Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SBM Offshore AEX:SBMO.NL, NL0000360618

  • 14,360 18 apr 2024 15:46
  • -0,050 (-0,35%) Dagrange 14,180 - 14,470
  • 250.446 Gem. (3M) 531,8K

SBM Offshore - on topic - 2021 Alles over SBM Offshore

1.412 Posts
Pagina: «« 1 ... 16 17 18 19 20 ... 71 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Chela 13 april 2021 14:20
    quote:

    BowmoreBoerke schreef op 13 april 2021 13:24:

    Ik kijk tegenwoordig naar de koers vlak vóór Corona en de positie van het betreffende bedrijf ten opzichte van de Corona-periode en toekomstige post-Corona periode. Dan zie ik een zeer stabiel aandeel in SBM met een koers tussen de 13 en 16 euro schommelen en zelfs in de zomerperiode van 2020, met lage olieprijzen, een hogere koers dan nu. Komt wel weer goed, het is soms lastig te zien waardoor bepaalde koersen worden bepaald.
    ...
    Zo benader ik het aandeel ook wel, even los van de fundamenten, hoewel het ten tijde van de Corona-periode (mrt-mei) ook wekenlang op 11-12 euro heeft gestaan en dat niet alleen vlak na het ex-dividend. Zo kwetsbaar is het dus wel.
    De kwalificatie stabiel geldt m.i. meer het bedrijf zelf, de strategie, de orderpositie, de kasstroom, de balans etc.
    Inderdaad is het moeilijk te bepalen wanneer het aandeel momentum krijgt, ik ga er vanuit dat zo'n periode weer gaat komen. Tot die tijd stel ik me tevreden met wat opties schrijven. En dividenden incasseren natuurlijk.

  2. forum rang 5 cash is king 14 april 2021 13:38
    quote:

    N audio schreef op 14 april 2021 10:01:

    Hoi allemaal,
    Nieuw hier. Via vopak forum hier beland, SBM stond niet eerder op mijn radar.
    Vanochtend eerste positie genomen, ben benieuwd hoe het een en ander gaat verlopen. Lijkt me een serieuze en prettige omgeving hier, bovendien lijkt SDM me een interessant bedrijf.
    @ N audio, ik zou bijna zeggen via SBMO bij Vopak beland, maar Vopak is voor mij maar tijdelijk; ik pik het dividend mee met als safequard een in the money geschreven call-optie voor juni.

    Het SBMO-forum is voor zover ik kan beoordelen een van de beste fora. Heel informatief door de grote kennis van zaken van een aantal deelnemers en ook (niet onbelangrijk) heel vriendelijk en behulpzaam naar elkaar toe.
  3. Chela 14 april 2021 14:42
    oilnow.gy/featured/exxon-reduces-oil-...

    Begint zolangzamerhand een dingetje te worden?
    Het lijkt vooral een probleem voor compressor-leverancier MAN, maar is natuurlijk ook slecht voor SBM Offshore met Exxon als ontevreden klant.
    Normaal gesproken is de day-rate onafhankelijk van het productieniveau, maar of dat hier ook aan de orde is?

  4. forum rang 4 BowmoreBoerke 14 april 2021 15:18
    quote:

    N audio schreef op 14 april 2021 10:01:

    Hoi allemaal,
    Nieuw hier. Via vopak forum hier beland, SBM stond niet eerder op mijn radar.
    Dank! Voor mij (door jouw post) het tegenovergestelde: ik ben net bekend met SBM maar was volledig onbekend met Vopak. Nu staat Vopak ook op mijn radar naast SBM ;)
  5. forum rang 7 ff_relativeren 14 april 2021 21:41
    quote:

    Chela schreef op 14 april 2021 14:42:

    oilnow.gy/featured/exxon-reduces-oil-...

    Begint zolangzamerhand een dingetje te worden?
    Het lijkt vooral een probleem voor compressor-leverancier MAN, maar is natuurlijk ook slecht voor SBM Offshore met Exxon als ontevreden klant.
    Normaal gesproken is de day-rate onafhankelijk van het productieniveau, maar of dat hier ook aan de orde is?

    Ik ben het met je eens @ Chela, de compressor is inderdaad een langduriger probleem geworden. Niet goed voor de leverancier en ook niet goed voor SBM Offshore (immers de FPSO is van SBM). Dat de produktiecapaciteit nu 75% lager ligt dan de maximale capaciteit is ook geen goed nieuws.

