Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Eurocommercial Properties AEX:ECMPA.NL, NL0015000K93

  • 21,050 16 apr 2024 14:37
  • -0,250 (-1,17%) Dagrange 20,950 - 21,150
  • 10.213 Gem. (3M) 43,4K

Eurocommercial Properties 2021 jaardraadje

4.276 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 214 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Branco P 1 januari 2021 11:03
    ff_relativeren opent hier het 2021 draadje kernachtig. In één zin geeft hij aan waar het uiteindelijk allemaal om draait bij commercieel vastgoed in het algemeen en bij winkelvastgoed in het bijzonder: de boel verhuurd hebben en houden. Onbedoeld is 2020 het jaar geworden waarin winkelvastgoed aan een stresstest onderworpen werd. De resultaten spreken voor zich. Met slechts 1,6% leegstand eind september heeft ECP de storm het beste doorstaan. De reden daarvoor mag de frequente bezoeker van dit forum niet zijn ontgaan: ECP investeert met name in (relatief saaie) toekomstbestendige Hypermarktlocaties die bovendien perfect passen in de multi-channel strategie van de grote fashion retailers. Goed bereikbaar voor publiek en logistiek, op goedkope (lage OCR) locaties met gratis parkeren recht voor de deur.

    Sinds eind september zijn alweer 10 leeggekomen units opnieuw verhuurd, dus per eind 2020 zou de leegstand weer wat verder moeten zijn teruggebracht. Wat dat betreft is afgelopen week de grootste leegstaande unit in Etrembierres ingevuld door Orange en daarnaast is een kleine unit (nr. 110) in Fiordaliso leeggekomen. Tot zover de plattegrond-update.

    Ja, wat gaat er verder gebeuren in 2021? De ECP centra zijn nagenoeg ongeschonden door de Pandemie heengekomen. Groot voordeel daarbij was dat de Hypermarkten altijd geopend waren en zelfs betere omzetten gedraaid hebben dan in een "normaal" jaar. Bij de consument zijn deze winkelcentra nog steviger op het netvlies komen te staan. Vanwege de lage OCR's hebben de kleinere (fashion) winkels in de ECP centra even hun adem ingehouden en kijken nu reikhalzend uit naar een wereld zonder beperkingen (die we in de loop van 2021 hopelijk weer terug krijgen) waarbij een kleine inhaalslag gemaakt zal worden voor wat betreft hun omzetten.

    De liquiditeit-issues zijn ondertussen van tafel. De verkoop van een object of twee in 2021 en het eenmalig uitkeren van stockdividend in plaats van cashdividend gaat de LTV ook weer de juiste kan op dirigeren en dan denk ik dat 2021 inderdaad het jaar wordt van de terugkeer naar 20-21.

    Gelukkig nieuwjaar iedereen!
  2. ASteH 1 januari 2021 18:27
    Branco, bedankt voor je positieve insteek het nieuwe jaar in, waarbij ik iedereen succesvolle beleggingen toewens.
    Nadat ik op een ongelukkig moment me voor het eerst in 'vastgoed' begaf, liep ik tegen de corona-val aan. Geen paniek en de uitgangspunten trouw gebleven, gebruik gemaakt van koopjeskansen en hefboomproducten en heb ondertussen zeer veel opgestoken op dit deel van het forum, dat informatief erg sterk scoort wanneer je geen insider bent (was). Hulde aan velen ..

    Rest me nog eén onduidelijkheid:
    Ik voorzie toch nog wel enkele tijdelijke tegenvallers dankzij de hernieuwde sluitingen. Naast de hypermarkten, is de verhouding bekend qua huur van bedrijfstakken die veel last hadden van de gedwongen sluiting ?
    Bijv. horeca, kledingzaken e.d.

    Mocht dit al eens behandeld zijn, dan heb ik het gemist. Dank voor een -korte- toelichting of verwijzing waar deze info beschikbaar is.
  3. Up&Down 1 januari 2021 20:59
    quote:

    ASteH schreef op 1 januari 2021 18:27:

    Branco, bedankt voor je positieve insteek het nieuwe jaar in, waarbij ik iedereen succesvolle beleggingen toewens.
    Nadat ik op een ongelukkig moment me voor het eerst in 'vastgoed' begaf, liep ik tegen de corona-val aan. Geen paniek en de uitgangspunten trouw gebleven, gebruik gemaakt van koopjeskansen en hefboomproducten en heb ondertussen zeer veel opgestoken op dit deel van het forum, dat informatief erg sterk scoort wanneer je geen insider bent (was). Hulde aan velen ..

