Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

38.978 Posts
Pagina: «« 1 ... 1944 1945 1946 1947 1948 1949 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 april 2024 20:00
    quote:

    Succes schreef op 2 april 2024 19:20:

    Global Warming Is Influencing Global Timekeeping

    scripps.ucsd.edu/news/global-warming-...
    "The first phenomenon is the melting of landice at high latitudes. Much more has been melting as the polar regions have gotten warmer, one sign of global warming. The meltwater goes into the ocean and raises sea level over most of the ocean. This amounts to a transfer of mass away from the poles towards the equator, which slows down the Earth’s rotation rate. Measurements of Earth’s gravity show that before 1990, gravity changed in a way that would make the Earth closer to a sphere, and made it rotate faster. But since 1990, this trend has reversed and made the Earth rotate more slowly. Global warming, by moving water from the poles to the equator, has changed how fast the whole of the solid earth is spinning."

    Daar staat een klein tegengesteld effect tegenover. Landijs smelt niet alleen "at high latitudes" maar meestal ook "at high altitudes". Kortom op grotere hoogten, m.n. bij berggletsjers. Dat smeltwater stroomt af naar lagere niveaus (en uiteindelijk de zee). Dat maakt de planeet 'compacter', waardoor deze sneller gaat roteren (denk aan de pirouette van een kunstschaatser).
    Ik heb er niet aan gerekend, maar zeg intuïtief dat het een klein effect is, veel kleiner dan dat beschreven in de alinea hierboven.
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 april 2024 08:25
    quote:

    Succes schreef op 2 april 2024 19:20:

    Who are today’s climate activists? Dispelling 3 big myths for Earth Month

    www.yahoo.com/news/today-climate-acti...
    Myth 1: "Climate activists are just young people."
    Inderdaad een mythe. Overdreven paniekzaaiers zijn er in alle generaties.

    Myth 2: Climate activists mostly do things like throw soup and disrupt events.
    Ja, geen myth. Zij overdrijven steeds en ontkennen relativerende onderzoeken. Sterker nog, ze hebben de ballen verstand van natuurwetenschappelijk onderzoek.

    Myth 3: Confrontational climate activism doesn’t work.
    Inderdaad, geen myth maar droeve werkelijkheid.
    www.youtube.com/watch?v=BN-C5N60u_M&a...

    Van de grote paintings blijf je met je gore fikken af. Het is cultureel erfgoed. Erfgoed van de hele mensheid. Wie dat beschadigt of zelfs maar dreigt te beschadigen is een terrorist.

    Ik woon nabij Delft. Ga zeker 1x per jaar naar het Mauritshuis om de Delftenaar Vermeer te bewonderen. Zijn "Gezicht op Delft" vind ik het mooiste schilderij dat ik ken. Aan de zuidkant van Delft is dat gezicht zelfs nu nog te herkennen.

    Om van het Meisje met de Parel maar te zwijgen. In de coronatijd was er weinig bezoek, moest je een tijdslot aanvragen. Nou, ik had de tijd, maar niet heus. Ik onderging toen chemo, in afwachting van een riskante operatie. Maar in het museum was het rustig, ik kon vele minuten voor dat meisje staan...
    Ze leek op mijn dochter.

    Zo besefte ik dat ik van het leven hield. Dat hielp me bij het vervolg. Zelfs toen de chirurgen een zeldzame naaifout maakten en ik na een week weer onder narcose moest.
    Ach, het zijn ook maar jongens die wat potjeslatijn en een paar trucjes leerden (ik hoop dat ze dit niet lezen).
    Ik heb hen als wetenschapper diverse malen uitgedaagd een klein wetenschappelijk artikeltje te publiceren over hun 'fout', in mijn ogen gewoon een risico bij een tamelijk nieuwe operatiemethode. (Even heel kort: niet de hele borstkas open zagen, maar alles van onderaf met vele kleine mesjes, lasertjes, schaartjes, lensjes en zelfs nietmachientjes via het middenrif naar boven).

    Het is allemaal goed afgelopen. Maar van v. Gogh en Vermeer blijven jullie met je gore poten af!
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 april 2024 22:20
    zandvoortinside.nl/hert-blankebil-doo...

    Zo ver zijn we in dit overbevolkte landje doorgeschoten. We verdragen zelfs andere niet-gevaarlijke zoogdieren niet meer.

