Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Welke aandelen in de AEX presteren goed en slecht in 2018

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. Geschorst en weet niet waarom 26 december 2018 09:48
    In 2018 zitten er wel grote verschillen in de koersprestaties van de aandelen in de AEX. Een goede selectie van aandelen levert dus ook in een lastig beursjaar een mooi rendement op. Hieronder de lijst met drie best presterende aandelen in 2018 uit de AEX.

    Ahold +25%. Goede resultaten en het wegebben van de angst voor Amazon.
    Wolter Kluwer +24%. Uitsteken winstcijfers en door veel beleggers gezien als veilige haven.
    Galapagos +23%. Het belangrijkst medicijn Filgotonib komt dichter bij eventuele lancering.
    Beleggen in deze aandelen levert dus een toprendement op, maar helaas zijn er ook stevige verliezers op de beurs. Bij deze de top 3 verliezers.

    ING -30%. Minder dan verwachte resultaten. Leningen in Turkije en Italië en gerommel in de top doen het aandeel geen goed. Aandelen van banken presteren over de hele linie slecht.
    Unibail Rodamco -30%. De overname van Westfield beoordelen beleggers negatief. Verder durven beleggers niet te beleggen in winkelvastgoed vanwege de snelle stijging van online verkopen.
    Aalberts -26%. Blootstelling aan de automobielindustrie in Duitsland lijkt het aandeel geen goed te doen.
    Dus de top 3 winnaars kopen en de top 3 verliezers short gaan had u een fantastisch rendement opgeleverd. Dit is natuurlijk niemand exact gelukt, maar kansen lagen er wel zeker.

    In mijn eigen portefeuille bij ProBeleggen ben ik wel in staat gebleken een mooi rendement te behalen. Mijn portefeuille staat op het moment van schrijven op een plus van 10%. Lees HIER meer over mijn beleggingsstijl en behaalde rendementen.

    Kansen in 2019

    In onderstaande tabel staan alle aandelen in de AEX gerangschikt op volgorde van koersprestatie in 2018. Daarbij staat in de tabel het aantal koop- en verkoopaanbevelingen van analisten en het gemiddelde koersdoel. Gemiddeld genomen zien de analisten 19,7% opwaarts potentieel in de AEX aandelen en verwachten ze enkel bij Ahold Delhaize en Wolters Kluwer een negatief rendement. Niet geheel toevallig de winnaars van 2018.

    Volgens de analisten liggen er dus mooie rendementen in het verschiet. De top vijf aandelen qua rendement volgens de analisten voor in de schoen van Sinterklaas zijn:

    Arcelor Mittal met stijgingspotentieel van 61,5%.
    Unibail Rodamco Westfield +37%
    Altice Europe +37%
    SBM Offshore +34%
    ING +32%
    Niet geheel toevallig horen 3 van de 5 aandelen tot de slechts presterende in 2018. Dit zie ik vaak bij analisten. Ze weigeren bakzeil te halen en blijven te lang vasthouden aan hun waarschijnlijk verkeerde aannames. Ik voorzie wat dat betreft ook nog wel wat ‘downgrades’ komen. Analisten doen dit vaak als de werkelijke koers te ver afwijkt van hun koersdoel. Ik zie dit ook wel als het achter de koers aan analyseren….Ik zou dus oppassen met het blind volgen van de analisten en de aandelen niet als schoen kadot'tjes van sinterklaas zien.

    Uit de tabel blijkt wel dat 7 van de 25 aandelen in de AEX komend jaar minder winst gaan maken. Het realisme lijkt wat dat betreft wat verder in te dalen al moeten er nog wel wat bijstellingen naar beneden komen verwacht ik.

    Mijn favorieten zitten natuurlijk al in mijn portefeuille. Benieuwd welke dat zijn? Sluit hier een abonnement af en kijk direct mee in mijn echte portefeuille die na 4 ½ jaar op een rendement staat van bijna 58%.

    Succes met uw beleggingen!

