Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Risicokwalificatie bestaande obligaties

1.458 Posts
Pagina: «« 1 ... 35 36 37 38 39 ... 73 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 ramptoerist 23 maart 2023 11:05
    quote:

    Happy One schreef op 23 maart 2023 10:47:

    [...]

    Ja dat klopt, weet jij er meer over?
    Even zitten informeren, doen eigenlijk migratie naar sharepoint, wat weer onderdeel van office 365 is. En over sharepoint lopen de meningen uiteen.
    Dus eerst even kijken naar harde ( omzet ) cijfers lijkt me?
  2. forum rang 4 c room 23 maart 2023 11:12
    quote:

    ramptoerist schreef op 23 maart 2023 11:05:

    [...]

    Even zitten informeren, doen eigenlijk migratie naar sharepoint, wat weer onderdeel van office 365 is. En over sharepoint lopen de meningen uiteen.
    Dus eerst even kijken naar harde ( omzet ) cijfers lijkt me?
    www.npex.nl/effectenbeurs/xillio/docu...
    Op een prospectus zou ik me niet baseren bij NPEX. Die is bij de uitgifte van de aandelen soms al achterhaald. Bij veel bedrijven geeft de accountant alleen een samenstellingsverklaring op NPEX, dus alleen de aangeleverde cijfers zijn bekeken.
  3. forum rang 4 c room 23 maart 2023 11:54
    quote:

    ramptoerist schreef op 23 maart 2023 11:32:

    aan de cijfers te zien pas 1 jaar ( 2022 ) een aardige winst gedraaid?
    En ook hier vind ik 8 % toch een karige risico premie eigenlijk.
    Begrijp ik, maar beter dan dit ga je niet krijgen op NPEX. Alles wat effectief boven de 8% geeft, heeft grote problemen of een omzet die kleiner is dan de lening. De koers van Xillio ligt op 1015, min de kosten 0,6% per jaar en 0,5% aankoopkosten kom je voor de looptijd onder de 7% uit, dan zit je op het rendement van een Rabo certificaat.
  4. forum rang 10 voda 27 maart 2023 07:38
    NPEX haalt twee miljoen op

    Icecat nieuwe aandeelhouder.

    (ABM FN-Dow Jones) NPEX heeft twee miljoen opgehaald met een financieringsronde.

    De Nederlandsche Participatie Exchange, oftewel NPEX, is een alternatieve beurs waar kleine bedrijven een notering kunnen aanvragen.

    Het platform heeft inmiddels naar eigen zeggen veel mkb-bedrijven geholpen met het ophalen van in totaal meer dan 170 miljoen euro.

    De investering van onder meer Icecat Capital en CEO Mark van der Plas moet bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het platform en het vergroten van de mogelijkheden voor mkb-bedrijven.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  5. forum rang 8 Leefloon 3 april 2023 14:21
    quote:

    Leefloon schreef op 19 maart 2023 14:33:

    NPRM
    FWIW. Voor EOD-koersinformatie van nxchange.com, bijvoorbeeld van de NPRM:

    Download en installeer StegoShare: stegoshare.sourceforge.net/download.html

    Haal met StegoShare urt de bijgevoegde afbeelding (logo PetserviceholdingNPRM) het bestand NPRM.ZIP.

    Plaats de 2 bestanden uit NPRM.ZIP in een eigen directory. NPRM.TXT is een voorbeeld, verkregen op een verderop beschreven manier via nxchange,com.

    OS/2, eComStation of ArcaOS: SWITCHRX naar Object REXX
    Overige besturingssystemen: download en installeer Open Object Rexx: sourceforge.net/projects/oorexx/files...

    Ga naar een prompt, bijvoorbeeld door het uitvoeren van: CMD.EXE

    Da naar de directory waar NPRM.ZIP is uitgepakt

    OS/2, eComstation of ArcaOS: geef het commando NPRM
    Overige besturingssystemen: voer NPRM.CMD niet zelf uit, maar doe dat met Object Rexx. Geef het commando: REXX NPRM

    Bij overige besturingssystemen kan NPRM.CMD eventueel worden hernoemd in NPRM.REX, om verwarri8ng met andere CMD-bestanden te voorkomen.

