Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TomTom Mei 2021.

1.106 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 ... 56 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 sniklaas 15 mei 2021 17:29
    quote:

    boem! schreef op 15 mei 2021 15:05:

    Niet onbelangrijk in dit geheel is jouw inschatting van een lagere omzet A&Evan 10% tov 2019 gebaseerd op de IFRS omzet of op de productie omzet ofwel is jouw inschatting van de omzet A&E voor 2021 385 mio(IFRS) of 485 mio(FCF)
    TOMTOM rapporteert volgens de IFRS standaard dus daar kijk ik naar en gebruik de cijfers die TOMTOM ophoest.

    Ik ben enkel geinteresseerd in de ontwikkeling van deze cijfers, in met name de omzet, backlog en de groei of krimp aan prepayments en de impact daarvan op de cash positie.

    Voor mij is alleen interessant of de nog resterende onderliggende 'verborgen' asset waarde van TOMTOM aangaande A&E, 3000 'a 4000 mio€ redelijkerwijs binnen een acceptabele periode terugverdiend kan worden.

    In mijn ogen is die ontwikkeling zeer slecht, 2017 €333 mio / 2018 €372 mio / 2019 €426 mio / 2020 €392 mio / 2021 €420...450 mio outlook maar gezien de chips tekorten verwacht ik dat hooguit €400 mio wordt gerealiseerd.

    In mijn ogen schrijf je dit soort A&E vehicles af in maximaal 5 jaar, dus €800 mio per jaar
    Daarnaast heb je de jaarlijks terugkerende kosten van enkele honderden mio €€€ om je A&E vehicle up to date te houden.

    Dus redelijkerwijs heb je minimaal 1000 € mio op jaarbasis aan omzet nodig om effectief een investering van 4000 € mio terug te verdienen en dan is er nog geen sprake van winst...

    Waar zit nu de manco, dat is de waardering van de onderliggende 'verborgen' asset waarde van 4000 mio €, op basis van de cijfers is deze er niet en TOMTOM heeft terrecht haar assets afgeschreven en de markt is het daar mee eens gezien de waardering van 500 mio €..

    Daar zitten onze verschillen, jij hebt het over vergezichten van 2025....2030 maar in werkelijkheid ben jij in mijn ogen als een kruidenier de cijfers aan het uitvlooien voor een duppie meer of minder..

    Wij allemaal weten dat de investeringen die TOMTOM sedert 2008 in dit A&E vehicle heeft gestopt definitief verbrand zijn op een 4000 mio € na die het kost om een dergelijk vehicle van scratsch op te bouwen, als het al lukt gezien de beschikbaarheid van mensen en middelen.

    Om Wies zijn woorden te gebruiken, ik kijk vanuit een helicopter naar TOMTOM en zie nog steeds die 4000 mio € aan 'verborgen' asset waarde maar zie ook dat het een zelfstandig TOMTOM gezien hun verdienmodel niet gaat lukken om de benodigde omzet binnen te harken om een koers van het aandeel van minimaal €30 te realiseren.

    Een wereldspeler van naam en faam verkoopt een totaaloplossing en heeft een totaal ander verdienmodel dat niet binnen het bereik van TOMTOM komt te liggen.

    Zie ik het verkeerd en gaat het TOMTOM toch lukken om op eigen kracht miljarden aan omzet te genereren en daarmee zijn 'verborgen' asset waarde kan laten renderen vind ik het prima, ik heb een mooie positie met een GAK van €6,44 op de plank liggen en het maakt mij vanuit een financieel oogpunt niet uit of mijn goudgerande winst komt uit een verkoop of door TOMTOM's eigen prestaties. Maar ik heb niet het eeuwige leven en verwacht binnen afzienbare tijd 6....18 maanden een ontknoping van dit spectakel.
  2. forum rang 6 boem! 16 mei 2021 01:06
    Bedankt voor je openhartige en gedetailleerde antwoord.

