Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Startende belegger

70 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Buitelaar 24 mei 2019 17:16
    Ik wil mij graag verdiepen in het beleggen. Maar ik vraag mij af of ik, met mijn 18 jaar, niet te jong ben om te gaan beleggen. Ik had een aantal vraagjes en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
    Hoe zijn jullie ooit begonnen met beleggen?
    Hoe oud waren jullie toen jullie begonnen met beleggen?
    Wat zijn valkuilen waar veel beginners in stappen?
    Wat voor sites kan je gebruiken om te beleggen?
    Wat heb je nodig om te beleggen?
    Misschien dat ik later nog meer vragen heb, maar ik hoop dat jullie iets vanuit je eigen ervaring kunnen opstellen, om mij zo verder te helpen.

    Gr. Buitelaar
  2. forum rang 7 hirshi 24 mei 2019 17:31
    Je bent niet te jong maar je moet bereid zijn in de toekomst van je fouten te leren.
    Ik was achter in de twintig toen ik begon te beleggen. Dat is ongeveer 50 jaar geleden.
    De valkuilen zijn dat je niet vast houdt aan je systeem. Een systeem moet je ontwikkelen.
    Een andere valkuil is dat je het beter denkt te weten dan de markt.
    De markt versla je niet zomaar.
    Sites zijn er legio. Zoek je weg en je zult vinden.
    Wat je nodig hebt om te beleggen is geld. Dat hoeft niet veel te zijn. Begin bescheiden, leer de risico's kennen en breid het dan uit.
    Beleg nooit met geleend geld en beleg ook nooit met geld dat je voor je levensonderhoud nodig hebt.
    Veel succes en laat eens weten over je ervaringen.
    Beleggen is een geweldige bezigheid, complex maar leerzaam. Goed dat je ermee aan de gang wil.
    Kom maar op met meer vragen
  3. Buitelaar 25 mei 2019 13:47
    @hirshi bedankt voor uw antwoord! Ik ben zelf nu een beetje aan het rond kijken op de app Libertex, omdat je daar met demogeld kan spelen. Zo hoop ik een beetje te kijken hoe het allemaal gaat, ook al is het maar een fractie van het bredere aspect beleggen. Zou u wat concreter kunnen zijn met de sites en bedragen?
  4. ubu 25 mei 2019 14:49
    Ik ben ook beginner en jammer genoeg al een stuk ouder. Ik weet niet of je financiële gegevens van een bedrijf kunt lezen, maar als dat niet zo is, denk ik dat het wel belangrijk is dat je dat onder de knie krijgt; dus balans, VenW-rekening etc. Ik heb daarvoor Reading Financial Reports for Dummies aangeschaft.
  5. forum rang 7 ff_relativeren 25 mei 2019 16:44
    @ Buitelaar,

    ik begon pas met beleggen toen ik in de dertig was. Als voorbereiding heb ik eerst 5 jaar "droog geoefend". -dus alleen op papier en niet in het echie-

    Wat je echt nodig hebt bij beleggen, is kennis van boekhouding.
    Hetzij via een opleiding, hetzij via boeken lezen (en doorgronden).

    Wat je ook nodig hebt, is een stukje van je dagelijkse tijd. Zodat je je iedere dag kunt inlezen in de actualiteit. Combineer dat met interesse voor alles wat het beurssentiment beïnvloedt. Op politiek terrein, op economisch terrein, etc.

    @ Buitelaar, werk in je beleggingen alleen met geld dat je de komende 3 tot 5 jaar niet nodig hebt voor andere dingen. Werk alleen met overschot, nooit met geleend geld.

    Sommigen kopen iedere maand -ongeacht wat de beurs doet- uit een stukje overschot van hun inkomen. Anderen kopen alleen als de beurzen 10% zijn gedaald (dat is een echte dip). En wachten dan weer met een volgende koop, tot de markt weer 10% inzakt.

    @ Buitelaar, wat je ook nodig hebt, is het kunnen lezen van (beurskoers)grafieken. Nog beter : niet alleen kunnen lezen, maar ze ook zelf kunnen maken.

    Bouw je kennis op van Fundamentele Analyse (FA) en van Technische Analyse (TA). Deze twee heb je allebei nodig om overeind te blijven in de beurswereld.

    @ Buitelaar, op beleggingsfora heb je over het algemeen 5 types van deelnemers ;
    - Long posities met serieuze kennis ;
    - Rozebrildragers en onverbeterlijke optimisten -ook als dat niet verstandig is;
    - realisten, ongeacht hun positie ;
    - shorters met serieuze kennis ;
    - bashers, die alleen maar komen brallen.

    Leer @ Buitelaar, om deze 5 categorieën te onderscheiden. En richt je op categorie 1 + 3 + 4.

    Tot slot, zijn er sites waar je veel opsteekt ?
    Richt je op de branches waarbinnen je interessante aandelen ziet.
    Volg hun branchenieuws.
    Volg verder het actuele nieuws op gerenommeerde actualiteitenbrengers.
  6. forum rang 7 ff_relativeren 25 mei 2019 19:05
    reactie 2 voor @ Buitelaar ;

    probeer iedere dag voor de Nederlandse aandelen de AFM registers te raadplegen.

    - Bestuurders en Commissarissen (voorbeurs) ;
    - Openbaarmaking Voorwetenschap (voorbeurs) ;
    - Substantiele deelnemingen en bruto short posities (voorbeurs) ;
    - Netto Short posities (nabeurs) ;
    - Transacties Leidinggevenden MAR 19 (voorbeurs) ;

    @ Buitelaar, dergelijke zaken zou je voor buitenlandse aandelen natuurlijk ook dagelijks in de gaten moeten houden.

    ik geef je ook enkele linkjes naar actualiteitenwebsites die ik zelf graag volg ;

    - fd.nl/cookiewall?target=%2Fbeurs (Nederland) ;
    - www.reuters.com/ (wereld) ;
    - boerse.ard.de/index.html (Duitsland) ;
    - www.tijd.be/ (Belgie) ;
    - www.cnbc.com/?region=usa (voor USA nieuws) ;
    - www.cnbc.com/world/ (voor de rest van het wereldnieuws) ;
    - www.cnbc.com/futures-and-commodities/ (commodities & futures) ;
    - www.thechronicleherald.ca/ (Canadees nieuws) ;
    - www.bbc.com/news (Brits nieuws) ;
    - www.orf.at/ (Oostenrijk) ;
    - www.nzz.ch/ (Zwitserland / Zurich) ;

    Voorts : van alle aandelen die je interessant vindt, bezoek de (sub)websites van de Investor Relations (per aandeel). Hier vind je al het nieuws dat het bedrijf zelf naar buiten brengt. (over het bedrijf en over het aandeel)
  7. forum rang 7 ff_relativeren 25 mei 2019 19:12
    Reactie 3 voor @ Buitelaar ;

    ik meen, dat je aandelen alleen moet kopen, als je het bedrijf en haar produkten volkomen begrijpt. (vuistregel : koop nooit iets op de beurs wat je niet begrijpt)

    Verder : ik meen, dat je een bedrijf -en het aandeel- nooit alleen moet volgen. Je moet ook haar direkte concurrenten volgen, zodat je begrijpt hoe het krachtenveld in elkaar zit. Wie heeft het meeste markt-aandeel, en wie heeft het minste markt-aandeel. Hoe komt dat ?
  8. forum rang 7 ff_relativeren 25 mei 2019 19:15
    Reactie 4 voor @ Buitelaar ;

    Je hoeft nooit een shorter te worden. Maar leer wel denken zoals een shorter. Spoor alle risico's op. Van het aandeel dat je interesseert, en vergelijk dat met de concurrenten.

    Als je alle risico's begrijpt, en er zijn dan toch genoeg redenen om een aandeel (tegen een bepaalde beurskoers) te kopen, dan heb je je huiswerk gedaan.

    ps, dat betekent dus ook, dat je moet begrijpen waarom shorters zich (dagelijks) richten op bepaalde aandelen. En bij hoeveel short posities je van een aandeel af moet blijven.
  9. forum rang 7 ff_relativeren 25 mei 2019 19:22
    Reactie 5 voor @ Buitelaar ;

    Aangaande je kennis over boekhouding ..
    Er zijn bepaalde "gezonde verhoudingen" tussen het eigen geld binnen een bedrijf, en geleend geld. (Eigen Vermogen & Vreemd Vermogen)

    Een bedrijf dat te ver over die gezonde verhouding heen gaat met Vreemd Vermogen, daar moet je (uiteraard) vanaf blijven.

