Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,185 16 apr 2024 14:47
  • -0,090 (-1,24%) Dagrange 7,080 - 7,205
  • 93.282 Gem. (3M) 272,7K

Het Tom Tom Januari 2022 draadje :-)

2.254 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 113 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 H. Berkhof 1 januari 2022 13:01
    quote:

    groene appel schreef op 1 januari 2022 12:12:

    Iedereen al het beste voor 2022....het is een genot het boek "Het Tom Tom Januari 2022 draadje :-) " te mogen gaan lezen....
    Geldt dat ook voor mij @groene appel?
    Of ben ik buitengesloten op dit door @tatje geopende maandproza?
  2. forum rang 6 NewKidInTown 1 januari 2022 13:20
    Toch weer zoveel verwachtingen die himmelhoch jauchzend zijn.

    Ik geef geen advies maar als je de lat niet te hoog legt, voorkomt dat nogal wat teleurstellingen, zoals we in het verleden gehad hebben. NOOIT meer onder de negen, dat geloven jullie toch zelf ook niet ? Een beetje relativering wegens lagere vooruitzichten in de autoindustrie, chiptekorten, aantrekkende inflatie en hogere grondstof prijzen en noem maar op.

    Kom ik nog "VERWACHT HET ONVERWACHTE" tegen, goeie spreuk zolang die naar twee kanten kan worden opgevat, ik hou m'n hart vast.......
  3. forum rang 7 Dutchy Ron 1 januari 2022 18:59
    www.dynamic-maps.co.jp/assets/imgs/en...

    Dynamic Map Platform (DPM) Guidance

    Japanse OEM’s zijn de investeerders ….. het lijkt erop dat Toyota, Nissan, Mitsubishi en Subaru in Japan DPM HD Maps gebruiken. Wat gebruiken die OEM’s voor Noord America en Europa?

    Het is niet te achterhalen welke Maps de Lexus NX en Toyota Tundra gebruiken …… HERE had ook een contact met Toyota in 2017….. als die voor 5 jaar is dan kan er vanaf 2022 een nieuw contract worden gesloten zonder teveel overlap…….

    Stellantis is wel zo goed als zeker en dat zou dan deze week tijdens de CES bevestigd kunnen worden voor de nieuwe Fiat 500 en Jeeps.

    Toyota/Lexus blijft koffiedik kijken ….. als die kogel door de kerk was had TT ook een persbericht uit gedaan.

    Maak er een mooi jaar van!!
  4. forum rang 7 Dutchy Ron 1 januari 2022 19:23
    VW start in 2023 met nieuwe platform en TT

    Stellantis start in 2024 met nieuwe platforms en hopelijk krijgt de opvolger van UConnect ook de producten/diensten van TT, incl IndiGO.

    Toyota/Lexus zijn al gestart in de Lexus LS500, NX en Toyota Tundra en Mirai en de Aygo volgt in 2022 met T-Mate/teammate.

    Nissan ProPilot2.0 gebruikt al TT in Europa en zal neem ik aan uitgebroed worden.

    Subaru gebruikt al TT in alle 2022 modellen. Vanwege de nauwe samenwerking met Toyota/Lexus en de berichten inzake de samenwerking tussen Toyota/Lexus (TRI), de Teammate video met HD Maps van TT, etc zou je verwachten dat TT de hofleverancier wordt van Toyota/Lexus.

    Wie de 1e TT IndoGO klant wordt en (eind 2022 op straat rijdt) is nog steeds een raadsel. Mogelijk dat Bosch hierover nog wat bekend maakt tijdens de CES.

    Verdere evolutie van de UVO van Hyundai/KIA met TT wordt hopelijk in 2022 ook wat concreter.

    Het wordt een spannend weekje …. als er maar een beetje reuring is komende tijd. Denk wel dat 2022 inderdaad het jaar wordt van de strategische lange termijn keuzes bij OEM’s, nieuwe infotainment systems en digitale cockpits, meer nieuws over Apple Car, SPAC HERE, IPO Mobileye, etc.

    Hoe eerder boven de 10 hoe beter en met 2 dagen van +5% na 2 goede persberichten is dat al een feit …..hij kan zomaar vallen ;-)
  5. [verwijderd] 1 januari 2022 19:25
    Mijn inschatting is dat Volkswagen MINIMAAL 20 euro per auto per jaar gaat betalen voor tomtom software + verkeersinformatie + EV services onder het nieuwe contract. Een klein bedrag per auto, maar wel herhaalinkomsten en Volkswagen verwacht dit decennium 40 miljoen auto’s te verbinden aan deze software en services.

    TomTom - CARIAD deal oogt als een contract van honderden miljoenen dat aan het orderboek van TomTom is toegevoegd.
  6. forum rang 7 DeWalt 1 januari 2022 21:45
    quote:

    *JustMe* schreef op 1 januari 2022 19:25:

    Mijn inschatting is dat Volkswagen MINIMAAL 20 euro per auto per jaar gaat betalen voor tomtom software + verkeersinformatie + EV services onder het nieuwe contract. Een klein bedrag per auto, maar wel herhaalinkomsten en Volkswagen verwacht dit decennium 40 miljoen auto’s te verbinden aan deze software en services.

    TomTom - CARIAD deal oogt als een contract van honderden miljoenen dat aan het orderboek van TomTom is toegevoegd.
    Massa is kassa ;-)

    En dan is een WPA van 2-3 euro gewoon heel reeel…
  7. forum rang 6 boem! 2 januari 2022 00:18
    Het backlog van 31 dec 2021 zal ons inzicht verschafffen over de outlook voor 2022, 2023 evj voor zover het de reeds geboekte omzet(deferred) of ingeschatte omzet over bestaande contracten betreft.

    DE deal met volkswagen zal evenals de gesloten HD-maps deal ingaande 2022 onderdeel uitmaken van dit backlog.

    Ik zal me een stuk geruster voelen indien de outlook Automotive 2022 vanuit het backlog min 300 mio bedraagt.

    Outlook 300 mio betekent bij een deferred vrijval van 140 mio een prod omzet van 160/0.4 = 400 mio.

    En dat is precies het bedrag benodigd om aansluiting te houden met het vergezicht.

  8. forum rang 6 boem! 2 januari 2022 01:50
    HG heeft ons verteld, dat TT wel eens sterker uit de Corona- en Chiptekorten-strijd te voorschijn zou kunnen komen.

    Het aloude gezegde van " de een zijn dood is de ander zijn brood" zou weleens bewaarheid kunnen gaan worden in het Automotive segment.

    Indien TT erin slaagt voor 2022 een outlook Automotive te presenteren van minimaal 300 mio welke gesteund wordt met een daarop aansluitende meerjarige outlook via haar backlog lijkt dit aloude gezegde bewaarheid te gaan worden voor HERE(dood) en TT(brood).
  9. forum rang 7 sniklaas 2 januari 2022 03:00
    quote:

    boem! schreef op 1 januari 2022 12:28:

    Ik maak me geen enkel zorg over de voorspelling voor 2022.
    Waar baseer je dat vertrouwen op Martin, tot op heden zit TOMTOM met haar verwachtingen er meestal naast, in negatieve zin wel te verstaan...

    zelfs voor het jaar 2019 waar de teller bleef steken op €423 was een verwachting van €430 afgegeven
    en 2020 bleef steken op €392 waar een fors hogere verwachting van €450 tot €475 was afgegeven
    en 2021 weten we op 4 feb maar is zonder meer fors lager dan de initieel afgegeven verwachting van €420 tot €450

    Natuurlijk is het Automotive deel van TOMTOM afhankelijk van de ontwikkelingen bij de OEM's en wanneer corona en microchips roet in het eten gooien merken ze dat maar continue zie je een te rooskleurige voorstelling van de verwachtingen waardoor keer op keer omzetwaarschuwingen gegeven moeten worden...

    Je hebt vaak geschreven dat TOMTOM conservatief is in zijn verwachtingen maar dat is volstrekt onjuist, ze missen meestal de initieel afgegeven verwachting voor het volgende boekjaar.

    TOMTOM communiceert aangaande dit punt zeer amateuristisch en vooral dom en lokt op deze wijze negatieviteit uit met de presentatie van de resultaten, met 2021-Q3 presentatie ook weer, laten de in Q2 naar beneden bijgestelde outlook van €400 tot €430 staan maar geven in de CC aan dat de resultaten aan de onderkant van de bandbreedte zullen liggen.
    Het was veel verstandiger geweest om nogmaals de verwachting bij te stellen naar €390 tot €420 zodat met de presentatie van de cijfers op 4 feb de beeldvorming positieviteit uitstraalt... Wanneer de 2021 omzet <€400 mio uitkomt gaat dat niet prettig worden voor de koers en krijgt de geloofwaardigheid van de 2022 uitgesproken automotive outlook +20% tot 29,99% een forse knauw...
  10. forum rang 6 boem! 2 januari 2022 03:21
    De feiten mbt de afgegeven outlooks over de afgelopen 10 jaar vertellen een heel ander verhaal.

    Vwb de outlook mbt de omzet zit TT er slechts een minuscule 1% naast ondanks de twee afgelopen rampjaren.
    Vwb de outlook mbt de te verwachten resultaten is de uitslag nog positiever.
    T/m 2019 was het resultaat gemiddeld 14% beter dan voorspeld.
  11. Energy 2 januari 2022 07:34
    Ik verwacht dat klant een bedrag aan volkswagen betaalt en dat er dan een verdeelsleutel is. Een percentage voor VW en een percentage voor tt.

    Dat is het eigenlijk het mooiste van Indigo. Het geld blijft binnen de autosector en gaat veel minder na bigtech.

    Tt heeft een bedreiging omgedraaid in een kans voor de autofabrikanten en toeleveranciers.

    Er zijn er meer die dit inzien. De koers is al 20% opgelopen sinds de introductie van indigo.

    quote:

    *JustMe* schreef op 1 januari 2022 19:25:

    Mijn inschatting is dat Volkswagen MINIMAAL 20 euro per auto per jaar gaat betalen voor tomtom software + verkeersinformatie + EV services onder het nieuwe contract. Een klein bedrag per auto, maar wel herhaalinkomsten en Volkswagen verwacht dit decennium 40 miljoen auto’s te verbinden aan deze software en services.

    TomTom - CARIAD deal oogt als een contract van honderden miljoenen dat aan het orderboek van TomTom is toegevoegd.
2.254 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 113 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links