Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel UNIBAIL-RODAMCO-WESTFIELD PSE:URW.FR, FR0013326246

  • 76,900 24 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 76,240 - 77,100
  • 330.946 Gem. (3M) 376,4K

Mijn FIRE-beleggingen (waaronder en n.a.v. URW ;-))

6.327 Posts
Pagina: «« 1 ... 59 60 61 62 63 ... 317 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 QueSera 3 augustus 2021 16:39
    PS: ik heb er nog 100 bijgekocht. Door de - 16% pasten die wel weer in mijn max. positie. :p
    Huidige management blijft zitten en ze houden ook hun 5% belang. Dat vind ik eigenlijk het allerbelangrijkste.

    De bank met bankvergunning die ze hebben overgenomen heeft een balanstotaal van 200 mio, Newtek heeft 800 mio. Ik heb Sloan vaak horen praten dat boven de grens van 1 miljard belangrijk omdat je dan weer extra belangstelling krijgt, extra analisten je volgen, je in indices wordt opgenomen enz. Ik heb vertrouwen in de man. We gaan het zien. Dit had ik niet zien aankomen. Ik ga nu maar luisteren naar de conference call.
  2. forum rang 5 AVM (Altijd Verkeerde Moment) 3 augustus 2021 17:15
    @belegger: dank voor je link naar de afm waar weer een link was naar een (pdf) artikel van juristen over vermogensscheiding
    www.afm.nl/~/profmedia/files/publicat...
    Die ga ik vanavond nog eens aandachtig doorlezen! ;-) (ik zie overigens dat die uit 2007 stamt, maar ik ga er maar even vanuit dat de strekking nog steeds waarde heeft)

    @QueSera: dank voor de waarschuwing over Newtek! Ik ga er vanavond ook weer eens induiken wat er aan de hand is (ze inmiddels al op -26%). Zo lang ze hun dividend niet korten vind ik het vooralsnog niet zo erg en biedt het mogelijk een bijkoop moment, maar ik moet er nog induiken... (en kijken welke commentaren er al beschikbaar zijn). Ik hoor graag van je of je nog bijzondere zaken hebt gehoord in de conference call.
  3. forum rang 5 QueSera 3 augustus 2021 17:49
    Ja. Ik zag het. Ik heb nog maar 100 bijgekocht. (Ja, ik weet, never catch a falling knife). Dividend voor dit jaar blijft. Daarna wordt het heroverwogen. Ik denk dat dit de paniek veroorzaakt. Geen belastingvoordeel meer en hoogte dividend onzeker. Newtek wil juist een bank worden om niet meer alles te hoeven uitkeren (en dus ook niet meer aandelen te moeten uitgeven als je groeit). Ze willen elegible worden voor een andere type belegger, vandaar dat die 1 miljard ook zo belangrijk is. Het gaat dan om institutionele beleggers die ook beleggen in small en midcap, ETFs enz. Ze willen in de Russel 2000.
    Ik heb naar de presentatie gekeken, staat op hun website. For me, it makes sence. Het is een uitermate ambitieus plan, ze willen de FinTech bank voor het MKB van de toekomst worden. Alle ingrediënten zijn er al. Dan krijg je veel hogere multiples en lagere pay out. (Als in: Newtek was nu 35 dollar, betaalt 3,50 dollar dividend met pay out van 90%. Dividendrendement 10%. Newtek 2.0 is 70 dollar, betaalt nog steeds 3,50, dividendrendement 5%, pay out 45%, dus mogelijkheid tot verdere groei zonder verwatering. Dit is een voorbeeld dat ik verzin, maar die richting op hint hij.) Het zou zo maar kunnen werken. Het staat en valt met de managementkwaliteiten van Sloan cum suis. Ze zijn het stadium van BDC ontgroeit. Nu willen ze een full fledged bank worden voor dezelfde klanten die ze ook breder kunnen bedienen en dat via het aantrekken van deposito’s en spaargeld ook een veel stabielere en goedkopere fundingbase geeft.

    Maar de US pensionado / korte termijnbelegger schrikt zich te pleuris.

    Ja, ga er ook naar kijken. Ben erg benieuwd wat je ervan vindt.