    Albert Jellema
  2. Geschorst en weet niet waarom 26 december 2018 13:06
    Nog 3 handelsdagen te gaan en dat zetten we de 3 toppers en 3 floppers onder elkaar. Ik zie dat ook Behr is overgenomen door IEX. Was altijd wel een handige site behr.nl. Ik hoop dat IEX dit niet stuk maakt. Ik heb een grote hekel aan de irritante reklame van premium artikelen. Ik weet zeker dat is deze rommel niet aanraak meer. Je komt er niet meer vanaf.
  3. forum rang 8 Leefloon 26 december 2018 13:22
    quote:

    Bakker88 schreef op 26 december 2018 09:51:

    Ik denk dat je het beste een aandeel voor 2019 kunt pakken uit de floppers. Kans op rendement lijkt mij wel het grootst.
    Van de eenmalig gesignaleerde uitzondering een regel maken? Wat beursbreed wint, verlieslatende bedrijven uitgesloten, zijn bedrijven die al (erg/te) goed gaan. Met als risico dat de lieveling van de beurs van het voetstuk valt.

    Of floppers, maar dat vereist stock-picking. Om een onderscheid te maken tussen vallende messen, gevallen messen die op de bodem blijven liggen, of ten onrechte gevallen messen die zullen worden opgeraapt. Waarvoor vooraf een duidelijke motivatie kan worden gegeven, dus niet gokken op het worden opgeraapt. De koersuitslagen in dit marktsegment zijn wel het grootst, maar gemiddeld blijft dit segment achter. Uitzonderingen daargelaten.

    Oprapen is ten opzichte van een benchmarkt. Keldert de AEX met -50%, dan is een met -40% gezakt aandeel een mogelijke winnaar.

    Geselecteerde losers, op vergelijkbare basis, hadden een jaar geleden Aegon, Ahold Delhaize en Vopak kunnen zijn. Op vergelijkbare basis is met terugwerkende kracht, maar een top 3 losers van 2 december 2017 niet. Aegon -24,48%. Ahold Delhaize +21,18%, Vopak +6,30%. Gemiddeld +1,00%. AEX -12,79%.

    Vooraf kan ongezien hetzelfde, in mijn nadeel wegens gedeelde winnende loser Ahold Delhaize, worden gedaan in België: AB InBev -37,80%, Ahold Delhaize +21,18%, Aperam -47,02%. Gemiddeld -21,21%. BEL 20 -19,65%.

    België geeft een beter, representatiever beeld. Gemiddeld achterblijven op de index, en het moeten hebben van stock-picking om Ahold Delhaize mee te nemen.

    Voor Nederland lijkt het toevallig zo te zijn dat Ahold Delhaize en Vopak min of meer redenen konden hebben om te stijgen.

    Maak er geen optelsom van. Het is echt een beter beeld dat Ahold Delhaize de BEL 20 losers moet redden. Samengevoegd zou je ook kunnen stellen dat de meerderheid de benchmark niet verslaat, en dat de grootste koersmutaties in die groep zijn te vinden. Vallende messen vallen/vielen meestal niet zomaar.

    Voor weggelaten bedrijven met een verliesprognose geldt dat in zo'n geval een voorspelbare omslag naar structurele winstgevendheid het aandeel aantrekkelijk maakt.

    Samengevat: een kleine portefeuille met losers en ex-losers kan de benchmark verslaan, maar dat is meer uitzondering dan regel. Stock-picking is echt aanbevolen om bleeders te vermijden en voorspelbare latere winnaars mee te nemen. Anders is geluk nodig, zoals een stuiterend vallend mes dat toevallig op de juiste momenten werd opgepakt en losgelaten. Het succes overkomt de koper dan.

    Een Franse top 3 met losers zou met +18,13%, -17,27% en -66,96% gemiddeld op -22,03% staan. CAC 40 -13,76%. Na deze tie breaker blijkt een meerderheid van de losers onveranderd een vallende loser te zijn, die de eigen benchmark niet versloeg. In Nederland winnen de losers met 2-1. In België en in Frankrijk verliezen de losers met 1-2. De eindstand is 4-6, inclusief 2x Ahold Delhaize.