    Rest me nog eén onduidelijkheid:
    Ik voorzie toch nog wel enkele tijdelijke tegenvallers dankzij de hernieuwde sluitingen. Naast de hypermarkten, is de verhouding bekend qua huur van bedrijfstakken die veel last hadden van de gedwongen sluiting ?
    Bijv. horeca, kledingzaken e.d.

    Mocht dit al eens behandeld zijn, dan heb ik het gemist. Dank voor een -korte- toelichting of verwijzing waar deze info beschikbaar is.
    Inderdaad benieuwd wat het nieuwe jaar wordt. Genoeg nieuws al in het begin van het jaar voor de boeg. (Herwaarderingen, ltv na verkopen, ontwikkeling leegstand na feestdagen).
    Dat het maar een mooi en in ieder geval transparant jaar mag worden.

    Wat betreft je vraag over de huurders. Pag 8 van laatste jaarverslag staan de soort huurders (hyper, fashion, etc.)
  4. forum rang 7 MOEdig Voorwaarts 2 januari 2021 06:46
    Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

    De bedreigingen zijn de wereld echter nog niet uit. Voorlopig houd ik het op "volatiel zijwaarts", maar ook dat biedt kansen.

    Mochten we er inderdaad in slagen in de loop van 2021 terug te keren naar een situatie zonder continue dreiging van tijdelijke winkelsluitingen en het "verbod" op leuke dingen doen wordt opgeheven is er meer perspectief. In dat geval zou de koers wellicht weer eens kunnen gaan aanschurken tegen de voormalige steun rond de €22.

    PS

    Ik ben trouwens ook benieuwd hoe het dividendissue zal worden opgelost. Vooralsnog lijkt het me prudent zoveel mogelijk cash binnen boord te houden, voor zover dat binnen de fiscale verplichtigen (fbi) past.
  5. forum rang 8 Branco P 2 januari 2021 13:04
    quote:

    ASteH schreef op 1 januari 2021 18:27:

    Rest me nog eén onduidelijkheid:
    Ik voorzie toch nog wel enkele tijdelijke tegenvallers dankzij de hernieuwde sluitingen. Naast de hypermarkten, is de verhouding bekend qua huur van bedrijfstakken die veel last hadden van de gedwongen sluiting ? Bijv. horeca, kledingzaken e.d.
    wat bedoel je precies met "tijdelijke tegenvallers"? In Italië, België en Frankrijk is sprake geweest van lockdowns, met name in november en deels nog in december. Horeca en bioscopen zijn al langer dicht en blijven waarschijnlijk ook nog wel iets langer dicht. Op dit moment ziet het er in die drie landen goed uit qua aantallen nieuwe besmettingen, maar we hebben nog die Britse mutatie die op de loer ligt die voor onzekerheid zorgt. Het vaccineren is ondertussen wel al begonnen dus we gaan in de loop van de eerste helft van 2021 sowieso richting de vrijheid, waarbij het dus nog even de vraag is of er nog nieuwe lockdowns gaan komen, met name in Q1 2021 is de kans daarop nog redelijk groot. De huren die je dan als verhuurder nog kwijt gaat schelden betekenen uiteraard inkomstenderving, maar zolang de huurders niet omvallen blijft het bij eenmalige inkomstenderving en geen structurele. In de zomer van 2020 hebben we gezien dat de omzetten van retailers weer (vrijwel) volledig herstellen tot pré-Coronaniveaus zodra de beperkingen worden opgeheven. Dat is het belangrijkste signaal wat mij betreft. Mijn persoonlijke inschatting is dat de huurders die al langer op omvallen stonden, vrij snel omgevallen zijn tijdens de eerste lockdowns. Nu tijdens de tweede lockdowns zal er incidenteel nog een slachtoffer vallen, maar de impact daarvan zal verwaarloosbaar zijn.
  6. forum rang 8 Branco P 2 januari 2021 13:10
    quote:

    MOEdig Voorwaarts schreef op 2 januari 2021 06:46:

    Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

    De bedreigingen zijn de wereld echter nog niet uit. Voorlopig houd ik het op "volatiel zijwaarts", maar ook dat biedt kansen.