    Naar aanleiding van de q2 van T begin ik daar ook wel minder sceptisch te worden. Dit zou toch ook zo maar kunnen werken. Ik was van plan om daar ook nog wat bij te kopen voordat de deal echt rond is.
  4. forum rang 5 QueSera 3 augustus 2021 17:59
    PS: even ter illustratie. Capital Southwest, een prima BDC die ik ook heb heeft gisteren het dividend verhoogt met 1 cent van 52c naar 53c. Die noteren nu 4,5% hoger.
    Ik denk dat er in de BDC space echt zeer veel unsophosticated investors zijn die erg WISIWIG kuddegedrag vertonen. Die trekken onzekerheid over het dividend niet, want dat is hun bread and butter. Waardoor ze constant buy high and sell low doen. (Of is dit een arrogante gedachte?)
  5. forum rang 5 AVM (Altijd Verkeerde Moment) 3 augustus 2021 18:18
    Wat dat inhoudt is dan in principe een deel van de toekomstige winststijgingen inzetten in koersgroei in plaats van dividendgroei?
    Nou ja, we zullen zien.
    Ik blijf er lekker inzitten (heeft weinig zin om op het dieptepunt te verkopen), koop voorlopig nog niets bij(*) en laat zeker niets gaan.
    Door de gedaalde koers is het dividendrendement namelijk dusdanig gestegen dat het erg lastig wordt om het geld ergens anders in te steken met dit soort dividendrendement en kwaliteit.

    (*) Door de stukken van mijn dochter over te nemen heb ik de afgelopen maanden al flink cash staan uitgeven, dus ik moet weer even "op adem komen" voordat ik weer kan inslaan...
  6. forum rang 5 QueSera 3 augustus 2021 18:33
    Ik begrijp het zo. Een BDC is een erg beperkt beestje. Ze moeten > 90% uitkeren, mogen een hele boel dingen niet, leverage is beperkt. Vandaar dat de koers ook altijd wel een beetje de boekwaarde is. Shareholder value groeit in principe ook niet. Want groei moet gegeven de bijna volledige pay out en beperkte leverage altijd komen van nieuwe aandelen uitgeven, wat dus een even grote verwatering geeft. Newtek, met al zijn deelnemingen, die business services doen en dus helemaal geen kredieten verstrekken, alleen als deelnemingen op de balans staan en dividend uitkeren aan de moeder, groeit daarentegen als kool. Het had al een P/B van 2. Wat heel hoog is. Ik kon merken bij de laatste conference calls dat de analisten ook maar niet wilden begrijpen dat Newtek anders was dan een doorsnee BDC, dat dat wel een groeiende frustratie voor Sloan was. In die zin vind ik deze move dus niet verrassend. Hij gaat ze allemaal een poepie laten ruiken. Daar ben ik van overtuigt. Ik bedoel die intentie heeft hij nu. De tijd zal uitwijzen of het gaat werken. Ik vond het al een geweldige BDC. Ik zou niet weten waarom ze niet gewoon dit goede werk zouden kunnen voortzetten onder de vlag van een bank.
    BDCs bestaan sinds 1986 (geloof ik). Congres heeft het toen mogelijk gemaakt en die belastingvoordelen gecreëerd omdat het Amerikaanse MKB steeds minder bij echte banken terecht kon. Nu is de cirkel rond en wordt de eerste BDC weer een bank.
  7. forum rang 5 AVM (Altijd Verkeerde Moment) 3 augustus 2021 20:06
    Het eerste artikel op SA:
    seekingalpha.com/article/4444358-newt...

    Komt erop neer dat ook zonder de acquisitie en de ex-BDC plannen, volgens de schrijver het logisch was als het dividend de komende jaren met ca 40% zou dalen van het (volgens hem) uitzonderlijke jaar 2021 van ca $3.00 naar rond de $2.00 (wat hij normaler zou vinden). Als de winst per aandeel verder ongeveer gelijk zou blijven, dan verwacht hij een verdere daling naar ca $1.00 (vanwege de pay out van 90% naar ca 45%).

    We zullen zien wat er gaat gebeuren. Ik merk in ieder geval dat de koersdaling van bijna 30% me niet zo veel doet, zo lang dat dividend nog niet is gekort (al is het de vraag of, wanneer en met hoeveel dat nog gaat gebeuren). Mocht dat dividend gekort worden, dan zullen we wel weer verder zien. Ik ben inmiddels wel wat gewend met URW, Shell en GEO en het heeft zo z'n voordelen om het geld over zoveel aandelen te hebben gespreid, waardoor een eventuele korting geen groot gat gaat slaan... Ik ben wel benieuwd naar de toekomst onder dit management. Dat zou best wel eens mee kunnen vallen!
  8. forum rang 5 QueSera 3 augustus 2021 21:12
    Ik heb me helemaal volgeladen vandaag. Barry Sloan had het over een FinTek worden, met een multiple vergelijkbaar als Square. Ik denk dat het niet uitgesloten is dat dat lukt. Heel veel van die technologie hebben ze al. En een klantenbasis die het al gebruikt.
    De fundingkosten gaan van 3,5% nu naar 1,5% als bank (als je doorgerold bent, over 3 jaar of zo). Ze kunnen een veel hogere leverage nemen. Die is nu wettelijk beperkt to 2. Hij had het over in licentie geven van hun software aan anderen als BaaS. Dat alles zou het resultaat moeten stuwen en dan hoef je niet meer alles uit te keren om toch je dividend te kunnen handhaven.

