Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 301,7K

Tom Tom december 2021

3.494 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 175 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 vreemdvermogen 30 november 2021 13:08
    Je bent Kid iig voor met z'n veelbelovende optieconstructies.
    Het theater TomTom heeft toch wat streepjes voor: geen QR code, geen mondkapjes en toch 35 minuten langer open. Dat heeft regisseur harold dan toch weer goed voor elkaar. Al 16 jaar wordt hetzelfde stuk gespeeld en het einde is nog niet in zicht. Het lijkt de "The mousetrap' wel. De cast verandert wel van tijd tot tijd met wisselend succes.
  2. forum rang 7 sniklaas 30 november 2021 22:21
    quote:

    NewKidInTown schreef op 30 november 2021 15:49:

    @#$%^&* deze maand alweer te laat, nou, dan moeten jullie mijn opzienbarende optieconstructie helaas missen, allemaal aan die figuur uit limburg te wijten......
    volgens mij is Martin alias Tatje helemaal geen Limburger, iig geen die een Limburgs kwartiertje erop nahoudt...
  3. forum rang 6 NewKidInTown 30 november 2021 22:21
    quote:

    DeWalt schreef op 30 november 2021 16:24:

    TomTom heeft een ondernemingswaarde van EUR717mln momenteel. Er staan 126mln aandelen uit. En de onderneming wordt steeds meer een software onderneming. Waardering nu 1,39X omzet.

    In USA betalen ze zo 6 x omzet voor een dergelijke tent. Kwestie van tijd als Indigo aanslaat (wat het zal doen verwacht ik).
    Dat is appels met peren vergelijken. Het grootste verschil is dat tt een aanzienlijke pot met CASH heeft, terwijl die USA-tenten veelal tot over de oren in de schulden zitten.

    Logisch dus dat verschil in waardering, toch ?
  4. [verwijderd] 30 november 2021 23:41
  5. forum rang 6 NewKidInTown 1 december 2021 08:23
    Met op dit moment een bied en laat van 7,71 om 7,90 dreigt TomTom hoger de decembermaand in te gaan. Is de oorzaak/reden dat partijen inspelen op een eindejaarsralley of heeft de aankondiging gisteren van IndiGo er mee te maken ?

    Zoals zo vaak, zeggen voorbeurs indicatieve openingskoersen niet zo gek veel en worden vaak niet waargemaakt. Bij een aanzienlijk hogere koers zal ik niet schromen om gedeeltelijk winst te nemen, bij een waarschijnlijke daling, pak ik er nog wat bij, zo rond de 7.

    Geluk.
  6. [verwijderd] 1 december 2021 08:26
    quote:

    NewKidInTown schreef op 1 december 2021 08:23:

    Met op dit moment een bied en laat van 7,71 om 7,90 dreigt TomTom hoger de decembermaand in te gaan. Is de oorzaak/reden dat partijen inspelen op een eindejaarsralley of heeft de aankondiging gisteren van IndiGo er mee te maken ?

    Zoals zo vaak, zeggen voorbeurs indicatieve openingskoersen niet zo gek veel en worden vaak niet waargemaakt. Bij een aanzienlijk hogere koers zal ik niet schromen om gedeeltelijk winst te nemen, bij een waarschijnlijke daling, pak ik er nog wat bij, zo rond de 7.

    Geluk.
    Hoe lang moeten we nog op de optieconstructie wachten? Als gebruiker van één alias meen ik daar recht op te hebben ondanks de obstructieve actie van draadopener.

    Ook jij veel geluk vandaag.
  7. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 1 december 2021 08:32
    quote:

    NewKidInTown schreef op 1 december 2021 08:23:

    Met op dit moment een bied en laat van 7,71 om 7,90 dreigt TomTom hoger de decembermaand in te gaan. Is de oorzaak/reden dat partijen inspelen op een eindejaarsralley of heeft de aankondiging gisteren van IndiGo er mee te maken ?