    Ik maak graag van de gelegenheid gelijk om daar mijn opmerkingen bij te plaatsen.

    Jij geeft aan dat jij uitgaat van de IFRS cijfers bij TT omdat die voor JOU relevant zijn.
    Daarbij schuif je achteloos weg de expliciete vermelding door TT van de begrippen FCF en operationele omzet Automotive.

    Jij stelt terecht dat de waardering moet komen uit de te behalen winsten door gebruik te maken van de assets linksom via exploitatie of rechtsom via verkoop van de assets.

    Dat jij en het merendeel van onze formleden daarbij het exploitatiemodel hebben afgeschreven op basis van de gepubliceerde IFRS cijfers vindt ik een gemiste kans zeker nu TT zo nadrukkelijk de FCF methode naar voren schuift.
    Taco T geeft op een vraag van Wim Gille zelfs aan dat je voor een goed inzicht in de feitelijke ontwikkeling van TT beter kan kijken naar de productieomzetten (FCF) dan naar de officieel gepubliceerde omzetten.

    Een belegger wil rendement zien op zijn investering en om dat te laten zien is de FCF bij uitstek het te gebruiken instrument omdat die het bedrag toont dat ter beschikking komt van aandeelhouders.

    Het FCF verdienmodel volgt het IFRS model maar is in staat het IFRS-model te ontdoen van ruis.
    Als voorbeeld haal ik graag de verschillen in verdiensten aan bij TT in de afgelopen drie jaar.
    IFRS toont een verlies aan van honderden miljoenen terwijl de FCF een winst laat zien van ruim 100 mio.

    Van verlies wordt je armer en van winst rijker. Omdat de kaspositie is toegenomen is het voor mij overduidelijk dat de FCF methode gebruikt moet worden om een goed inzicht te krijgen in de ontwikkeling van het bedrijf.
    Nogmaals de FCF methode leidt uiteindelijk tot dezelfde resultaten maar poetst de ruis eruit.
    Het verschil in benadering (de ruis) zit hem in de behandeling van enerzijds de amortisatie en anderszins in die van de prouctieomzet.
    Dat de verschillen slechts tijdelijk zijn is het duidelijkst aan te tonen met de amortisatie.
    Door te kiezen voor opex ipv capex en daarbij de afschrijvingen te versnellen heeft geleid tot een permanente "kostenvermindering" van 220 mio per jaar indien je die post dit jaar afzet tegen die van de afgelopen 2 jaar.
    Overigens verdwijnt de huidige opex amortisation ad 40 mio ook geruisloos uit de boeken de komende drie jaar bij ongewijzigd beleid.

    De tweede ruisfactor tw de toepassing van deferrred wacht hetzelfde lot.
    In tijden van introductie zie je een groot verschil tussen beide grootheden,
    De IFRS omzet laat een veel lagere omzet zien doordat er uitgestelde omzet wordt geboekt echter het is slechts uitstel en geen afstel.

    Hier kom ik terug op jouw 400 mio A&E in 2021 vanuit de gedachte10% minder door problemen met Covid19 en de chiptekorten.
    Ik kan me alleszins voorstellen dat in 2021 het nivo niet wordt gehaald van de Automotive omzet uit 2019.
    Ik denk zelf aan 5% vermindering.
    Echter waar wij elkaar kwijt raken is dat jij de vermindering van 10% toepast op de gehele IFRS omzet A&E en ik een groei zie in Enterprise tussen de 5-15% en een vermindering met 5% op de operationele omzet Automotive.

    Dit leidt ertoe dat jij uitkomt op een IFRS omzet van 400 mio voor A&E in 2021 en ik op een FCF van 180 mio voor Enterprise en een prod omzet voor Automotive van 360 mio.