    Vallende messen hebben per saldo niet de eigenschap dat ze zomaar omhoog vallen. De ene AEX zwaluw maakt de zomer niet. In 3 landen is de gemiddelde performance van de top 8 losers (met 1x Ahold Delhaize) -18,51%. De 3 indexen doen gemiddeld -15,40%. Zonder goede stock-picking wint indexbeleggen, waarmee ik niet bedoel dat geselecteerde winnaars beter zijn dan gemiddeld. Vermijd de -66,96%, maar neem de +21,18% wel mee. Loser, of niet, wordt dan niet meer dan een op zichzelf interessant criterium voor een voorselectie.
  4. Geschorst en weet niet waarom 26 december 2018 13:30
    quote:

    Leefloon schreef op 26 december 2018 13:22:

    [...]
    Van de eenmalig gesignaleerde uitzondering een regel maken? Wat beursbreed wint, verlieslatende bedrijven uitgesloten, zijn bedrijven die al (erg/te) goed gaan. Met als risico dat de lieveling van de beurs van het voetstuk valt.

    Of floppers, maar dat vereist stock-picking. Om een onderscheid te maken tussen vallende messen, gevallen messen die op de bodem blijven liggen, of ten onrechte gevallen messen die zullen worden opgeraapt. Waarvoor vooraf een duidelijke motivatie kan worden gegeven, dus niet gokken op het worden opgeraapt. De koersuitslagen in dit marktsegment zijn wel het grootst, maar gemiddeld blijft dit segment achter. Uitzonderingen daargelaten.

    Oprapen is ten opzichte van een benchmarkt. Keldert de AEX met -50%, dan is een met -40% gezakt aandeel een mogelijke winnaar.

    Geselecteerde losers, op vergelijkbare basis, hadden een jaar geleden Aegon, Ahold Delhaize en Vopak kunnen zijn. Op vergelijkbare basis is met terugwerkende kracht, maar een top 3 losers van 2 december 2017 niet. Aegon -24,48%. Ahold Delhaize +21,18%, Vopak +6,30%. Gemiddeld +1,00%. AEX -12,79%.

    Vooraf kan ongezien hetzelfde, in mijn nadeel wegens gedeelde winnende loser Ahold Delhaize, worden gedaan in België: AB InBev -37,80%, Ahold Delhaize +21,18%, Aperam -47,02%. Gemiddeld -21,21%. BEL 20 -19,65%.

    België geeft een beter, representatiever beeld. Gemiddeld achterblijven op de index, en het moeten hebben van stock-picking om Ahold Delhaize mee te nemen.

    Voor Nederland lijkt het toevallig zo te zijn dat Ahold Delhaize en Vopak min of meer redenen konden hebben om te stijgen.

    Maak er geen optelsom van. Het is echt een beter beeld dat Ahold Delhaize de BEL 20 losers moet redden. Samengevoegd zou je ook kunnen stellen dat de meerderheid de benchmark niet verslaat, en dat de grootste koersmutaties in die groep zijn te vinden. Vallende messen vallen/vielen meestal niet zomaar.

    Voor weggelaten bedrijven met een verliesprognose geldt dat in zo'n geval een voorspelbare omslag naar structurele winstgevendheid het aandeel aantrekkelijk maakt.

    Samengevat: een kleine portefeuille met losers en ex-losers kan de benchmark verslaan, maar dat is meer uitzondering dan regel. Stock-picking is echt aanbevolen om bleeders te vermijden en voorspelbare latere winnaars mee te nemen. Anders is geluk nodig, zoals een stuiterend vallend mes dat toevallig op de juiste momenten werd opgepakt en losgelaten. Het succes overkomt de koper dan.

    Een Franse top 3 met losers zou met +18,13%, -17,27% en -66,96% gemiddeld op -22,03% staan. CAC 40 -13,76%. Na deze tie breaker blijkt een meerderheid van de losers onveranderd een vallende loser te zijn, die de eigen benchmark niet versloeg. In Nederland winnen de losers met 2-1. In België en in Frankrijk verliezen de losers met 1-2. De eindstand is 4-6, inclusief 2x Ahold Delhaize.

