Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom krijgt zware klap op beurs

Gepubliceerd op 18 sep 2018 om 10:20 | Views: 15.263 | Onderwerpen: autoindustrie

Alphabet 22 mrt

1.205,92 -25,62 (-2,08%)

TomTom 22 mrt

7,47 -0,12 (-1,61%)

AMSTERDAM (AFN) - Het aandeel TomTom stond dinsdagochtend zwaar onder druk op Beursplein 5. Het aandeel verloor in de ochtendhandel meer dan een kwart van zijn beurswaarde en beleefde de grootste koersdreun sinds 2011. Analisten wezen naar een samenwerking van Renault, Nissan en Mitsubishi met Google-moederbedrijf Alphabet. Ze gaan het Android-systeem van de Amerikaanse techgigant inbouwen in de dashboards. Dat is volgens kenners een zware klap voor de Nederlandse navigatiedienstverlener.

Het gaat om een meerjarige samenwerkingsovereenkomst, waarvan geen financiële details zijn gemeld. De systemen zullen draaien op Google's besturingssysteem Android, waardoor diensten als Google Maps, Google Assistent en de Google Play Store ook beschikbaar worden in de auto's.

,,Dit is echt een klap, een doodsteek voor TomTom'', aldus analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. ,,TomTom heeft altijd aangegeven dat de auto-industrie niet met Google wil werken. Ze wilden een onafhankelijke kaartenmaker als TomTom. En nu is er de omslag, ze halen Google in huis.'' De analist wijst er daarbij op dat zowel Renault als Nissan al belangrijke klanten zijn van de navigatiedienstverlener. ,,En die gaan nu om, dat is pijnlijk'', constateert Versteeg.

Pijnlijk

De marktvorsers spreekt van een grote stap in de industrie, die volgens hem onder meer kiest voor Android ,,omdat met dit systeem veel beter realtime data geleverd'' kan worden. ,,Mobieltjes met Android zijn overal. Je ziet daardoor gewoon de file realtime op het scherm oplossen.'' Een analist van Mirabaud liet weten het pijnlijk te vinden dat Renault, nadat het vorig jaar nog met TomTom werkte, nu kiest voor Android en Google.

TomTom liet per email weten dat de relatie met Renault niet is veranderd. TomTom gaf eind 2017 aan met Renault samen te werken met het SYMBIOZ-programma voor autonoom rijden. Een woordvoerder van Renault wilde geen commentaar geven.

Een zegsman van de Renault-Nissan-alliantie zei dat er momenteel voertuigen met TomTom-kaarten van de band lopen. Het zal volgens hem enige tijd kosten voordat nieuwe wagens met Android worden vrijgegeven. Het aandeel TomTom stond omstreeks 11.40 uur bijna 26 procent lager op 6,35 euro.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Hudige trend
TomTom 70% zegt verkopen 30 stemmen
Alphabet 71% zegt kopen 7 stemmen

Gerelateerd

autoindustrie

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Alphabet

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

TomTom

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
24 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Benjamin G.
0
De reactie van Timberwolf op het nieuwsbericht, is een onderbouwde visie die ik kan delen. De vraag die MartinMartin daar aan koppelt: krijgen de techgiganten toegang tot HD Maps is relevant en toont tegelijkertijd de niche markt aan waarin TomTom gaat spelen. De weerbaarheid van TomTom is niet sterk in mijn ogen, wel patenten, wel data kunnen verwerken, wel een fit kunnen maken op meerdere datalagen maar in hoeverre kan die positie vervangen of overbodig worden, gekopieerd worden of gedupliceerd worden, in hoeverre speelt kwaliteit een rol. Voor mij niet helder.

Sinds 2015 leef ik in de veronderstelling dat 2018 voor TomTom het jaar had moeten zijn kapitalisatie. Simpelweg omdat contracten drie jaar van te voren worden gesloten en dat autonoom rijden level 4 vanaf 2021-2022 zijn intrede doet. Dit momentum lijkt weg. Betekent dat eigen kracht overblijft. Tot 2020 is dat goed te overzien op basis van afgesloten contracten en def revenue. Daarna is het een vraagteken.

Kortom de gekozen strategie, ik ga uit van keuzes dat betekent dat het management van TomTom opties heeft - als dat niet zo is dan is de situatie veel minder rooskleurig, beschouw ik als risicovol.

Als het bestaansrecht van TomTom afneemt, dan is de vraag welke asset-waarde van TomTom na 2022 resteert. En dan heeft TimberWolf gelijk qua trackrecord en volg ik de lijn van Wies, zonder meer duidelijkheid en onderbouwing over gekozen strategie, hadden de founders van TomTom een actievere rol moeten spelen op verkoop niet straks maar nu.
Sps uslugi
0
De producten van Tomtom geeft een mogelijkheid om straks je vervoermiddel voor te laten rijden , maar zoals bij alle bedrijven is snelheid , innovatie
en visie belangrijk , ik zie een goede toekomst voor Tomtom en ze kunnen een techniek maken die beter is dan Google of andere aanbieder , het is nu aan de lef van het bestuur .
Nuchtere Kijk Op
0
"Een zegsman van de Renault-Nissan-alliantie zei dat er momenteel voertuigen met TomTom-kaarten van de band lopen. Het zal volgens hem enige tijd kosten voordat nieuwe wagens met Android worden vrijgegeven."

Maar dat het dan redelijk massaal gaat gebeuren is met deze aankondiging wel zeker. Is deze ontwikkeling nog tegen te houden door een naam als TT? Het gaat hier toch om een systeem oorlog? Wel of niet TT kaarten, dit soort toekomstige keuzes "Android/google maps" zet heel TT toch buitenspel? Als hun huidige klanten al overstag gaan, waar gaat TT in de toekomst dan nog geld mee verdienen? Diezelfde grote concerns bevechten? Met de verkoop van sporthorloges of actiecamera's ga je dat iig niet redden. Digitale kaartensystemen worden/zijn een commodity/tool en zullen worden weggegeven door die tech-giganten in de strijd om het dominante besturingsplatform voor auto's te creëren. Daar draait alles toch om? En die kaarteninfo is dus niet meer dan een tool. Kijk naar bv. de jeugd wat die met google maps al doen. Gaan autobedrijven lees bestaande klanten van TT ook nog eens kiezen voor ingebouwde Android systemen, dan kan ik wel bedenken wat er met de toekomstige cashflow van TT staat te gebeuren. Kan me overigens goed voorstellen dat er vele TT aanhangers/dromers hier op het forum hun eigen positie maar blijven verdedigen, maar dit is gewoon zeer slecht deze ontwikkeling. En dan zeg ik het netjes en zonder meteen te hopen dat de koers nog lager gaat. Er wordt veel pijn geleden, heb zelf geen positie/belang maar TT kopen? Why? Is het casino met 1 x inzetten op rood of groen niet minder gevaarlijk?
Beperktedijkbewaking
0
quote:

mrC2 schreef op 18 sep 2018 om 14:37:


TT is een one trick pony en dat gaat altijd maar een beperkte tijd mee. Volkomen logisch dus dat dit gebeurd. De directeuren van TT zullen er niet mee zitten die hebben jaren geleden al gecashed.
Navigatie is al een lange tijd gratis bij google en apple dus TT kan daar geen geld meer mee verdienen.

Je hebt navigatie en ... TomTom navigatie.
Bij alle vergelijkende testen kwam de realtime navigatie van TT er steeds weer als beste uit.
24 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Gesponsorde links