    Dit leidt tot een iFRS omzet bij mij van 180 mio plus 275 mio = 455 mio
    De instroom vanuit uitgestelde omzet is het verschil tussen jouw en mijn benadering.
  3. forum rang 6 boem! 16 mei 2021 02:09
    Om de discussie te verengen tot daar waar het omgaat nl wat is jouw verwachting dat het rendement zal zijn in de toekomst zet ik graag wat aandachtspunten op papier.

    Voor iedereen is de inbrengwaarde nu gelijk nl 7,15 euro.

    Het rendement moet komen uit exploitatie of verkoop van de assets.

    Er zijn slechts 4 personen, de FF's, die die keuze maken voor de gehele gemeenschap.

    Deze 4 personen zullen een keuze moeten maken in de wetenschap dat de assets nu een bepaalde waarde vertegenwoordigen ( 2-10 miljard) die het huidige exploitatie model ver overtreft( outlook 33 mio geeft een waarde aan van < 1 miljard).

    De huidige situatie geeft eveneens aan, dat alle tot nu toe verleende optierechten 0,0 waard zijn.
    Dat die optierechten reeds gecoverd zijn met treasury shares waardoor verwatering niet op de loer ligt t/m 2026 is alleen een pre indien de koers flink stijgt.

    Het is goed te beseffen dat iedere euro koersstijging iedere FF 15 mio rendement oplevert tov zijn huidige inbrengwaarde.

    Indien het rendement moet komen uit het exploitatiemodel moet daarvoor een positieve FCF worden gerealiseerd.

    Een van de probaatste middelen om een koersstijging te realiseren is het verstrekken van dividend.

    Ik meen dat het vanwege deze mogelijkheid wenselijk is om je te verdiepen in de FCF.

    NB vanwege de naijlende problemen met Covid19 en de chiptekorten kan de FCF over 2021 zeker nog niet voor de grote doorbraak zorgen met een positieve FCF van 40 mio.

    Echter indien men in staat iso m in 2022 een positieve FCF te schrijven van 100 mio komt deze 100 mio wel toe aan een verdeling door aandeelhouders(lees FF's).

    Indien de FF's zouden besluiten deze 100 mio aan dividend uit te keren zal de koers daar zeker op reageren.

    Een stijgende en houdbare dividend uitkering van 75 cent is goed voor een koers van minimaal 20 euro.

    Ik ben niet degene die beslist dat zijn de FF's.
    Ook deze FF's zijn beleggers in de zin van rendementzoekers.
    Of men het rendement wil halen met verkoop of exploitatie is nog een vraagteken.
    Echter het is te kort door de bocht volgens mij om het explotatiemodel bij voorbaat af te wijzen als niet ter zake doende.
  4. forum rang 6 boem! 16 mei 2021 02:26
    Mijn oproep is duidelijk.

    Laten we vanaf nu gezamenlijk optrekken en het verleden vergeten.

    Iedereen zit er nu in met dezelfde inbrengwaarde ad 7,15 euro.

    In die zin is het volstrekt oninteressant wat de GAK is of je die nu bepaald op 4,60 euro, 6,44 euro, 7,60 euro,14 euro of 0 euro iedereen zit er nu in op een inbrengprijs van 7,15 euro.

    Laten we elkaar aub blijven informeren over de te verwachten rendementen waarbij uiteraard het verleden een rol in speelt maar laten we in godsnaam kijken wat er in de toekomst mogelijk is want het verleden is verleden tijd en kan niet meer herschreven worden.
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 16 mei 2021 09:28
    U ontkracht met onderbouwing de aanname van boem!

    Alleen 30 april is de laatste dag van vier maanden en niet van het eerste kwartaal

    quote:

    win some... schreef op 15 mei 2021 11:22:

    [...]

    Ik heb een en ander nog even nagekeken. Het grootste deel van de daling heeft plaatsgevonden op 30 april. De koers opende toen op 7,88 om na een low van 7,22 uiteindelijk te sluiten op 7,30. Dit gebeurde met een volume van ruim 1,2 mio aandelen.