    Zoals zo vaak, zeggen voorbeurs indicatieve openingskoersen niet zo gek veel en worden vaak niet waargemaakt. Bij een aanzienlijk hogere koers zal ik niet schromen om gedeeltelijk winst te nemen, bij een waarschijnlijke daling, pak ik er nog wat bij, zo rond de 7.

    Geluk.
    Blijven proberen kid!!
    De koers van TomTom gaat nooit meer de €7,00 of lager halen!
    Na de geweldige bekendmaking van het nieuwe disruptive product is de weg omhoog cq inhaalslag van het veel te laag genoteerde TT een feit!!!
  8. forum rang 6 NewKidInTown 1 december 2021 08:50
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 1 december 2021 08:26:

    Hoe lang moeten we nog op de optieconstructie wachten? Als gebruiker van één alias meen ik daar recht op te hebben ondanks de obstructieve actie van draadopener.

    Ook jij veel geluk vandaag.
    Wegens de overhaaste en daardoor dus inhoudsloze opening van dit draadje wil ik aan een optieconstructie zo goed als geen tijd aan besteden.
    Even heel in het kort dan, speciaal voor jou alleen, omdat je verre van een gemiddelde poster bent.

    OPEN BUY x calls tt jan 2022 7,00 a 0,86 koers gisteren
    OPEN SELL x calls tt jan 2022 8,80 a 0,15 koers gisteren, wegens te weinig opbrengst zou je deze ook weg kunnen laten, en kaal de OPEN BUY 7,00 kunnen pakken
    Een interessant alternatief is hierbij:
    OPEN SELL x PUTS tt jan 7,60 a 0,49

    wil je iets minder kort op de bal, neem je iets langere termijn

    OPEN BUY x calls tt jun 2022 7,00 a 1,22 koers gisteren
    OPEN SELL x calls tt jun 2022 9,00 a 0,43 koers gisteren

    investering 0,79 maximale opbrengst 2,00 exclusief kosten
  9. harrysnel 1 december 2021 09:02
    We hebben het hier tot in den treure gehad over “uitgestelde omzet”. Dat als een bedrijf een product/dienst levert voor een x aantal jaar het bedrag dat binnenkomt niet meteen mag boeken als omzet omdat deze betaling betrekking heeft op meerdere jaren. Dat isvolkomen normaal en heeft te maken met het feit dat een boekhouding een verslag moet laten zien over de financiële gang van zaken mbt het reilen en zeilen van een bedrijf en daarbij een eerlijk beeld geschetst moet worden. Om dezelfde reden word de aanschaf van een dure machine niet ineens bij het resultaat gerekend van het jaar dat machine gekocht is. Je kijkt hoeveel jaar het bedrijf ermee kan produceren en gaat dan jaarlijks een deel van de kosten toerekenen als afschrijvingskosten. Een vooruitbetaalde verzekeringspremie? Als je in januari de premie betaalt ben je ook in februari t/m december verzekerd dus ook daar spreiden over de maanden dat je nut hebt van deze verzekering. Bij een voorziening onderhoud boek je maandelijks een bedrag als kosten omdat je een potje wil waaruit je toekomstige kosten wil betalen zodat niet de betaling op de winst drukt maar het geleidelijk vullen van het potje.

    Dit is basic boekhouden en waarschijnlijk oud nieuws voor eenieder.

    Wat mij bij TT nu stoort: ook al is Indigo mogelijk een prima product en de basis voor de nog af te sluiten (en al afgesloten?) contracten voor de business van TT, we zien de inspanningen om dit platform te ontwikkelen niet terug op de balans. Dat gaat tegen de regels van het “normale boekhouden” in wat mij betreft omdat de kosten voor heel het ontwikkelingstraject van Indigo al genomen zijn ten laste vn de winst van afgelopen 3 (?) jaar. Als deze asset de basis gaat vormen voor de toekomstige omzet van TomTom dan mogen we toch verwachten dat dit een bezit is op de balans. Een bezit zoals een machine die meerdere jaren meegaat, een octrooi voor meerdere jaren, een gebouw……. Tele Atlas werd ook op de balans opgenomen voor de geldsom die aan de overname was besteed. Daarna hebben de beleggers jarenlang (versneld) “last” gehad van het afschrijven op deze asset doordat er winstcijfers werden gepubliceerd die gedrukt werden door deze afschrijvingen.

