Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Financial slang dictionary for sale

37 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. clever 26 februari 2004 00:47
    Hoi C,

    Zeker veel duidelijke taal. Hij maakt wel erg veel kanttekeningen bij het huidige herstel. Hij geeft aan dat hij niet veel meer kan doen en dat de politiek aan zet is. Meer onderwijs, foodstamps voor bejaarden, een plafond bepalen voor die hypotheekjongens en geen cash out maatregelen/ lower tax maatregelen permanent.

    Greenspan for President?

    Cheers,
    Joost




  2. clever 26 februari 2004 01:24
    Dat lijkt me een feit (alleen al door de inflatie). Het gaat alleen om het tempo. De indruk werd echter gewekt dat hierdoor de achterblijvende stijging van inkomen minder belangrijk zou zijn. Ik vind dat een kwalijke boodschap (en slecht nieuws voor de "have not's"). Ik zou het m'n strot niet uitkrijgen want het lijkt me toch problematisch dat de beperkte inkomenstijging vraag/aanbod arbeidsmarkt (door fundamentele zwakte)) de zaak niet bij kan houden.

    De man zit in een onmogelijke positie en volgens mij realiseert hij zich dat volledig. Volgens mij staan de waarde verhicels in zijn optiek op het maximum. Aan het eind van de dag moet je de zaak namelijk toch kunnen terugbetalen. Klusje voor de politiek, zo lijkt hij duidelijk te maken.
    En dat vlak voor de verkiezingen.

    Huizenmarkt omlaag (door hogere rente) betekent shit, dalende koersen ook, een stijgende dollar ook (waardoor diezelfde stijging niet structureel kan zijn) omdat dit de winstgevendheid van ondernemingen (en dus de koersen en daardoor ook deel van de financiering van onroerend goed) aantast.

    Het grootste risico is dat ook het giraal bijgedrukte geld (omgezet in waarde) straks verdampt waardoor de oplossing niet eens meer mogelijk is.

    Cheers,
    Joost

  3. Cézan 27 februari 2004 11:19
    Haha..en wartaal van Schroder??? Sinds wanneer bemoeit een staatshoofd zich met renteperikelen.
    Kan me niet voorstellen dat Balkenende zoiets doet, dat ie dat maar laat, knalt de beurs meteen naar beneden ;-)

    Alvast goed weekend.
    C.

    PS Hier is alles wit en glad, totootje in de garage.

  4. [verwijderd] 27 februari 2004 21:41
    Joost,

    Iets anders, maar wel in de buurt.

    Heb jij wel eens een grafiek gezien van een aandeel of een index die na een enorme stijging een relatief vlak patroon gaat vertonen? Meestal zijn het pieken gevolgd door dalen (hoogvlaktes zijn zeldzaam?)?

    Kan de DJIA periode 68 - 82 als uitzondering worden aangemerkt? Range 700 a 1000 punten? (Of is het al te zot om dit vlak te noemen?) Kunnen we weer zo'n periode krijgen? Range ongeveer 10 x groter = 7000 a 11000 punten?

    De grooote zijwaartse beweging?
    GROETEN
  5. clever 1 maart 2004 00:41
    Hoi,

    Lastige vraag en een behoorlijke bandbreedte. Als ik naar Sjipsen kijk heb je altijd even een hoogvlakte gevolgd door een stijging (dus zo bezien up na de zomer) maar goed daar heb je het niet over.

    Ik denk dat de beleidsmakers niet liever zouden willen; een langdurige periode van stabiliteit die de problemen vanzelf opvreet. Ik denk alleen dat dat lastig wordt omdat we op een te hoog niveau zitten. Ook heb ik zoals je weet moeite met het 1 op 1 kijken naar het verleden omdat ik denk dat de wereld door de combinatie van technische revoluties te zeer veranderd is. De produciviteitsparadox bestaat voor mij dan ook niet, voor mij is het niets anders dan het keurig aflopen van alle sectoren todat die paradox weg is, ook al duurt dat lang.