    Gezien de meldingen bij de AFM betreft dit geen verkoop door het management. HG heeft gemeld dat hij niet heeft verkocht, terwijl de meldingen van TT en AdT van 10 mei zijn (meldingsplicht van 2 dagen).

    Wat het lagere kader met hun opties heeft gedaan weten we natuurlijk niet, maar het zou wel vreemd zijn wanneer deze allemaal op 30 april hun verkregen aandelen op de markt hebben gegooid. Gezien de datum 30 april, laatste dag van het kwartaal, lijkt het me meer waarschijnlijk dat een institutionele partij afscheid heeft genomen.
    quote:

    boem! schreef op 15 mei 2021 01:49:

    Om terug te keren naar het doel van dit forum te weten het informeren over de status van het aandeel geef ik hierbij mijn mening over de val met 10% van de koers de afgelopen 3 weken.

    Waar het aandeel op vrijdag 23 april 7,88 euro noteerde sloot het aandeel deze week af met 7,15 euro.

    In eerste instantie vreemd als je in ogenschouw neemt dat er een SBB programma loopt.

    De val met 10% kan slechts verklaard worden doordat een partij afscheid heeft genomen op dit koersnivo.

    De "schuldige" is makkelijk aan te wijzen.
    In de afgelopen 3 weken zijn er nl ca 500.000 aandelen bestens op de markt gedumpt door uitoefening van opties 2014 die VOOR 14 mei moesten worden uitgeoefend en door hun waarde van ca 5 euro een flinke winst lieten zien.
    Dat HG/CV hebben besloten hun aandelen aan te houden op 7,25 euro geeft aan, dat zij hogere koersen voorzien dan de 7,25 euro waaropzij hun "winst" konden effectueren.

    Ik voorzie daarom onder invloed van het lopende SBB programma een terugkeer naar het nivo van voor deze dump waarna de cijfers over het 2q 2021 het stokje verantwoordelijk voor de koersbeweging over zal nemen.
  6. forum rang 6 boem! 16 mei 2021 10:17
    Indien de onderbouwing van @winsome de juiste blijkt te zijn ( een institutionele belegger schoont zijn positie op 30 april) geeft dat volgens mij nog meer kacht aan mijn verhaal van een zich kranig te weer stellend aandeel.

    Naast de 530.000 aandelen vanuit optierechten-uitoefening heeft het aandeel daarnaast nog eens de positie wisseling om zijn oren gekregen.
  7. forum rang 6 boem! 16 mei 2021 10:26
    uIt het overzicht van ownership afgegeven door morningstar zou dat dan moeten gaan om Goldman Sachs of Blackrock die een negatieve mutatie hebben in de hoeveelheid aandelen TT in april van resp 570k en 1,2 mio.

    Ik denk dat deze nadere wegen zoeken om hun belang af te bouwen en at zeker niet doen op 1 dag via de beurs.
  8. forum rang 6 tatje 16 mei 2021 10:39
    Q1 2021
    A 62,7
    E 42,1
    C 26,4
    totaal 131,2
    marge 81%
    106,5
    ebitda 7,3

    Tja, het is me wat !

    Maar ik neem alleen gedane uitspraken erbij.

    Automotive had groter kunnen zijn zonder chip te kort, woorden van Harold.
    Enterprise 80% van de omzet is in dollars stond bij cijfer Q4 2020
    dollar Q1 2020 1,10 en Q1 2021 1,20

    Dus automotive zet ik op 6 miljoen meer.
    Enterprise zou zonder daling van de dollar met 9%. 80% van 42,1 is 33,68 met 9% is 3 miljoen meer.

    Dus Q1 2021 had kunnen zijn.

    A 68,7
    E 45,1
    C 26,4
    totaal 140,2
    marge 82%
    gross profit 115 ipv 106,5 dus 8,5 miljoen hoger.
    ebitda ook 8,5 hoger is 15,8

    Bij de cijfers Q1 2021 zei men ook : we verwachten een 2e HJ dat beter gaat zijn.

