje van Wikipedia:nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns
Loezie handel arabieren hebben de meeste centen, en grootste wagens, oil handel en benzin is gewoon veel in te verdienen.
Da Freeze schreef op 28 maart 2015 09:24 :
[...]
Het systeem wordt gewoon misbruikt door de overheid. Door autorijders wordt door middel van BPM, accijns, wegenbelasting en BTW veel meer geld door de overheid opgehaald dan wordt besteed aan de autorijder. Nou, daar kan ik nog enigszins mee leven, we hebben ook nog kostenposten als zorg en onderwijs bijvoorbeeld.
Maar als de olieprijs
halveert en jij aan de pomp in totaal maar 20% bespaart, wordt je gewoon keihard bedonderd. En dit komt omdat de accijns een vast bedrag is.
Een liter benzine kost 60 cent, hier komt 77 cent accijns bij. Vermenigvuldig dit met 21% BTW en een litertje kost je 1,66.
Zie het mooie lijstje van Wikipedia:
nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns Als de accijns gewoon gelijk blijven ongeacht de olieprijs, zit er iets goed scheef. Wel slim bedacht door de overheid , die door deze constructie zelfs meer opstrijkt omdat er bij een lagere benzineprijs automobilisten geneigd zijn wat dieper het gaspedaal in te drukken. Het blijft merkwaardig als de olieprijs halveert, er aan de pomp 1,60 euro betaald moet worden aan de pomp voor een liter benzine. In 2012 voor de olieprijsdaling werd ingezet betaalde de consument 1,85-1,88 voor een liter benzine. Omdat de olie in dollars noteert, moet er wel 0,20 euro doorberekend worden vanwege de sterkere dollar. Een liter benzine zou nu hoogstens 1,20 moeten zijn aan de pomp maar het is 1,60.
misschien is dit en goed moment om het kwartje van Kok af te schaffen? budgettair is er ruimte (zolang we niet teveel gekke uitgaven doen en de gasinkomsten op pijl blijven)
Michielderuyter schreef op 29 maart 2015 10:51 :
misschien is dit en goed moment om het kwartje van Kok af te schaffen?
Zou de economie een flinke impuls geven. Autorijders houden meer over in de knip en geven dat weer uit aan andere zaken waar de overheid weer van profiteert? Dit kabinet moet wel compensatie ontvangen want tegenvallers kan men niet gebruiken. Helaas blijft het kwartje van Kok omdat de staatsschuld blijft oplopen. Voor Rutte is het vloeken in de kerk als men over het kwartje van Kok begint.
Als je het zwart wit bekijkt, zullen bepaalde partijen 0,30-0,40 euro per liter benzine voordeel onder elkaar verdelen. De halvering van de olieprijs valt niet geheel ten goede aan de consument. Er zijn partijen, die hun zakken vullen. De olieprijs wordt door de markt bepaald. De benzineprijs door.....? Wanneer een bedrijf nu grondstof(olie) inkoopt voor de helft van de prijs, levert dat een flinke winst op wanneer nu aan de pomp 1,60 per liter afgerekend wordt. Het is niet vreemd , dat het aandeel Koninklijke Olie geen last heeft van de daling van de olieprijs. Misschien krijgen pomphouders ook nog wat voordeel.
Aantal posts per pagina:
20
50
100