    Het is niet alleen een kwestie van CO2, we zijn het zelf, puur en alleen al door onze belachelijke aantallen.
  4. forum rang 10 voda 9 april 2024 07:07
    Maart was tiende maand op rij met warmterecord
    1 uur geleden in BINNENLAND

    BOLOGNA - Nog nooit zijn in de maand maart zulke hoge temperaturen gemeten als vorige maand. De gemiddelde temperatuur wereldwijd was 14,14 graden. Volgens de Europese klimaatdienst Copernicus is het de tiende achtereenvolgende maand die een temperatuurrecord verbreekt.

    Het oude record was gevestigd in maart 2016. Toen was het gemiddeld 14,03 graden, dus 0,11 graden koeler.

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/nieuws/1813374605/ma...
  5. forum rang 6 pietje-2005 9 april 2024 11:31
    Het grappige is wel, dat wie er in vredensnaam bepaalt of er genoeg gebeurt ?
    Is daar een tabelletje voor ?
    Mogelijk dat elke instantie daar een andere kijk op heeft; zou mooi zijn als het internationaal geregeld wordt met enorme sancties, maar dat komt nooit van de grond, natuurlijk, buiten wat schimmig gebral van klimaat-conferenties, waar vele mensen naartoe vliegen ;-)
    En die activisten-uitkeringstrekkers weten zelf wel dat ze zelf ook minder meebetalen, natuurlijk; ze hoeven er waarschijnlijk niet voor te werken ? ;-)
  6. forum rang 8 GakGak 9 april 2024 19:07
    quote:

    luchtschip schreef op 2 april 2024 22:39:

    [...]

    Wanneer het lukt om geen extra CO2 meer aan de atmosfeer toe te voegen, zal het effect zijn dat de temperatuur niet meer in stijgende lijn gaat komen

    het streven is het jaar 2050

    Maar denk jij dat wij de kosten-effecten kunnen ophoesten die de opwarming met zich meebrengt

    De verzekeringsmaatschappijen kunnen exact uitrekenen waar de probleemgebieden het hardst getroffen worden -- en ik kan je u al vertellen dat er gebieden in de US zijn waar de verzekeringspremie voor huizen onbetaalbaar aan het worden is

    In Nederland denken we veilig te zitten, aangaande de opwarming, maar de kans op zware langdurige regenval boven gebiedsconcentraties worden al groter -- en wanneer dit ook echt gaat plaatsvinden, dan worden we financieel met de neus op de feiten gedrukt en sta jij samen met die andere anti-klimaatsdrammers te huilen dat we snel die opwarming moeten aanpakken

    Ook China heeft al te kampen met grote, vaker voorkomende rampen als overstromingen en bosbranden --er is ook daar maar 1 conclusie mogelijk : de CO2 uitstoot moet omlaag

    Spelen met de natuur gaat maar tot op zekere hoogte -- totdat de natuur keihard en onverbiddelijk toeslaat
    .
    :o(
  7. forum rang 8 GakGak 9 april 2024 19:19
    quote:

    luchtschip schreef op 22 maart 2024 04:14:

    [...]

    "Help mee met het klimaat vanaf je eigen vensterbank:"
    "nu vele generaties verder heb ik ze in minstens 6-8 potten"

    Fantastisch,

    Jij kunt nu in ieder geval stellen dat jij er alles aan doet om het klimaat een stevig handje te helpen

    Als iedereen in Nederland nou eens jouw actie zou opvolgen, dan zouden alle dure maatregelen van de regering niet meer nodig zijn om de temperatuur omlaag te brengen

    Maar voor iemand die cum laude is afgestudeerd in een natuurkundige richting, stelt het ietwat teleur, dat je niet kunt vaststellen of je nu 6, 7 of 8 of meer potten hebt
    .

    ;O(
  8. forum rang 10 luchtschip 9 april 2024 20:01
    quote:

    GakGak schreef op 9 april 2024 19:19:

    [...]
    .

