Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

ACM pakt webshop Mo Bicep aan om inzet nepvolgers en neplikes

Gepubliceerd op 19 januari 2021 08:18 | Views: 2.313

DEN HAAG (ANP) - Webshop Bicep Papa van influencer Mo Bicep moet van marktwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) stoppen met het inzetten van nepvolgers en neplikes op social media als Instagram. Daarmee worden consumenten misleid, omdat ze zo een te positief beeld krijgen van het bedrijf en de producten.

Als Bicep Papa daar niet mee stopt, moet het een dwangsom betalen die kan oplopen tot 100.000 euro. De webshop zegt inmiddels geen gebruik meer te maken van nepvolgers en neplikes.

Bicep Papa, dat voedingssupplementen en aanverwante producten verkoopt, maakt veel reclame via social media. Volgens onderzoek van de ACM kocht het bedrijf tussen september 2018 en augustus vorig jaar 98.000 nepvolgers, die niet van echt te onderscheiden zijn, en 27.000 neplikes. Het is de eerste keer dat de toezichthouder een bedrijf hiervoor straft.

De ACM heeft de afgelopen bedrijven opgespoord die nepreviews, nepvolgers en neplikes aanbieden en die gemaand daarmee te stoppen. De toezichthouder heeft daarbij ook klantenbestanden gevorderd waarmee bedrijven en influencers die consumenten hebben misleid zullen worden aangepakt.

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
3 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare