Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Risicokwalificatie bestaande obligaties

1.436 Posts
Pagina: «« 1 ... 30 31 32 33 34 ... 72 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Leefloon 18 januari 2023 21:12
    quote:

    Happy One schreef op 17 januari 2023 23:04:

    Als ik bv Eurocommercial koop voor 30k betaal ik bij deGiro 3 euro aan en verkoopkosten. Dat is een erg groot verschil....
    DeGiro is eigenlijk een dure nepbroker, gericht op klanten die geilen op lage directe kosten. Daar wordt handelen op de NPEX niet goedkoper van, maar vergelijkende tarieven van DeGiro zijn op z'n minst misleidend, met telkens nieuwe ondergrenzen waar doorheen wordt gezakt. Een algemeen verschijnsel van interneteconomieën, na eenmaal agressief marktaandeel veroverd te hebben. Maar dat geheel terzijde...
  2. forum rang 8 Leefloon 18 januari 2023 21:29
    quote:

    c room schreef op 17 januari 2023 23:40:

    Parkeergarage was in 2004 nog parkeergarage van het jaar.
    Die in Zwolle? Katwolderplein is daar sindsdien een "de beste". Maagjesbolwerk is in geen enkel opzicht slecht, maar het winkelgebiedje is voor 98% die in 2004 populairdere Media Markt met geïntegreerde parkeergarage. Dat maakt de verhuurder kwetsbaarder. Ik zou er geen winkel willen hebben, want bijna 100% van de passanten is dus onderweg naar een andere bestemming. Zoals die parkeergarage, die Media Markt of het echte winkelgebied. Een entree van een eerdere bijlage is ook geen probleem als de Media Markt of de parkeergarage je bestemming is. Je hebt er 2 zeer grote huurders, en van de rest mag je blij zijn als daar niet het bedrijf "Te Huur" zit. Daarom vind ik een eerdere afwaardering ook oké, want anders drijft de waardering wel heel erg veel op theoretische huurinkomsten wanneer bijvoorbeeld ook de Media Markt zou verdwijnen of korting eist.
  3. forum rang 8 Leefloon 18 januari 2023 21:39
    quote:

    Happy One schreef op 18 januari 2023 19:53:

    Aangezien de koers al maanden rond de 300 handelt hebben de meeste beleggers er niet zoveel vertrouwen in. Jullie?
    Ik ben geen "faillissementsgokker", maar zou inzetten op duidelijk minder dan die 300. Een BVvO van maandag is kennelijk verschoven naar morgen, zonder nieuws over een wel of niet voortgezette rentepauze die maandag zou zijn afgelopen. Dat HyGear scenario's zou komen presenteren, belooft m.i. ook weinig goeds voor obligatiehouders.
  4. forum rang 4 c room 18 januari 2023 23:04
    Denk toch dat er wat meer aan de hand is. Nieuwe eigenaar Scheepbouwer kan prima de cijfers op orde krijgen, maar heeft bij Wehkamp en bij KPN laten zien geen visie te hebben en op lange termijn niet succesvol te zijn. Ik sluit niet uit dat een hedgefund of shorter SWF onder de loep heeft genomen en bloed ruikt. Handelswaarde is misschien wel fondsbreed te hoog icm leningen.
    Bij DeGiro moet je goed op de valutakosten letten worden niet weergegeven en waar de order wordt afgegeven. Met obligaties ben ik heel terughoudend, zeker met coco's of andere structured products. Nu al een paar keer gehad dat je alleen mag verkopen en niet kopen wat geweldige spreads tot gevolg heeft. Je krijgt bij DeGiro nul info over vooraf. Gebeurt niet generiek, maar per obligatie op verschillende momenten. Komt door de AFM/MiFID2, maar toch.
    Denk niet dat Hygear voor de hoofdprijs weggaat. Denk een omzetting of een afboeking. Die 300 op NPEX zegt me weinig. Scenario's is sowieso een verlies voor beleggers: niet onder dezelfde voorwaarde verder.
  5. forum rang 8 Leefloon 19 januari 2023 00:59
    quote:

    c room schreef op 18 januari 2023 23:04:

    Denk toch dat er wat meer aan de hand is.
    De waarde per aandeel is (ook) voor mij geen referentie, en bij een handelswinstje denk ik eerder aan ruimte binnen de spread dan aan koersen in die hogere omgeving. Voor de veiligheid, door mogelijke beren op de weg, waaronder de waardering van vastgoed bij leegstand.