    Hij gelooft er helemaal in en heeft zelf behoorlijk skin in the game. Ze bestaan nu 20 jaar. Uitgedacht op een kamertje in zijn flat. Begonnen als LLC, dan nog een andere vorm die ik weer vergeten ben, 6 jaar lang als BDC, en straks een bank. Hij heeft van nix een miljardenbusiness gebouwd. Hij zegt dat ze de beperkingen van een BDC achter zich moeten laten om verder te kunnen groeien. Hij belooft dat dit will unlock unprecedented new value for the shareholder. Als ik het goed begrijp blijven ze gewoon doen wat ze nu doen, maar dan onder de vlag van bank, want dat schept weer een heel potentieel van nieuwe mogelijkheden die ze stap voor stap gaan toevoegen. Ze gaan niet groeien voor de groei en ook niet in marmeren gebouwen zetelen.

    Over een week is de q2 earnings presentation. Wordt vervolgt. Nu moet de woedende menigte eerst maar eens uitrazen. Ik had het stuk op SA al gelezen. Die commentaren daaronder! Barry Sloan kan vanavond beter niet alleen over straat. Wat een woede. Alsof de man het met opzet zou doen om ze te naaien. Alsof hij er niet ook met zijn hele vermogen inzit. En dat is precies de reden waarom ik er vertrouwen in heb dat dit een beauty wordt.
  9. forum rang 4 midjj 3 augustus 2021 22:41
    Het nieuws van NEWT viel mij rauw op het dak, ik heb ook een positie. Er wordt gerept over dividendverlagingen van minimaal 40% en een jarenlange onzekere transitieperiode. Tot nu toe is er vooral veel aandeelhouderswaarde vernietigd in plaats van gecreëerd, zoals het PB aangeeft. Ik vraag me of of dergelijke plannen op een AVG ook hadden moeten worden goedgekeurd?
    Enfijn, je geeft een heel goed punt: De CEO zit er zelf ook vol in, dat geeft mij genoeg vertrouwen om deze bittere pil te slikken en maar vol te houden.

    Gelukkig heb ik MAIN nog...zal je zien dat zij morgen doodleuk vertellen dat ze een staalbedrijf gaan worden en net zoveel aandeelhouderswaarde willen gaan creëren als ArcelorMittal al jarenlang feilloos doet....
  10. forum rang 5 QueSera 3 augustus 2021 23:46
    @midjj.
    Ik denk dat het allemaal gaat loslopen. Wat je vandaag zag was een enorme schrikreactie van particuliere beleggers die bang zijn voor hun dividend en dan zelfs met 30% verlies dumpen zonder zich eerst maar eens te informeren wat er eigenlijk aan de hand is.

    Dat artikel op SA met die 40% dividendcut en meer. Ik was er niet van onder de indruk. Het was gewoon uit de duim gezogen omdat hij zeker wist dat de buitengewone winsten van dit jaar sowieso niet houdbaar waren. Ik heb geen enkel steekhoudend argument gehoord. Deed me denken aan bepaalde mensen hier op het URW hoofddraadje, die je alleen maar hoort als de koers van URW weer eens stevig inzakt. Het had een hoog told-you-so-gehalte.

    Ik heb net de conference call geluisterd. Mijn belangrijkste take aways.
    - In ca. 90 dagen komt er een prospectus. Met proforma-balans, asset mix, kostenstructuur, business model, dividend policy enz. Dat is verplicht, want de AVA moet instemmen.
    - Ze zijn nu al een minibank, maar dan met een heleboel wettelijke beperkingen. Ze blijven dus doen wat ze al deden plus meer. Alles wat ze doen is scalable, dus verhoogt het rendement. Ze kunnen makkelijker groeien en zich stabieler funden.
    - Ze beschouwen Fintechs zoals Square als hun nieuwe peers. Als de markt daarin meegaat, kan dat op termijn voor veel aantrekkelijkere waarderingsmultiples zorgen.
    - Ze gaan dividenden uitkeren at the high end van banking holding companies. (We are not leaving the dividend space. I am a shareholder too. Iike dividends, aldus Barry Sloan.)
    - Volgende week q2 earnings presentation. Hij zei iets van dat 95c dividend voorstel by the board voor goedkeuring lag.
    - Ze willen dit binnen 6-12 maanden rond hebben. Maar ze moeten toestemming krijgen van de bankentoezichthouder en Newtek aandeelhouders.

