Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Hoogtepunt beurzen gezien

3.575 Posts
Pagina: «« 1 ... 174 175 176 177 178 179 | Laatste | Omlaag ↓
  1. Maup56 17 maart 2024 15:14
    Dat er een flinke correctie in de lucht hangt is vrijwel zeker , alleen is de tijd van wanneer niet te zeggen .
    Alleen al het feit dat er een serieuze dreiging is op een confrontatie met de Russen word steeds groter !!
    Op het moment dat er een confrontatie komt met de NAVO en de Russen klappen de beurzen 25 % naar beneden ,
    En dan hebben we het nog niet gehad over de situatie in het midden Oosten , nee ik ben niet positief , ook het feit dat de beurzen enorm hoog staan vraagt dit om een reactie omlaag … maar dit is mijn mening he
  2. forum rang 4 bearishbull 18 maart 2024 05:42
    quote:

    Zaphod Beeblebrox schreef op 17 maart 2024 08:41:

    . Daarmee zijn de Magnificent 7 groter dan de complete Chinese economie en tweemaal de Japanse economie.
    www.visualcapitalist.com/the-worlds-b...
    Huh wat? Nee dat is niet wat die tabel laat zien. Dat gaat over market cap van bedrijven. Niet over grootte van economieën.

    De market cap van Amerikaanse bedrijven zijn gemiddeld hoger. Dat heeft verschillende redenen. Een voorbeeld is het investerings klimaat. Als er 2 identieke bedrijven zijn. 1 in US andere in China, Japan of Europa dan zou van exact hetzelfde bedrijf de market cap in us hoger zijn. Ook de mogelijkheden om naar de beurs te gaan en de cultuur dat te doen zijn totaal verschillend. Ik vind het niet schokkend dat opgeteld de us geliste bedrijven tig keer groter zijn dan China, Japan of in Europa geliste bedrijven. Is dat in de recente geschiedenis ooit anders geweest?

    Dan de magnificent 7. Ook alles te maken met het investerings klimaat. Waar in Europa grote bedrijven met veel macht worden gedwarsboomd ,worden die in US juist gestimuleerd. Die bedrijven zijn nou eenmaal ontzettend groot en ontzettend winstgevend. Bijna alle bedrijven zitten in de Amazon cloud, een groot deel van de wereld bevolking koopt om de paar jaar een iPhone etc…. Dat geld gaat ergens naartoe. Deze mega bedrijven. In Amerika wordt gestimuleerd dat dit alleen maar groter wordt. De cultuur is veel kapitalistischer dan waar dan ook.

    De wereld is niet eerlijk. Als je naar de kloof kijkt tussen arm en rijk zou je ook denken dat het naar elkaar moet trekken. Dat wil niet zeggen dat het echt gebeurt. Zo verwacht ik absoluut niet dat de market caps van Chinese, Europese of Japanse bedrijven de kloof significant gaan dichten met Amerikaanse market caps. Nogmaals. Market caps, niet economieën. Chinese economie groeit harder dan in de US. Dus die kloof wordt kleiner.

    Iets met appels en peren
  3. Jan2022 18 maart 2024 21:30
    quote:

    bearishbull schreef op 16 maart 2024 10:34:

    [...]

    Zeer cyclisch. Begint meestal met de chippers. Laten we zeggen het komt door ai.Chippers zijn de eerste die het merken want bouwen de chips. Uiteindelijk wordt de hardware aangeschaft, dus er moet gebouwd en verkocht worden. Daarna wordt de hardware toegepast met het doel kosten besparen en/of omzet vergroten.

    Ik denk idd dat het nog even duurt voordat de cyclus voorbij is. Denk dat we zelfs nog aan het begin staan. Wel denk ik dat het estafette stokje van chippers wordt afgedragen naar andere sectoren hoe verder we in de cyclus zitten.
    Vergeleken met de rente is het rendement op aandelen niet heel geweldig meer. Het risico van aandelen neemt toe en de vergoeding voor dat risico is juist afgenomen. Als er iets gaat haperen aan bedrijfswinsten dan is er helemaal geen reden meer om in aandelen te zitten. De lage rente is voorbij en als inflatiebescherming hoeft ook niet meer. Goudlokje is een sprookje.
  4. forum rang 5 DurianCS 18 maart 2024 21:42
    quote:

    Jan2022 schreef op 18 maart 2024 21:30:

    [...]