    Bovendien gebruik ik graag koersen als fundamentele gids. Dan komt bij Euronext op subsectoraal niveau alles, vanaf 7 december tot nu, in de plus uit. Met +0,17% voor Diversified REITs als slechtste. Dit fonds daalt, sinds de € 36,50 van 7 december. Alleen dat al vind ik redenen voor wat voorzichtigheid, zo'n voor vastgoed betekenisvolle underperformance. De cijfers inzake Euronext zijn wel iets té rooskleurig, omdat vastgoedbedrijven die de balans sindsdien moesten versterken ontbreken (wegens geen vergelijkbare basis).

    Overigens noemen ze in Zwolle de Jufferenwal en Maagjesbolwerk, maar dat zou ik één gebouwencomplex noemen. De Coop-gemakswinkel zit misschien op de Jufferenwal aan de buitenkant, terwijl de Media Markt 20 meter verderop binnen zit. Google Street View toont dat de Coop Vandaag ook de enige huurder daar is, omdat de rest aan die buitenkant leeg lijkt te staan. Niet hun enige bezit, maar wel onderwerp van afwaardering, als eerdere concrete beer op de weg.
  6. forum rang 4 Happy One 19 januari 2023 09:39
    quote:

    c room schreef op 18 januari 2023 23:04:

    Denk toch dat er wat meer aan de hand is. Nieuwe eigenaar Scheepbouwer kan prima de cijfers op orde krijgen, maar heeft bij Wehkamp en bij KPN laten zien geen visie te hebben en op lange termijn niet succesvol te zijn. Ik sluit niet uit dat een hedgefund of shorter SWF onder de loep heeft genomen en bloed ruikt. Handelswaarde is misschien wel fondsbreed te hoog icm leningen.
    Dat zou kunnen, al denk ik dat je bij een fonds als het SWF niet heel veel visie hoeft te hebben. Vooral niet emitteren en geen nieuwe aankopen doen lijkt mij een prima strategie.
    Opvallend is dat ze aan het emitteren zijn met het Nederlands Supermarkt Fonds:
    www.annexum.nl/beleggingsfondsen/wink...
    De handelswaarde is daar 53,27 maar de intrinsieke waarde is maar ongeveer 45 euro. Opzetten van het fonds en kosten van de aankopen van de Jumbo supermarkten. Bij het Superwinkelfonds is de handelswaarde 38 euro, maar de intrinsieke waarde is bijna gelijk (ik denk 37 euro). Dat komt omdat bijna alle kosten al zijn afgeschreven.
    Kijk je naar bv het dividend dan is dat 2,90 om 2,62.
    De portefeuilles zijn redelijk vergelijkbaar. Maar je betaalt voor het Nederlands Supermarkt Fonds 57 euro, voor het SWF 32 euro....
  7. forum rang 8 Leefloon 19 januari 2023 11:04
    quote:

    Happy One schreef op 19 januari 2023 09:39:

    De portefeuilles zijn redelijk vergelijkbaar. Maar je betaalt voor het Nederlands Supermarkt Fonds 57 euro, voor het SWF 32 euro....
    Hoger risico, hoger rendement? Wees dan voorzichtig met het bejubelen van een hoger rendement, zoals ooit maar liefst 0,01% extra effectief rendement voor Griekse staatsobligaties.