    2019 2020 mochten totaal niet shinnen.

    Waardoor
    - extra afschrijvingen
    - opex en zo goed als geen capex meer.
    - vanaf Q3 2018 je deferred maximaliseren.

    Je moet zo wie zo een samenwerking hebben met een oem of big tech.

    Ik sluit een oem die alles krijgt, uit.

    Blijft over een big Tech, ik denk dan aan Microsoft.

    150 miljard omzet en 60 miljard winst, lijkt me dat die kan mee spelen.

    De 3 grootsten zitten in MCVP.

    - Volkswagen
    - RNM
    - Toyota
    - stellantis vriend van TT
    - Microsoft belang in Cruise waar GM grootaandeelhouder is, Honda heeft ook belang
    - in Q1 2021 zei men TT adas map is powering the new Mitsubishi outlander.

    Adas

    - sept 2019 in meer dan 1 miljoen autos.
    - eind 2020 in 3 miljoen autos
    - eind 2021 verwacht ik een 6 miljoen.

    Allemaal connected.

    Adas een jaarlijkse Fee ??

    Dan hooguit een deferred kort.

    TT laat tijdens een aandelen inkoop niet het achterste van hun tong zien !

    Nu we het er toch over hebben.

    Als de intangible assets naar 0 gaan en er komt een overname :-)

    Boekt Microsoft of een ander toch bijna de hele overnamesom als goodwill.

    Is dan bijna niets meer af te schrijven.

    Winstmaximalisatie, zie ik dat goed :-)

  9. forum rang 6 boem! 16 mei 2021 11:01
    @Tatje ook ik ga ervan uit dat een verkoop van de assets een flinke koerssprong teweeg zal brengen.

    Alle aandeelhouders zitten er nu met dezelfde inbreng in van 7,15 euro.

    Iedere aandeelhouder is op zoek naar rendement.

    Dat rendement kan komen uit verkoop van de assets of de exploitatie met de assets.

    Ik denk dat de FF's die uit naam van alle aandeelhouders de besluiten nemen ook hetmaxomale rendement op hun investering nastreven.

    Maar wat zouden zij moeten doen om dat te verwezenlijken via een verkoop.

    Ik denk dat een conditionele verkoop aan een van de gegadigden niet het maximale rendement oplevert.
    Ik denk dat een biedingsstrijd meer kans biedt om een maximum rendement te boeken bij een verkoop.
  10. forum rang 6 tatje 16 mei 2021 11:35
    quote:

    boem! schreef op 16 mei 2021 11:20:

    @Tatje een overnemende partij is gebaat bij een zo laag mogelijke goodwill omdat over goodwill niet fiscaal kan worden afgeschreven.
    Als TT de intangible assets op 0 zet, is er niets mee af te schrijven.

    Wel maximalisatie van de ebitda en ebit.

    Dus als er een overname raamwerk is, zal de omzet ebitda en ebit leidend zijn.
  11. forum rang 6 boem! 16 mei 2021 12:34
    Ik begrijp je misschien verkeerd.

    Indien TT zijn intangibles volledig heeft afgeschreven zal er bij TT inderdaad maximalisatie van EBIT en EBITDA vanwege het ontbreken van Amortisatie.

    Voor een overnemende partij is het echter zaak om de Goodwill zo klein mogelijk te houden daar afschrijving op Goodwill niet fiscaal wordt geaccepteerd waardoor bij een eventuele inpairment het bedrag 1 op 1 het eigen vermogen raakt.
  12. forum rang 6 boem! 16 mei 2021 13:09
    Nog 1 maal naar ik hoop ter verduidelijking.

    Een overnemende part is bereid om TT over te nemen op basis van het verdienvermogen van TT.

    Indien men daar synergievoordelen mee behaald wil men daar niets van afdragen aan TT.