    Vallende messen hebben per saldo niet de eigenschap dat ze zomaar omhoog vallen. De ene AEX zwaluw maakt de zomer niet. In 3 landen is de gemiddelde performance van de top 8 losers (met 1x Ahold Delhaize) -18,51%. De 3 indexen doen gemiddeld -15,40%. Zonder goede stock-picking wint indexbeleggen, waarmee ik niet bedoel dat geselecteerde winnaars beter zijn dan gemiddeld. Vermijd de -66,96%, maar neem de +21,18% wel mee. Loser, of niet, wordt dan niet meer dan een op zichzelf interessant criterium voor een voorselectie.
    Wessanen is toch van 2 euro naar 18 euro gegaan. Wolters Kluwer van 12 euro naar 54 euro. Zo zijn er toch wel aandelen die omhoog vallen. Shell is van 16 euro naar 30 euro gegaan, nog zo 1.
  5. forum rang 8 Leefloon 26 december 2018 13:47
    quote:

    schreef:

    In 2018 zitten er wel grote verschillen in de koersprestaties van de aandelen in de AEX. Een goede selectie van aandelen levert dus ook in een lastig beursjaar een mooi rendement op.
    De auteur suggereert soms verbanden die mij ontgaan.

    Verschillen ontstaan namelijk alleen al door verschillende industrieën. De AEX is geen sectorindex. In dezelfde periode als hierboven wint gezondheidszorg met -1,73%, en financials doen het het slechtst met -29,44%. Een belangrijke bron voor verschillen. Zie bijvoorbeeld Aegon. De hierboven genoemde AEX top 3 loser-component Aegon verslaat met -24,48% de -29,44% van alle financials.

    Binnen grotere financials was Aegon dan dus ook een goede selectie, minder slecht dan ING, maar ik weet niet wat er mooi is aan -24,48% van Aegon.
  6. Geschorst en weet niet waarom 29 december 2018 20:26
    Deze aandelen waren top in 2018
    Door BERNARD VOGELSANG
    Vandaag, 15:41 in FINANCIEEL
    Voor de meeste beleggers in aandelen is 2018 een jaar geworden om snel te vergeten. De Amsterdamse beursgraadmeter AEX stevent namelijk af op een jaarverlies van 11%.

    In de AEX zijn supermarktgigant Ahold Delhaize (+24%), informatieleverancier Wolters Kluwer (+20%) en tankopslagconcern Vopak (+10%) de grote winnaars.
    Bij de middelgrote fondsen vallen de koersexplosies van betalingsdienstverlener Adyen (+94%), flitshandelaar Flow Traders (+48%) en beleggersbank BinckBank (+48%) op. Voetbalclub Ajax heerst bij de kleinere aandelen met een koerswinst van 45%.
    Flop: ING, Beter Bed en PostNL
    Naast deze toppers zijn er dit jaar echter ook veel floppers op de beurs. Bankconcern ING (-36%) en staalfabrikant ArcelorMittal (-33%) zijn de grootste verliezers in de AEX.
    Bij de middelgrote en kleinere aandelen is 2018 voor beleggers in bedden- en matrassenverkoper Beter Bed uitgelopen op een nachtmerrie met een koersval van 73%. Ook PostNL (-49%) en technologieconcern Kendrion (-47%) hebben een zwaar beursjaar achter de rug.

    Link:
    www.telegraaf.nl/financieel/2968362/d...

  7. Geschorst en weet niet waarom 29 december 2018 20:30
    1. Ahold +24%
    2. Wolters Kluwer +20%

    1. ING -36% (Hamers 50% salarisverhoging !)
    2. Arcelor Mittal -33%

    De twee grootste toppers en twee grootste floppers.
    Hamers krijgt 50% salarisverhoging, terwijl het aandeel 36% in waarde wordt ingeleverd.

    Ik vind dat de aandeelhouders de salarisverhoging moeten gaan terugdraaien.
  8. forum rang 8 Leefloon 30 december 2018 14:19
    Een voordeel van een bovenwettelijke bonus is dat wanneer het slecht gaat met het bedrijf, dat er dan geen slagroom op de koffie wordt geserveerd. Ik weet niet wie er wel vrolijk wordt van Hamers, maar Hamers kan stellen dat andere (groot)banken soortgelijke koersmutaties kenden.

    YTD: KAS BANK -41%, ING -39%, Natixis -38%, BNP Paribas -37%, Société Générale -35%, Banco Bilbao -34%.

