Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Avantium AEX:AVTX.NL, NL0012047823

  • 2,580 17 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 2,470 - 2,585
  • 570.088 Gem. (3M) 627,1K

Avantium 2021

1.216 Posts
Pagina: «« 1 ... 42 43 44 45 46 ... 61 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 1 december 2021 12:23
    Volgens het beurshuis Berenberg is het potentieel voor plantaardig plastic groot, al zijn de risico's navenant.

    Een stevige opkikker voor Avantium AVTX -2,44%
    Het al jaren krasselende bioplasticbedrijf krijgt fanmail van het beurshuis Berenberg, dat de opvolging start met een koopadvies en een koersdoel van 5,20 euro.

    Analiste Priyanka Patel stelt dat pef, plantaardige plastic, met de lagere ecologische voetafdruk in tijden van groter milieubewustzijn groot potentieel biedt en op dat vlak de peffabriek die Avantium tegen 2023 wil opstarten cruciaal is. Merk wel op dat de financiering van die al jaren vertraagde fabriek in het Groningse Delfzijl nog altijd niet helemaal rond is, ondanks een stevige kapitaalronde dit voorjaar.

    Het grote potentieel kan alleen gerealiseerd worden als Avantium erin slaagt vlaggenschipfabrieken te bouwen. En daar zal veel geld voor nodig zijn.
    PRIYANKA PATEL
    BERENBERG-ANALISTE
    Tegen 2030 kan het tot nog toe stevig verlieslatende Avantium volgens de Berenberg-analiste potentieel 200 miljoen omzet genereren met een winstmarge van 30 procent, door licenties op zijn technologie te verkopen.

    Maar dat potentieel kan alleen gerealiseerd worden als Avantium erin slaagt vlaggenschipfabrieken te bouwen, als geloofsbrief voor de potentiële klanten van de technologie. 'En daar zal veel geld voor nodig zijn', waarschuwt Patel. Dat wordt dus de grote taak van CEO Ivo Van Aken: de financiering blijven verzekeren.

    Het bioplasticbedrijf - in 2000 ontstaan als spin-off uit de katalysetak van Shell - trok in 2017 met vage plannen voor een droomfabriek naar de beurs en was tot voor kort een seriële ontgoocheling. De al jaren uitgestelde fabriek - die nu in Delfzijl in plaats van in Antwerpen moet komen - voor pefflessen liep almaar meer vertraging op.

    Die ontgoochelingen vertaalden zich in een gedecimeerde beurskoers. Vorig jaar was er wel een in het ijle opverende koers, toen een populaire Britse website een oud persbericht over kartonnen Coke-flessen recycleerde.

    Maandag sloot Avantium op 3,455 euro. Dat is bijna een halvering tegenover Nieuwjaar en minder dan een derde van de 11 euro waartegen het 21 jaar oude bedrijf vier jaar geleden naar de beurs trok.

    www.tijd.be/markten-live/nieuws/algem...
  2. beterwisdanonwis 1 december 2021 16:03
    quote:

    Punter schreef op 1 december 2021 14:03:

    Ontwerpbesluit voor het oprichten van een demonstratiefabriek voor de productie van FDCA

    zoek.officielebekendmakingen.nl/resul...
    Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij voornemens zijn een omgevingsvergunning
    te verlenen op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), aan
    Avantium Renewable Polymers B.V. voor het oprichten van een demonstratiefabriek voor de productie
    van FDCA op het industrieterrein Oosterhorn op de locatie met kadastrale sectie O, nummer 1022 te
    Delfzijl.

    een kleine stap ...........

    verklaart wellicht de berichtgeving van gisteren
  3. forum rang 6 Nuchtere Kijk Op 1 december 2021 17:41
    Dit las ik in dat stukje:
    ONTWERPBESLUIT OMGEVINGSVERGUNNING
    verleend aan: Avantium Renewable Polymers B.V.
    voor: FDCA-demonstratiefabriek
    activiteiten: oprichten van een inrichting
    het bouwen van een bouwwerk
    zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2...
    -------------------------------------------------
    Echter wat er nodig is voor hogere koersen, is volgens mij geen vergunning demonstratiefabriek, maar ook het geld hebben en ook daadwerkelijk kunnen fabriceren.

    En hoe langer dit duurt, des te hoger worden bv. ook de bouwkosten. Uitleg is neem ik aan niet nodig als men weet heeft dat bouwmaterialen schaarser worden en er steeds minder bouwarbeiders te vinden zijn. Dat gaat natuurlijk in vele sectoren op met onze vergrijzingsgolf enz.