    Ik ben voor. Ik zie het met vertrouwen tegemoet. De koers zal wel de volgende tijd alle kanten opvliegen. Maar ondertussen blijven ze hun BDC dingetje doen en die hoge dividenden uitstampen. Dat blijven ze volgens Barry Sloan sowieso doen, ongeacht hoe dit avontuur gaat aflopen en of ze de vereiste toestemming krijgen of niet.

    Dus eigenlijk snap ik die koersreactie niet. Ze zijn nu een quasi bank en ze willen een echte bank worden om sneller te kunnen groeien en zich goedkoper met particulier spaargeld te kunnen financieren en niet elke keer nieuwe aandelen te moeten uitgeven als je wilt groeien, want je mag maar een leverage van max 2. (Banken hebben nu iets van 15-25 om je even een idee te geven). Dit wordt dus een uitermate conservatief gekapitaliseerde bank. Het kredietbeoordelingstrukje kunnen ze al. Ze hebben BaaS oplossingen wat heel wat FinTech nu aan het ontwikkelen is en wat echte banken maar niet lijkt te lukken. Daarnaast doen ze ook je website (zeg maar Shopify), ze doen je lonen, ze doen pinautomaten, betalingsverkeer, je verzekering. Het wordt/is een one-stop-shop voor het MKB, waar die straks ook de deposito’s en spaargeld kan brengen. (Waarover ze volgens Sloan in uitmate grote mate beschikken.

    Het zijn geen Chinese Techs waarvoor de Communistische Partij de oekaze geeft uitgebracht dat ze geen winst meer mogen maken / hun muziekrechten gratis ter beschikking moeten stellen / geen nieuwe klanten meer mogen aannemen / niet meer in de appstore mogen aanbieden.
  11. forum rang 5 QueSera 4 augustus 2021 11:59
    quote:

    LTOke schreef op 4 augustus 2021 10:55:

    Flinke klap inderdaad voor NEWT. Ik heb ze zelf niet.
    Ze staan wel op de shortlist, maar durf nu niet in te stappen.
    Zoals je al zegt: het kan alle kanten opvliegen.
    Misschien over 90 dagen als de prospectus er is.
    Begrijp ik het goed dat de AvA het idee nog kan afschieten?
    Ja. Ze willen dus van die RIC status af (je weet wel, die die belastingvoordelen geeft maar gepaard gaat met heel veel beperkingen). Daar moet de AvA toestemming voor geven. Als ik de commentaren op SA lees wordt dat nog een hele klus. Dus ze zullen de beleggers wel een worst moeten voorhouden. Maar ik denk dat de meeste beleggers zullen stemmen met de voeten. Die willen een BDC met belastingvoordelen. Tegen die tijd zijn er nieuwe beleggers, andere die die gok wel willen wagen. Je ziet het ook bij T hoe het sentiment langzaam verschuift.

    De bankentoezichthouder kan ook nog NJET zeggen en geen vergunning afgeven. Maar dat denk ik niet dat dat gaat gebeuren. Dit soort dingen wordt van te voren al lang informeel gepolst. De daadwerkelijke aanvraag levert dan meestal geen verrassingen op.

    Ik heb gisteren impulsief 2(!) keer bijgekocht. Nu heb ik zelfs met de lage koers een positie boven mijn max. Ik doe dat soms, bij wat ik voor mezelf high conviction noem. Dan heb ik een aandeel intensief gevolgd en heb ik een zwak voor het management (zoals Niel bij URW en ja, Sloan by Newtek). Ik leg ze net als URW op de plank en geef ze 3 jaar om een prachtige unieke FinTech bank voor het Amerikaanse MKB te worden. Verschil met URW is dat ze dividend blijven uitkeren, al weet ik nog niet hoeveel. Maar ik denk dat het mee gaat vallen.

    Ik ben enthousiast over die tent en dat is een bekende valkuil van beleggers. Wellicht is het veel verstandiger om eerst de prospectus en AVA af te wachten.
  12. forum rang 5 AVM (Altijd Verkeerde Moment) 4 augustus 2021 13:35
    Ik waardeer je geloof en overtuiging in dit aandeel!