    Mochten we er inderdaad in slagen in de loop van 2021 terug te keren naar een situatie zonder continue dreiging van tijdelijke winkelsluitingen en het "verbod" op leuke dingen doen wordt opgeheven is er meer perspectief. In dat geval zou de koers wellicht weer eens kunnen gaan aanschurken tegen de voormalige steun rond de €22.

    PS

    Ik ben trouwens ook benieuwd hoe het dividendissue zal worden opgelost. Vooralsnog lijkt het me prudent zoveel mogelijk cash binnen boord te houden, voor zover dat binnen de fiscale verplichtigen (fbi) past.
    Let wel op, de koers zal al gaan stijgen zodra die situatie in zicht komt. Het is nu eerst nog een paar weken spannend met de Britse mutatie en de feestdagen-effecten onzekerheden, maar zodra die twee onzekerheden achter de rug zijn kan het vrij snel gaan. Dus volatiel zijwaarts in de komende weken zou goed kunnen, maar dat zal geen maanden meer gaan duren verwacht ik.

    De verwachting is volgens mij dat er in mei/juni eenmalig een dividenduitkering volledig in stock zal gaan plaatsvinden. Dat lijkt mij prima. Ik verwacht wel dat men zal proberen toch een deel in cash te doen, mits de eindejaarstaxaties het toelaten en er geen al te lange extra lockdowns meer komen. Dat zal pas rond maart/april duidelijk worden dus tot die tijd blijft het bij speculeren.
  7. [verwijderd] 3 januari 2021 14:20
    quote:

    Blub schreef op 3 januari 2021 11:17:

    Goedemorgen,

    Ik geloof enorm in ECP, maar verwacht wel een correctie. Wanneer is echter de grote vraag.
    We gaan er weer een mooi jaar van maken. Succes allemaal en ik met veel genoegen jullie berichten gelezen. Ik hecht veel waarde aan dit forum. Dank daarvoor.
    Het lijkt net alsof Unibail met de schuldenlasten, goodwill en leegstand de graadmeter is geworden van de sector. Ik heb Kleppiere opgepikt voor een tientje, op een dagpiek verkocht voor ~17 en paar dagen later stond er 21 euro op de borden. Nu 18. Kleppiere had nooit richting de 10 moeten zakken door de RESET-plan van Unibail, maar dat is toch gebeurd. De koers voorspellen op korte termijn lijkt mij zinloos.

    Op lange termijn moeten de vastgoedfondsen eerst bewijzen dat ze relevant genoeg zijn i.c.m. e-commerce. Ik denk dat er anders nog angst heerst op een Unibail-dividend (claimemissie). Toch denk ik dat ECP operationeel kan blijven en dat het toekomtige beleid wat conservatiever is. Op lange termijn kan de inflatie en lage rentestand ook een duwtje in de goede richting geven.

    Momenteel heb ik 400 stuks, volgende week wil ik er 1000 en dan is het ook gelijk mijn zwaarste aandeel binnen de porto. Een gelukkige beurs iedereen.
  8. forum rang 5 NLvalue 4 januari 2021 08:34
    2016: -8%
    2017: 0%
    2018: -26%
    2019: -7%
    2020: -38%

    Dat zijn de koersresultaten van ECP de afgelopen 5 jaar.. Beter dan WHA, slechter dan KLP. Waarom doet KLP het beter: omdat ze naast winkels exploiteren andere kunstjes die beleggers belangrijk vinden beter doen dan ECP. Duurzaamheid ratings, proactieve financiering, aandelen inkopen ipv uitgeven, communicatie.

    We kunnen natuurlijk weer een heel jaar gaan betogen dat ECP superieur is in winkels exploiteren- maar let's face it. als beleggers de afgelopen 5 jaar dat niet "gezien" hebben is de kans dat dat in 2021 gebeurt nul.

    Dus gaat ECP voor beleggers qua koersresultaat meehobbelen met de rest van de winkelvastgoed sector - Koersstijging dit jaar? Misschien. Maar na 5 jaar daling zou een groene nul ook tot je verwachtingspatroon moeten behoren.