    Zolang de cashburn blijft doorgaan met flinke salarissen/bonussen enz. En de financiering niet rond is, zie ik iedere keer koopadviezen, waarvan ik wel eens denk, wie verkoopt die aandelen op die paar hogere dagen. Ik ga niet zomaar zeggen er zit een luchtje aan, maar steeds zie je na koopadviezen, even de boel oplopen en dan daarna zakt het gewoon weer weg.
  4. Gesina49 1 december 2021 20:01
    quote:

    HD_Erik schreef op 1 december 2021 16:28:

    repository.officiele-overheidspublica...

    ook wel aardig om het aanvraagproces te zien (p28-p29)
    Inderdaad interessant.
    Begin ‘21 heeft A aanvraag ingediend. Overheid wilde meer info van A op 26/5 en op 10/6. De gevraagde info is door de overheid ontvangen op 15/11. Rijks Waterstaat Noord-Nederland moest ook een advies geven en dat werd op 23/11 afgegeven. Op 1/12/21 is een ontwerp besluit omgevingsvergunning afgegeven aan A.
    Uit het document blijkt dat het heel wat voeten in de aarde heeft alvorens de overheid groen licht geeft voor de bouw van een fabriek.
    Er lijkt m.i. toch wat schot in de zaak te komen.
  5. forum rang 6 Nuchtere Kijk Op 2 december 2021 11:20
    Schot in het vergunningen traject lijkt i.d.d. aanwezig. Er is weer meer beweging, net als met de koers. Maar voordat er straks daadwerkelijk een producerende fabriek staat i.p.v. een demonstratie fabriek, dan is er alweer heel wat water door de Rijn gestroomd.

    Ik heb ook geen kristallen bol, maar het lijkt mij erop dat men nu denkt dat bv. 3,50 een mooie koers is voor een emissie om bv. die bouw en de doorgaande cashburn te kunnen financieren? Omdat die cashburn nog wel een hele lange tijd aanhoudt, ben ik dus niet overtuigd dat de huidige koper(s) rond die 3,50 daar goed aan doen. Vandaag zag je ook weer ineens die beweging alsof er iemand toch weer uitbreidt of instapt.

    En wat Gesina47 typt, lijkt redelijk logisch. Je wacht eerst vergunningen af, alvorens meer bekend te maken. Echter de kosten en tijd lopen helaas gewoon door. Ik stap i.i.g. niet in.

    Maar het lijkt erop alsof de koersorkestratie mogelijk al ingang is gezet ;-) We gaan het allemaal wel zien, wat de cijfers brengen en wat het tijd en financieringstraject plaatje in 2022 gaat doen. Eerst maar eens een vergunning voor die demonstratiefabriek ??

  6. forum rang 5 Daexter 3 december 2021 00:13
    quote:

    Nuchtere Kijk Op schreef op 2 december 2021 11:20:

    Schot in het vergunningen traject lijkt i.d.d. aanwezig. Er is weer meer beweging, net als met de koers. Maar voordat er straks daadwerkelijk een producerende fabriek staat i.p.v. een demonstratie fabriek, dan is er alweer heel wat water door de Rijn gestroomd.

    Ik heb ook geen kristallen bol, maar het lijkt mij erop dat men nu denkt dat bv. 3,50 een mooie koers is voor een emissie om bv. die bouw en de doorgaande cashburn te kunnen financieren? Omdat die cashburn nog wel een hele lange tijd aanhoudt, ben ik dus niet overtuigd dat de huidige koper(s) rond die 3,50 daar goed aan doen. Vandaag zag je ook weer ineens die beweging alsof er iemand toch weer uitbreidt of instapt.

    En wat Gesina47 typt, lijkt redelijk logisch. Je wacht eerst vergunningen af, alvorens meer bekend te maken. Echter de kosten en tijd lopen helaas gewoon door. Ik stap i.i.g. niet in.

    Maar het lijkt erop alsof de koersorkestratie mogelijk al ingang is gezet ;-) We gaan het allemaal wel zien, wat de cijfers brengen en wat het tijd en financieringstraject plaatje in 2022 gaat doen. Eerst maar eens een vergunning voor die demonstratiefabriek ??

    Daar gaat het dus mis in jouw analyses. Delfzijl ligt helemaal niet aan de Rijn. Je zou wel kunnen zeggen dat er eerst heel veel water naar de zee gedragen moet worden, voor het wat wordt. Maar net als aex tracker ga ik er vanuit dat er binnen afzienbare tijd ineens een positieve verrassing komt, zo 1 van + 15% op 1 dag, waarbij je dan gaat twijfelen, moet ik nu instappen of toch even wachten....maar de dag erna weer 7% erbij etc...