    Een ander aspect van boekhouden ; bepaalde sectoren zoals industrie, chemie, olie- en gasmarkt, zijn kapitaal-intensief. Dat betekent hoge kosten tegenover (en vaak voorafgaand aan) winsten.

    Dat heeft impact als het economisch tegen zit, en het heeft impact als het bedrijf in een cyclische neergang zit.

    @ Buitelaar, beleggen betekent dat je iedere dag huiswerk hebt ..
  10. erdtsieck 25 mei 2019 20:10
    Hoi @ buitelaar. Beginnen met beleggen? hoe jonger hoe beter!
    De komende 48 jaar kun je het geld wat je nu hebt verveelvoudigen, misschien wel 64x In 48 jaar zitten 6 periode van 8 jaar. Om je geld te verdubbelen hebben we de 72 regel. Deel je rendement door die 72 en we hebben de periode, of omgekeerd deel door de looptijd. In 8 jaar verdubbelen gaat bij 9% per jaar.
    Probeer grote klappers te vermijden en bouw gestaag aan je vermogen. Grote klappers brengen je in het wensdenken, scheppen een ilusie die toch niet gaat uitkomen en zorgen dat je veel te grote risico's gaat nemen.
    Mijn advies, kies degelijke bedrijven die tegen een stootje kunnen.
    florizon.com classificeert bedrijven met sterren op basis van fundamentals. 20 kenmerken uit jaarverslagen worden samengenomen om te komen tot een oordeel. 1/5 van de bedrijven heeft 4 of 5 sterren. De meeste halen dit niet vanwege, schulden, goodwill, business model, slecht management etc.

    Probeer een plan te maken om tot een goed gespreide portefeuille te komen. 20 bedrijven is ideaal, daar moet je aan werken als je weinig middelen hebt. Liever een extra bedrijf kopen dan bijkopen op een slechte investering, dan blijf je met te weinig slechte bedrijven zitten.

    Veel succes!
  11. forum rang 8 Leefloon 26 mei 2019 08:13
    quote:

    Buitelaar schreef op 25 mei 2019 13:47:

    Ik ben zelf nu een beetje aan het rond kijken op de app Libertex, omdat je daar met demogeld kan spelen.
    Het is de marketing van iets ongeschiks, dat weinig met beleggen te maken heeft, nu al gelukt om met een irrelevante hoeveelheid "speelgeld" het apparaat van deze gokker te bereiken.
  12. forum rang 6 haas 26 mei 2019 08:24
    voor auto rijden neem je autoles om te kunnen afrijden
    Na het behalen van het rijbewijs ga je ,imo pas echt leren rijden
    Idem beleggen
    =================================
    Ik ben tig jaren geleden begonnen
    Met 18 mnd in dummy draaien: Op IEX kun je ook ports openen
    Daarin zet je de aankopen die zou willen doen
    Kijk na enige tijd wat je ,in dummy, hebt bereikt
  13. Osho 26 mei 2019 12:31
    quote:

    ff_relativeren schreef op 25 mei 2019 19:15:

    Reactie 4 voor @ Buitelaar ;

    Je hoeft nooit een shorter te worden. Maar leer wel denken zoals een shorter. Spoor alle risico's op. Van het aandeel dat je interesseert, en vergelijk dat met de concurrenten.

    Als je alle risico's begrijpt, en er zijn dan toch genoeg redenen om een aandeel (tegen een bepaalde beurskoers) te kopen, dan heb je je huiswerk gedaan.

    ps, dat betekent dus ook, dat je moet begrijpen waarom shorters zich (dagelijks) richten op bepaalde aandelen. En bij hoeveel short posities je van een aandeel af moet blijven.

