Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Rabobank Opbouw Hypotheek

212 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 11 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Evialmon 17 februari 2021 19:38
    Wie heeft er net als ik een Rabo Opbouw hypotheek met daar aan gekoppeld een Opbouw Spaarrekening en Opbouw Effectenrekening? De Rabobank is voornemens om met dit product te stoppen en heeft al haar klanten een brief gestuurd. Ik heb inmiddels contact hierover en de betreffende adviseur probeert mij met een fooi af te kopen. Dit door een fictief eindbedrag te bepalen als ik nu over zou stappen van beleggen naar sparen. Fictief omdat ze rekenen met toekomstige rentepercentages (na afloop van mijn rentevast datum over enkele jaren) die nu dus nog niet eens bekend kunnen zijn. Daarnaast spiegelen ze het verwachte eindrendement op de beleggingen ineens veel negatiever voor dan de werkelijkheid (portefeuille doet het vele malen beter dan verwacht en daar gaan ze fors onder zitten) en dan er destijds aan rekenrendement gebruikt is in het hypotheek voorstel. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dergelijke voorstellen ontvangen hebben?
  2. forum rang 8 Leefloon 18 februari 2021 08:14
    quote:

    Evialmon schreef op 17 februari 2021 19:38:

    Fictief omdat ze rekenen met toekomstige rentepercentages

    Daarnaast spiegelen ze het verwachte eindrendement op de beleggingen ineens veel negatiever voor dan de werkelijkheid
    Niks mis mee, o.a. met aangescherpte wet- en regelgeving. Even daargelaten dat je je zelf inhoudelijk tegenspreekt: de bank mag niet deskundig van professionele verwachtingen uitgaan, maar andersom doe je dat zelf wel met een "verwacht eindrendement" dat "de werkelijkheid" zou zijn. Het afschaffen zal op den duur onvermijdelijk zijn, dus goed dat jullie al in gesprek zijn. Leg jouw verhaal daar dan ook voor, zodat zij er zelf op kunnen reageren. Gaat het in de toekomst tóch beter dan verwacht met rente en/of rendementen, dan heb je ws. iets eerder het eindbedrag behaald.
  3. 1234sander 18 februari 2021 15:40
    Ze hebben mij gebeld en ook per mail laten weten wat ze bieden. Ik heb nog 17 jaar te gaan voordat mijn Rabo Opbouwhypotheek moet worden afgelost met mijn opgebouwde beleggingstegoed. Momenteel sta ik er uitstekend voor met een gemiddeld rendement van meer dan 10% sinds 2012 en als ik de rest van de looptijd gemiddeld maar zo'n 4,5% rendement maak dan kom ik op mijn gewenste eindkapitaal, wat naar mijn idee best haalbaar moet zijn.
    Ze willen de beleggingswaarde overhevelen naar de Opbouwspaarrekening, waar ik dan genoegen zou moeten nemen met een rentevergoeding van 2,2% gelijk aan de hypotheekrente. Als ik dat doe dan kom ik in plaats van op een verwacht eindkapitaal van EUR 80.000 maar op een kapitaal (wel gegaranderd) van nog geen EUR 59.000,-. Ze willen een compensatie geven voor het feit dat ik op de Spaarrekening minder rendement zal krijgen dan op de Effectenrekening, een bedrag van zo'n EUR 3.000,-. Deze compensatie is bepaald op basis van een rendement van 2,39% en daar komen zo op omdat Rabobank verwacht dat de beleggingen de komende jaren minder rendement zullen maken dan tot nu toe het geval was en doordat er sprake is van automatische risico-afbouw. Ik zit nog in het BlackRock Mix fonds 5 (90% aandelen) en het duurt nog even voordat die risico-afbouw zou moeten gaan plaatsvinden, dus uitgaan van een verwacht rendement voor de komende 17 jaar van maar 2,39% is bijna lachwekkend. Andere opties die ze bieden is het beleggingstegoed gebruiken om een deel van de lening af te lossen en vervolgens verder te gaan met een annuiteiten/lineaire/aflossingsvrije hypotheek. waarbij als ik voor annuiteiten zou kiezen ruim 500 per maand moet gaan betalen aan maandlasten terwijl ik nu maar 300 per maand kwijt ben, inclusief inleg op de effectenrekening.
    Ik ga dus niet akkoord met de geboden opties, want die kosten mij of tienduizenden euro's meer over de hele looptijd of ik blijf met een gapend gat van ruim 20.000 zitten op de einddatum. Ze kunnen mijn rug op met deze opties. Of ze bieden een veel grotere compensatie of ik blijf lekker zitten waar ik zit. Het is een overeenkomst die door beide partijen is ondertekend, dus ze kunnen niet zonder mijn toestemming besluiten om te stoppen met de effectenrekening volgens mij....
  4. Evialmon 18 februari 2021 18:22
    quote:

    Leefloon schreef op 18 februari 2021 08:14:

    [...]
    Niks mis mee, o.a. met aangescherpte wet- en regelgeving. Even daargelaten dat je je zelf inhoudelijk tegenspreekt: de bank mag niet deskundig van professionele verwachtingen uitgaan, maar andersom doe je dat zelf wel met een "verwacht eindrendement" dat "de werkelijkheid" zou zijn. Het afschaffen zal op den duur onvermijdelijk zijn, dus goed dat jullie al in gesprek zijn. Leg jouw verhaal daar dan ook voor, zodat zij er zelf op kunnen reageren. Gaat het in de toekomst tóch beter dan verwacht met rente en/of rendementen, dan heb je ws. iets eerder het eindbedrag behaald.
    Mijn rentevast periode loopt over 4 jaar af. Ze kunnen nu toch niet weten wat dan de rente doet?

    Het verwachte eindrendement is gebaseerd op een beleggingsprofiel dat een x rendement per jaar zou moeten genereren. Dat komt niet uit mijn koker, maar uit de koker van de bank, of in dit geval het verwachte rendement van Black Rock waar de beleggingen zijn onder gebracht.

    Het gaat erom dat de bank het product wil opheffen en ik de huidige waarde nu dus zou moeten gebruiken voor de aflossing van de hypotheek. Ik kan dus niet meer profiteren van evt koersstijgingen de komende 15 jaar. Dat zijn juist de jaren waarin je het moet verdienen, omdat de pot steeds groter wordt en dus sneller kan renderen
  5. Evialmon 18 februari 2021 18:23
    quote:

    Mario64 schreef op 18 februari 2021 12:49:

    Aanstaande vrijdag heb ik een gesprek met Rabobank. Vraag is of ze zomaar kunnen stoppen met dit product en wat mijn rechten zijn. Rendement op effecten bedroeg sinds start ruim 8%. Ben benieuwd wat Rabo te bieden heeft.
    Ik zit gemiddeld ook rond de 8 procent rendement per jaar.
  6. Evialmon 18 februari 2021 18:31
    quote:

    1234sander schreef op 18 februari 2021 15:40:

    Ze hebben mij gebeld en ook per mail laten weten wat ze bieden. Ik heb nog 17 jaar te gaan voordat mijn Rabo Opbouwhypotheek moet worden afgelost met mijn opgebouwde beleggingstegoed. Momenteel sta ik er uitstekend voor met een gemiddeld rendement van meer dan 10% sinds 2012 en als ik de rest van de looptijd gemiddeld maar zo'n 4,5% rendement maak dan kom ik op mijn gewenste eindkapitaal, wat naar mijn idee best haalbaar moet zijn.
    Ze willen de beleggingswaarde overhevelen naar de Opbouwspaarrekening, waar ik dan genoegen zou moeten nemen met een rentevergoeding van 2,2% gelijk aan de hypotheekrente. Als ik dat doe dan kom ik in plaats van op een verwacht eindkapitaal van EUR 80.000 maar op een kapitaal (wel gegaranderd) van nog geen EUR 59.000,-. Ze willen een compensatie geven voor het feit dat ik op de Spaarrekening minder rendement zal krijgen dan op de Effectenrekening, een bedrag van zo'n EUR 3.000,-. Deze compensatie is bepaald op basis van een rendement van 2,39% en daar komen zo op omdat Rabobank verwacht dat de beleggingen de komende jaren minder rendement zullen maken dan tot nu toe het geval was en doordat er sprake is van automatische risico-afbouw. Ik zit nog in het BlackRock Mix fonds 5 (90% aandelen) en het duurt nog even voordat die risico-afbouw zou moeten gaan plaatsvinden, dus uitgaan van een verwacht rendement voor de komende 17 jaar van maar 2,39% is bijna lachwekkend. Andere opties die ze bieden is het beleggingstegoed gebruiken om een deel van de lening af te lossen en vervolgens verder te gaan met een annuiteiten/lineaire/aflossingsvrije hypotheek. waarbij als ik voor annuiteiten zou kiezen ruim 500 per maand moet gaan betalen aan maandlasten terwijl ik nu maar 300 per maand kwijt ben, inclusief inleg op de effectenrekening.
    Ik ga dus niet akkoord met de geboden opties, want die kosten mij of tienduizenden euro's meer over de hele looptijd of ik blijf met een gapend gat van ruim 20.000 zitten op de einddatum. Ze kunnen mijn rug op met deze opties. Of ze bieden een veel grotere compensatie of ik blijf lekker zitten waar ik zit. Het is een overeenkomst die door beide partijen is ondertekend, dus ze kunnen niet zonder mijn toestemming besluiten om te stoppen met de effectenrekening volgens mij....
    Ze hebben mij ook 3100 euro geboden. Idd op basis van verwachtingen. Maar de markt doet het juist veel beter dan destijds verwacht. Het laatste kwartaal zelfs 12 procent rendement behaald. En vanaf start totaal ruim 88 procent. Die 3100 euro raakt kant nog wal want het verwachte eindkapitaal ligt vele malen hoger dan wat ik kan behalen met sparen tegen 2 procent. Een verschil van bijna 30000 euro.
    En ik heb idd ook de mogelijkheid gekregen om de huidige pot te gebruiken ter gedeeltelijke aflossing. Ik zit dan ook met een tekort van bijna 30000 euro. Ik voel een gevalletje Kifid aankomen
  7. 1234sander 18 februari 2021 18:48
    Sowieso ver wegblijven van het Kifid!!!, dat zijn de thuisfluiters van de banken en verzekeraars, die ook hun salaris betalen. dus een gang naar de rechter lijkt mij een beter idee. Maar goed ik verwacht dat er nog wel een beetje onderhandelingsruimte is. Ik wacht het nog wel even af of ze met een beter voorstel komen. Leuk dat Rabobank denkt te kunnen besparen door een product te schrappen, maar dat doen ze maar op een manier die mij niet tienduizenden euro's kost.
  8. Evialmon 18 februari 2021 18:50
    quote:

    1234sander schreef op 18 februari 2021 18:48:

    Sowieso ver wegblijven van het Kifid!!!, dat zijn de thuisfluiters van de banken en verzekeraars, die ook hun salaris betalen. dus een gang naar de rechter lijkt mij een beter idee. Maar goed ik verwacht dat er nog wel een beetje onderhandelingsruimte is. Ik wacht het nog wel even af of ze met een beter voorstel komen. Leuk dat Rabobank denkt te kunnen besparen door een product te schrappen, maar ik dat doen ze maar op een manier die mij niet tienduizenden euro's kost.
    Mijn idee....eerst rechtsbijstand of er moet ineens een grandioos voorstel uit de hoge hoed komen
  9. forum rang 8 Leefloon 19 februari 2021 12:44
    quote:

    Evialmon schreef op 18 februari 2021 19:03:

    Het is een overeenkomst voor 30 jaat.

    En nu zint het de bank niet meer en willen ze er vanaf
    Nee; zelfs eeuwige constructies zijn aan modernisering onderhevig. Wet- en regelgeving zijn niet in beton gegoten, en kunnen en zullen tussentijds veranderen.

    Donquichotterie.
  10. Zilverduit 19 februari 2021 12:50
    Dit soort dingen werkt vaak zo. Op zich niet onlogisch dat ze van het product afwillen, want er zullen steeds minder van dit type hypotheken lopen. In eerste instantue proberen ze iedereen met een fooi af te schepen en iedereen die daarmee akkoord gaat is mooi meegenomen en voor de moeilijke gevallen gaan ze vast nog met een beter voorstel komen. Overigens is hun timing wel belabberd als ze dit vorig jaar maart hadden gedaan hadden ze vast meer positieve reacties gekregen.
  11. forum rang 6 haas 19 februari 2021 15:20
    ter info:
    Door Jos Koets op 19 februari 2021 10:00
    Views: 4.426
    Betaalbare aflossingsvrije hypotheek
    Een paar miljoen huizenbezitters hebben een aflossingsvrije hypotheek. Deze huizenbezitters hebben de afgelopen jaren regelmatig berichten in de media gelezen dat de aflossingsvrije hypotheek een "gevaarlijke hypotheek" is. Met gevaarlijk bedoel ik dat de hypotheek voor huizenbezitters niet meer betaalbaar zal zijn in de toekomst.

    meer info+ berekeningen:
    www.iex.nl/Column/511728/Betaalbare-a...

    PS:Mss nuttig
    desnoods betaald advies inwinnen bij Jos Koets over uw rabo opmaat kwestie ?
  12. 1234sander 19 februari 2021 16:32
    quote:

    Zilverduit schreef op 19 februari 2021 12:50:

    Dit soort dingen werkt vaak zo. Op zich niet onlogisch dat ze van het product afwillen, want er zullen steeds minder van dit type hypotheken lopen. In eerste instantue proberen ze iedereen met een fooi af te schepen en iedereen die daarmee akkoord gaat is mooi meegenomen en voor de moeilijke gevallen gaan ze vast nog met een beter voorstel komen. Overigens is hun timing wel belabberd als ze dit vorig jaar maart hadden gedaan hadden ze vast meer positieve reacties gekregen.
    Eens! Ik heb ze inmiddels voor een tweede keer gesproken en duidelijk gemaakt dat ik niet akkoord ga met de geboden opties. Ze hebben mij nu zelf gevraagd of ik met een tegenvoorstel wil komen, dus het is zeker zo dat ze de bestaande klanten eerst met een fooi proberen af te schepen en proberen in te praten dat het de komende jaren lastig wordt om nog voldoende rendement te maken op de beurs. Als ze in de gaten krijgen dat ze je daar niet mee weten te overtuigen, dan blijken ze dus nog open te staan voor extra compensatie. Maar ik moet eerst maar zien wat ze met mijn tegenvoorstel gaan doen en of ze daadwerkelijk nog bereid zijn om dieper in de buidel te tasten....
  13. Evialmon 19 februari 2021 17:09
    quote:

    Leefloon schreef op 19 februari 2021 12:44:

    [...]
    Nee; zelfs eeuwige constructies zijn aan modernisering onderhevig. Wet- en regelgeving zijn niet in beton gegoten, en kunnen en zullen tussentijds veranderen.

    Donquichotterie.
    Tijdens de wedstrijd de regels veranderen heet dat. En dat is prima. Maar kom dan met een FATSOENLIJK alternatief of biedt een nette afkoopsom. Als ik iets wil wijzigen aan mijn hypotheek dan betaal ik toch ook een boeterente van een x duizend euro's?
  14. Evialmon 19 februari 2021 17:12
    quote:

    haas schreef op 19 februari 2021 15:20:

    ter info:
    Door Jos Koets op 19 februari 2021 10:00
    Views: 4.426
    Betaalbare aflossingsvrije hypotheek
    Een paar miljoen huizenbezitters hebben een aflossingsvrije hypotheek. Deze huizenbezitters hebben de afgelopen jaren regelmatig berichten in de media gelezen dat de aflossingsvrije hypotheek een "gevaarlijke hypotheek" is. Met gevaarlijk bedoel ik dat de hypotheek voor huizenbezitters niet meer betaalbaar zal zijn in de toekomst.

    meer info+ berekeningen:
    www.iex.nl/Column/511728/Betaalbare-a...

    PS:Mss nuttig
    desnoods betaald advies inwinnen bij Jos Koets over uw rabo opmaat kwestie ?
    Daarom is er ook een product aan gekoppeld dat als doel heeft om een deel van de hypotheek af te lossen. En van dat product willen ze nu dus af.
  15. Evialmon 19 februari 2021 17:13
    quote:

    1234sander schreef op 19 februari 2021 16:32:

    [...]

    Eens! Ik heb ze inmiddels voor een tweede keer gesproken en duidelijk gemaakt dat ik niet akkoord ga met de geboden opties. Ze hebben mij nu zelf gevraagd of ik met een tegenvoorstel wil komen, dus het is zeker zo dat ze de bestaande klanten eerst met een fooi proberen af te schepen en proberen in te praten dat het de komende jaren lastig wordt om nog voldoende rendement te maken op de beurs. Als ze in de gaten krijgen dat ze je daar niet mee weten te overtuigen, dan blijken ze dus nog open te staan voor extra compensatie. Maar ik moet eerst maar zien wat ze met mijn tegenvoorstel gaan doen en of ze daadwerkelijk nog bereid zijn om dieper in de buidel te tasten....
    Ben benieuwd!
  16. Evialmon 19 februari 2021 17:15
    quote:

    Zilverduit schreef op 19 februari 2021 12:50:

    Dit soort dingen werkt vaak zo. Op zich niet onlogisch dat ze van het product afwillen, want er zullen steeds minder van dit type hypotheken lopen. In eerste instantue proberen ze iedereen met een fooi af te schepen en iedereen die daarmee akkoord gaat is mooi meegenomen en voor de moeilijke gevallen gaan ze vast nog met een beter voorstel komen. Overigens is hun timing wel belabberd als ze dit vorig jaar maart hadden gedaan hadden ze vast meer positieve reacties gekregen.
    Prima als ze ergens van af willen....maar laat ze het spel dan wel netjes en eerlijk spelen. Als je niks zegt krijg je niks. Daarna komen ze met een fooi....en dan nog een voorstel?? Dan word je als klant toch bedonderd!
212 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 11 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 865,36 +0,00%
EUR/USD 1,0638 -0,31%
FTSE 100 7.877,05 +0,37%
Germany40^ 17.751,90 -0,48%
Gold spot 2.376,93 -0,10%
NY-Nasdaq Composite 15.601,50 -0,52%

Stijgers

VIVORY...
+11,51%
JUST E...
+5,71%
Air Fr...
+4,18%
FASTNED
+3,00%
RANDST...
+2,65%

Dalers

Pharming
-9,63%
ASMI
-6,10%
Avantium
-6,01%
PostNL
-5,84%
TomTom
-3,31%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links