    Daarom heb ik lange tijd terug de keuze gemaakt, beperkte positie, ik geloof het bestaansrecht op enig moment, geen idee wanneer het zover is, maar als het zover is kan het heel hard gaan, dan wordt dei paar jaar geen rendement zo terugbetaald.
  7. forum rang 6 Nuchtere Kijk Op 3 december 2021 19:21
    quote:

    Daexter schreef op 3 december 2021 00:13:

    [...]

    Daar gaat het dus mis in jouw analyses. Delfzijl ligt helemaal niet aan de Rijn. Je zou wel kunnen zeggen dat er eerst heel veel water naar de zee gedragen moet worden, voor het wat wordt. Maar net als aex tracker ga ik er vanuit dat er binnen afzienbare tijd ineens een positieve verrassing komt, zo 1 van + 15% op 1 dag, waarbij je dan gaat twijfelen, moet ik nu instappen of toch even wachten....maar de dag erna weer 7% erbij etc...

    Daarom heb ik lange tijd terug de keuze gemaakt, beperkte positie, ik geloof het bestaansrecht op enig moment, geen idee wanneer het zover is, maar als het zover is kan het heel hard gaan, dan wordt dei paar jaar geen rendement zo terugbetaald.
    @Daexter Maar als je ZO gaat kijken moet wat met een D geschreven worden ;-)

    Delfzijl ligt helemaal niet aan de Rijn. Je zou wel kunnen zeggen dat er eerst heel veel water naar de zee gedragen moet worden, voor het "WAD" wordt.

    We gaan het allemaal wel zien. Ik had ze ook, maar toen snel mijn verlies genomen.

    Gr NKO en prettig weekend.
  8. forum rang 8 aextracker 4 december 2021 11:47
    quote:

    Punter schreef op 3 december 2021 18:10:

    @aextracker: Is het mogelijk om die verwachting verder te onderbouwen?
    1 Sinterklaas.
    2.) Kerst
    3. Oud en nieuw.

    3 prima momenten voor een zoete verassing :).

    Mijn verwachting is gesteold op aannames en veronderstellingen waarbij ik info 1 aan info 2 knoop. Avantium is bijzonder speculatief.
    Ik heb in een porto van 30 aandelen, doorgaans gem. 4-5 van dergelijke avonturen langs elkaar heen lopen, vanuit verschillende momenten en sectoren. Ik pak die posities op met een visie van lange termijn ( 5-15 jaar). Soms pakt dat goed uit, soms ook niet.

    De zoete verassing en het aantal maanden van Avantium zit 'm in;
    1.) het vinden van een geld verstrekker voor de fabriek in Delfzijl.
    2.) de nood om ecquity aan te vullen om dat te kunnen financieren.
    3.) de groeiende behoefte aan circulaire plastics vanuit drang tot "verlaging van gebruik fossiele polymeren" om verpakkingen te maken.
    4.) de politiek en economische noodzaak om via "showcasing" Noord Nederland een rol te geven in een industriele voortrekkersrol te bieden en dus vergroenende industrie te bezorgen i..m. a.) werkgeleneheid en b.) reduktie van leed onder de lokale bevolking.
    5.) de leeglopende koers naar een all time Low, op basis van welke investeerders middels leningen en convertibles bijv. een uitstekende rendementscasus kunnen vinden om de euro's vrij te maken in fyunctie van strategie en ambities om aktief bij te willen dragen aan een beter milieu en minder CO-2 emissie bij de prodktie van verpakkingscomponenten danwel gehele verpakkingen.
    6.) De gedachte, dat er "geen weg terug is"voor Avantium.
    7.) het momentum ideaal is om te laten zien dat je als land\corporate geen "blah blah blah onderneming en beleid voert".

    De recente low benaderend beoordeel ik als een geschikt moment om een speculatieve positie te overwegen.

    Al was het maar vanuit de "feelgood factor" om aktief te investeren in vergroening van de verpakkings industrie :).
  9. Moira 4 december 2021 15:57
    Knip / plak stukje uit bovenstaande link

    Willemijn Witteveen, directeur zakelijke ontwikkeling van Avantium, geeft aan dat de technologie op deze manier commercieel moet worden gemaakt. ‘In 2023 start de bouw van een fabriek die er in 2025 moet staan. Cosun Beet Company gaat suiker leveren als grondstof voor plantaardige glycolen. Dat wordt de eerste glycolenfabriek ter wereld’, legt ze uit. Bieten kunnen ook grondstoffen leveren voor textiel, wasmiddelen en verf
  10. Zombira 4 december 2021 22:07
    quote:

    aextracker schreef op 4 december 2021 11:47:

    [...]