    De grote belegging in Zwolle, zonder daar telkens op terug te willen komen, heeft ook weinig met een supermarkt te maken. Voor een "hypermarkt" moet daar eerst de Media Markt weg, en moet betaald parkeren wellicht gratis worden. Iemand mag van mij de Media Markt als elektronica-supermarkt zien, maar zo'n conjunctuurgevoelige winkel heeft toch een iets ander risicoprofiel dan een Jumbo, die als huurder makkelijker kan worden vervangen door een andere supermarktformule. In de taartpunt waar de Coop gemakswinkel zit zouden we een supermarktje voor binnenstadbewoners kunnen fantaseren, maar in de taartpunt is geen voor de hand liggende bevoorradingsplek. Aan 2 kanten de toegang naar de Media Markt, en aan de andere kant voor voetgangers de "zuilengalerij" van de Jufferenwal.
  8. forum rang 4 Happy One 19 januari 2023 12:26
    quote:

    Leefloon schreef op 19 januari 2023 11:04:

    [...]
    Hoger risico, hoger rendement? Wees dan voorzichtig met het bejubelen van een hoger rendement, zoals ooit maar liefst 0,01% extra effectief rendement voor Griekse staatsobligaties.

    De grote belegging in Zwolle, zonder daar telkens op terug te willen komen, heeft ook weinig met een supermarkt te maken. Voor een "hypermarkt" moet daar eerst de Media Markt weg, en moet betaald parkeren wellicht gratis worden. Iemand mag van mij de Media Markt als elektronica-supermarkt zien, maar zo'n conjunctuurgevoelige winkel heeft toch een iets ander risicoprofiel dan een Jumbo, die als huurder makkelijker kan worden vervangen door een andere supermarktformule. In de taartpunt waar de Coop gemakswinkel zit zouden we een supermarktje voor binnenstadbewoners kunnen fantaseren, maar in de taartpunt is geen voor de hand liggende bevoorradingsplek. Aan 2 kanten de toegang naar de Media Markt, en aan de andere kant voor voetgangers de "zuilengalerij" van de Jufferenwal.
    Mee eens, maar ruim 70% van de portefeuille zijn echte losse supermarkten. Bij het Supermarkt Fonds Nederland zitten ook een paar kleine winkelcentra, al kan ik niet beoordelen hoeveel precies in vergelijk met het Superwinkelfonds.
  9. forum rang 4 c room 19 januari 2023 13:02
    De sell-off verbaast me als je kijkt naar SynVest met haar hoge kosten en ook daar genoteerd. Een negatieve publicatie van de VEB over een vergelijkbaar fonds van Synvest heeft niet tot reuring geleid. Wellicht heeft de belegger van SWF een NPEX-trauma en reageert overtrokken. Heb dat NSF ook bekeken. 7% =3,73 boven de handelswaarde en 2% emissiekosten wel erg optimistisch gezien SWF.
  10. forum rang 8 Leefloon 19 januari 2023 13:29
    quote:

    Happy One schreef op 19 januari 2023 12:26:

    ruim 70% van de portefeuille zijn echte losse supermarkten. Bij het Supermarkt Fonds Nederland zitten ook een paar kleine winkelcentra, al kan ik niet beoordelen hoeveel precies in vergelijk met het Superwinkelfonds.
    Bij de NPEX-notering hoeft een tegenvaller ook geen ware ramp te zijn. Is nu een "gecorrigeerde" waarde € 40 en zitten er wat ongelukkige winkelcentra in de portefeuille, dan volstaat een neerwaartse correctie van 10-15% (stel, het niet volledig doorberekenen van inflatie in de waarde via toch al iets te hoge gevraagde huurprijzen), dan kom je al in de buurt uit van recente laatprijzen bij de NPEX.

    Overigens kan, in een iets andere tak van sport, projectontwikkelaar Bun een voorbeeld voor beleggers zijn. Zij realiseren niet alleen een supermarkt, maar figuurlijk ook de halve nieuwbouwwijk om die supermarkt heen. Zo hoef je je minder af te vragen of het individuele winkelcentrumpje wel of niet (nog) bij de buurt past. Winkelcentrum Kanaleneiland in Utrecht, een mooi lijkende belegging, was bijvoorbeeld decennia lang té groot en duur voor zo'n achterstandswijk, met hoop op Leidsche Rijn. Het ene winkelcentrum is het andere niet. Op wijkniveau kan het ene winkelcentrum goed gevuld zijn met trouwe huurders, inderdaad niet alleen de supermarkt, terwijl een ander winkelcentrum even verderop met veel leegstand geforceerd gevuld moet worden met tandartsen en zo. Ik ben niet voor Ahold Delhaize-woonwijken, maar de integrale benadering Albert Heijn-woningen voor een Albert Heijn-publiek bij een Albert Heijn-supermarkt. Toch ook daar kans op een te grote supermarkt voor de omgeving. Een Albert Heijn XL in Kampen was in het noorden des lands misschien een gat in de markt, bij meerdere nieuwbouwwijken zonder winkelcentrum, maar omdat AH XL niet meer bestaat heb je ook daar een iets te grote supermarkt qua vierkante meters. Geen garantie op succes dus, maar het verder kijken dan alleen maar naar de supermarkt of het winkelcentrum biedt kansen.