    Dit is mijn inziens misschien wel een van de belangrijkste tips. Dit zorgt ervoor dat je tevreden bent bepaalde winsten zonder je emotioneel te binden aan een aandeel. De overige technische punten zijn ook van waarde, maar deze tip/taktiek heeft mij het afgelopen jaar het meest gebracht.
  14. forum rang 7 ff_relativeren 26 mei 2019 20:01
    de tip van alias Erdtsieck, om te spreiden, vind ik een prima tip.
    @ Buitelaar, als je met een groeiend inkomen wat meer geld in aandelen kunt stoppen,
    kun je idd gaan spreiden. Simpel uitgedrukt : meer verschillende aandelen kopen.

    Spreiden kun je op verschillende manieren doen ;

    a) aandelen uit verschillende branches kopen (spreiding over branches) ;
    b) aandelen uit verschillende continenten kopen (spreiding over valuta) ;
    c) aandelen (combinatie van a+b), obligaties, en verschillende valuta kopen.
    d) index-trackers kopen.

  15. forum rang 7 ff_relativeren 27 mei 2019 00:12
    Je strategie vorm geven :

    @ Buitelaar, door een aantal forumdeelnemers ben je getipt om over je strategie, of systeem, na te denken (als absolute basis voor je beleggings-activiteiten).

    Misschien is dat eigenlijk wel stap 1. Ik hoop dat je op dit draadje met ons blijft sparren. En dat je de groei van je strategie -en van je ervaringen- met ons wil delen.

    Het uitwerken van je strategie is niet het gemakkelijkste, maar wel het belangrijkste.
    Ik denk dat je de hoofdlijnen in de bovenstaande postings terug vindt.
    Het verder invullen ervan, is wat je nu zelf gaat doen.

    Boekhoudkundige strategie :

    Kies welke punten in de boekhouding voor jou belangrijk zijn :
    - Netto winst onderaan de streep ?
    - Ebit ?
    - Ebitda (boven de streep) ?
    - Verhouding Eigen Vermogen / Vreemd Vermogen ?
    - Jaar op Jaar consistente groei van omzet, winst, ROI, EPS ?
    - Anders, namelijk ?

    Bedrijfs-strategie :

    Kies wat je aantrekt in een bedrijf ;
    - Innovatie ? (let op, veel kosten tegenover onzekerheid over uitkomst / resultaat)
    - Medisch ? (let op, kies je voor big pharma, kies je voor gen-therapie, kies je voor research)
    - Chemie ? (let op, kies je voor internationale reuzen, of kies je voor niche-bedrijven)
    - Industrie ? (let op, kies je voor internationale reuzen of voor start-ups)
    - Financieel ? (let op, kies je voor een mix van verzekeraars en bancair, of anders)
    - Luchtvaart ? (let op, kies je voor vliegtuigbouwers of voor transport)
    - Olie- en gas industrie ? (kies je voor Upstream, Downstream, Toeleveranciers)
    - Uitzendbranche ? (let op, ga je voor internationale of lokale bedrijven)
    - Automobiel branche ? (kies je voor autobouwers met fossiele brandstof of anders)

    Etc, etc.

    Koerswinst of Dividend :

    Overweeg wat je voorkeur heeft : kapitaalgroei door koerswinst -met risico van koersdalingen waar je nul invloed op hebt-, of kies je voor kapitaalgroei door periodiek bijkopen + dividend (niet ieder beursgenoteerd bedrijf keert dividend uit).

    Spreiding :

    Zie hierboven. Ga je spreiden over branches ? Over continenten -en dus ook over valuta ?
    Ga je spreiden tussen aandelen en obligaties ? Denk er goed over na.

    Omgaan met short posities :

    Baken voor jezelf een bovengrens af. Hoeveel short opbouw mag een beursgenoteerd aandeel hebben voordat je afhaakt ? Hoe vaak per week of zelfs per maand vind je short mutaties acceptabel ? Bijna dagelijkse short meldingen betekent dat de institutionele short partijen er een partijtje Daytrading in short posities van maken. Heb je genoeg websites bij de hand om nationaal en internationaal dagelijks de short meldingen bij te houden ?