    ;O(
    Heb er alle begrip en respect voor dat jij, vanwege een handicap, ontwikkeld en ervaren bent in gebarentaal

    ik zou het desondanks op prijs stellen, wanneer je aan dit forum meedoet, je ook het begrip en respect voor de forumlezers op kunt brengen om in begrijpelijk Nederlands te communiceren

    Op deze wijze ontgaat 99,9% van de forumlezers jouw mogelijk belangrijke bijdrage aan dit forum

    Op andere fora met veel tamtam verkondigen dat instromers een inburgeringscursus moeten volgen en dan doodleuk alle normen en waarden qua Nederlands taalgebruik arrogant aan je laars lappen richting jouw medeforumlezers
  9. forum rang 8 GakGak 9 april 2024 23:24
    quote:

    luchtschip schreef op 9 april 2024 20:01:

    [...]

    Heb er alle begrip en respect voor dat jij, vanwege een handicap, ontwikkeld en ervaren bent in gebarentaal

    ik zou het desondanks op prijs stellen, wanneer je aan dit forum meedoet, je ook het begrip en respect voor de forumlezers op kunt brengen om in begrijpelijk Nederlands te communiceren

    Op deze wijze ontgaat 99,9% van de forumlezers jouw mogelijk belangrijke bijdrage aan dit forum

    Op andere fora met veel tamtam verkondigen dat instromers een inburgeringscursus moeten volgen en dan doodleuk alle normen en waarden qua Nederlands taalgebruik arrogant aan je laars lappen richting jouw medeforumlezers
    .
    ???
  10. forum rang 10 voda 12 april 2024 12:19
    Nederlandse start-up mag proberen het poolijs te laten groeien
    6 min geleden in ONDERNEMEN

    AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse start-up Arctic Reflections heeft toestemming gekregen om deze maand een techniek voor het verdikken van zee-ijs bij Spitsbergen te testen. Op die manier wil de organisatie, die samenwerkt met onderzoeksinstituten TU Delft en het Noorse UNIS, voorkomen dat de ijslaag te snel verdwijnt. Dat zou de opwarming van de aarde kunnen tegengaan, omdat het ijs ervoor zorgt dat de hitte van de zon wordt teruggekaatst naar de ruimte.

    De gouverneur van Spitsbergen is nu akkoord met een eerste test, meldt Arctic Reflections' financierder CarbonFix. De start-up wil door ijskoud zeewater op het ijsoppervlak te spuiten zorgen dat dit bevriest en de ijslaag daarmee verstevigt. Het systeem dat Arctic Reflections hiervoor gebruikt wordt al tientallen jaren gebruikt om ijswegen aan te leggen in Canada en Scandinavië.

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/financieel/55069023/...
  11. forum rang 10 voda 16 april 2024 07:11
    Wereldwijde koraalrifverblekingen door opwarmend oceaanwater
    1 uur geleden in BUITENLAND

    WASHINGTON - De wereld ervaart momenteel de tweede grote koraalverbleking in tien jaar, meldt de Amerikaanse organisatie National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA). Daardoor lopen rifsystemen van Australië tot Florida het risico af te sterven na maanden van recordbrekende oceaanhitte.

    Bij bepaalde vormen van stress, zoals te warme oceaantemperatuur of verzuring van de oceaan, verbleekt koraalrif. Als de stress te lang aan blijft houden, kan het rif afsterven. De vele dieren afhankelijk van het rif zullen dan afnemen of verdwijnen. Koraalverbleking heeft ook gevolgen voor het welzijn van mensen, want het raakt de voedselveiligheid en lokale economieën.

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/nieuws/1359375584/we...
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 16 april 2024 09:57
    Australisch weerbureau meldt einde El Niño
    6 min geledenin Buitenland

    CANBERRA - Het nationale weerbureau van Australië meldt dat El Niño is afgelopen. Dit terugkerende weerfenomeen, dat in de zomer van 2023 begon, zorgt voor een hogere oppervlaktetemperatuur in de Stille Oceaan rond de evenaar.
38.978 Posts
Pagina: «« 1 ... 1944 1945 1946 1947 1948 1949 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,67 -1,06%
EUR/USD 1,0620 -0,05%
FTSE 100 7.820,36 -1,82%
Germany40^ 17.760,40 -1,48%
Gold spot 2.388,69 +0,23%
NY-Nasdaq Composite 15.885,02 -1,79%

Stijgers

Avantium
+5,13%
FASTNED
+2,27%
Air Fr...
+2,00%
DSM FI...
+1,84%
CM.COM
+1,69%

Dalers

Arcelo...
-6,90%
Aperam
-6,68%
JUST E...
-4,85%
SBM Of...
-4,17%
RANDST...
-3,69%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links