Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

Doelstelling grootste sports wearables leverancier van Europa.

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 maart 2017 03:16
    Erg benieuwd hoe het forum hier over denkt.
    Dus niet afstoten van consumer maar de Europese Garmin worden.
    Is dit haalbaar? En zo ja wanneer vangt de groei in sports de daling van PND op?
    Weet dat er een hoop geluiden zijn dat TT moet kappen met consumer maar als ze goed doorgroeien dan heeft TT 4 groeiende BU's.
  2. [verwijderd] 21 maart 2017 23:57
    quote:

    Sunshine Band schreef op 21 maart 2017 05:55:

    Voor een automarkt kun je nog onderscheid maken tussen Europees en bijv Amerikaans, maar wat is voor Sportstudies wearables het onderscheid?
    Ik denk niet dat daar in deze tijd voldoende onderscheid te maken is voor de markt
    Er staat leverancier.
    Zie dat er weinig animo is voor een consumer draadje.
    Toch denk en uiteraard hoop ik dat TomTom voor een verrassing gaat zorgen met consumer.
  3. harrysnel 22 maart 2017 01:16
    Ik lees voortdurend: "kan TT met Sports een daling in PND's opvangen?". Die vraag zou volstrekt irrelevant moeten zijn. Dat deze vraag gesteld wordt komt vanuit een verlangen om met Consumer door te gaan. Omdat daar nu eenmaal een hoop mensen werken. Omdat de oprichters afkomstig zijn uit deze tak. Omdat het managen van een Consumenten merk veel hipper is dan het leiding geven aan een voor het grote publiek onbekende toeleverancier voor de autoindustrie. Omdat het leuk is om in de publiciteit te treden en naamsbekendheid na te streven ipv "saaie degelijkheid" te betrachten bij het uitoefenen van de functie.

    Maar waarom is dit vanuit een commercieel oog punt een dwaas streven?

    Waar is TomTom goed in? Op welke behoefte speelt TomTom in? Dat is het helpen van mensen om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te komen. Daarbij moet je niet in BU's denken maar in de wens van de uiteindelijke consument. En dan zie je iets merkwaardigs.

    Het succes van de BU Automotive gaat ten koste van BU Consumer. Door de opkomst van Connected Car, IOT en uiteindelijk wellicht de zelfrijdende auto zal navigatie steeds meer standaard onderdeel zijn van de auto. Hogere take rates. Daarmee neemt de vraag naar PND's af omdat er op een andere manier in deze behoefte om van punt A naar punt B te komen wordt voorzien.

    Dit lijkt voor de hand te liggen maar Goddijn zou ieder vraag over "het instorten van de PND markt" moeten beantwoorden in de trend van: "dit zagen we aankomen en daarom hebben we flexibele software modules ontwikkeld die autofabrikanten kunnen integreren in hun navigatieoplossing" en "de andere kant van de medaille is dat tegenover de neergang in PND's het groeiende Automotive orderboek staat"...etc.

    Maar dit gebeurt niet. Het heeft geen enkele zin om met "4 cylinders te vuren" als je op hetzelfde doel mikt met 2 van de BU's. Waarom er toch zo gedacht wordt beschreef ik in de eerste alinea: er is een verlangen om met Consumer door te gaan.

    Consequentie van dit vast willen houden aan Consumer: bij TomTom staan niet de behoeften van consument centraal maar wordt er vanuit het product geredeneerd. Je ziet immers dat Automotive in de behoefte kan voorzien waar Consumer met PND op inspeelt dus daling in PND's is volkomen onbelangrijk.

    Meest schrijnende voorbeeld voor mij van dit denken: Goddijn zegt in een interview nadat de daling van de PND markt ter sprake is gekomen: "het is niet dat we navigatie nu opgeven, we blijven wel wat in deze markt doen". Ahum........alsof Automotive niet telt! En natuurlijk de artikelen die beginnen met "nu de inkomsten vanuit navigatiekastjes teruglopen zoekt TT een andere bron van inkomsten en probeert zich opnieuw uit te vinden door oa de verkoop van sporthorloges".

    TomTom speelt nog steeds uitstekend in op de behoefte van mensen om van A naar B te komen. Daar is niets in veranderd. Dat dit nu steeds meer via software modules gaat ipv PND kastjes is voor een belegger volkomen oninteressant. Sterker nog: het feit dat de omzetverhouding verschuift van hardware (de PND) naar software met hogere marges is juist positief.

    Voor wie is het wel een negatieve ontwikkeling: voor de founders waarvan er 1 leiding geeft aan Consumer, de werknemers in Consumer, de reclamebureau's die graag campagnes ontwikkelen met een geit. Voor deze mensen is het noodzakelijke dat er in producten gedacht wordt bij TomTom ipv in behoeften van consument want dan blijven ze relevant.

    Gevolg is dat TT zelf graag uitstraalt dat het een consumentenmerk is wat funest is voor de koers. Ontwikkelt TomTom vanuit de eigen capaciteiten (locatiebepaling, sensoren) nieuwe produkten zonder vanuit een potentiële markt te denken. Geeft TT een tegenvallende outlook 2017 af omdat het vasthoudt aan Consumer.

    Consumer is "vooral ook leuk". "Het leidt het management niet af" en is goed erbij te doen. "Start-up mentaliteit met benefits van een billion dollar company". Allemaal gelul en bij een normaal bedrijf was deze hobby allang stopgezet. Fitbit en GoPro gaan het waarschijnlijk niet redden en TT wil Sports laten groeien? Kansloos.
  4. [verwijderd] 22 maart 2017 02:07
    Harrysnel allereerst bedankt voor het uitgebreide antwoord.
    Weet inmiddels dondersgoed hoe jij er tegen aankijkt en kan de onvrede wel begrijpen heb tenslotte zelf ook aandelen.