    De uitvoer wordt standaard naar het scherm gestuurd. Plaats achter het commando een groter-dan-teken én NPRM.PRN om de uitvoer naar een nieuw bestand NPRM.PRN te sturen. De uitvoer is in een menselijk leesbaar formaat, met header.

    Download van transactiegegevens, om zelf een NPRM.TXT tekstbestand te maken:

    Ga naar de Trade-pagina van de notering: www.nxchange.com/nprm/trade

    Klik rechts van het woord "Graph" (boven een koersgrafiek) op "View data".

    Klik, zo vaak als voor je nodig is, telkens op de knop "Load More Data" die onder de transactiegegevens staat. Bij de NPRM kun je bijvoorbeeld terug naar 4 mei 2021.

    Selecteer de hele paginatekst, bijvoorbeeld met CTRL-A. Alleen álle regels met mee te nemen transacties selecteren mag ook.

    Kopieer en plak het geselecteerde met een editor in een tekstbestand, en sla dat op als (vaste bestandsnaam) "NPRM.TXT".

    Tot zover. Algemeen:

    Al het gedownloade en geïnstalleerde kan verwijderd worden. Bij de NPRM zit er weinig verschil tussen transactiegegevens en EOD-gegevens, maar er zijn een paar dagen met bijvoorbeeld meer dan één koers en/of meer dan één transcatie. Zoals:

    NPRM,D,20220513,3.75,4.00,3.75,4.00,294

    Tenslotte: works for me, en bijvoorbeeld na wijzigingen kan het slordige scriptje stoppen met werken. De uitvoer zou met Windows meteen naar "Excel" kunnen, maar ook zulke toeters en bellen zijn niet inbegrepen.

    Helemaal tenslotte: de NPEX heeft geen transactiegegevens op één pagina, en een tabel (keurig, inclusief dagen met nulomzetten) laat bij Speedbooks zien dat die ongeschikt is. Alleen een slotkoers, bijvoorbeeld op 2 maart, en een omzet in stuks. Bij de NPEX kunnen de transacties periodiek worden toegevoegd aan een eigen vastlegging, maar daar komt iets meer bij kijken. Een mini-databaseje wellicht, om dubbele unieke transacties te verwijderen, en als je pagina 4 van de 17 overslaat bij het toevoegen dan merk je dat niet. Bij nxchanmge.com werkt dat "beter", omdat uiteindelijk de pagina's met historische transacties onder elkaar staan. Daarom wel iets om EOD-gegevens van de NPRMPetserviceholding te verzamelen, maar niet voor Speedbooks.
  6. forum rang 4 c room 3 april 2023 15:17
    Positief (voor NPEX dan): Xillio is winstgevend, stemrecht hoewel hooguit 8%, hoog dividend, snel groeiend, markt met veel overnames (Ordina), discount van veertig procent naar eigen zeggen, geld gaat in de organisatie, hoge winstmarge en zijn zelf verklaard de beste.
    Negatief: K/W:18, laag eigen vermogen, geen lang positief trackrecord, maar bestaat wel lang, wellicht overmoedige 'We zijn de beste' CEO, dividend bijna even hoog als winst, hoge omzetwaardering van 4,5x; CTAC is 0,5, groei van nieuwe klanten versnelt niet en dat kan groei vertragen, want groei nu is deels doorloopeffect. relatief eenvoudig werk; omzet per klant is een ton gem., maar bij complex werk kan dat 1 miljoen zijn, nichespeler met welk potentieel?; 6,6 miljoen omzet als beste van de wereld met ABN Amro, Coca Cola en Nestle als klant in een totale markt van 30 miljard, en de obligatie van drie miljoen die nog moeten afgelost ivm dividend.
    Heb je een horizon van 2, 3 jaar dan kan dit, mits groeipad waargemaakt, een lucratieve belegging zijn met een totaalrendement, incl. div, van 40%. Draag een roze bril vandaag.
  7. forum rang 8 Leefloon 4 april 2023 02:23
    quote:

    c room schreef op 3 april 2023 15:17:

    groei van nieuwe klanten versnelt niet en dat kan groei vertragen, want groei nu is deels doorloopeffect. relatief eenvoudig werk; omzet per klant is een ton gem.
    Eens; er zitten grenzen aan de nichespeler-groei van een NPEX-succesverhaal. Ik zou meer zien in het doorlopend op elkaar aansluiten van systemen, met meer werk en maatwerk. Nu loopt je inderdaad het risico dat je voor een mooie groei de hoofdprijs betaalt, terwijl dat achteraf misschien niet het begin maar een einde van een groeifase was. Kan slechter, verlies met beloofde gouden bergen, maar de kans op een overwaardering bestaat. Een overwaardering die nog kan toenemen hoor, tot té grote teleurstellingen. Zo kan -40% ook, door het koppelen van een record-K/W aan een recordwinst.

    Op papier (in de praktijk ben ik zelf o.a. geen verkoper) zou ik conceptueel zo een bedrijfje uit de grond kunnen stampen dat er een klein beetje op lijkt, maar dan met meer terugkerende omzet en met een nogal beperkte benutting van het potentieel. Bij verkoop denk ik dan eerder aan K/W 10; zoiets. Daar zou ik tevreden met zijn, met meer winst voor de koper die het vervolgens desgewenst zelf verder uitbouwt.

    Grote klussen? Zou kunnen, maar dan komt er vast een moment waarop de makers van informatiesystemen zélf voor het miljoen gaan. Of moet je je afvragen of je je niet gaat vertillen aan een complexe opdracht met legacy-systemen van de Belastingdienst of zo.
  8. forum rang 8 Leefloon 4 april 2023 14:52
    quote:

    c room schreef op 4 april 2023 11:58:

    De vraag is wat of niet een Teslin, Waterland, Value8 of CTAC, etc.wilden betalen. Denk dat het rapport met 51 miljoen als waardering lachend in de prullenbak is verdwenen.
    Hoog 035-gehalte, net zoals o.a. Aanslechteservicehoudenwijvast. Maar dat geheel terzijde.

    Tot onze klanten behoren FCA, Moody’s, Zurich Insurance, Western Union, Coca Cola, Gemeente Amsterdam, Provincie Utrecht etc. Wij verkopen zowel software als dienstverlening.
    ...
    Omdat de Microsoft Cloud hard groeit, zijn wij actief in markt met zeer positieve vooruitzichten.


    Eerder benoemd: de "gemeente Amsterdam" zegt niet zoveel, want dat kan alleen het Stedelijk Museum zijn geweest. Een detail: met zulke namen, en verkoop als de eerstgenoemde bestemming voor het opgehaalde geld, had een keurige notering bij Euronext wellicht gepaster geweest. Voor de uitstraling en free publicity. Mogelijk iets teveel geld ophalen is dan echter een minder goed idee voor de reputatie.

    Groeit, of groeide? Clouds van commercieel agressieve, meeglurende Amerikaans advertentiebedrijven: je kunt je afvragen of Edge Computing rond 2025 gaat doorbreken, maar EU-clouds maken een iets grotere kans. Een eventueel (!) "leveranciersrisico" dat indirect t.z.t. wellicht te volgen is via de koersontwikkeling van OVHcloud (Euronext Parijs). Nu is het toch een beetje alsof een zelfverklaarde "de beste" je bedrijf digitaal verhuist van A naar B, mits B Microsoft is.

    Ik zou zelf dus in een iets andere nichemarkt willen zitten, met terugkerende omzet. Ik geloof wel in een markt voor wat ze doen, maar met een beperkte groei. Legacy systemen verdwijnen bijvoorbeeld en er komen (mede door Microsoft) nieuwe bij. Dat is uiteindelijk geen groeimarkt, maar dat wordt een verzadigde markt, met kennelijk een nu ook beoogde investering in het proberen te veroveren van marktaandeel. Vandaar dat ik het aandachtspunt vind dat een recordwinst aan een record-K/W gekoppeld zou kunnen worden.

    Bij een hoog uitkeringspercentage van de winst past het gesuggereerde investeren in verkoop ook niet zo goed, vind ik. Op investeren in verkoop staat daarnaast m.i. bovengemiddeld veel druk, omdat de markt beperkt is en omdat je inzet op eenmalige omzet. Als het geld naar verkoop gaat, en niet naar de balansverhoudingen.
  9. forum rang 4 Happy One 5 april 2023 09:19
    Bedankt voor jullie inhoudelijke reacties Leefloon en c room!