    Dat maakt het voor mij ook een stuk prettiger om het vast te blijven houden (wat ik anders sowieso toch wel zou hebben gedaan, maar het geeft gewoon een goed gevoel als ik weet dat er minimaal 1 iemand op de wereld is die dat een geweldig idee vindt ;-)).

    Ik denk dat de volgende overwegingen handig zijn bij de afweging wel/niet instappen:

    Wel:
    1) Geweldig management en prestaties tot nu toe
    2) Meer dan alleen maar een BDC: ook service verlener op diverse gebieden voor het MKB
    3) Management heeft zelf een groot deel van de aandelen (onze belangen zijn dus aangelijnd)
    4) Dividendrendement ziet er geweldig uit (zeker na de koersdaling en zelfs na een dividend cut)
    5) Misschien is dit wel dé dip waar je op zat te wachten, omdat er nú paniek is en als die is weggeëbt de koers wellicht gestaag zal kunnen stijgen, niet alleen omdat de dip overdreven was, maar ook omdat wordt ingezet op koersgroei (i.p.v. dividendgroei)

    Niet:
    1) Onzeker hoeveel de koers nog verder daalt voordat de bodem is bereikt (dat kan soms een tijdje duren)
    2) NEWT is een relatief kleine speler op de bankenmarkt en dan is het een stuk lastiger dan je te onderscheiden als bank, dan als een excellente BDC provider
    3) Bankieren is een stuk complexer met meer risico's en daardoor ook hogere kosten (meer toezichteisen, hogere kapitaalbuffers, meer concurrentie, meer en hogere salariskosten etc.)
    4) De extra services die NEWT tot nu toe verleent zijn erg mooi als extra (onderscheidend van de andere BDC's), maar leveren vrijwel geen bijdrage aan de winst. Het is daarom de vraag of (dure) investeringen om op te schalen om te kunnen concurreren met de grote Fintech spelers wel voldoende rendement kunnen gaan opleveren
    5) Vrijwel zeker zal het de komende jaren afgelopen zijn met de mooie dividendstijgingen, misschien wel kortingen (hangt een beetje af van operationeel resultaat en hoeveel dure investeringen er nodig zijn om op te kunnen schalen richting de "droom van Sloan")
    6) Meer leverage betekent dus ook meer risico. Hoewel Sloan denkt dat het risicoprofiel kan worden verlaagd (door diversificatie?), ben ik daar niet bij voorbaat zo zeker van. Ik denk dat door dure investeringen de balans in de eerste instantie zal worden opgeblazen met flink veel lucht (veel schulden, waar nog af te schrijven kosten en goodwill tegenover zullen staan). Het is maar de vraag of dit rijpe vruchten gaat opleveren of een lege fruitmand.

    Kortom: denk goed na wat de kansen en risico's zijn voor je hier in gaat stappen. Ik heb NEWT voor mezelf op HOLD staan (gezien de koersdaling is NEWT al uit zichzelf uit mijn top 25 weggegleden naar een top 60 plaatsje: dat houd ik voorlopig zo, laat NEWT zichzelf maar weer zien op te krabbelen). Als je nog geen NEWT had, kan ik me voorstellen dat dit een mooi moment is om in te stappen, maar daar bedenk dat dit wel eens een wild ritje kan worden met een hoog risk reward profiel.

