Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel UNIBAIL-RODAMCO-WESTFIELD PSE:URW.FR, FR0013326246

  • 75,100 19 apr 2024 17:35
  • +0,220 (+0,29%) Dagrange 73,980 - 75,440
  • 302.757 Gem. (3M) 375,5K

Unibail-Rodamco-Westfield 2022, het jaar van de comeback?

3.912 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 196 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Fred Nek. 16 januari 2022 18:59
    quote:

    roel schreef op 16 januari 2022 15:23:

    is alweer te druk in de mall, vooral bij de kassa's. Ga weer naar huis.
    Lekker warm zeker. Was net even in alkmaar. Goor koud. Vond het niet eens zo druk. Meeste toch net voor kerst de inkopen gedaan denk ik. Maar viel me op dat er heel heel veel sale was. Alles half geld. Ja ze moeten wat maar rijk wordt je er niet van.
  2. roel 16 januari 2022 19:28
    marges zullen inderdaad niet hoog zijn geweest. Veel winkels met sales (vrouw en moeder waren behoorlijk aan het shoppen). Vaak waren de kassa's de bottleneck. Die waren zo druk dat je geen zin had om in de rij te staan. (bij winkels zoals zara). Uitzondering was de legowinkel, daar was het een heel verhaal met een paspoort en legopoppetjes voor de kids maar alles full price voor de pappa's en juist een rij voordat je binnen mocht komen.
  3. forum rang 4 Mr.J.bonds 16 januari 2022 22:09
    Dank HCohen,

    Nog even ter aanvulling.. Als men URW als een REIT beschouwd(wat het natuurlijk ook gewoon is, %{*{^*]} )

    Bron: De Giro

    REITS:

    Een aantal generieke voorbeelden van dergelijke eisen zijn:

    Elke REIT moet worden beheerd door minimaal één curator of directeur.

    [i]REIT's zijn verplicht om het grootste deel van hun belastbare inkomen aan aandeelhouders uit te keren. Vaak moet ongeveer 90% worden verdeeld.
    Minimaal een bepaald percentage van het vermogen moet worden belegd in onroerend goed. Dit is doorgaans rond de 7
    5%.


    Ten minste een bepaald percentage van het bruto-inkomen moet afkomstig zijn van de huur of verkoop van onroerend goed of de rente op hypotheken. Meestal is dit ongeveer 75%.
    Er geldt een minimumaantal aandeelhouders. Dit kan betekenen dat een REIT minimaal 100 aandeelhouders moet hebben gedurende bijvoorbeeld minimaal 335 dagen van[/i] een belastbaar jaar.

    En ja. Als een club als URW dan dit gegeven dat het verplicht is om dividend uit te keren toch vrij makkelijk aan zijn laars lapt.(ook als snap ik dat daar wel wat valide redenen voor aan te voeren waren)
    maar 100% schrappen, is toch in mijn optiek erg fors geweest. Zelfs de banken hebben dit niet geflikt en keren inmiddels weer uit.. En als dan een
    ook nog niet eens een fatsoenlijke Outlook wordt gegeven wanneer dan en in welke mate het dividend ergens in 2023 hervat gaat worden(als ze de 2023 handhaven tenminste)

    Dan wordt ik dus daar niet vrolijk van. We komen uit Corona en men heeft nu best een idee als RvB wat er mogelijk minimaal gaat zijn.. En dan wordt het dus de hoogste tijd ontrend een update rondom het dividend. Ik ben in feite een dividend beleger die nu al voor zijn dividend belegt. En ik wil gewoon weten waar het naar toe gaat..

    Ps. Denk eens even aan het koersopdrijvende effect als URW op de aankomende update bekend maakt dat het in maart 2023 een dividend gaat doen van een euro of 5.. Nu al zullen beleggers gaan inslaan. Beleggers lopen gemiddeld 6 tot 12 maanden voor op de daadwerkelijke feiten(hence the saying buy the rumor, sell the news..)