    Morgen is er nog een dag.
  9. Geschorst en weet niet waarom 30 december 2018 19:47
    quote:

    Leefloon schreef op 30 december 2018 14:19:

    Een voordeel van een bovenwettelijke bonus is dat wanneer het slecht gaat met het bedrijf, dat er dan geen slagroom op de koffie wordt geserveerd. Ik weet niet wie er wel vrolijk wordt van Hamers, maar Hamers kan stellen dat andere (groot)banken soortgelijke koersmutaties kenden.

    YTD: KAS BANK -41%, ING -39%, Natixis -38%, BNP Paribas -37%, Société Générale -35%, Banco Bilbao -34%.

    Morgen is er nog een dag.
    Als het goed gaat verhogen de bankiers flink hun salaris en als het slecht gaat doen ze niets. Daarom zijn de beloningen op een bepaald moment ook bovenmatig. De aandeelhouders moet de beloning beter afstemmen met de behaalde prestaties. Normaliter zou dit de Raad van Commissarissen dit moeten doen, maar het zijn vaak bevriende partijen. De aandeelhouders moeten meer macht krijgen.
  10. Geschorst en weet niet waarom 31 december 2018 16:26
    In de AEX was Ahold Delhaize dit beursjaar het best presterende aandeel, met een koerswinst van bijna 25%. Met de nieuwe topman Frans Muller aan het roer ging het voor de wind bij het supermarktconcern. Ook Wolters Kluwer liet in 2018 een opgewekt beeld zien. Beleggers konden de stabiele koers van digitale mediaconcern goed waarderen.

    Bij de verliezers leverde ING met een aderlating van 35% het meest aan beurswaarde in. De bank stond onder druk na een uiteindelijk teruggetrokken beloningsvoorstel voor topman Ralph Hamers en schikte een witwasaffaire voor honderden miljoenen euro. Het zette het financieel concern onder zware politieke en publieke druk en de bank offerde uiteindelijk zijn financieel topman.

    Ook voor beleggers in Arcelor Mittal waren de druiven zuur. Met een koersval van per saldo meer dan 30% vanwege de vrees voor een economische afkoeling kende de staalreus een jaar om snel te vergeten.

    Signify had eveneens een beroerd beursjaar. De voormalige verlichtingdivisie van Philips zag maar liefst 31,9% van de beurswaarde verdampen.

    . Ahold +25%
    2. Wolters Kluwer +22%

    1. ING -35% (Hamers 50% salarisverhoging !)
    2. Arcelor Mittal -31%
  11. Geschorst en weet niet waarom 31 december 2018 16:43
    www.telegraaf.nl/video/2973313/hier-h...

    Corne van Zeyl
    AEX 488 met -11%'Beste Flow Traders geweest +39% topper
    Europees is Nokia de beste aandeel.
    ING hangt helemaal onderaan.
    Ik voeg ook PostNL er bij, zij zijn met 50% gedaald. Dat is natuurlijk ook heel dramatisch.
  12. forum rang 8 Leefloon 31 december 2018 20:42
    quote:

    Bakker88 schreef op 31 december 2018 16:43:

    Europees is Nokia de beste aandeel.

    Ik voeg ook PostNL er bij, zij zijn met 50% gedaald. Dat is natuurlijk ook heel dramatisch.
    Ik weet niet wat men 'Europees' noemt, maar uit nationale Europese hoofdindexen deed een Colruyt het meer dan 10% beter dan Nokia.

    bpost deed het nog wat slechter dan PostNL. Net zoals Banks bij Euronext gemiddeld meer dan 30% daalden. Er eindigden op vergelijkbare basis overigens maar 7 (van de 37) sectoren in de plus: Electricity, Aerospace & Defense, Support Services, Food & Drug Retailers, Personal Goods, Pharmaceuticals & Biotechnology en Financial Services.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,79 +0,96%
EUR/USD 1,0702 +0,47%
FTSE 100 8.044,81 +0,26%
Germany40^ 18.161,70 +0,13%
Gold spot 2.322,81 -0,19%
NY-Nasdaq Composite 15.696,64 +1,59%

Stijgers

VIVORY...
+26,32%
BAM
+4,73%
PROSUS
+3,52%
ASMI
+3,14%
JUST E...
+3,10%

Dalers

RANDST...
-7,22%
Akzo N...
-6,93%
FASTNED
-4,65%
NSI
-3,89%
Arcelo...
-2,65%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links