    Vergeleken met de rente is het rendement op aandelen niet heel geweldig meer. Het risico van aandelen neemt toe en de vergoeding voor dat risico is juist afgenomen. Als er iets gaat haperen aan bedrijfswinsten dan is er helemaal geen reden meer om in aandelen te zitten. De lage rente is voorbij en als inflatiebescherming hoeft ook niet meer. Goudlokje is een sprookje.
    Het zou kunnen, wat je zegt, maar dat weet je pas over enige tijd. Tot een week geleden stegen mijn aandelen als een speer. En dat er nu een slecht week geweest is zegt mij niets, maar kan inderdaad een einde van de stijging betekenen, alhoewel vandaag weer een goede dag was..
  5. forum rang 4 bearishbull 19 maart 2024 08:41
    quote:

    Jan2022 schreef op 18 maart 2024 22:40:

    Ik zit de speech van Jensen Huang te kijken
    Zodra hij bedrijven noemt waarmee nvidia samenwerkt vliegt de koers omhoog…. Crazy!
    Snowflake Dell
    En tegelijk daalt amd verder en verder
    Zo gek is dat niet. De bedrijven die AI chips kopen als warme broodjes van Nvidia doen die dure in besteding niet zomaar. Er valt omzet mee te vergroten en kosten mee te besparen.

    Nvidia staat in het begin van de ai domino opstelling. Nu zijn de bedrijven aan de beurt die er een goede toepassing voor hebben. Na het internet, na de cloud is ai de nieuwe groeimarkt.
  6. forum rang 6 Zaphod Beeblebrox 19 maart 2024 10:06
    quote:

    bearishbull schreef op 19 maart 2024 08:41:

    [...]
    Na het internet, na de cloud is ai de nieuwe groeimarkt.
    Helemaal mee eens. Alleen was er wel de kleinigheid van een 75% correctie gedurende 2000-2002. En ik vermoed dat na de stijgingen van de laatste jaren een volgende correctie gezond en noodzakelijk is.

    Dan kun je zeggen: kan me niks schelen, ik blijf lekker zitten en koop bij na een flinke daling. Het alternatief is om de onvermijdelijke correctie af te wachten en dan een positie opbouwen. Daar valt ook wat voor te zeggen.
  7. forum rang 4 bearishbull 19 maart 2024 11:01
    quote:

    Zaphod Beeblebrox schreef op 19 maart 2024 10:06:

    [...]

    Dan kun je zeggen: kan me niks schelen, ik blijf lekker zitten en koop bij na een flinke daling. Het alternatief is om de onvermijdelijke correctie af te wachten en dan een positie opbouwen. Daar valt ook wat voor te zeggen.
    Ke weet al wat ik ga zeggen, mooi :) Klopt helemaal.

    Dat een daling als in 2000 onvermijdelijk is ben ik het niet mee eens. De waarderingen van internet bedrijven toen zijn totaal anders dan de magnificient 7 en andere grote aandelen nu. Huidige waarderingen zijn bij verre niet zo overdreven. Bedrijven maken zelfs echt winst.En veel ook.
  8. forum rang 4 bearishbull 19 maart 2024 13:55
    Ter aanvulling. Dat neemt niet weg het nog kan komen.

    - We kunnen nu wat dippen met laten we zeggen enkele procenten premie bovenop een prijs zonder hoge verwachtingen.
    - Markt kan ook eerst nog verdubbelen en dan 50% corrigeren.
    Maar het kan ook eerst X4 gaan en maar een 20%-30% correctie komen.