    Enfin: er is geen ramp voor nodig om de koers in de buurt van de "gecorrigeerde" waarde te brengen. In Zwolle kan ik mij best iets voorstellen bij het bevriezen van de huur, om jezelf weer minder slecht in de markt te prijzen. In dat geval doet de totale kwaliteit van het winkelcentrum ertoe, met o.a. veel of weinig leegstand geteld in aantallen winkels. 10%, 15% aan "afboekingen" of zoiets, en we komt rond de spread uit. Misschien dat ik ooit nog eens kijk naar de specifieke portefeuille en mogelijke verklaring(en). Op het eerste gezicht niets alarmerends, ondanks mogelijke recessie en rentestijging, maar dan moeten ze bijvoorbeeld niet teveel Zwolse Jufferenwallen hebben. In procenten misschien veel verhuurd (aan 2 klanten), maar in aantallen winkels niet, en moeilijk op te lossen door de eigenschappen van het gebied en gebouw.
  11. forum rang 8 Leefloon 19 januari 2023 16:18
    quote:

    c room schreef op 19 januari 2023 13:02:

    Wellicht heeft de belegger van SWF een NPEX-trauma en reageert overtrokken.
    Zou kunnen, of dumpende erfgenamen. Bij veel minder goed verhandelbare aandelen bij Euronext zie je dan wel een "blijvend" herstel onmiddellijk ná de dump. Vandaag richting het maximum van 10% per veiling eraf, en later vandaag of morgen richting 10% erbij. Het zou echter kunnen uitmaken dat de NPEX nauwelijks bruikbare koersinformatie geeft, waaronder grootste stijgers en dalers, zodat we hier "c room" nodig hebben om gewezen te worden op een grote daler. Bij Euronext trekt een daling van 10% makkelijker de aandacht, en daarmee van opwaarts corrigerende kopers. Ook de volatiliteit valt bij de NPEX niet zo op, tenzij je zelf met transactiegegevens gaat knutselen om daarvan koersinformatie te maken.
  12. forum rang 4 c room 19 januari 2023 16:44
    Tja, NPEX. Ze hebben wel een trending banner, maar dat is meer of er een transactie is geweest dan grootste stijger/daler. De afboeking van SWF is ook niet via hen gecommuniceerd. Laat staan de overname. Bij NPEX sta je wat dat betreft altijd bij het lijk. In het verleden waren handelswaarde en koers bijna een peg. Dat vertrouwen is weg.
    Tot nu toe heeft geen journalist of instantie NPEX op de korrel, ondanks dit 631 reacties tellend feuilleton. Halfuurtje hier grasduinen en een freelancer heeft voor 6mnd kopij voor een krant.
  13. twinkletown 19 januari 2023 17:16
    quote:

    Happy One schreef op 18 januari 2023 19:53:

    Morgenochtend wordt het spannend voor de Hygear obligatiehouders:

    www.npex.nl/wp-content/uploads/2023/0...

    Leuk om even te peilen wat jullie verwachten. Er zijn grofweg de volgende opties:

    - overname van het bedrijf met schulden, rentebetaling wordt binnenkort hervat en er wordt niet afgeboekt.
    - overname van het bedrijf met gedeelte van de schulden, rentebetaling wordt binnenkort hervat en er wordt afgeboekt (hoeveel?).
    - geen overname, schulden worden compleet afgeboekt.
    - andere optie.