    Tijd voor actie, Bestuur van Unibail. We willen een Outlook en met name aangaande het dividend. En snel een beetje!
  4. forum rang 7 HCohen 16 januari 2022 22:33
    quote:

    Mr.J.bonds schreef op 16 januari 2022 22:09:

    [u]REIT's zijn verplicht om het grootste deel van hun belastbare inkomen aan aandeelhouders uit te keren. Vaak moet ongeveer 90% worden verdeeld.


    J bonds,

    Ik snap dat je hier aan refereert, maar dit is natuurlijk een erg generieke en summiere uitleg. Een uitspraak als 'vaak moet ongeveer', enfin dat kan preciezer(en het is geen 80% zoals je eerder meldde).

    Zoals je kunt zien bij het structuur(1.8 van het URD van URW) van het bedrijf zijn er meerdere fiscale regimes van toepassing.

    Kijk nog eens naar die link van PwC met als voorbeeld Nederland.
    www.pwc.com/gx/en/asset-management/as...
    Bij Nl(FBI) vind je dan bijvoorbeeld(pag 91);
    Distribution requirements
    An FBI, is required to ditribute its entire taxable profit within 8 months following the financial year end. Capital gains do not have to be distributed if they are contributed to a reinvestment reserve.

    Bij het franse SIIC regime(zie link PwC, pag 23) is het weer net iets anders(distribution requirements en andere voorwaarden).
    A SIIC must distribute at least 95% of its rental income. Etcetera

  5. forum rang 4 Mr.J.bonds 16 januari 2022 22:53
    85% dus, nogmaals HCohen, voor deze nuttige en belangrijke bijdragen.
    AB-tjes voor jou.

    En het commentaar van PhilipBe van 24-4-2021 na wat uitzoekwerk over bovenstaande;
    Zie ook de post hierboven met de uitleg over de structuur van URW in het URD 2020

    ''Voor URW NV (opgericht bij de overname van Westfield waarin voornamelijk de US assets in onder gebracht zijn) gelden de nederlandse wetten.
    Voor URW SE gelden de Franse wetten. Het getal 85% geldt voor de recurrente inkomsten, maar blijkbaar lukt het hun nu om via een grote verliespost het toch onder nul te krijgen voor al 2 jaar....

    De 212 miljoen € is naar mijn mening een deel van het slotdividend van 5,4€ van het boekjaar 2019 dat in extremis niet werd uitbetaald. Dit hebben we dus nog tegoed.''


    En ik begrijp uit jou stukken dat ze on a yearly basis dividend updates geven. Dus Feb. 2022 wordt de eerste aankomende update.

    Ben zeer benieuwd wat men gaat ons gaat brengen..
    alhoewel ik er wel serieus rekening mee ga houden dat ze hun kiezen nog steeds op elkaar gaan houden.. Dat moet ik er ook bijzeggen..
  6. forum rang 6 !@#$!@! 16 januari 2022 22:57
    quote:

    Mr.J.bonds schreef op 16 januari 2022 15:42:

    [...]

    Beste %{%*}+=$£• Afgezien van je persoonlijke aanvallen en sneren, daar zal ik boven staan en niet op ingaan. Want dat is waarschijnlijk precies wat je wil, ouwe draak! :-)
    Ik haal mijn informatie niet van YouTube als je het weten wil. Maar wel uit de beleggersbelangen, en oa via VEB en nog wat andere kanalen zoals de Financiële Telegraaf en dagblad. En ik kan wel degelijk onderbouwen waarom het schrappen van het dividend een koersdrukkend effect heeft.
    Zoals iedere zichzelf respecterende belegger met een héél klein beetje ervaring wel weet. Heb je in de markt ook een aantal grote fondsen die sec alleen dividenduitkerende posities innemen.
    Deze fondsen dumpen uiteraard bedrijven die het dividend schrappen.. Wat zal er dan toch met de koers van een dergelijk aandeel gebeuren.. Ohoh wat is dat moeilijk te raden.. Een kind kan de was doen, zou ik haast zeggen..

    Hier dan nog wat uitleg voor je over REIT’s beste *%{+*^%, dat kun je, zo te horen nog wel gebruiken, en de bron is niet een YouTube..
    www.degiro.nl/leren-beleggen/beleggen...