    Ik denk dat je een langdurige periode van stabiliteit kunt bewerkstelligen als juist inkomen (en niet enkel waarde) in de pas loopt met schuld. Greenspan vind het kennelijk geen probleem, ik zie het anders. Omdat waarde een kwestie van waardering is zal de volatiliteit (beurs is nu bijna 1 op 1 een afspiegeling van de dagelijkse realiteit, de economie) hoog blijven. We leven in veel grotere mate in een waarde-economie en lijkt me een grote verandering tov de periode die jij beschreef.

    Het kan best nog even (jaar?) zijwaarts binnen een behoorlijke bandbreedte en we kunnen nog wat dempen met rente hier (in in US corporate earnings zal een sterkere dollar ook vertraagd doorwerken) maar aan het eind van de rit zal blijken dat je een waarde economie niet langere tijd kunt beheersen/controleren. Ik geloof wel een een lange grote zijwaarste beweging maar niet op deze niveau's.

    Cheers,
    Joost

    ps. vergeet bovendien het demografische aspect niet.

  6. [verwijderd] 1 maart 2004 09:59
    Hoi Joost,

    Dank voor je reactie. Een aanbeveling mijnerzijds.

    Ik ben het met je eens dat 'waarde' niet de eerste bron kan zijn om schuld te ledigen. Waarde kan immers eerst onstaan door aanwezigheid van inkomen. Een tijdelijk uiteenlopen is natuurlijk niet ondenkbaar. Daar hoeft niet angstig op gereageerd te worden. Zolang het vooruitzicht op groei van het inkomen bestaat. Zou dit het zijn waar ALAN impliciet op heeft geduid (hij was dus eigenlijk niet duidelijk?)

    Overigens en ter zijde, ik las afgelopen zaterdag een aardig artikel in de Volkskrant (interview met Labohm). Het aardige van dit interview is de door Labohm gegeven visie op jobstijdingen (ondergangsvisioenen). Labohm legt een alleraardigst verband tussen een in de westerse beschaving bestaande 'archetypische vrees voor de ondergang' en de huidige 'markt voor doemdenkers'. Hij geeft aan dat geen enkel scenario tot op heden is uitgekomen: die van de Bijbel niet, die van Kyoto, Brundlandt en van de Club van Rome ook niet. Nu weet ik, dat hier direct gerefereerd wordt aan het milieu. Maar zijn gedachten zijn breder door te trekken, door zijn vingerwijzing naar de christelijke invloed in onze cultuur: "het besef van zonde en schuld". Omdat we voortdurend en ongelimiteerd consumeren worden we gestraft met allerlei narigheid.(Ik moest bij lezing direct aan Cees en Joop denken; waar is Cees trouwens (wellicht een domme vraag, maar ik heb tijden niets gelezen op deze site)?) De boodschap is eigenlijk dat we een 'religieus' scenario niet verdekt toepassen door middel van computermodellen etc. (technische analyse!?). De toekomst voorspellen is niet te doen. Nu valt hier wel wat op af te dingen, want we kunnen nu 'vrij aardig' het weer voor een periode van 5 dagen voorspellen. Verder blijf ik van mening dat scenariodenken nuttig en vruchtbaar kan zijn (dit hoeft naar mijn mening trouwens niet haaks te staan op de gedachten van Labohm). Begrijp me overigens niet verkeerd, dit is geen ondersteuning van een 'bulishe' visie of wat voor visie dan ook.

    Met immer vriendelijke groet,
    Le Coq d'Or

  7. clever 1 maart 2004 15:40
    Hoi LCO,

    Eens maar waar halen we de groei van het inkomen vandaan? Dan moeten er toch echt eerst meer mensen aan de bak. Greenspan hamert op hooggeschoolde arbeid en signaleert dat we werkgelegenheid laag blijft, althans lager dan je zou mogen verwachten als je af gaat op historische modellen. Je moet al z'n mededelingen van vorige week maar eens
    aan elkaar plakken en daar één verhaal van maken. Ik krijg sterk de indruk dat de dingen niet helemaal lopen zoals hij het graag zou zien. Het gaat nog goed en de problemen zijn nog te overzien MAAR..........