    In het uiteindelijke resultaat laat de overnemende parti ook meewegn dat een Gooodwillbetaling (het bedrag dat het EV van de over te nemen partij overtreft) niet in aanmerking komt voor fiscale afschrijving en daardoor een drukkend effect heeft op de te betalen overnamesom.
  13. forum rang 6 pwijsneus 16 mei 2021 14:01
    quote:

    boem! schreef op 16 mei 2021 02:09:

    ...

    Een van de probaatste middelen om een koersstijging te realiseren is het verstrekken van dividend.
    ...
    Vanwege het grote belang van de founders lijkt me het verstrekken van dividend niet voor de hand liggen, hiermee zouden ze vooral zichzelf een plezier doen.

    Vanuit het oogpunt van de founders zou dividend uitkeren zeer logisch zijn. TomTom behartigd altijd de belangen van het overgrote deel van de aandeelhouders; zichzelf dus.

    Ze hebben 2 jaar terug al tientallen miljoenen kunnen bijschrijven door de verkoop van Telematics.

    Vwb die opties, ik geloof dat dit voor bv HG wisselgeld is. Je blijft maar herhalen dat we enorm verheugd moeten zijn dat hij zijn opties heeft gehouden; want dat betekend dat hij denkt dat het aandeel omhoog zou gaan. Ik weet het niet. Je schrijft het weer op als een gegeven, maar dit heb je toch ook weer zelf bedacht? Wat kan Goddijn die opties precies schelen. Hij heeft onlangs bijna 100 miljoen kunnen bijschrijven, en kan ooit zijn belang verzilveren, die opties stelt vergeleken daarmee helemaal niets voor. En dan hebben ze ook nog een investeringsfonds toch? Zaten in spotify en takaway. Wat stellen die opties nou precies voor?

    Denk dat er van een mug een olifant wordt gemaakt. Ook die daling van 30 april;

    - Of een partij wilde heel graag van zijn stukken af, poste Win Some ook al, en lijkt mij het meest voor de hand liggend..
    - Als het personeel van TomTom voor deze dump heeft gezorgd, dan heeft TT ruzie met de broker die dit begeleid, want dit had toch een stuk subtieler gekunt dan op een vrijdag 1,2 mln aandelen dumpen, toch? Lijkt me stug, maar het kan natuurlijk.

  14. forum rang 6 pwijsneus 16 mei 2021 14:39
    quote:

    boem! schreef op 15 mei 2021 11:37:

    Voor degenen die nog steeds wachten op nieuws van HG om de koers hoger te zetten heb ik uitermate slecht nieuws.

    HG heeft meermalen aangegeven dat je moet kijken naar de FCF voor een juiste waardebepaling.

    De huidige outlook van 33 mio laat nog wat ruimte onbenut.
    Een FCF van 33 mio geeft nl een normatieve koers van 6,25 euro.

    DE markt schat het aandeel nu in op 38 mio terwijl de analisten daar een FCF van 53 mio zien.

    Op zich ook wel te begrijpen daar het inkomen van de 3 RVB leden voor 30% wordt bepaald door omzet en FCF dus heel erg uitdagend zal de outlook niet zijn.

    Het goede nieuws is echter dat HG een double digit FCF verwacht op een met 15% groeiende omzet.

    Ook zijn aankoop van 300.000 stukken tegen een prijs van 7,25 euro geeft aan, dat HG er wel vertrouwen in heeft.

    Beter nieuws kan niet voorbij komen het is nu aan HG om de bewijzen via cijfers te leveren van zijn doelstelliging vwb omzet een percentage FCF.

    De cijfers moeten gaan uitwijzen natuurlijk of die 15% groei gehaald gaat worden, maar volgens mij is dit cijfer in een conference call door Taco al wat naar beneden bijgesteld.