    Dividend is voor REIT’s (Real Estate Investment Trust (REIT) wat URW toch gewoon is. En ze hebben gewoon als doelstelling om een betrouwbaar solide dividend van minimaal 80% van de geïnde huurpenningen uit te keren als dividend. Dat staat gewoon in hen missie statement. gewoon knoepers belangrijk. En zelfs niet alleen voor dividendsfondsen. Maar ook voor heel veel andere institutionele clubs zoals het ABP en noem ze maar op en ook voor particuliere beleggers.. Als je daar aan gaat lopen morrelen en zelfs compleet 100% schrapt voor 3! complete jaren. Dan worden we daar niet bepaald vrolijk van en zijn we geneigd om keihard op de sell button te rammen uiteraard..
    Dus je informatie bronnen zijn youtube, kranten en maandblaadjes en ondertussen zo arrogant zijn dat je denk te weten hoe waardebepalingen, risico's en wat de gevolgen van bepaalde financiële keuzes zijn.

    Ja, er zijn bepaalde fondsen die aandelen verkopen als ze geen dividend meer uitkeren. Hoe groot zijn deze fondsen ? Hoeveel aandelen hadden ze van URW ? etc. Je hebt geen flauw idee.
    Maar WTF heeft dit voor invloed op de waarde van het aandeel ? Al zou het vanaf nu alleen maar gekocht worden door 4 jarige kleuters, dan zou dat nog geen invloed hebben. Het enige wat veranderd is het soort aandeelhouders wat de aandelen URW bezit.
    Jij wilt een bepaald beleid voeren zodat bepaalde aandeelhouders weer interesse zouden hebben, ZONDER na te denken wat de voor invloed heeft op de werkelijke waardebepaling van het aandeel zelf. De kortzichtigheid en oppervlakkigheid stroomt er vanaf.

    Letterlijk de grootaandeelhouder en veruit de meeste aandeelhouders en meerdere inhoudelijke posters op dit forum zijn het er allemaal over eens dat het juist een SLECHT idee is om nu dividend uit te keren. Ik ga niet eens proberen om dat inhoudelijk uit te leggen, want dat interesseert je toch niet en het enige wat je wilt is je eigen complot ideeën delen, ook al is niemand daarin geïnteresseerd.
    Maar iemand die zijn informatie uit youtube, kranten en maandblaadjes haalt is toch zo arrogant dat hij het beter denk te weten dan een grote meerderheid van de aandeelhouders die wel financieel onderlegt zijn. Je weet wel, een economische en/of financiele studie enzo.

    Je bent zo arrogant. Maar je postings zitten constant vol met grove fouten en hier wordt je constant op gewezen, maar het interesseert je niet. Je blijft denken dat je het beter weet dan anderen.
    Je beweert dat dat reits 80% van de huuropbrengsten moet uitkeren.

    Echter je postings zijn zo slecht, dat je zelfs je eigen links die je plaatst niet eens leest, immers anders had je geweten dat: "REIT's zijn verplicht om het grootste deel van hun belastbare inkomen aan aandeelhouders uit te keren." Niet huurinkomsten.

    Als iemand een perfect voorbeeld is van het dunner-kruger effect dan ben jij het wel. (zie bijlage)
  7. forum rang 6 !@#$!@! 16 januari 2022 23:05
    quote:

    Mr.J.bonds schreef op 16 januari 2022 22:09:

    En ja. Als een club als URW dan dit gegeven dat het verplicht is om dividend uit te keren toch vrij makkelijk aan zijn laars lapt.(ook als snap ik dat daar wel wat valide redenen voor aan te voeren waren)
    maar 100% schrappen, is toch in mijn optiek erg fors geweest. Zelfs de banken hebben dit niet geflikt en keren inmiddels weer uit..
    Ga je weer met je onjuiste informatie verspreiden. Ze lappen niks aan hun laars. Er is over die jaren gewoon geen belastbaar inkomen om uit te keren.
    Banken hebben jarenlang dividend geschrapt en het was zelfs lang verboden voor ze om dividend uit te keren.

    Echt.........

    Ik vind het nogal appart hoe iemand keer op keer onzin verkondigd, daar elke keer op gewezen wordt toch zichzelf zo serieus blijft nemen. Compleet bord voor zijn kop over zijn eigen onwetendheid.