    Ga je voor langdurige posities of voor korte ritjes :

    Toen ik tig jaren geleden begon, kon je rustig vele jaren in hetzelfde aandeel blijven zitten zonder kleerscheuren. De realiteit van vandaag is heel anders. De beurzen zijn volatieler -dus meer ups en downs, met grotere koersverschillen-.

    Dat is eigenlijk de perfecte leerschool -als je zoals @ hirshi al aangeeft, bereid bent om leergeld te betalen-. Overweeg goed, of je voor korte ritjes gaat (met als grote risico dat je door gebrek aan ervaring en kennis niet goed genoeg bent met timen), of dat je voor langdurige posities gaat, en periodiek bij koopt.

    Wanneer kopen en verkopen :

    Vergeet niet om na te denken over je aankoop- en verkoop momenten.
    Sommigen kiezen ervoor om iedere maand bij te kopen met het overschot van hun loon. Ongeacht of de beurskoersen laag staan of juist op de hoogste koersen.

    Anderen kiezen ervoor om alleen in te kopen na een beursdaling van 10%.
    En daarna weer te wachten tot de volgende daling van 10%. (dus kopen met korting en anders niet kopen)

    Naast Inkoop-beslissingen neem je ook Verkoop-beslissingen ; Blijf je altijd op je aandelen zitten, ongeacht tussentijdse koersverliezen ? Dan scoor je tussentijds maximale verliezen.

    Of kies je in je verkoopkeuze er voor om bij iedere 5% koersdaling (per fonds in je porto) ook 5% van je aandelen te verkopen. Zo bouw je je blootstelling af + genereer je nieuw geld om bij beursmalaise weer iets te kunnen kopen ..
  16. forum rang 7 ff_relativeren 27 mei 2019 02:06
    een paar kleine details om over na te denken ;

    - ga je per branche voor de grote spelers ? voor de Niche spelers ? Voor de nieuwkomers ?
    - zijn er continenten (valuta) die je niet in je porto wil hebben ? En waarom ?
    - hoe klein blijven je risicobeleggingen op je totaal ? 5% ? Leg hier echt een bovengrens.

  17. forum rang 7 ff_relativeren 27 mei 2019 03:09
    Ook je budgetkeuzes vallen onder je strategie @ Buitelaar ;

    - welk deel(tje) van je inkomsten zet je op de beleggingsrekening als werkkapitaal ?
    - houd je ook nog geld uit je inkomsten apart op je spaarrekening ?

    @ Buitelaar, deze 2 vragen gelden voor iedereen, omdat je ook cash geld wil hebben voor tegenvallers. In jouw geval is het nog belangrijker, omdat je pas 18 jaar bent :

    op die leeftijd ga je ook nadenken over sparen voor huisraad (budget : € 10.000,- tot € 20.000,-)
    en over geld apart zetten voor (ooit) trouwen. (het trouwfeest, de trouwkleding en de ringen, de huwelijksreis .. (budget : € 25.000,- tot € 35.000,- ?)

    Misschien wil je ook spaargeld opzij zetten voor de aanbetaling van een koopwoning ?

    Als je je budgetkeuzes opneemt in je strategie @ Buitelaar, dan zou je ook kunnen vastleggen hoeveel geld op je beleggingsrekening echt naar aandelen-inkoop gaat, en hoeveel procent van je beleggingsgeld reserve blijft staan.

    Die reserve gebruik je dan als een soort oorlogs-kas : speciale aandelen-aankopen onder speciale omstandigheden.

    Zorg er (altijd) voor, dat je FA en TA samen de doorslag geven wanneer je wat koopt.
    Nooit iets kopen als je je huiswerk niet door-en-door gedaan hebt.
70 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,67 -1,06%
EUR/USD 1,0616 -0,08%
FTSE 100 7.820,36 -1,82%
Germany40^ 17.760,40 -0,03%
Gold spot 2.383,45 +0,04%
NY-Nasdaq Composite 15.865,25 -0,12%

Stijgers

Avantium
+5,13%
FASTNED
+2,27%
Air Fr...
+2,00%
DSM FI...
+1,84%
CM.COM
+1,69%

Dalers

Arcelo...
-6,90%
Aperam
-6,68%
JUST E...
-4,85%
SBM Of...
-4,17%
RANDST...
-3,69%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links