    Toch zullen we ons erbij neer moeten leggen dat TomTom niet gaat stoppen met consumer. De navigatie kastjes worden voorlopig ondanks de daling de komende jaren gewoon nog verkocht en uitgemolken (levert ook probes op) de Bandit is vooralsnog geen succes maar de reviews op verschillende sites zijn goed en TT zal zich tussen de Gopro s moeten knokken dit heeft tijd nodig.
    De sport watches van TT zijn zeer succesvol en dit onderdeel gaat gegarandeerd verder groeien.
    Nieuwe sports app leek in het begin tegen te vallen maar is er ook op vooruit gegaan en aantal downloads op bijvoorbeeld Google Play groeit snel.

    Daarom zeg ik eigenwijs als ik ben Sports laten groeien NIET KANSLOOS!

  5. harrysnel 22 maart 2017 08:51
    Cain, je stelt: "De Bandit is vooralsnog geen succes" en "de reviews zijn goed".

    Als de Bandit voor E99 excl. BTW te koop ligt wordt het ook nooit meer een succes. Succes voor mij = commercieel succes. Niet het behalen van een prijsje vanuit de sector als "meest innovatief product" of een positieve review vwb bepaalde producteigenschappen als deze karakteristieken de consument niet tot kopen aanzet. Het voordeel van razendsnel editen heeft het niet gehaald omdat de doelgroep ander aspect bij het kiezen voor een merk belangrijker vindt (uiterlijk, marktleider). Bovendien zie je aan GoPro dat het meezeulen van een extra gadget buiten de mobiele telefoon die je toch altijd bij je hebt hinderlijk is bij het vervullen van de behoefte om je avonturen te filmen (wat ook op telefoon kan en gedeeld kan worden).

    Dus ook hier weer product denken: de Bandit kan dingen die andere producten niet kunnen maar.....er is geen latente behoefte vanuit de consument waar de Bandit het beste op in kan spelen. Dus commercieel irrelevant. De houding van Mw Goddijn: "niet geschoten altijd mis", "het is niet als het brouwen van bier waar je van tevoren weet of iets nieuws zal aanslaan".

    Een dergelijke uitspraak is bijzonder geschikt als voorbeeld voor studenten die commerciële opleiding volgen in de categorie: zo-dom-zie-je-het-zelden.

    Nu even los van de Bandit. Neem het sporthorloge. Waarom is dat wel een (tijdelijk) succes? Omdat dit horloge het mogelijk maakt dat mensen zonder telefoon fanatiek kunnen gaan rennen en daarbij hun prestaties meten en kunnen luisteren naar muziek. Ik gebruik er ook 1. Minder ballast is fijn als je fanatiek en langdurig gaat sporten. Huissleutel meenemen is al een crime; laat staan telefoon. En dan komt nu de Get Going campagne.

    Een campagne om mensen over de drempel te trekken om te gaan bewegen. Introductie van gezondheidsbandjes met stappenteller, BMI meting...

    ????

    Dit is niet de groep fanatieke sporters die voor de Spark gekozen heeft omdat ze dan telefoon thuis kunnen laten. Deze groep moet nog aan de gang gezet worden. Ik associeer deze groep met "calorieën tellen", mensen die medisch gezien meer moeten bewegen, mensen die een dieet starten en daarbij moeten gaan sporten, mensen die met Evi gaan opbouwen en 9 van de 10 keer afhaken. Dit zijn geen regelmatige lopers die van ballast af willen. Wedstrijdlopers letten niet op BMI......maar moeten oppassen niet te mager te worden. Fanatieke lopers denken aan benodigde koolhydraten en niet aan vet verbranding.

    Dus: de Spark staat haaks op de Get Going campagne.

    Op wie richt TomTom zich nu eigenlijk?
    - Hippe jongeren met de Bandit waarbij camera hun lifestyle vast legt?
    - Fanatieke lopers die dankzij Spark hun telefoon thuis kunnen laten liggen?
    - Mensen met overgewicht die BMI kunnen meten als ze voorzichtig beginnen te wandelen?

    Wat wil TomTom met Sports? Het grootste (enige) Europese Consumentenmerk worden is een eventueel resultaat van een succesvolle strategie. Maar: wat is die strategie? Wat is de doelgroep? Een Apple pakt iedere doelgroep vanuit merktrouw. Bij TomTom is dat niet en dan moet je richten op een niche. Wat TomTom doet is kijken wat technisch mogelijk is en dat dan vertalen naar een mogelijke doelgroep.

    Buiten dat dit de verkeerde manier van denken is doen de gezondheidsbandjes afbreuk aan de propositie van de Spark als keuze voor de fanatiekere sporter. Net als dat de reclame met de geit afbreuk doet aan het serieuze imago als toeleverancier van de autoindustrie.

    En het management zegt: "we vinden het vooral ook leuk om te doen". Het management schat de markt compleet verkeerd in en moet met waarschuwing komen. En vanuit een verlangen om door te gaan schept Goddijn onjuiste verwachtingen "decline in Consumer is not a given" en doet alsof het goed draait bij Consumer in BNR interview. Dus ze doen maar wat omdat ze het leuk vinden, schatten de markt compleet verkeerd in en liegen over de operationele gang van zaken.

    Ik heb er dan ook geen enkel vertrouwen in.

6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links