Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

'Google neemt kaartenproducent Waze over'

Gepubliceerd op 10 jun 2013 om 08:09 | Views: 4.164

Alphabet 14 okt

1.217,13 +1,68 (+0,14%)

PALO ALTO (AFN) - Google neemt de Israëlische producent van navigatiesoftware Waze over. Dat meldde persbureau Bloomberg maandag op basis van ingewijden. Het internetbedrijf betaalt circa 1,1 miljard dollar (zo'n 833 miljoen euro) voor de onderneming.

Met de overname wil Google concurrenten als Apple en Facebook voor blijven. Ook deze bedrijven zouden interesse hebben getoond in Waze. De gratis mobiele app van Waze waarschuwt automobilisten voor bijvoorbeeld verkeersopstoppingen en wijst hen dan op alternatieve routes. Waze heeft circa 47 miljoen gebruikers.

Eerder werd door Israëlische media gemeld dat Facebook Waze wil overnemen voor 800 miljoen tot 1 miljard dollar. Dat zou de op één na grootste overname zijn door Facebook, dat eerder fotodienst Instagram voor 1 miljard dollar kocht.

Waze, dat niet op de vermeende overname door Google wilde reageren, werd in 2008 opgericht in Israël. Later verhuisde het bedrijf het hoofdkantoor naar de Verenigde Staten. Tot de investeerders in het bedrijf behoren Microsoft, Qualcomm Ventures, Magma Venture Partners en Vertex Venture Capital. In 2011 leverde een financieringsronde 30 miljoen dollar op, onder meer dankzij een investering van miljardair Li Ka-shing uit Hongkong. Hij is onder meer eigenaar van AS Watson, het moederbedrijf van ketens als Trekpleister en Kruidvat.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Hudige trend
Alphabet

Gerelateerd

Alphabet

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
4 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
groeibriljant
0
De totale onderliggende marktwaarde van TomTom is door de Bloomberg gemelde overname van Waze door Google voor $1,1 miljard fors gestegen. Waze heeft nauwelijks hoogwaardige kaarten (alleen Israel) en is niet veel meer dan een App met de functionaliteit van TomTom Map Share + Traffic. Sterker; de TomTom service is een stuk beter!

De 4 divisies van TomTom zijn naar mijn berekening en die van recente prijzen van concurrenten minimaal €30,-- waard.
€2 onder het gemiddelde van wat de grote 3 wereldspelers betaalden voor hun kwalitatief hoogwaardige kaarten. TomTom betaalde in 2008 €14. Nokia betaalde voor haar kaarten in 2008 €27. Google betaalde zo'n beetje het dubbele, €56,--, om eigen kaarten te maken.

De minimale waardering van de 4 divisies van TomTom naar de nieuwste inzichten en recente marktprijzen van concurrenten is:

1. TT-Consumer €3,-- (nieuwe PND, Sports Watches, Premium-Apps; lichte daling in Q2 tot stabilisatie in Q3-Q4)

2. TT-Licences €20[/] (€13,75 aanschaf kaarten + [b]€3,75 Traffic/MapShare(=Waze) + rest €2,50; groei verwacht in de komende jaren ivm vele megadeals en explosief groeiende kernmarkten smartphone en connected-car)

3. TT-Automotive €3,50 (waardering op basis van overnameprijs Tweddle Connect; groei in komende jaren naar €6,80)

4. TT-Business Solutions €3,50 (waardering op basis van huidige koers Fleetmatics; gestage verdere groei komende jaren excl. TT-Taxi)


En dan is er ook nog de potentiële mega-blockbuster TomTom-Taxi met een gratis App voor de smartphone en een modern verdienmodel (fee 1€-€1,50 per taxiritje). Dat krijgt men er momenteel voor de totaalprijs van €30,- gratis bij maar is bij succesvolle uitrol binnen enkele jaren minimaal €5,-- waard en dan snelgroeiend.
groeibriljant
0
45 miljoen gebruikers; lijkt me totale onzin. Wellicht aantal downloads.Vraag is hoeveel mensen de App ook daadwerkelijk gebruiken.

70.000 actieve gebruikers; leden genoemd die details toevoegen en prijzen melden (vraag is hoe vaak; een keertje gedaan om te proberen of structureel?).

Waze stelt geen reet voor!
Wel zeer interessant voor TomTom dat Google de App overneemt en niet Facebook. Facebook had door er miljarden in te pompen over een jaar of 5 een concurrent van TomTom kunnen zijn geworden. Nu blijft het bij de big 3 (Nokia-Navteq, Google, TomTom). TomTom is daarvan de enige onafhankelijke wereldspeler.

Justin meldde:
Actieve gebruikers is vele malen lager. Daarnaast zit 30-40% van de users in Israel, dus het zegt nog niks over dekking.
groeibriljant
0
Overigens maakt TomTom een gezonde winst (ondanks de crisis)en zijn de schulden afgebouwd naar nagenoeg nul (eind dit jaar €100 miljoen in kas).

De daling in de verkoop van losse kastjes komt langzaam ten einde en is de afgelopen jaren goed opgevangen door een succesvolle transitie naar Content & Services met hogere marges.

De 2 kernmarkten, smartphone en connected-car, groeien de komende jaren explosief. TomTom heeft als enige onafhankelijke wereldspeler inmiddels al vele megadeals binnen (o.a. Apple, Samsung, BlackBerry, China-Autonavi, Intel-Telemap, Fiat, Mazda, BMW, Peugeot/Citroen, Mercedes, Toyota).
Deze deals gaan de komende periode bijdragen aan de resultaten.

Er is nog veel innovatie mogelijk. Nieuwe producten worden momenteel in de markt gezet (GO, Sports Watches, potentiële blockbuster TomTom-Taxi etc.).
groeibriljant
0
Zeeeeeeeeer opvallend is de disproportioneel grote shortpositie in TomTom. Deze is ruim 6% maar relatief boven de 22% (t.o.v. beperkte free float van omstreeks 30%).

Dat is bizar en heb ik nog nooit gezien bij een gezond bedrijf (wereldmarktleider) met uitstekende toekomstperspectieven. Wordt de koers soms bewust gedrukt voor een smerige exit tegen een prikkie van €6-€7 of voor een overname door Apple?
4 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Gesponsorde links