    Tuurlijk zou je daar doorheen moeten prikken bij het beoordelen van de cijfers. Maar TT heeft nu bijna 3 jaar aan een project gewerkt wat wel de cijfers heeft beïnvloed maar niet zichtbaar was op de balans. OPEX ipv Capex. Niet alleen bij de ontracten met autobouwers die afgesloten zijn en opgestart werden de kosten bij aanvang genomen maar ook bij investeringen in het fundament van het bedrijf.

    Daarom ben ik al jaren bang dat het bedrijf gejat zal worden omdat “het TomTom niet lukt de waarde duidelijk te maken voor beleggers”. Belangrijk daarbij is dat TomTom m.i. dit zelf de rode loper uitgerold heeft voor dit scenario door deze keuze bij het boekhouden.
  10. [verwijderd] 1 december 2021 09:03
    quote:

    NewKidInTown schreef op 1 december 2021 08:50:

    [...]
    Wegens de overhaaste en daardoor dus inhoudsloze opening van dit draadje wil ik aan een optieconstructie zo goed als geen tijd aan besteden.
    Even heel in het kort dan, speciaal voor jou alleen, omdat je verre van een gemiddelde poster bent.

    OPEN BUY x calls tt jan 2022 7,00 a 0,86 koers gisteren
    OPEN SELL x calls tt jan 2022 8,80 a 0,15 koers gisteren, wegens te weinig opbrengst zou je deze ook weg kunnen laten, en kaal de OPEN BUY 7,00 kunnen pakken
    Een interessant alternatief is hierbij:
    OPEN SELL x PUTS tt jan 7,60 a 0,49

    wil je iets minder kort op de bal, neem je iets langere termijn

    OPEN BUY x calls tt jun 2022 7,00 a 1,22 koers gisteren
    OPEN SELL x calls tt jun 2022 9,00 a 0,43 koers gisteren

    investering 0,79 maximale opbrengst 2,00 exclusief kosten
    Klinkt wel logisch als safety net schrijf je de call een treetje hoger en met de opbrengst van het schrijven koop je puts. Het is dan nog steeds een long constructie alleen bij alles boven de 9 euro verdien je niets.

    Nadeel hiervan kan zijn kosten bij de broker drie maal (de gekochte call, de geschreven call en de gekochte put) en de soms grote spreads tussen bied en laat.

    Een normale long positie op deze koersen en gezien hoe TT zich profileert heeft mijn persoonlijke voorkeur.
  11. forum rang 6 pwijsneus 1 december 2021 09:13
    Vertrouwen in de techniek en software, wantrouwen in het management. Bij mij hetzelfde. Dit wantrouwen wordt pas hersteld bij concrete acties om de waarde er via het aandeel te laten uitkomen.

    Ik ben aandeelhouder in TomTom, die hebben de vervelende eigenschap dat die in 16 jaar ook wel eens rendement willen zien...
  12. Benjamin G. 1 december 2021 09:29
    quote:

    harrysnel schreef op 1 december 2021 09:02:

    Daarom ben ik al jaren bang dat het bedrijf gejat zal worden omdat “het TomTom niet lukt de waarde duidelijk te maken voor beleggers”. Belangrijk daarbij is dat TomTom m.i. dit zelf de rode loper uitgerold heeft voor dit scenario door deze keuze bij het boekhouden.
    Chapeau! Helderder dan dit kun je het volgens mij niet uitleggen.

    Wat we dan in ieder geval weten is dat als de kans groot is dat Indigo een succes gaat worden dat particuliere aandeelhouders niet gaan profiteren. Of overname of exit. Een hard gelach.

    Tsja geef het nog tot 2024.
3.494 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 175 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links