    1 Sinterklaas.
    2.) Kerst
    3. Oud en nieuw.

    3 prima momenten voor een zoete verassing :).

    Mijn verwachting is gesteold op aannames en veronderstellingen waarbij ik info 1 aan info 2 knoop. Avantium is bijzonder speculatief.
    Ik heb in een porto van 30 aandelen, doorgaans gem. 4-5 van dergelijke avonturen langs elkaar heen lopen, vanuit verschillende momenten en sectoren. Ik pak die posities op met een visie van lange termijn ( 5-15 jaar). Soms pakt dat goed uit, soms ook niet.

    De zoete verassing en het aantal maanden van Avantium zit 'm in;
    1.) het vinden van een geld verstrekker voor de fabriek in Delfzijl.
    2.) de nood om ecquity aan te vullen om dat te kunnen financieren.
    3.) de groeiende behoefte aan circulaire plastics vanuit drang tot "verlaging van gebruik fossiele polymeren" om verpakkingen te maken.
    4.) de politiek en economische noodzaak om via "showcasing" Noord Nederland een rol te geven in een industriele voortrekkersrol te bieden en dus vergroenende industrie te bezorgen i..m. a.) werkgeleneheid en b.) reduktie van leed onder de lokale bevolking.
    5.) de leeglopende koers naar een all time Low, op basis van welke investeerders middels leningen en convertibles bijv. een uitstekende rendementscasus kunnen vinden om de euro's vrij te maken in fyunctie van strategie en ambities om aktief bij te willen dragen aan een beter milieu en minder CO-2 emissie bij de prodktie van verpakkingscomponenten danwel gehele verpakkingen.
    6.) De gedachte, dat er "geen weg terug is"voor Avantium.
    7.) het momentum ideaal is om te laten zien dat je als land\corporate geen "blah blah blah onderneming en beleid voert".

    De recente low benaderend beoordeel ik als een geschikt moment om een speculatieve positie te overwegen.

    Al was het maar vanuit de "feelgood factor" om aktief te investeren in vergroening van de verpakkings industrie :).
    Denk je niet dat de koers nog naar 2.5-3 euro kan zakken?
  11. Zombira 4 december 2021 22:08
    quote:

    Nuchtere Kijk Op schreef op 2 december 2021 11:20:

    Schot in het vergunningen traject lijkt i.d.d. aanwezig. Er is weer meer beweging, net als met de koers. Maar voordat er straks daadwerkelijk een producerende fabriek staat i.p.v. een demonstratie fabriek, dan is er alweer heel wat water door de Rijn gestroomd.

    Ik heb ook geen kristallen bol, maar het lijkt mij erop dat men nu denkt dat bv. 3,50 een mooie koers is voor een emissie om bv. die bouw en de doorgaande cashburn te kunnen financieren? Omdat die cashburn nog wel een hele lange tijd aanhoudt, ben ik dus niet overtuigd dat de huidige koper(s) rond die 3,50 daar goed aan doen. Vandaag zag je ook weer ineens die beweging alsof er iemand toch weer uitbreidt of instapt.

    En wat Gesina47 typt, lijkt redelijk logisch. Je wacht eerst vergunningen af, alvorens meer bekend te maken. Echter de kosten en tijd lopen helaas gewoon door. Ik stap i.i.g. niet in.

    Maar het lijkt erop alsof de koersorkestratie mogelijk al ingang is gezet ;-) We gaan het allemaal wel zien, wat de cijfers brengen en wat het tijd en financieringstraject plaatje in 2022 gaat doen. Eerst maar eens een vergunning voor die demonstratiefabriek ??

    Is een emissie de beste manier voor het bedrijf om de cashburn te kunnen financieren?
  12. forum rang 8 aextracker 6 december 2021 19:31
    Avantium pilotfase \ schaalbaarheid testen in 2021-2022.
    Start bouw fabriek blijkbaar in 2023, produktie vanaf 2025.
    Betekent besluit financiering ergens uiterlijk voor de zomer 2022.
    Tot die tijd ruimte voor een stevige gok op sentiment en hoopvol ondernemen.
    In bied-laat afgelopen dagen een grote later a ruim 40 K stukken.
    Die geloofd er bljkbaar niet (meer) in.

    Wie dan \ waarom anderen wel ?
1.216 Posts
Pagina: «« 1 ... 42 43 44 45 46 ... 61 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Jaar van de waarheid voor Avantium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links