    Er zijn tig veel scenario's te bedenken. Jij bent er vrij in nu langs de zijlijn to wachten en te speculeren dat we een correctie naar veel lagere koersen krijgen. Hele gezonde gedachtte. Sinds 2019 ben ik in dit draadje al het positieve tegengeluid. Niks nieuws voor mij om te horen. Je bent niet de eerste en ook niet de laatste. Wie weet krijg je zelfs op korte termijn gelijk. Ik ben van mening dat het niet te voorspellen is wat er gaat komen en wanneer. Ja, ok Ik kan je verzekeren dat er een correctie van minimaal 20% komt, maar of het nu gebeurd of als de beurs 80% hooger staat weet ik niet. Je hebt er niks aan. Ieder zijn ding. Ik ben de ex intraday trader die zeer kort op de bal zit die is veranderd in een saaie buy and hold belegger. Je moest eens weten hoeveel rust het geeft en (klinkt gek) zekerheid op winst.
  9. Jan2022 20 maart 2024 15:03
    quote:

    bearishbull schreef op 19 maart 2024 13:55:

    Ter aanvulling. Dat neemt niet weg het nog kan komen.

    - We kunnen nu wat dippen met laten we zeggen enkele procenten premie bovenop een prijs zonder hoge verwachtingen.
    - Markt kan ook eerst nog verdubbelen en dan 50% corrigeren.
    Maar het kan ook eerst X4 gaan en maar een 20%-30% correctie komen.

    Er zijn tig veel scenario's te bedenken. Jij bent er vrij in nu langs de zijlijn to wachten en te speculeren dat we een correctie naar veel lagere koersen krijgen. Hele gezonde gedachtte. Sinds 2019 ben ik in dit draadje al het positieve tegengeluid. Niks nieuws voor mij om te horen. Je bent niet de eerste en ook niet de laatste. Wie weet krijg je zelfs op korte termijn gelijk. Ik ben van mening dat het niet te voorspellen is wat er gaat komen en wanneer. Ja, ok Ik kan je verzekeren dat er een correctie van minimaal 20% komt, maar of het nu gebeurd of als de beurs 80% hooger staat weet ik niet. Je hebt er niks aan. Ieder zijn ding. Ik ben de ex intraday trader die zeer kort op de bal zit die is veranderd in een saaie buy and hold belegger. Je moest eens weten hoeveel rust het geeft en (klinkt gek) zekerheid op winst.
    Ik ben het volledig met je eens. Op de lange termijn wint de optimist altijd op de beurs. Aan de zijlijn blijven toezien dat de markt 80% stijgt, dan zal het weinig vreugde geven als je daarna in een daling van 30% toch duurder kan kopen. Oude bodems komen op een gegeven moment nooit meer terug. Hoogstwaarschijnlijk ben je dan zelfs te bang om van die daling te profiteren omdat je zeker weet dat het nog lager gaat en pas gaat kopen als de bodem al lang voorbij is. (ik spreek uit ervaring)

    Maar er zijn wel een paar belangrijke lessen uit het verleden te leren. Als je in het eerste jaar na de dotcom bubbel alleen maar de veel goedkoper geworden aandelen van techkoning Microsoft en andere gerelateerde aandelen kocht, dan moest je daarna nog wel 14 jaar door zwaar teleurstellende jaren worstelen. Nu is Nvidia de techkoning en nog een hele rits bedrijven liften mee op de hype, maar je weet nooit wie er met de winst vandoor gaat in de komende jaren. Dat kan ook een bedrijf zijn dat nu nog totaal onbekend is. Nvidia is king, maar het zou prima kunnen dat een ath van dit jaar over 15 jaar pas definitief gebroken wordt en dat besi tegen die tijd al lang vergeten is.

    Dus ik ga nu maar een beetje mee met de trend, maar wel beperkt en ik gebruik mijn pessimisme maar om af en toe winst veilig te stellen. Ik hou het bij de oude vertrouwde bedrijven die de wilde jaren achter de rug hebben en daar is Microsoft er 1 van.
  10. forum rang 4 bearishbull 21 maart 2024 06:56
    quote:

    Jan2022 schreef op 20 maart 2024 15:03:

    [...]