    Denk eens na over hoe de wereld eruit zou zien voor iemand die heel onwetend is , maar tegelijk denkt te weten hoe de wereld werkt. Uiteraard komt de realiteit dan totaal niet overeen met de ideeën van die persoon.
    -> Hoe dat te verklaren ? je eigen onwetendheid accepteren ? Of kom je met mooie complotten die alsnog de mismatch tussen jou ideeën en de realiteit kunnen verklaren.

    Op andere forums kunnen ze daar ook wat van. Daar zijn het ook shorters, hedgefunds, analisten en andere onzichtbare krachten die de koersen manipuleren.
    Want ja, als je alles denkt te weten en de realiteit laat heel iets anders zien. Dan is er maar 1 logische verklaring. Er moeten onzichbare krachten aan het werk zijn om dat verschil te verklaren.
  8. forum rang 6 Lamsrust 17 januari 2022 00:10
    Mijne heren,
    De statuten van URW schrijven niet voor dat er een bepaald percentage van de winst dient te worden uitgekeerd. URW heeft er in diverse landen voor gekozen om onder de lokale belastingwetgeving te kwalificeren voor een REIT regime, in Nederland de FBI - fiscale beleggingsinstelling - genoemd. Indien een belastingplichtige aan een aantal voorwaarden voldoet, geldt er een objectieve belastingvrijstelling, i.e. de belastingplichtige is wel subjectief belastingplichtig doch het 0% tarief is van toepassing. Een van de voorwaarden is de zogenoemde doorstootplicht, die inhoudt dat een bepaald percentage van de belastbare winst binnen een aantal maanden na afsluiting van het boekjaar ten titel van dividend wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. Het gaat derhalve om de belastbare winst, welke bestaat uit de inkomsten uit operatie plus het verschil tussen verkoopprijzen en aankoopprijzen van vastgoed minus impairments. De afgelopen twee jaar waren de inkomsten uit de reguliere operatie steeds positief, echter ik vermoed dat er fiscale boekverliezen bij verkoop van og zijn behaald alsmede fiscale afwaarderingsverliezen op fiscaal erkende goodwill. Bij de US regional malls die in foreclosure gaan is er in de US in ieder geval sprake van negatieve fiscale resultaten, omdat de huidige marktwaarde van deze malls veel lage is dan de oorspronkelijke aankoopprijs hetgeen leidt tot een fiscaal verlies. Daarnaast is de afboeking op fiscaal erkende Westfield goodwill ook een fiscaal verlies. Zolang deze beide typen fiscale verliezen hoger zijn dan de operationele winsten uit verhuur bestaat er onder de van toepassing zijnde fiscale wetgeving geen doorstootplicht en behoeft URW ingevolge deze wetgeving geen dividend uit te keren.
    Los daarvan vind ik het bedrijfseconomisch verstandig de winst in het bedrijf te houden totdat de LTV onder de 40% is. Het Van der Valk concern zal ook geen dividend hebben uitgekeerd de afgelopen jaren, sterker nog, ik vermoed dat er geld vanuit de familie is bijgestort om de financiën gezond te houden.
  9. forum rang 4 Mr.J.bonds 17 januari 2022 02:33
    quote:

    Lamsrust schreef op 17 januari 2022 00:10:

    Mijne heren,
    De statuten van URW schrijven niet voor dat er een bepaald percentage van de winst dient te worden uitgekeerd. URW heeft er in diverse landen voor gekozen om onder de lokale belastingwetgeving te kwalificeren voor een REIT regime, in Nederland de FBI - fiscale beleggingsinstelling - genoemd. Indien een belastingplichtige aan een aantal voorwaarden voldoet, geldt er een objectieve belastingvrijstelling, i.e. de belastingplichtige is wel subjectief belastingplichtig doch het 0% tarief is van toepassing. Een van de voorwaarden is de zogenoemde doorstootplicht, die inhoudt dat een bepaald percentage van de belastbare winst binnen een aantal maanden na afsluiting van het boekjaar ten titel van dividend wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. Het gaat derhalve om de belastbare winst, welke bestaat uit de inkomsten uit operatie plus het verschil tussen verkoopprijzen en aankoopprijzen van vastgoed minus impairments. De afgelopen twee jaar waren de inkomsten uit de reguliere operatie steeds positief, echter ik vermoed dat er fiscale boekverliezen bij verkoop van og zijn behaald alsmede fiscale afwaarderingsverliezen op fiscaal erkende goodwill. Bij de US regional malls die in foreclosure gaan is er in de US in ieder geval sprake van negatieve fiscale resultaten, omdat de huidige marktwaarde van deze malls veel lage is dan de oorspronkelijke aankoopprijs hetgeen leidt tot een fiscaal verlies. Daarnaast is de afboeking op fiscaal erkende Westfield goodwill ook een fiscaal verlies. Zolang deze beide typen fiscale verliezen hoger zijn dan de operationele winsten uit verhuur bestaat er onder de van toepassing zijnde fiscale wetgeving geen doorstootplicht en behoeft URW ingevolge deze wetgeving geen dividend uit te keren.
    Los daarvan vind ik het bedrijfseconomisch verstandig de winst in het bedrijf te houden totdat de LTV onder de 40% is. Het Van der Valk concern zal ook geen dividend hebben uitgekeerd de afgelopen jaren, sterker nog, ik vermoed dat er geld vanuit de familie is bijgestort om de financiën gezond te houden.
    AB, dank voor dit punt verduidelijken.

    Vul ik het nog aan met deze:

    Loan-to-value (LTV) ratio is a number lenders use to determine how much risk they're taking on with a secured loan. It measures the relationship between the loan amount and the market value of the asset securing the loan, such as a house or car.

    www.experian.com/blogs/ask-experian/w...

  10. forum rang 7 HCohen 17 januari 2022 07:20
    quote:

    Lamsrust schreef op 17 januari 2022 00:10:

    boekverliezen bij verkoop van og zijn behaald alsmede fiscale afwaarderingsverliezen op fiscaal erkende goodwill. Bij de US regional malls die in foreclosure gaan is er in de US in ieder geval sprake van negatieve fiscale resultaten, omdat de huidige marktwaarde van deze malls veel lage is dan de oorspronkelijke aankoopprijs hetgeen leidt tot een fiscaal verlies. Daarnaast is de afboeking op fiscaal erkende Westfield goodwill ook een fiscaal verlies. Zolang deze beide typen fiscale verliezen hoger zijn dan de operationele winsten uit verhuur bestaat er onder de van toepassing zijnde fiscale wetgeving geen doorstootplicht en behoeft URW ingevolge deze wetgeving geen dividend uit te keren.

    Lamsrust,

    Voor zover ik het zie, gelden zijn de respectievelijke ''Reit-regimes'' van toepassing daar waar het inkomen gegenereerd wordt(zie oa eerder gepos punt 1.8 URD van URW 2020). Volgens mij komt dat overeen met wat jij nu goed samenvat.
    Lijkt me een gevalletje van fiscale optimalisering. Corrigeer me gerust als ik het verkeerd interpreteer in jouw ogen (ajb).

    Mbt tot je bovenstaande opmerking over compensabele verliezen welke de mogelijkheid gaven om ,rekening houdend met van toepassing zijnde fiscale regels, het dividend binnenboord te houden;
    Onderstaand als aanvulling/ bevestiging

    In het "Universal-Registration-Document_EN" 2020
    Quote:
    Resolution 3: Allocation of net income for the year ended December 31, 2020
    • Statutory financial statements for the year ended December 31, 2020, show a net loss of €2,691,033,121. The purpose of this resolution is to approve the allocation of such loss.
    - Suspension of the dividend payment for the year ended December 31, 2020.
    - Allocation of the loss in full in the retained earnings account.
  11. forum rang 7 HCohen 17 januari 2022 08:57
    Loopt alweer storm in de Mall
    voorburgsdagblad.nl/lokaal/loopt-alwe...
    --------------------------------------------------------------------------------

    Direct na opening winkels weer volle bak in Westfield Mall
    www.hetkrantje-online.nl/nieuws/actue...
    zo 16 jan 2022, 17:43 Actueel
    Leidschendam - Het was gelijk weer ‘volle bak’ in de Westfield Mall gisteren, zaterdag 15 januari, toen de winkels weer open mochten.