    Persoonlijk vind ik het een lastig te beoordelen verhaal, maar wel veel positiever dan bijna iedere emissie hiervoor.

    De plannen zijn om in 5 jaar de bedrijfswaarde te vervijfvoudigen (!):

    De combinatie van omzet en winstverhoging als wel verhoogde klantwaarde moet leiden tot een verhoging van 5x de marktwaarde van Xillio in 5 jaar.

    Als het goed gaat zit er dus behoorlijk wat opwaartse potentie in ;-).

    Of het realistisch is? Als leek zie ik dat er al behoorlijk wat recurring omzet in zit (software), wat positief is voor de omzet en marge. Verder kan het bedrijf veel verder groeien als het verhaal 'wij zijn de beste' ook echt klopt.
    Mocht dat kloppen dan is de opwaartse potentie groot, terwijl het bedrijf nu ook al gezond winstgevend is.

    Conclusie: qua kans risico verhouding lijkt het mij redelijk interessant en dat is al weer lang geleden bij een Npex emissie ;-).
  10. forum rang 8 Leefloon 5 april 2023 10:14
    quote:

    Happy One schreef op 5 april 2023 09:19:

    De plannen zijn om in 5 jaar de bedrijfswaarde te vervijfvoudigen (!):
    ...
    De combinatie van omzet en winstverhoging als wel verhoogde klantwaarde moet leiden tot een verhoging van 5x de marktwaarde van Xillio in 5 jaar.

    Of het realistisch is? Als leek zie ik dat er al behoorlijk wat recurring omzet in zit (software), wat positief is voor de omzet en marge.

    Verder kan het bedrijf veel verder groeien als het verhaal 'wij zijn de beste' ook echt klopt.
    Drie probleempjes: papieren businessplannen, Xillio heeft geen marktwaarde, en de kennelijk ook cruciale "verhoogde klantwaarde" is een vaag begrip.

    Daar waar ik eerder terugkerende omzet noemde, bedoelde ik overigens omzet uit diensten met een hoge toegevoegde waarde . Niet uit licenties na geleverde diensten. Maar goed, verder niet aan de orde.

    Al ben je de beste, het aantal digitale verhuizers van (een niet meer ondersteund) informatiesysteem A naar wolk B van Microsoft blijft beperkt. Bovendien is de beste geen gegarandeerde winnaar.

    Kortom: voor belangstellenden een aandachtspunt dat je niet een record-K/W gaat betalen voor een recordwinst, op basis van verhalen over 400% groei. Zien we een vraagprijs van € 15 als "marktwaarde", dan belooft het weinig goeds dat die vraagprijs je zonder veel risico die volle 400% zou gunnen. De verkopende partij heeft zelf dus kennelijk weinig vertrouwen in de eigen plannen. Zo'n groei, op basis van de lucht van o.a. "klantwaarde", zou het bedrijf wel kunnen overkomen, maar vooraf is zo'n claim op niets gebaseerd. Het blijkt niet eens uit de vraagprijs, want die is dan slechts € 15. Het kan kopers wel een beetje bescherming bieden dat de markt traag van begrip kan zijn, en dat bij teleurstellingen de K/W nog langdurig hoog en zelfs hoger kan zijn. Aan fantasie geen gebrek. Een vervijfvoudiging (van iets dat nog niet bestaat), de beste, en een vriendenprijs voor wie instapt.

    We zouden bijna een soortgelijk verhaal kunnen houden over aandelen van de Belgische Nationale Bank, met een godsmogelijke vervijfvoudiging van de marktwaarde binnen 5 jaar. Moet bijvoorbeeld wel de rente dalen, wat breed wordt verwacht (in een onbekende mate). Zou kunnen, een (meer dan) vervijfvoudiging van die koers. Zou dus ook niet kunnen, met kans op ongeveer nog eens -40%.
  11. forum rang 4 c room 5 april 2023 12:01
    [quote alias=Happy One id=14752814 date=202304050919]
    Bedankt voor jullie inhoudelijke reacties Leefloon en c room!