    (*) Ik bleek voor mijn vrouw en dochter een doorlopende kooporder voor NEWT te hebben ingevoerd, met een (zo dacht ik) redelijk lage aankooplimietprijs van $34, die gisteren natuurlijk geactiveerd werd bij de openingskoers van $31.68, waarna de koers doordaalde naar $25. Gelukkig ging het om een stukje herbelegging van dividend en als ik het positief bekijk, dan heb ik ca $4 per aandeel bespaard vergeleken met een aankoop zonder limiet (bij een koers ca $35-$36 destijds) ;-)
  13. forum rang 5 QueSera 4 augustus 2021 16:57
    Grappig, Barry Sloan heeft gisteren erg veel moeite gedaan om jouw tegenargumenten te ontkrachten.
    Ik noem zijn argumenten hier even, maar ik probeer hier niemand te overtuigen. Iedereen moet zijn eigen afwegingen maken voor zijn eigen geld.
    - Newtek bestaat nu 21 jaar. De laatste 6 jaar als BDC. Ze kiezen de juridische vorm die past bij hun groeistadium. Hij zei ook dat hij 6 jaar geleden totaal voor gek verklaard werd om een BDC te willen worden en dat ze in het begin giga onder NAV noteerden.
    - De bank die ze hebben overgenomen heeft 1 kantoor. Er werken 24 mensen. Het is een kleine familiebank met lage kostenstructuur. Het gaat ze volgens mij gewoon om de bankvergunning. Analisten hebben over de kosten doorgezaagd. Hij blijft volhouden dat de kosten lager zullen worden wegens goedkopere funding, want ze gaan nu niet ineens kantoren openen en dure bankiers aannemen.
    - lager risico bedoelt hij met name fundingrisico, dat je niet volledig op de kapitaalmarkt bent aangewezen, maar ook toegang hebt tot veel stabielere particuliere funding via spaargeld en deposito’s. Qua activa beschouwen ze de assets van de bank als spreiding (Commerciële onroerend goed leningen). Ze willen commercieel blijven. Dienstverlening aan particulieren blijven ze vanaf (for obvious reasons).
    - al die deelnemingen zijn wel degelijk winstgevend. Ze keren dividend uit. Newtek vond het volgens mij om belastingtechnische redenen prima om de winst in die ondernemingen te laten en verder te laten groeien. Hoe meer ik erover nadenk, kom ik tot de conclusie dat ze al lang met dit plan moeten hebben rondgelopen. Nu is de tijd goed om een bank te kopen. De waarde is laag. Ze hebben 20 mio betaald, precies 1x NAV.
    - Het grappige is dat de vereisten voor kapitaalbuffers juist omlaag gaan. Dat zegt Sloan en ik weet uit mijn vorige baan dat hij gelijk heeft. Ze zijn als BDC beperkt tot een leverage van 2. Het Basels Comité stelt een minimum van 8% solvabiliteit. Dus op 100% risicogewogen activa 8% kapitaal. Leningen aan het bedrijfsleven = 100% risicoweging. Dus als bank mag Netwtek geen leverage van 2 maar een leverage van 12 hebben. Heel wat activa categorieën hebben nu een veel lagere weging. Het Baselse Comité wil daarom nu nog een tweede maatstaf, een leverage ratio invoeren van eigen vermogen minimaal 4% van de totale balans. Dat is voor de meeste banken een dermate groot probleem dat er een jarenlange overgangsperiode voor is afgesproken. Dus nee, als BDC moeten ze aan veel striktere eisen voldoen met hogere kapitaalkosten. Ik weet dat Sloan hier gelijk heeft. Ze zijn straks de best gekapitaliseerde bank van Amerika! Aangezien ze niet van plan zijn om ineens bankierssalarissen te betalen en in dure pakken in marmeren gebouwen te zitten (zijn woorden) gaat de kostenstructuur dus omlaag. En ze krijgen meer flexibiliteit en meer tools in hun kit ter beschikking om hun klanten te bedienen.
  14. forum rang 5 QueSera 4 augustus 2021 17:17
    Ik ga kijken waar het heengaat. Ik heb er wel vertrouwen in. BDCs zijn in het leven geroepen omdat het Amerikaanse MKB underserved is door reguliere banken. Dat blijft zo, of Newtek nu een bank is of niet. Ze blijven doen wat ze nu ook doen. Er is veel vraag naar hun service en producten. Ze blijven ook die loans van de SBA doen. Plus meer. Die fintekoplossingen hebben ze al. Die hoeven ze niet meer te bouwen. Allemaal scalable. Dus hoe meer groei, hoe meer winst. En dat ecosysteem van Newtek oplossingen (loonadministratie, betalingssysteem, websitebeheer, verzekeringen, you name it, dat zit allemaal in die deelnemingen) brengt klanten voor de leningen en straks ook voor de deposito’s en spaargeld.

    Hoe meer ik er over nadenk vind ik het een tamelijk out of the box briljante zet. Hier moeten ze al een tijdje op gebroed hebben, dat kan niet anders. Verklaard ook waarom Sloan de laatste twee keren met stijgende frustratie bleef herhalen dat ze na die extra rush van Corona niet gingen krimpen volgend jaar, maar dat er dan iets nieuws zou komen dat ze met beide handen zouden aangrijpen. Dat ze zouden blijven groeien. Daar werd altijd zeer sceptisch op gereageerd, want ja BDC’s, daarvan weet iedereen dat ze niet groeien, he? Ik denk dat je de man letterlijk moet nemen. Zit geen onsje grootspraak bij, Die weet exact wat hij wil en heeft er ook lang over nagedacht. Ik wil wel mee in dit avontuur, ik vind het boeiend om mee te maken.