    Velen maakten direct gebruik van de gelegenheid om tijdens de druilerige dagen er eventjes op uit te gaan en winkels de bekijken en/of bezoeken.
    --------------------------------------------------------------------------------
    Protestopening horeca ook in Westfield Mall
    www.hetkrantje-online.nl/nieuws/actue...
  12. forum rang 7 HCohen 17 januari 2022 10:04
    Kijk eens aan, weer een schaap(half) over de dam;
    Van Kempen gaat van Verkopen naar Neutraal en verhoogt het koersdoel van 56E naar 69 Euro, dit op 14-01-2022
    www.trivano.com/aandeel/unibail-rodam...

    De twee voorlaatste adviezen;
    GS op 13 dec Kopen € 92,00
    Kepler op 08 nov Kopen € 85,00
  13. forum rang 7 HCohen 17 januari 2022 11:41
    quote:

    roel schreef op 17 januari 2022 08:39:

    Je leert hier altijd weer wat bij.

    Verwacht vandaag verdere sector rotatie, tech staat wat lager, urw in australie op een plus van 1.7 procent, zondag druk in de mall en heropening nederland zonder afspraak (dat laatste zal niet zo waar wegen).

    Veel plezier vandaag.
    Beetje voor beetje, die rotatie.

    Vandaag lijken alle sektoren het redelijk te doen behalve 'sektor Unilever' ;-)
  14. forum rang 6 !@#$!@! 17 januari 2022 12:46
    quote:

    Mr.J.bonds schreef op 16 januari 2022 23:47:

    Hahaha, ik heb hier op iemands staart getrap, geloof ik.. Dunner-Kruger effect..? LOL, Man maak je niet zo druk. Last van Corona stress of zo?
    Ga een eindje hardlopen. Voel je zelf veel beter.. :-)

    Zegt de man die blijft preken over hoe dividend nodig is voor een hogere koers, maar nu pas opzoekt wat LTV eigenlijk is. Maar waarschijnlijk nog niet weet waarom dat zo belangrijk is en hoe dividend uitkeringen dit zullen beïnvloeden.

    Het hele probleem is dat jij dingen niet serieus genoeg neemt, behalve jezelf weer teveel.

    Heb je nou al gekeken naar KPN die jou idee heeft uitgevoerd en de lange termijn koers en hoe die nog steeds 50% lager staat nu 9 jaar later.
    Wat voor gevolgen het blijven uitkeren van dividend dus had. Gelukkig hoefden dividend fondsen iig het aandeel niet te verkopen :-).
    Of negeer je liever de realiteit hiervan omdat het niet in je huidige wereldbeeld past ?
  15. forum rang 7 HCohen 17 januari 2022 14:07
    quote:

    roel schreef op 17 januari 2022 13:51:

    Zullen we afspreken dat het prima is om elkaar af te zeiken maar liefst wel met wat humor, anders wordt het ook zo saai voor derden?
    Zullen we afspreken dat het prima is elkaar te corrigeren op feiten/ inhoud/ uitingen, soms scherp(humor optioneel) omdat dat bijdraagt aan het in stand houden van 'het niveau', maar er ook niet onnodig in blijven hangen en elkaar altijd proberen te respecteren(!)(als dat niet lukt elkaar simpelweg negeren).

    Wat mij betreft is dit een zeer informatief forum op niveau waarin tot heden een zeker decorum wordt aangehouden, en al ben ik niet weg van 'een beetje vermaak' wil ik dat graag zo houden.

    Er is nl één doel wat we allen hier delen en dat is het vergaren van kennis over en inzicht in Unibail-Rodamco-Westfield(haar resultaten/ verwachtingen, producten en haar markten) nietwaar?

    Me dunkt niet dat dat doel gebaat is bij een golf van uitingen van 'haat, nijd en persoonlijke afkeer'.

    - Hopenlijk volgen jullie me in dat streven -

    Hartelijke groet aan allen,
    HCohen
3.912 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 196 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Unibail-Rodamco-Westfield keert weer dividend uit

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links