Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PROSUS AEX:PRX.NL, NL0013654783

  • 28,575 16 apr 2024 17:37
  • -0,650 (-2,22%) Dagrange 28,395 - 29,065
  • 2.523.426 Gem. (3M) 3M

Prosus in 2022

8.888 Posts
Pagina: «« 1 ... 263 264 265 266 267 ... 445 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 bezinteergebelegt 4 juli 2022 14:35
    quote:

    maarten030 schreef op 4 juli 2022 14:06:

    [...]

    De lock-up van Prosus haalt Tencent er niet "zomaar" vanaf.
    Die is er nu toch af ?

    NRC vandaag:

    Het probleem was dat bij die verkoop een lock-up-periode werd afgesproken.” Prosus deed de belofte dat het na deze transactie drie jaar lang geen extra Tencent-aandelen meer zou verkopen. „Dan zet je eigenlijk de waarde voor drie jaar vast.”

    Interessant is dat Prosus in overleg met Tencent deze lock-up-periode nu heeft opgeheven.
  2. forum rang 7 Bert12345 4 juli 2022 14:53
    quote:

    bezinteergebelegt schreef op 4 juli 2022 14:35:

    [...]

    Die is er nu toch af ?

    NRC vandaag:

    Het probleem was dat bij die verkoop een lock-up-periode werd afgesproken.” Prosus deed de belofte dat het na deze transactie drie jaar lang geen extra Tencent-aandelen meer zou verkopen. „Dan zet je eigenlijk de waarde voor drie jaar vast.”

    Interessant is dat Prosus in overleg met Tencent deze lock-up-periode nu heeft opgeheven.

    Wat ook nog enigszins bijzonder is: over welke aantallen hebben wij het?

    In hetzelfde artikel:

    Onduidelijk is hoeveel aandelen Tencent Prosus precies wil verkopen en ook het inkoopprogramma kent geen begrenzing in bedrag en periode.
  3. [verwijderd] 4 juli 2022 17:03
    quote:

    Bert12345 schreef op 4 juli 2022 14:55:

    [...]

    Overigens was die lock up ten dienste van Tencent, waardoor m.i. die "lock up" op verzoek van Tencent er zeker vanaf kan.
    Was natuurlijk geen echte lock-up. Was een belofte van Prosus om geen aandelen te verkopen gedurende een periode. Een belofte kan je intrekken ook als Tencent het niet goed had gevonden. Maar het is natuurlijk wel prettig dat Tencent het belang van Prosus ook graag ziet dalen. We zullen het nooit weten maar wellicht ziet de Chinese staat liever ook geen buitenlandse super-groot aandeelhouder in hun grootste tech bedrijf.

    Bij een echte lock-up staat de periode vast en geldt een verkoop verbod.
  4. forum rang 5 maarten030 4 juli 2022 17:29
    quote:

    kassa! schreef op 4 juli 2022 17:03:

    [...]

    Was natuurlijk geen echte lock-up. Was een belofte van Prosus om geen aandelen te verkopen gedurende een periode. Een belofte kan je intrekken ook als Tencent het niet goed had gevonden. Maar het is natuurlijk wel prettig dat Tencent het belang van Prosus ook graag ziet dalen. We zullen het nooit weten maar wellicht ziet de Chinese staat liever ook geen buitenlandse super-groot aandeelhouder in hun grootste tech bedrijf.

    Bij een echte lock-up staat de periode vast en geldt een verkoop verbod.
    Was gewoon een echte lock-up. Als Tencent het niet had gewild dan was het niet gebeurd. Die relatie gaat Prosus echt niet verstoren.

    Nu hebben ze gewoon bij elkaar gezeten en afgesproken dat Prosus aandelen Tencent in de markt gaat verkopen, zodat koers flink zakt en Tencent ze goedkoop kan inkopen. Als Tencent als grote inkoper in de markt alleen aan het kopen is loopt de koers op en nu dus terug. Prosus brengt ook korting terug met eigen inkoop.

    Slim spelletje dus!
  5. [verwijderd] 4 juli 2022 17:49
    quote:

    maarten030 schreef op 4 juli 2022 17:29:

    [...]
    Was gewoon een echte lock-up. Als Tencent het niet had gewild dan was het niet gebeurd. Die relatie gaat Prosus echt niet verstoren.

    Nu hebben ze gewoon bij elkaar gezeten en afgesproken dat Prosus aandelen Tencent in de markt gaat verkopen, zodat koers flink zakt en Tencent ze goedkoop kan inkopen. Als Tencent als grote inkoper in de markt alleen aan het kopen is loopt de koers op en nu dus terug. Prosus brengt ook korting terug met eigen inkoop.

    Slim spelletje dus!
    Als je gelijk wilt hebben mij best.

    Prosus also announced its commitment not to sell any further Tencent shares for at least the next three years.

    April 8, 2021
  6. Drk2100 4 juli 2022 18:30
    Dank je wel kassa! voor het overzicht, ik gebruik 'm veel. Op basis hiervan verwacht ik dit: Een (arbitraire) normale korting voor investeringsmaatschappijen met niet extreem veel risico (lees merendeel Tencent een miljardenbedrijf) lijkt mij rond de 20%
    Op basis van vandaag zitten we op 22%. De laatste 10 minuten vandaag waren hilarisch. Je zag de zakenbank geld over hebben want USA was dicht. Het volume in de middag was minder dan afgelopen week. Ik verwachtte 'm dus ook en ja hoor. Een grote streep omhoog naar 64,93 omdat ze Prosus positief de dag uit wilden laten gaan. Helaas via de eindveiling naar 64,58 euro.... -0,01% voor de dag. Ze willen dus hoger dan 65.

    Ik vermoed dus dat die 22% niet het einde is en we dus nog iets te gaan hebben, maar niet heel veel zolang Tencent laag blijft. Die zie ik echt wel opveren naar 390 HK$ en dat is +12%. Prosus doet altijd iets minder dus mijn gok zou zijn: 67 als Tencent laag blijft + 10% als Tencent stijgt = globaal 74 euro. Dus bandbreedte 67-74 hou ik voor mijzelf aan als doel.

    Je herkent die inkopen aan de rechte strepen omhoog. De zakenbank maalt niet om gemiddeld de laagste koers, ze willen juist omhoog, dus in korte tijd veel koop orders. Daarna zie je 'm consolideren met (op degiro) orders van 700-1200 stuks als de koers weer 10 cent zakt. Heel kort komen die erin en dat houdt m een tijdje op niveau.

    Het mooie is, als het opkoop programma tijdelijk stopt en de koers zakt weer, dan starten ze 'm weer op dus dit is echt een "sure thing" voor de komende tijd.
  7. [verwijderd] 4 juli 2022 18:41
    Als het Excel sheet verschijnt met de details zie je hoe het in elkaar zat. Mijn indruk van vorige inkoopprogramma's is dat het gewoon recht toe recht aan is. Het eerste wat je moet zien voorkomen is dat er maar een zweem van manipulatie over een inkoop heen hangt.
    Vandaar ook dat een inkoop programma wordt uitgevoerd door een bank/broker. Die hebben alle regels in hun software verwerkt en laten de computer het werk doen.
  8. forum rang 5 maarten030 4 juli 2022 18:47
    quote:

    Drk2100 schreef op 4 juli 2022 18:30:

    Dank je wel kassa! voor het overzicht, ik gebruik 'm veel. Op basis hiervan verwacht ik dit: Een (arbitraire) normale korting voor investeringsmaatschappijen met niet extreem veel risico (lees merendeel Tencent een miljardenbedrijf) lijkt mij rond de 20%
    Op basis van vandaag zitten we op 22%. De laatste 10 minuten vandaag waren hilarisch. Je zag de zakenbank geld over hebben want USA was dicht. Het volume in de middag was minder dan afgelopen week. Ik verwachtte 'm dus ook en ja hoor. Een grote streep omhoog naar 64,93 omdat ze Prosus positief de dag uit wilden laten gaan. Helaas via de eindveiling naar 64,58 euro.... -0,01% voor de dag. Ze willen dus hoger dan 65.

    Ik vermoed dus dat die 22% niet het einde is en we dus nog iets te gaan hebben, maar niet heel veel zolang Tencent laag blijft. Die zie ik echt wel opveren naar 390 HK$ en dat is +12%. Prosus doet altijd iets minder dus mijn gok zou zijn: 67 als Tencent laag blijft + 10% als Tencent stijgt = globaal 74 euro. Dus bandbreedte 67-74 hou ik voor mijzelf aan als doel.

    Je herkent die inkopen aan de rechte strepen omhoog. De zakenbank maalt niet om gemiddeld de laagste koers, ze willen juist omhoog, dus in korte tijd veel koop orders. Daarna zie je 'm consolideren met (op degiro) orders van 700-1200 stuks als de koers weer 10 cent zakt. Heel kort komen die erin en dat houdt m een tijdje op niveau.

    Het mooie is, als het opkoop programma tijdelijk stopt en de koers zakt weer, dan starten ze 'm weer op dus dit is echt een "sure thing" voor de komende tijd.
    Wat ga je met je stukken doen?
  9. Drk2100 4 juli 2022 19:30
    Vermoedelijk nog even houden als het opkoop programma stopt. Ik zie China als beste plek om de recessies uit te zitten want zij kunnen stimuleren en met de Prosus stok achter de deur van "opkopen" als Prosus daalt en Tencent niet is de kans dat je negatief rendement hebt heel klein. Het echte risico zoals ik al eerder zei is positieve reële rente op staatobligaties. dan zie ik de beurzen nog wel 15% dalen.... gewoon lucht van goedkoop geld dat eruit gaat omdat de index trackers minder inflow gaan krijgen. En dus minder hoge koersen. Heel erg veel geld gaat tegenwoordig via trackers, Prosus ook. Dat is een soort self fulfilling prophecy beide kanten op.

    Ik ga in de tussentijd weer terug naar mijn daytrade van voor het opkoop programma. Dit is voor mij eigenlijk een "vervelende" periode. De stijging spread vandaag tencent/Prosus was 2,36% Normaal zou Prosus dan dalen als de amerikanen gaan handelen (even afgezien van groot nieuws). Ik vond het heel voorspelbaar. Nu is het veel minder voorspelbaar, maar ik begin het een beetje door te krijgen. in de 64 range uitstappen en in de 63 range instappen is nu mijn truukje. Vanochtend op de opening eruit op 64,75 maar toen bleef ie wat hangen dus weer ingestapt op 64,50 dus ik was beetje "chicken". De rest van de dag wel oké, 0,9% gemaakt vandaag. En de range gaat telkens iets omhoog. Ik verwacht de 65 range binnen 2 dagen. Donderdag en vrijdag veel cijfer nieuws Amerika dus dat wordt onvoorspelbaar.
  10. forum rang 7 Hopper58 5 juli 2022 07:57
    Over de vastgoedzeepbel:

    "Maar de vastgoedzeepbel blijkt al maanden lang een structureel probleem in heel China te worden. De bouwwoede die bedrijven jarenlang konden (en moesten) aanhouden om de Chinese economie een boost te geven, blijkt serieus te sputteren. Verschillende vastgoedontwikkelaars belanden nu in de financiële miserie en kunnen hun schulden niet meer aflossen door een steeds krimpende vraag naar woonsten.

    Er werd lange tijd gedacht dat Shimao immuun zou zijn aan de gevolgen van het spatten van de Chinese vastgoedzeepbel. Niets blijkt minder waar. “De besmetting heeft zich verspreid van Evergrande naar Sunac en nu Shimao. Dat doet ons vrezen dat de omvang van de schuldencrisis de verbeelding van elke marktwatcher te boven gaat”, besluit Bloomberg-analist Kristy Hung."
  11. forum rang 7 Hopper58 5 juli 2022 08:15
    Op de blog van De Tijd:

    "07:45
    Stijgend aantal besmettingen weegt op Chinese beurzen
    De Chinese beurzen kleuren rood. De beurs van Shanghai zakt 0,6 procent, de brede Chinese index CSI300 verliest 0,8 procent.

    Aanleiding hiertoe zijn zorgen over de weer verslechterende gezondheidstoestand in de Volksrepubliek. Het aantal ‘binnenlandse’ besmettingen is gestegen van een zevendagengemiddelde van 27 tot 173. Het aantal steden dat in volledige of gedeeltelijke lockdown zit, is verdubbeld, volgens het Japanse beurshuis Nomura. ‘De Covid-19-toestand is de voorbije week duidelijk verergerd’, zegt Ting Lu, hoofdeconoom voor China bij Nomura."
  12. forum rang 5 maarten030 5 juli 2022 08:47
    quote:

    Hopper58 schreef op 5 juli 2022 08:15:

    Op de blog van De Tijd:

    "07:45
    Stijgend aantal besmettingen weegt op Chinese beurzen
    De Chinese beurzen kleuren rood. De beurs van Shanghai zakt 0,6 procent, de brede Chinese index CSI300 verliest 0,8 procent.

    Aanleiding hiertoe zijn zorgen over de weer verslechterende gezondheidstoestand in de Volksrepubliek. Het aantal ‘binnenlandse’ besmettingen is gestegen van een zevendagengemiddelde van 27 tot 173. Het aantal steden dat in volledige of gedeeltelijke lockdown zit, is verdubbeld, volgens het Japanse beurshuis Nomura. ‘De Covid-19-toestand is de voorbije week duidelijk verergerd’, zegt Ting Lu, hoofdeconoom voor China bij Nomura."
    Ja dit is wel een serieus probleem voor de wereldeconomie hoor. Als ze voor elke snottebel steden dichtgooien gaan hele supply chains verstoord worden. Voor Tencent overigens prima. Lockdowns zijn goed voor tech.
  13. Behavia1 5 juli 2022 10:18
    De Chinese economie lijkt alvast wél aan de beterhand en
    vormt daarmee een opvallende uitzondering in de
    wereldeconomie. De Chinese Markit-PMI-barometer voor
    de dienstensector ruilde namelijk “winter” voor “lente” in
    juni, nadat eerder al de industrie aanknoopte met groei. De
    PMI-index steeg van 41,4 punten naar 54,5 punten: exit
    covid, enter groei? De nieuwe orders stegen alvast, terwijl
    de overzeese vraag minder snel afnam.

    De door Tencent (+0,3%) gesteunde IoT-dienstengroep Tuya schitterde bij zijn debuut in Hongkong. De
    aandelen piekten op 19,94 Hong Kong dollar, 3,3% boven de introductieprijs. Tuya bood 7,3 miljoen
    aandelen, of 1,26% van het uitgebreide aandelenkapitaal, aan tegen 19,30 Hong Kong dollar.
8.888 Posts
Pagina: «« 1 ... 263 264 265 266 267 ... 445 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Hindernissen voor Tencent tegenvaller voor Prosus

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links