    Zo, en nu houd ik erover op. Ben nog wel benieuwd wat Reda Morwa erover gaat schrijven. Die heeft Newtek zo zitten pluggen de laatste rijd, zou me teleurstellen als hij stil zou blijven.

    Vandaag overigens ook cijfers van BrightSpire, het voormalige Colony Credit. Ik heb het toen gekocht naar aanleiding van een artikel van Reda Morwa. Hij kreeg gelijk, in januari werd het dividend hersteld naar 10c. In mei werd het 14c, nu dus 16c. Reda Morwa had voorspeld dat ze het oorspronkelijke dividend van 20c in de loop van dit jaar zouden herstellen. Ik denk dat hij gelijk krijgt.
  15. forum rang 6 'belegger'' 4 augustus 2021 18:21
    quote:

    QueSera schreef op 4 augustus 2021 16:57:

    Het Basels Comité stelt een minimum van 8% solvabiliteit. Dus op 100% risicogewogen activa 8% kapitaal. Leningen aan het bedrijfsleven = 100% risicoweging. Dus als bank mag Netwtek geen leverage van 2 maar een leverage van 12 hebben. Heel wat activa categorieën hebben nu een veel lagere weging. Het Baselse Comité wil daarom nu nog een tweede maatstaf, een leverage ratio invoeren van eigen vermogen minimaal 4% van de totale balans. Dat is voor de meeste banken een dermate groot probleem dat er een jarenlange overgangsperiode voor is afgesproken.
    Als ik het goed begrijp geldt die 4% t.o.v. niet risico gewogen assets. Ik kom overigens 3% tegen, maar misschien kijk ik niet goed of bedoelen we iets anders. Die 3% of 4% lijkt mij eerder iets voor grote banken die bijvoorbeeld met interne risicomodellen (IRB) extra ruimte zoeken. Of zie jij dat anders? Zoals ik het hier begrijp wil Newtek uit zichzelf al niet voor maximale leverage gaan m.a.w. ze willen niet de randjes opzoeken.

    Blijf vooral je gedachtegang ventileren. Ik lees het met veel interesse net als de input van de anderen.
  16. forum rang 5 QueSera 4 augustus 2021 18:55
    quote:

    'belegger'' schreef op 4 augustus 2021 18:21:

    [...]Als ik het goed begrijp geldt die 4% t.o.v. niet risico gewogen assets. Ik kom overigens 3% tegen, misschien kijk ik niet goed of bedoelen we iets anders. Is die 3% of 4% niet meer iets voor grote banken die bijvoorbeeld met Internal ratings-based (IRB) extra ruimte zoeken? Zoals ik het hier begrijp wil Newtek uit zichzelf al niet voor maximale leverage gaan m.a.w. ze willen niet de randjes opzoeken.

    Blijf vooral je gedachtegang ventileren. Ik lees het met veel interesse net als de input van de anderen.
    Ja, dat is nog niet cast in stone. Er zijn groeipaden. Het is vooral omdat staatsleningen en door de staat gegarandeerde leningen een risicoweging van 0 hebben. En de Eurocrisis heeft bewezen dat er niet zo iets bestaat als risicovrije activa. Dus die leverageratio is bedoeld om een harde grens aan de omvang van de ballon te zetten, inderdaad om ook tweaking van het IRB model tegen te gaan.

    Ik kwam alleen met dit voorbeeld en het liep een beetje met me weg om te zeggen dat Sloan gelijk heeft als hij zegt dat het volstrekte kolder is dat aan banken zwaardere kapitaaleisen worden gesteld. Geen bank op de wereld zou kunnen bestaan met de zwaarte van de kapitaaleisen die aan een BDC worden gesteld, namelijk een solvabiliteit van 50% (even abstraherend van de risicoweging). Even ter vergelijking: ABN AMRO, die doorgaat als een super comfortabel gekapitaliseerde bank heeft een solvabiliteitsratio van ca. 15% (bijna het dubbele van het minimum dus) van de risicogewogen activa. Dus Newtek, de bank zal qua kapitaaleisen de toezichthouder niet snel op zijn weg vinden.

    De deal met de BDCs is de volgende: geen belastingplicht. In ruil daarvoor hele strikte kapitaaleisen. Dan gaat het sowieso niet snel mis. Want de beleggers zijn vooral particulieren die van de dividenden afhankelijk zijn voor hun pensioen. Geen spaargeld, alleen financiering uit de markt. Dus niks too big to fail en druk op de overheid om bij problemen bij te springen.
    Keerzijde van dit model is dat een BDC bijna niet kan groeien, want ze moeten zowat alles uitkeren. Voor elke dollar die ze groeien moeten ze dus voor 50 cent nieuwe aandelen uitgeven. Dat geeft een permanente verwatering.