    Ook is het jammer dat de verwachting van HG niet strookt met de outlook die TT afgeeft;

    Amsterdam, 31 March 2020, 7:30 CEST - TomTom (TOM2) today announced that it withdraws its 2020 outlook, as the economic impact resulting from the COVID-19 pandemic on its financial results can currently not be reliably assessed.

    In our original outlook we expected our group revenue to show a decline of around 5%, our Location Technology business to grow revenue by around 9%, and free cash flow (FCF) was expected to be a mid to high single digit percentage of group revenue. The impact of the COVID-19 pandemic, resulting in the closure of some automotive factories and retail channels, will cause a deviation from this expectation and will lead to a decline in revenue and FCF generation compared with our original outlook for 2020.

    At this point, given the uncertainty regarding the severity and duration of the pandemic’s economic impact, the specific implications on revenue and FCF for 2020 cannot be reliably assessed or quantified.

    “We live in unprecedented times, as COVID-19 continues to spread globally, impacting our employees’ and customers’ everyday life and work. We have taken proactive measures to ensure continued productivity and resilience while employees work from home. We have full confidence that the structural growth drivers such as connected navigation, automated driving and Maps APIs, underpinning TomTom’s long-term strategy remain unchanged. This strategy, combined with our strong balance sheet, positions us well to deal with the current uncertainties,” commented Harold Goddijn, CEO, TomTom.


    www.tomtom.com/press-room/earnings-&a...
  15. forum rang 7 sniklaas 16 mei 2021 14:45
    quote:

    boem! schreef op 16 mei 2021 13:09:

    Een overnemende part is bereid om TT over te nemen op basis van het verdienvermogen van TT.
    Dat ligt mijns inziens genuanceerder, een overnemende partij heeft de functionaliteit van TOMTOM nodig voor hun eigen verdienmodel.

    In essentie zit daar de kern van onze verschillen van inzicht. Uiteindelijk zoekt de autoproducent een geïntegreerde totaal oplossing, niet de kaarten van A, infotainment van B enz..

    Met name vanaf level 3 waar een geïntegreerde totaal oplossing en het kunnen borgen van de juridische aansprakelijkheid voor de autoproducent belangrijk zijn.

    Het verdienmodel van @TA was in 2008 voor TOMTOM ook niet de reden voor de overname, ging om de kaarten die een essentieel onderdeel waren van het verdienmodel van TOMTOM.

    In de aankoopprijs van 2900 mio was 2000 mio goodwill waarvan in hetzelfde jaar 1000 mio werd afgeschreven en het daaropvolgende GOOGLE disruptie jaar de resterende 1000 mio..

    Waarom heeft Renault, Nissan ed in 2018 gekozen voor GOOGLE en voor de nieuwe modellen afscheid genomen van TOMTOM, zijn de kaarten en navigatie van GOOGLE beter, nee maar GOOGLE kan een totaaloplossing bieden en TOMTOM niet..
  16. forum rang 6 NewKidInTown 16 mei 2021 15:10
    Vanuit het rekendraadje:

    quote:

    Benjamin G. schreef op 16 mei 2021 13:33:

    Voor de liefhebbers van vergezichten!
    Bedankt voor dit toekomstoverzicht, geheel gebaseerd op jouw aannames.

    Toch een lekker vooruitzicht, in 2023 een netto winst per aandeel van EUR 0,03.

    Kom ik toch maar mooi bij een K/W van 25 (van boem) op een ondernemingswaarde van EUR 0,75
    Daar mag je dan nog de cash-positie, als die er is, van een kleine 3 (?) euro bijtellen.

    In 2030 zou je op die manier op een aandelenkoers van EUR 94,00 uitkomen, dat dan wel weer wel. Maar dat is dan alleen relevant voor diegenen hier die dat nog bewust mogen meemaken, of hun erven natuurlijk......
    Dat laatste zou, op basis van de huidige koers, een uit mijn blote hoofd, een CAGR van 30% betekenen.
1.106 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 ... 56 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links