    Benieuwd naar de toelichting bij de Q1 cijfers (en waarschijnlijk op herhaling in de toelichting op de Q2 cijfers).
  6. forum rang 7 ff_relativeren 14 april 2021 23:26
    FPSO Liza Destiny was begroot op US $ 18 miljoen per maand aan Lease and Operate inkomsten. Inmiddels zijn de compressor-problemen bijna een jaar gaande, zie een artikel uit de S & P Global (17 juni 2020) :

    SBM Offshore, however, provided revenue guidance of $1.6 billion for its lease and operations division. At a day-rate of about $18 million a month, the Liza Destiny would need to earn nothing for more than four months for revenue to be impacted, Green said. "At present, there is no indication such a delay is likely."

    Bron : www.spglobal.com/marketintelligence/e... .
  7. forum rang 7 ff_relativeren 15 april 2021 01:14
    quote:

    ff_relativeren schreef op 14 april 2021 23:26:

    FPSO Liza Destiny was begroot op US $ 18 miljoen per maand aan Lease and Operate inkomsten. Inmiddels zijn de compressor-problemen bijna een jaar gaande, zie een artikel uit de S & P Global (17 juni 2020) :

    SBM Offshore, however, provided revenue guidance of $1.6 billion for its lease and operations division. At a day-rate of about $18 million a month, the Liza Destiny would need to earn nothing for more than four months for revenue to be impacted, Green said. "At present, there is no indication such a delay is likely."

    Bron : www.spglobal.com/marketintelligence/e... .
    In een best-case scenario speelt het issue van de gas compressor alleen bij de FPSO Liza Destiny. Een eenmalig langdurig probleem op 1 lokatie. Zo lang ExxonMobil en SBM Offshore geen verdere mededeling doen, is dat vermoedelijk het (best case) scenario waar de beurs het aandeel SBM op waardeert.

    Wat we niet weten na de problemen met de gas compressor op de FPSO Liza Destiny , is of de FPSO Liza Unity met dezelfde gas compressor wordt uitgerust. Deze nieuwe FPSO is bijna afgebouwd en wordt de 1e FPSO in het Fast4Ward programma. Dit produktieschip zit al in de pre-commissioning fase. Is de gas compressor al ingebouwd ? Liza Unity zou in 2022 first oil moeten bereiken. (de eerste olieproduktie op klantlokatie)

    Haal van die datum enkele maanden af voor de Commissioning fase op lokatie plus de reis naar de klantlokatie, en dat betekent dat de Liza Unity op de rol staat om over enkele maanden het ruime sop te kiezen. Tenzij een probleem met de gas compressor voor vertraging gaat zorgen ..

    Hetzelfde geldt voor FPSO Sepetiba (Mero 2). Ook dit produktieschip zou in 2022 first oil moeten bereiken. Is ook daar dezelfde gas compressor ingebouwd ? Gaan we vertraging zien in de oplevering ?

    Een laatste vraag in deze posting die niet geheel uit de lucht komt vallen :

    Wat werd er bedoeld in het artikel dat @ Chela voor ons gepost heeft, met de extreme ontevredenheid van ExxonMobil "met het design van deze unit" ? Gaat dat alleen over de Module "gas compressor" ? Of gaat het over het bredere bestek, feitelijk het design van de Liza Destiny ? Er is een subtiel verschil tussen een module en een Unit.

    “ExxonMobil Guyana is extremely disappointed by the design issues and continued underperformance of this unit (..)"

    Het eerstvolgende produktieschip, dat overigens net in aanbouw is, is de Liza Prosperity. Deze wordt pas in 2024 opgeleverd. No worries there.
  8. Chela 15 april 2021 10:33
    quote:

    ff_relativeren schreef op 15 april 2021 01:14:

    [...]

    Wat we niet weten na de problemen met de gas compressor op de FPSO Liza Destiny , is of de FPSO Liza Unity met dezelfde gas compressor wordt uitgerust. Deze nieuwe FPSO is bijna afgebouwd en wordt de 1e FPSO in het Fast4Ward programma. Dit produktieschip zit al in de pre-commissioning fase. Is de gas compressor al ingebouwd ? Liza Unity zou in 2022 first oil moeten bereiken. (de eerste olieproduktie op klantlokatie)
    Lesje geleerd?

    oilnow.gy/featured/lessons-learnt-fro...
1.412 Posts
Pagina: «« 1 ... 16 17 18 19 20 ... 71 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Hoog dividendrendement SBM Offshore oogt aanlokkelijk

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links