Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Duitse autobouwers vormden kartel'

'Duitse autobouwers vormden kartel'

BERLIJN (AFN/BLOOMBERG) - De Duitse autobouwers Volkswagen, BMW, Daimler, Porsche en Audi zouden jarenlang verboden prijsafspraken hebben gemaakt. Daarvan zouden consumenten de dupe zijn geweest. Dat schrijft het Duitse magazine Der Spiegel op basis van eigen onderzoek.

De fabrikanten zouden al sinds de jaren negentig prijzen in hun voordeel manipuleren. Ze zouden onder meer verboden afspraken hebben gemaakt over het delen van kosten, technologieën, strategieën en uitstootnormen voor diesels. Volgens Der Spiegel waren er circa tweehonderd medewerkers van de bedrijven betrokken bij de verboden praktijken.

Nadat het bericht vrijdag naar buiten kwam gingen de beurskoersen van de bedrijven meteen flink omlaag. Volkswagen, waarbij onder andere ook Audi hoort, zakte meer dan 4 procent in het rood. Daimler en BMW speelden rond de 3 procent kwijt.

Document

De journalisten van het blad baseren zich onder meer op een document van Volkswagen uit juli vorig jaar en een vergelijkbaar stuk van Daimler. De Duitse mededingingsautoriteit heeft nog niet op het nieuws gereageerd. De autobouwers zelf en de toezichthouders in Brussel weigerden commentaar te geven.

De auto-industrie is de laatste jaren al erg in opspraak, nadat in 2015 aan het licht kwam dat Volkswagen op grote schaal heeft geknoeid met uitstootgegevens. Miljoenen dieselauto's bleken voorzien van sjoemeltechnologie om milieutesten te manipuleren. Volkswagen reserveerde al miljarden euro's voor de nasleep van het schandaal en er lopen nog tal van onderzoeken, ook naar de andere fabrikanten.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

26 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 juli 2017 15:16
    "De Süddeutsche Zeitung berichtte vrijdag dat de Europese Commissie auto's die zijn opgetuigd met sjoemelsoftware van de Europese straten wil halen, mogelijk al vanaf volgend jaar. Als ze eind dit jaar niet zijn omgebouwd mogen ze volgend jaar niet meer aan het verkeer deelnemen..."(FD.nl)

    Ze zijn te vuil, dus verboden!

    De Duitsers blijven zakken in aanzien...
  2. [verwijderd] 21 juli 2017 16:02
    Grofweg, Laten we zeggen: 4k euro cash back per verkochte auto vanaf 1991, dit wordt een Master-Mega-Claim, misschien wel €1,2 triljalala totaal.

    Advocaten kunnen per vandaag nieuwe dossier-nummers opstarten en websites registreren ala.

    www.mastermegaclaim.de
    www.GrandMahoolahjackpot.de
    www.bilionnensache.de
    www.megazuruckerzahlung.de
  3. Mick75 21 juli 2017 16:41
    Oud Nieuws. Zowel Volkswagen als Daimler hebben in 2016 de Duitse authoriteiten hierover al zelf ingelicht. Bovendien, is het nog maar zeer de vraag of er uberhaubt wetten zijn overtreden. Sinds wanneer is het verboden om technologien te delen met elkaar?
    Regeringen in Europa delen steeds vaker elkaars belastingen, belastingtarieven, heffingsmethoden. Dit alles om te voorkomen dat burgers en bedrijven zich gaan vestigen in het land waar de belastingen het laagste zijn. Een beter voorbeeld van prijsafspraken bestaat er niet.
    Nu zouden die zelfde overheden bedrijven verbieden om technologien of kosten met elkaar te delen.
    De wereld op zijn kop.
  4. Mick75 21 juli 2017 22:16
    quote:

    K. Bouter schreef op 21 juli 2017 19:05:

    pfff, stuiptrekkingen van een oude industrie met oude technologie. Zou me niet verbazen als er een paar gaan omvallen en als Tesla toch de nieuwe ster zal worden....
    Grappig. De meeste mensen hier lullen maar weg. Tesla heeft tot op heden nog geen ene dollar winst gemaakt. Nada, niets. De schulden lopen elk jaar op. Als de verkopen ook maar enigzins niet aan de torenhoge verwachtingen voldoen, dan is het over en uit met Tesla. Autofabrikanten als Daimler, BMW en Volkswagen behalen elk kwartaal mooie resultaten en doen eveneens mee in de race naar alternatieve vormen van energie. Daar komt bij dat de toekomst voor batterij aangedreven voertuigen vrij kort is. Er is simpelweg te weinig Lithium op aarde om alle auto's van batterijen te voorzien. Na 2040 zal men alweer naarstig op zoek moeten naar alternatieve vormen van energieopslag voor auto's, wellicht mierenzuur.
  5. forum rang 6 pietje-2005 21 juli 2017 23:17
    Wacht maar tot je er echt aan vastzit.
    Zo carrosserie kan iedereen bouwen, beter en goedkoper, steeds weer.
    Het gaat ze alleen maar om een grote batterijenfabriek hier en daar.
    Daar kunnen ze iedereen lekker mee uitwringen.
    En beweren ze ook nog dat we de planeet redden, haha, en "we" het klimaat gaan veranderen daarmee.
    Goede marketing en lobbyisten, gewoon.
    Pure slimme inspelen op arrogantie en domheid.
  6. @iPlof 22 juli 2017 08:32
    quote:

    paulta schreef op 21 juli 2017 15:16:

    "De Süddeutsche Zeitung berichtte vrijdag dat de Europese Commissie auto's die zijn opgetuigd met sjoemelsoftware van de Europese straten wil halen, mogelijk al vanaf volgend jaar. Als ze eind dit jaar niet zijn omgebouwd mogen ze volgend jaar niet meer aan het verkeer deelnemen..."(FD.nl)

    Ze zijn te vuil, dus verboden!
    Dat zou wat zijn. In US terugkoop en schadevergoeding voor consumenten.

    In Europa niets daarvan maar loop je wel even risico dat je auto wordt verboden.
  7. [verwijderd] 22 juli 2017 10:32
    Het was Nikola Tesla die een eeuw geleden op het juiste spoor zat met Free Wireless Power.

    waitingtillmarriage.org/nikola-tesla-...

    Maar dat spoor is zorgvuldig de nek omgedraaid o.a. door de geldkraan dicht te draaien.

    De naam Tesla is nu verbonden aan een zwaar gesponsord (geldkraan wagenwijd open) bedrijf met idiote techniek dat vermarkt wordt als hoogstaand innovatief. Tsja... geen woorden voor deze waanzin.
  8. forum rang 5 adritromp 22 juli 2017 10:39
    quote:

    Mick75 schreef op 21 juli 2017 16:41:

    Oud Nieuws. Zowel Volkswagen als Daimler hebben in 2016 de Duitse authoriteiten hierover al zelf ingelicht. Bovendien, is het nog maar zeer de vraag of er uberhaubt wetten zijn overtreden. Sinds wanneer is het verboden om technologien te delen met elkaar?
    Regeringen in Europa delen steeds vaker elkaars belastingen, belastingtarieven, heffingsmethoden. Dit alles om te voorkomen dat burgers en bedrijven zich gaan vestigen in het land waar de belastingen het laagste zijn. Een beter voorbeeld van prijsafspraken bestaat er niet.
    Nu zouden die zelfde overheden bedrijven verbieden om technologien of kosten met elkaar te delen.
    De wereld op zijn kop.
    Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurrentie
  9. forum rang 4 Mijn Vriend 22 juli 2017 14:49
    Dit zal hooguit resulteren in een significante boete van de VS en een fooitje voor de EU. Die bedrijven vallen waarschijnlijk ook onder "too big to fail" en vooraf is er al een risicoanalyse van eventuele boetes gedaan. Zolang er bij multifraude geen gevangenis straf is, dan moeten die bestuurders zowat gek zijn om niet de grenzen op te zoeken. VW-Winterkorn loopt nog steeds vrij rond, en dat met milieu- en fin.fraude.
26 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links