    Persoonlijk vind ik het een lastig te beoordelen verhaal, maar wel veel positiever dan bijna iedere emissie hiervoor.

    De plannen zijn om in 5 jaar de bedrijfswaarde te vervijfvoudigen (!):

    De combinatie van omzet en winstverhoging als wel verhoogde klantwaarde moet leiden tot een verhoging van 5x de marktwaarde van Xillio in 5 jaar.

    Als het goed gaat zit er dus behoorlijk wat opwaartse potentie in ;-).

    Of het realistisch is? Als leek zie ik dat er al behoorlijk wat recurring omzet in zit (software), wat positief is voor de omzet en marge. Verder kan het bedrijf veel verder groeien als het verhaal 'wij zijn de beste' ook echt klopt.
    Mocht dat kloppen dan is de opwaartse potentie groot, terwijl het bedrijf nu ook al gezond winstgevend is.

    Conclusie: qua kans risico verhouding lijkt het mij redelijk interessant en dat is al weer lang geleden bij een Npex emissie ;-).
    Die vervijfvoudiging krijg je als die 40% groei van Microsoft Azure Cloud doortrekt over 5 jaar en Xillio dat terug ziet in zijn legacy migraties. Kan ook door lage rente komen wat de waarderingen van aandelen weer opdrijft.
    Ik zou toch even meenemen dat nieuwe klanten van 40 in '21 naar 41 is gegaan in 2022 en bestaande klanten van 20 in '20 naar 21 in '21 naar 26 in '22. Het groeit niet mee en door. Wat Leefloon over sales zegt klopt. Eenmalige investering met beperkt rendement. Lezen bedrijven deze prospectus, dan weten ze dat ze onderhandelingsruimte hebben. Marge is hoog, maar bedrijven verdringen zich niet voor de deur.
    Waar ik huiverig voor ben is de CEO. De internationale vestigingen zullen niet veel behelzen. WeTransfer had ook een vestiging in San Francisco: een stoel in een appartement en één iemand in de week, die post ophaalde. Blijkbaar heeft hij op korte termijn geld nodig, want van emissie gaat eraan dividend 75% uit. Hij krijgt 1,4 miljoen. In voorgaande jaren was er geen dividend. Teksten als 'Wij zijn de beste van de wereld' duiden op dat de voetjes van de grond zijn. Als je 6,6 miljoen omzet gaat relateren aan 30 miljard marktomvang, dan gaat er ergens iets mis. Vervijfvoudiging is ook zoiets in het licht van een k/w van 18, die zou op z'n minst 30+ moeten zijn. Kom met een reële marktomvang, concurrenten of toetreders en een prognose in cijfers voor H1 2023.
    Vind de vooruitzichten te positief, indien realistisch had Private Equity op de stoep gestaan, maar denk dat je beursgenoteerde bedrijven zou kunnen bijhouden met een hoog dividend in 1ste jaar.
  12. forum rang 8 Leefloon 6 april 2023 09:34
    quote:

    c room schreef op 5 april 2023 12:01:

    vervijfvoudiging krijg je als die 40% groei van Microsoft Azure Cloud doortrekt

    Marge is hoog, maar bedrijven verdringen zich niet voor de deur.

    een k/w van 18, die zou op z'n minst 30+ moeten zijn.
    Komt vaker voor, doorgetrokken (COVID-19-) groei. Sinds het Franse Kerlink met o.a. IoT en cryptomeuk recent een verdubbeling als (slechts een) ambitie uitsprak richting 2025, is de koers gehalveerd.

    Vooral de markt is beperkt. Zou legacy moeten zijn, plus dat er een nieuw plan B moet zijn, plus geschiktheid voor de dure zooi van Microsoft, plus dat de leverancier van systeem A en/of B de kennelijk lucratieve verhuizing van A naar B niet zelf doet, plus dat je dan met je migratieproject bij dit bedrijf moet uitkomen.

    Ja, mogelijk 40+ vanwege een gesuggereerd schitterend dividend. Maar goed, alleen al "klantwaarde" als één van de motoren voor de vervijfvoudiging is verdacht. Daar zit op z'n minst een soort dubbeltelling in. Alsof de marktwaarde met +200% stijgt door winsten, en dan nog eens met eenzelfde bedrag stijgt omdat klanten de dienst het geld waard vonden.