    De enige reden waarom je (lange termijn) in winkelvastgoed zou moeten beleggen is omdat je vertrouwen hebt dat er een constante stroom cash dividend gaat komen. Alles wat daar van afleidt is bijzaak.
  9. [verwijderd] 4 januari 2021 11:35
    quote:

    Branco P schreef op 4 januari 2021 11:34:

    Ik denk dat de beleggers die rond 9 euro zijn ingestapt (of flink hebben bijgekocht op dat niveau) niet met een groene nul in hun hoofd zitten NL Value. Zij zitten met en groene honderd in 1 jaar tijd in hun hoofd qua verwachting, en terecht.
    Precies, plus nog wat handelen en het is feest met een vangnet. Kan je van handelen in Alfen niet zeggen...
  10. forum rang 5 NLvalue 4 januari 2021 13:23
    quote:

    Branco P schreef op 4 januari 2021 11:34:

    Ik denk dat de beleggers die rond 9 euro zijn ingestapt (of flink hebben bijgekocht op dat niveau) niet met een groene nul in hun hoofd zitten NL Value. Zij zitten met en groene honderd in 1 jaar tijd in hun hoofd qua verwachting, en terecht.
    Irrelevant natuurlijk - zoals je ondertussen wel weet.

    Mocht je toevallig op 9 GAK zitten (wij beiden allebei niet) - dan heb je t een stuk meer naar je zin bij dit aandeel dan het overgrote deel van de IEX leden die gewoon 5 jaar op een rij de koers heeft zien dalen.

    En mocht je nou op een GAK van 9 zitten - weet je als belegger ook dat je 'verkeerde' keuzes gemaakt hebt. Want talenten op bodemvissen hadden bijv Redfin (een veel interessantere "vastgoed" belegging imho ) gekocht of $10,50 en zaten nu tegen groene +600% aan te kijken. Elk blind paard dat midden maart is ingestapt kan zich koning voelen.

    het kan verkeren..

    Lees nou even dat Vanguard verhaal - staan prima inzichten in op bijv de italiaanse economie. Mag je als vanouds bagatelliseren - maar dan weet je in ieder geval waarom winkelvastgoed in het algemeen, noch ECP specifiek superieure (relatieve....!!...) beleggingsresultaten gaat opleveren in 2021.



  11. [verwijderd] 4 januari 2021 13:35
    quote:

    NLvalue schreef op 4 januari 2021 13:23:

    [...]

    Irrelevant natuurlijk - zoals je ondertussen wel weet.

    Mocht je toevallig op 9 GAK zitten (wij beiden allebei niet) - dan heb je t een stuk meer naar je zin bij dit aandeel dan het overgrote deel van de IEX leden die gewoon 5 jaar op een rij de koers heeft zien dalen.

    En mocht je nou op een GAK van 9 zitten - weet je als belegger ook dat je 'verkeerde' keuzes gemaakt hebt. Want talenten op bodemvissen hadden bijv Redfin (een veel interessantere "vastgoed" belegging imho ) gekocht of $10,50 en zaten nu tegen groene +600% aan te kijken. Elk blind paard dat midden maart is ingestapt kan zich koning voelen.

    het kan verkeren..

    Lees nou even dat Vanguard verhaal - staan prima inzichten in op bijv de italiaanse economie. Mag je als vanouds bagatelliseren - maar dan weet je in ieder geval waarom winkelvastgoed in het algemeen, noch ECP specifiek superieure (relatieve....!!...) beleggingsresultaten gaat opleveren in 2021.



    Ergens anders is altijd beter, maar er zijn ook beleggers die 2019 afsloten met 50% en 2020 weer en 2021.... weer?! En daar echt geen traan om zullen laten, omdat het beter had gekund...
    Je kan niet blind long zitten in dit fonds als je efficient wil zijn. Dat is mijn boodschap.
  12. forum rang 5 NLvalue 4 januari 2021 13:55
    Iemand die short ging op ECP per 1/1/20 heeft een rendement van >100% op geinvesteerd vermogen gedaan.

    Kortom - het is een onzin argument om op basis van individuele beleggingsresultaten te beargumenteren dat ECP een goede belegging is (long noch short).

    Collectief hebben long beleggers -38% op ECP gedraaid in 2020, 5e jaar op een rij van zwakke koersontwikkeling.

    Gewoon de naakte waarheid.

    Die je wel moet kunnen zien.

4.276 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 214 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Afwaardering bij Eurocommercial Properties

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links