    Ik ben het volledig met je eens. Op de lange termijn wint de optimist altijd op de beurs. Aan de zijlijn blijven toezien dat de markt 80% stijgt, dan zal het weinig vreugde geven als je daarna in een daling van 30% toch duurder kan kopen. Oude bodems komen op een gegeven moment nooit meer terug. Hoogstwaarschijnlijk ben je dan zelfs te bang om van die daling te profiteren omdat je zeker weet dat het nog lager gaat en pas gaat kopen als de bodem al lang voorbij is. (ik spreek uit ervaring)

    Maar er zijn wel een paar belangrijke lessen uit het verleden te leren. Als je in het eerste jaar na de dotcom bubbel alleen maar de veel goedkoper geworden aandelen van techkoning Microsoft en andere gerelateerde aandelen kocht, dan moest je daarna nog wel 14 jaar door zwaar teleurstellende jaren worstelen. Nu is Nvidia de techkoning en nog een hele rits bedrijven liften mee op de hype, maar je weet nooit wie er met de winst vandoor gaat in de komende jaren. Dat kan ook een bedrijf zijn dat nu nog totaal onbekend is. Nvidia is king, maar het zou prima kunnen dat een ath van dit jaar over 15 jaar pas definitief gebroken wordt en dat besi tegen die tijd al lang vergeten is.

    Dus ik ga nu maar een beetje mee met de trend, maar wel beperkt en ik gebruik mijn pessimisme maar om af en toe winst veilig te stellen. Ik hou het bij de oude vertrouwde bedrijven die de wilde jaren achter de rug hebben en daar is Microsoft er 1 van.
    Opzich denk ik niet heel veel anders als jij zegt. Bezit zelf geen Nvidia, maar wel andere high risk/reward aandelen die stijgingen van 500% a 1000% achter de rug hebben. Ik hou er niet van dat die aandelen ineens een groot deel van de portfolio uitmaken. Vaak room ik dan iets van de winst af om iets veiligers of iets anders uit mijn watchlist te kopen. Mijn laatste aankopen zijn ahold, van eck defense, snowflake en Nike. Dit is allemaal gekocht van afgeroomde winsten. Niet nieuw geld. 3 van deze 4 aandelen labelt men als veilig.

    Die grote dalingingen die kunnen kopen zijn koop momenten voor vers geld. Dan duurt zo een dip een stuk korter om er weer bovenop te komen. Je kunt deze dips niet timen dus mijn inziens ook onzinnig om erop te anticiperen. Meeste mensen die hier wel op anticiperen lopen winsten mis. Ik zie dat keer op keer gebeuren. De hele geschiedenis van dit draadje is er al een bewijs van.
  11. forum rang 4 bearishbull 3 april 2024 12:33
    Huidige markt.

    Iedereen maarkt zich druk wanneer de FED gaat verlagen en of het 2 of 3 kwartjes worden. In werkelijkheid als je even een stapje terug doet maakt het geen ene ..... uit.

    De vraag die ik mij stel is wat gebeurt er na de 2 of 3 kwartjes dit jaar? Centrale banken staan erom bekend te vroeg te juigen als inflatie beteugeld is. Is dat nu weer het geval? Mijn base scenario is als volgt.

    Ik denk dat Powel onder druk staat in dit verkiezingsjaar. Vanuit de FED zijn er een hoop politiek gedreven invloeden die druk zetten op Powel om te verlagen. Ik denk dat Powel de keuze heeft uit 2 kwaden.

    1. Te vroeg verlagen onder politieke druk.
    2. Niet te vroeg juichen dat inflatie is verslagen en de boel nog even hoog houden.

    Ik denk dat optie 2 het beste is als je puur naar inflatie en de economie kijkt. Denk ook dat Powel dit zou kiezen zonder de politieke druk. Toch denk ik dat de politieke druk TE groot is en de rente dit jaar minimaal 2x verlaagd wordt voor de verkiezingen. Het risico is dat dit te vroeg zal zijn. Het zou mij dan ook niet verbazen dat 2025 qua inflatie een nare verassing kan leveren. Ook denk ik dat deze nare verassing een prima keuze is. Trump lijkt mij een gevaarlijke keuze in de huidige complexe wereld. Iets dat veel naardere gevolgen kan hebben.
3.575 Posts
Pagina: «« 1 ... 174 175 176 177 178 179 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0655 +0,11%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.714,20 -0,69%
Gold spot 2.392,50 0,00%
NY-Nasdaq Composite 15.282,01 -2,05%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links