    Wie inschrijft, die moet mogelijk hopen op overtekening en snelle winstneming dankzij (goed)gelovigen onder overwaarderend NPEX-publiek. Dit gaat m.i. goed, totdat het fout gaat en je voor een winstpiek een record-K/W hebt betaald. Iets met zeep, ondanks kans op een structurele nettowinstgevendheid bij goed genoeg bestuur...
  13. forum rang 8 Leefloon 6 april 2023 12:40
    quote:

    Leefloon schreef op 3 april 2023 14:21:

    Bij de NPEX kunnen de transacties periodiek worden toegevoegd aan een eigen vastlegging, maar daar komt iets meer bij kijken. Een mini-databaseje wellicht, ... en als je pagina 4 van de 17 overslaat bij het toevoegen dan merk je dat niet.
    Bij deze ook een knullig scriptje om de NPEX-transactiegegevens te converteren naar EOD-koersgegevens.

    Kopieer regels van de tabel(len) met transactiegegevens die je mee wilt nemen, dat moet per pagina, en voeg die met plakken toe aan een tekstbestand NPEX.TXT.

    Regels boven (titel) en onder (onderschrift) de tabel mag worden meegenomen, dus het kopiëren en plakken hoeft niet tot op de letter nauwkeurig. Begin bij de nieuwste pagina die je mee wilt nemen. Komen er tijdens het kopiëren en plakken door handel regels bij, dan wordt alleen de eerste unieke transactie-ID. In het bijgevoegde voorbeeldbestand, dat met StegoShare verkregen kan worden m.b.v. de bijgevoegde afbeelding, staan enkele dubbele regels. Als regels maar compleet zijn, kun je dus vrij slordig regels toevoegen aan NPEX.TXT. Regels moeten wel op chronologische volgorde staan, want alleen dat bepaalt per dag wat een openings- en/of slotkoers is. Niet de tijd en/of transactie-ID.

    De omzet, het voorbeeld is een obligatie, is de omzet in stuks. In geld had gekund, of in nominale waarde, maar in dat laatste geval moet je dan telkens die nominale waarde invoeren omdat die niet standaard 1.000 is en een aandeel zou ook een koers kunnen hebben van 607,00 of zo.

    Het idee is verder hetzelfde als bij het nxchange.com-scriptje, ook met dezelfde benodigdheden. Alleen heet alles nu NPEX in plaats van NPRM, en moet je zelf de transactiegegevens per pagina (tabel "Transacties") verzamelen en in NPEX.TXT zetten. Een lopende dag, zoals vandaag, is gewoon uit het bestand NPEX.TXT te verwijderen, net zoals te oude gegevens.

    Een alternatief is de tabel van de NPEX zelf, vermoedelijk met alleen het slot per dag. Op sommige dagen zijn er echter meerdere verschillende koersen, ook bij het voorbeeld. Dat is Wagamama, tabel Transacties: www.npex.nl/effectenbeurs/wagamama/aa...

    Op 31 maart jl. zie je een voorbeeld van meerdere koersen, die niet terugkomen in de luiere tabel "Koersen en dagvolumes". Scheelt je wel plakwerk, die ene tabel. Je hoeft dan niet alle transacties te verzamelen.

    Worked for me at least once, geen garantie, en gevoelig voor wijzigingen op de website.
1.458 Posts
Pagina: «« 1 ... 35 36 37 38 39 ... 73 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 876,29 +0,26%
EUR/USD 1,0718 +0,19%
FTSE 100 8.096,36 +0,70%
Germany40^ 17.990,60 -0,54%
Gold spot 2.327,71 +0,50%
NY-Nasdaq Composite 15.712,75 +0,10%

Stijgers

UNILEV...
+6,14%
Flow T...
+4,56%
Fugro
+3,14%
B&S Gr...
+2,95%
NX FIL...
+2,62%

Dalers

ADYEN NV
-9,46%
VIVORY...
-5,59%
WDP
-4,54%
TomTom
-2,97%
Alfen ...
-2,52%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links