    Aangezien de koers al maanden rond de 300 handelt hebben de meeste beleggers er niet zoveel vertrouwen in. Jullie?
    Nee, geen vertrouwen. Sowieso al niet meer sinds het uiterst gemene spel m.b.t. tot de Warrants.
    www.npex.nl/wp-content/uploads/2023/0...
  14. forum rang 4 Happy One 19 januari 2023 18:16
    quote:

    c room schreef op 19 januari 2023 13:02:

    De sell-off verbaast me als je kijkt naar SynVest met haar hoge kosten en ook daar genoteerd. Een negatieve publicatie van de VEB over een vergelijkbaar fonds van Synvest heeft niet tot reuring geleid. Wellicht heeft de belegger van SWF een NPEX-trauma en reageert overtrokken. Heb dat NSF ook bekeken. 7% =3,73 boven de handelswaarde en 2% emissiekosten wel erg optimistisch gezien SWF.
    Klopt plus dat het NSF een grote afwijking heeft tussen handelswaarde en intrinsieke waarde ivm recente kosten die bij het SWF al zijn afgeschreven.
    Als je moet kiezen tussen het NSF en SWF is een verstandige keuze snel gemaakt ;-).
  15. forum rang 4 Happy One 19 januari 2023 18:18
    quote:

    twinkletown schreef op 19 januari 2023 17:16:

    [...]
    Nee, geen vertrouwen. Sowieso al niet meer sinds het uiterst gemene spel m.b.t. tot de Warrants.
    www.npex.nl/wp-content/uploads/2023/0...
    Dat vertrouwen is er nu inderdaad helemaal niet meer, gisteren was het nog (een beetje?) spannend. Zeker gezien de uitspraken in de eerder gepubliceerde notulen (nog maar een maand geleden....).
  16. forum rang 4 Happy One 19 januari 2023 18:20
    quote:

    Leefloon schreef op 19 januari 2023 13:29:

    [...]
    Bij de NPEX-notering hoeft een tegenvaller ook geen ware ramp te zijn. Is nu een "gecorrigeerde" waarde € 40 en zitten er wat ongelukkige winkelcentra in de portefeuille, dan volstaat een neerwaartse correctie van 10-15% (stel, het niet volledig doorberekenen van inflatie in de waarde via toch al iets te hoge gevraagde huurprijzen), dan kom je al in de buurt uit van recente laatprijzen bij de NPEX.

    Overigens kan, in een iets andere tak van sport, projectontwikkelaar Bun een voorbeeld voor beleggers zijn. Zij realiseren niet alleen een supermarkt, maar figuurlijk ook de halve nieuwbouwwijk om die supermarkt heen. Zo hoef je je minder af te vragen of het individuele winkelcentrumpje wel of niet (nog) bij de buurt past. Winkelcentrum Kanaleneiland in Utrecht, een mooi lijkende belegging, was bijvoorbeeld decennia lang té groot en duur voor zo'n achterstandswijk, met hoop op Leidsche Rijn. Het ene winkelcentrum is het andere niet. Op wijkniveau kan het ene winkelcentrum goed gevuld zijn met trouwe huurders, inderdaad niet alleen de supermarkt, terwijl een ander winkelcentrum even verderop met veel leegstand geforceerd gevuld moet worden met tandartsen en zo. Ik ben niet voor Ahold Delhaize-woonwijken, maar de integrale benadering Albert Heijn-woningen voor een Albert Heijn-publiek bij een Albert Heijn-supermarkt. Toch ook daar kans op een te grote supermarkt voor de omgeving. Een Albert Heijn XL in Kampen was in het noorden des lands misschien een gat in de markt, bij meerdere nieuwbouwwijken zonder winkelcentrum, maar omdat AH XL niet meer bestaat heb je ook daar een iets te grote supermarkt qua vierkante meters. Geen garantie op succes dus, maar het verder kijken dan alleen maar naar de supermarkt of het winkelcentrum biedt kansen.