    Newtek heeft al het onmogelijke bereikt door te groeien als BDC en had - tot gisteren - een waardering van 2x NAV. Dat kwam door die belangen in al die Newtek servicebedrijven. Die groeien namelijk als kool. Volgens mij heeft Newtek die dividenden maar uiterst zuinig laten uitkeren, of vaak ook niet en liever herinvesteerd, omdat die dividenden buiten die RIC status vallen, en uitkering dan sowieso niet aantrekkelijk is. De NAV, de lending business zeg maar is maar de helft van het verhaal van Newtek. Ik proefde regelmatig wat frustratie bij Sloan dat analisten dat maar niet wilden snappen. Nu organiseert hij de boel anders, plakt er een nieuw bordje op, in de hoop dat het de goegemeente nu wel duidelijk wordt.

    Door zich te willen positioneren als unieke Fintek (zeker geen Fintech) MKB bank hoopt hij op nog hogere multiples, Square doet 4xNAV. Maar ook in de toekomst gaan ze geen shortcut maken bij credit, niet een of andere magic via een app waar geen mens meer aan te pas komt (zijn woorden). Maar wel alle mogelijkheden die internetbankieren biedt benutten, internetverzekeren, betalingsverkeeroplossingen (ze hebben hun eigen betaalautomaatjes voor winkels), ze doen de administratie voor je, en ze hebben ook kennelijk een eigen soort shopify wat je krijgt als je klant wordt.

    Als je ziet hoe ouderwets het hele betalingsverkeer nog is in Amerika, wat daar allemaal nog met papieren cheques en zo gaat, dat is ongelooflijk. Ze hebben daar iets van 3000 a 4000 kleine banken. Overal kleine plaatselijke kredietboertjes met een paar filialen. Die kunnen niet met hun tijd mee. En de grote Wall Street banken hebben geen interesse. Nee, dat komt wel goed denk ik.
  17. forum rang 6 'belegger'' 4 augustus 2021 19:42
    Wat is eigenlijk een fintek en/of wat is het verschil met een fintech?

    Toen ik gisteren even keek, viel mij ook op dat ze van alles doen. Zo zag ik bij IT onder cloud iets over Newtek’s data center(s), naast bijvoorbeeld HR en andere zaken die hier zijn benoemd. Dat klinkt mooi, al heb ik verder geen idee hoe zij zich verhouden tot de concurrentie. Het lijkt erop dat zij op basis van langdurige relaties samen met hun klanten op reis willen, als total business solutions provider zoals zij zichzelf noemen.
  18. forum rang 5 QueSera 4 augustus 2021 20:01
    Fintek is volgens mij een woordgrapje, geen NewTek, maar FinTek.
    Ze hebben in de loop van de tijd allerlei ICT toepassingen gekocht en geïntegreerd op hun platform (de website). Dat vaart nu allemaal onder de Newtek vlag. Ze willen een one-stop-shop voor het MKB zijn met alles wat ze op financieel gebied nodig hebben. De relatie loopt meestal andersom. Een winkelier wil een pinapparaat in zijn winkel en komt er dan achter dat hij ook krediet kan krijgen, zo iets. Ondertussen zien zij wat zijn omzet is enz, wat weer erg helpt bij de beoordeling van het krediet. Het is van alle kanten win/win. Zowel voor Newtek, als voor de winkelier. Zo hebben ze een heel ecosysteem gebouwd van mogelijke oplossingen die allemaal beschikbaar zijn als een menu. Wil jij de loonadministratie van je twee winkelmedewerkers niet doen? Newtek doet het, ICT gedragen (dus niet via mannetjes die de boekhouding doen).

    Aan dat ICT gedragen ICT systeem hebben ze volgens mij al jaren gebouwd. Ik heb er niet veel verstand van, maar heb de laatste tijd me een beetje verdiept in de platform economie omdat ik wilde snappen wat nou zo aantrekkelijk is aan Facebook en waar die giga winsten vandaan komen. Het heeft alles te maken met economie of scale en netwerkeffecten. Dus snap ik nu heel goed waarom Newtek wil groeien.
6.327 Posts
Pagina: «« 1 ... 59 60 61 62 63 ... 317 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Unibail-Rodamco-Westfield keert weer dividend uit

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links