    Ik heb de volkskrant ook maar dit artikel heb ik even gemist. Ik ben ook niet zo'n zwartkijker als het soms lijkt. Maar wat ik wel zie is dat we niet goed omgaan met de nieuwe omstandigheden. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat het internet gewoon een technische innovatie is geweest en dat je daar "bewezen" modellen op los kunt laten. We zijn momenteel bezig de mondiale (enkel christendom?) welvaart te verhogen maar ook vooral te herverdelen. Dat laatste houdt op als hier niks meer te halen valt en/of het voor ons minder interessant wordt om het van daar te halen (dat klinkt hetzelfde maar is het absoluut niet). Vanaf daar vinden we onze weg wel weer, in welk tempo dan ook. Maar ......eerst die bosbrand. Die komt en dan er staat iemand met een emmer.....een emmer zonder water.

    Cheers,
    Joost
  8. [verwijderd] 1 maart 2004 20:07
    Hoi Joost,

    Kun je je herinneren dat in Nederland in 1994, het jaar na de voorlaatste recessie, ook de vrees bestond voor de baanloze groei - die zich dat jaar inderdaad manifesteerde? Is het niet zo dat de werkgelegenheidscijfers altijd naijlen?

    Het is van belang dat de Amerikaanse motor op eigen kracht gaat lopen. De bougies doen het, de brandstof is aanwezig, de rondjes zijn gereden, maar de twijfel blijft. Met, als bijverschijsel, kans op overhitting; wat lastig is met een brandweerman zonder water?

    groenten
    LCO
  9. clever 2 maart 2004 00:30
    Hoi LCO,

    Eens maar feit blijft dat de werkgelegenheid wel heel erg achterblijft.
    Tenminste meer dan je zou mogen verwachten na een klein jaar na het dieptepunt. Daar zijn we het toch wel over eens? Aan deze kant van de plas lopen we altijd wat achter maar we hebben het hier nog altijd over het percentage waarmee de werkloosheid toeneemt ipv afneemt.

    Je moet ook niet vergeten tegen welke kosten het herstel heeft mogen plaats vinden daar; tax, interest en grafieken die een hoog yell-gehalte hebben. Ze staan hoger dan je historisch gezien zou mogen verwachten.

    Er zit dus echt geen druppel meer in die emmer. Ik wacht wel af of de gok werkt. Afgaand op de business van de afgelopen 2 weken denk ik van niet.
    Men is te sceptisch. Alles wijst op herstel, alles behalve de realiteit.
    Ik signaleer enkel een tijdelijke opleving, gevoed door liquiditeiten en optisch bedrog. Als het anders was geweest was de dollar vorige week al door de 1,24 geknald. Dat laatste is interessant, als die door die barriere gaat kan de dollar aansterken. Gaat echter ten koste van de E's.

    Kunnen wij aansterken op basis van factoren die de US economie verzwakken?

    Mazelen,
    Joost

  10. Cézan 3 maart 2004 00:31
    Da hedde weer mooi gezegd jungske..;-)

    In mijn beleving is die werkloosheid nu vele malen erger dan zeg maar
    jaren 80 dit inderdaad zoals je al eerder schreef in connectie met demografische trubbels.

    Groet,
    C.

    Frazier vanavond gezien..welkome afleiding.
    Waterlanders? Klopt! Heb nu al last van hooikoorts :-(



  11. clever 11 maart 2004 09:35
    Nou, die voorspelling over die slappe periode kwam wel uit overigens.
    Er gebeurt erg weinig (wereldwijd!). Het ziet er naar uit dat dit nog even zo blijft en dan wordt het zelf voor de yanks erg moeilijk (en al helemaal als de dollar stijgt) de cijfertjes te halen.

    Viel me trouwens op dat iedereen erg veel praat de laatste tijd. Als je een natte vinger in de lucht houdt voel je dat er een andere wind waait.

    Cheers,
    Joost
37 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,79 +0,96%
EUR/USD 1,0702 +0,47%
FTSE 100 8.044,81 +0,26%
Germany40^ 18.161,70 +1,68%
Gold spot 2.322,02 -0,22%
NY-Nasdaq Composite 15.696,64 +1,59%

Stijgers

VIVORY...
+26,32%
BAM
+4,73%
PROSUS
+3,52%
ASMI
+3,14%
JUST E...
+3,10%

Dalers

RANDST...
-7,22%
Akzo N...
-6,93%
FASTNED
-4,65%
NSI
-3,89%
Arcelo...
-2,65%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links