    Enfin: er is geen ramp voor nodig om de koers in de buurt van de "gecorrigeerde" waarde te brengen. In Zwolle kan ik mij best iets voorstellen bij het bevriezen van de huur, om jezelf weer minder slecht in de markt te prijzen. In dat geval doet de totale kwaliteit van het winkelcentrum ertoe, met o.a. veel of weinig leegstand geteld in aantallen winkels. 10%, 15% aan "afboekingen" of zoiets, en we komt rond de spread uit. Misschien dat ik ooit nog eens kijk naar de specifieke portefeuille en mogelijke verklaring(en). Op het eerste gezicht niets alarmerends, ondanks mogelijke recessie en rentestijging, maar dan moeten ze bijvoorbeeld niet teveel Zwolse Jufferenwallen hebben. In procenten misschien veel verhuurd (aan 2 klanten), maar in aantallen winkels niet, en moeilijk op te lossen door de eigenschappen van het gebied en gebouw.
    Zo in detail heb ik nog nooit naar die portefeuille gekeken. Ik weet van het probleemobject Maagjesbolwerk, voor de rest zitten er bijna alleen losse supermarkten in met een zeer hoge bezettigsgraad. Of ze ook op de juiste locatie staan weet ik niet, al zeggen ze bij het SWF dat ze juist daarop sturen.
  17. forum rang 4 Happy One 19 januari 2023 18:24
    quote:

    c room schreef op 19 januari 2023 13:02:

    De sell-off verbaast me als je kijkt naar SynVest met haar hoge kosten en ook daar genoteerd. Een negatieve publicatie van de VEB over een vergelijkbaar fonds van Synvest heeft niet tot reuring geleid. Wellicht heeft de belegger van SWF een NPEX-trauma en reageert overtrokken. Heb dat NSF ook bekeken. 7% =3,73 boven de handelswaarde en 2% emissiekosten wel erg optimistisch gezien SWF.
    Synvest is trouwens wel interessant om een andere reden. Ze zijn bezig die hele portefeuille af te bouwen, de laatst gecommuniceerde waarde per aandeel ligt op 1989 euro per certificaat met een LTV van nog maar 15,7%.
    Als dat zo doorgaat is een koers van 1300 euro een koopje. Er zit nog wel een object in waarvoor men bezig is met het omzetten naar een andere bestemming, maar zelfs dan lijkt Synvest goedkoop te zijn.
  18. forum rang 4 Happy One 19 januari 2023 18:26
    quote:

    Leefloon schreef op 18 januari 2023 21:39:

    [...]
    Ik ben geen "faillissementsgokker", maar zou inzetten op duidelijk minder dan die 300. Een BVvO van maandag is kennelijk verschoven naar morgen, zonder nieuws over een wel of niet voortgezette rentepauze die maandag zou zijn afgelopen. Dat HyGear scenario's zou komen presenteren, belooft m.i. ook weinig goeds voor obligatiehouders.
    Dat hadden jij en c room goed gezien, helaas....
  19. forum rang 4 c room 19 januari 2023 21:14
    Had Hygear een paar jaar geleden een prooi voor Value8 gevonden. NPEX toont met Hygear en Wagamama toch wel aan dat er een reglement moet komen voor bedrijven ten aanzien van informatie.
    Synvest lijkt aantrekkelijk, maar verkopen aan zichzelf zou toch door een externe partij moeten worden begeleid. 12% kosten is erg hoog. Begrijp daardoor het getalm met uitkeren en hoge waardering. Gaat dat over het kantoorgebouw van 1700m2 dat een herbestemming krijgt in Emmen? Winkelcentrum lijkt nieuw of net verbouwd, maar zal dan wel leegstand zijn als het herontwikkeld wordt. Vind de objecten overigens een ratjetoe zonder samenhang en voor beheer duur. Voor 1200 kan je een gokje wagen.
1.436 Posts
Pagina: «« 1 ... 30 31 32 33 34 ... 72 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,67 -1,06%
EUR/USD 1,0616 -0,09%
FTSE 100 7.820,36 -1,82%
Germany40^ 17.760,40 -0,03%
Gold spot 2.384,05 +0,04%
NY-Nasdaq Composite 15.865,25 -0,12%

Stijgers

Avantium
+5,13%
FASTNED
+2,27%
Air Fr...
+2,00%
DSM FI...
+1,84%
CM.COM
+1,69%

Dalers

Arcelo...
-6,90%
Aperam
-6,68%
JUST E...
-4,85%
SBM Of...
-4,17%
RANDST...
-3,69%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links