Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Doelstelling grootste sports wearables leverancier van Europa.
Volgen
Erg benieuwd hoe het forum hier over denkt. Dus niet afstoten van consumer maar de Europese Garmin worden. Is dit haalbaar? En zo ja wanneer vangt de groei in sports de daling van PND op? Weet dat er een hoop geluiden zijn dat TT moet kappen met consumer maar als ze goed doorgroeien dan heeft TT 4 groeiende BU's.
Voor een automarkt kun je nog onderscheid maken tussen Europees en bijv Amerikaans, maar wat is voor Sportstudies wearables het onderscheid? Ik denk niet dat daar in deze tijd voldoende onderscheid te maken is voor de markt
Sunshine Band schreef op 21 maart 2017 05:55 :
Voor een automarkt kun je nog onderscheid maken tussen Europees en bijv Amerikaans, maar wat is voor Sportstudies wearables het onderscheid?
Ik denk niet dat daar in deze tijd voldoende onderscheid te maken is voor de markt
Er staat leverancier. Zie dat er weinig animo is voor een consumer draadje. Toch denk en uiteraard hoop ik dat TomTom voor een verrassing gaat zorgen met consumer.
Ik lees voortdurend: "kan TT met Sports een daling in PND's opvangen?". Die vraag zou volstrekt irrelevant moeten zijn. Dat deze vraag gesteld wordt komt vanuit een verlangen om met Consumer door te gaan. Omdat daar nu eenmaal een hoop mensen werken. Omdat de oprichters afkomstig zijn uit deze tak. Omdat het managen van een Consumenten merk veel hipper is dan het leiding geven aan een voor het grote publiek onbekende toeleverancier voor de autoindustrie. Omdat het leuk is om in de publiciteit te treden en naamsbekendheid na te streven ipv "saaie degelijkheid" te betrachten bij het uitoefenen van de functie. Maar waarom is dit vanuit een commercieel oog punt een dwaas streven? Waar is TomTom goed in? Op welke behoefte speelt TomTom in? Dat is het helpen van mensen om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te komen. Daarbij moet je niet in BU's denken maar in de wens van de uiteindelijke consument. En dan zie je iets merkwaardigs. Het succes van de BU Automotive gaat ten koste van BU Consumer. Door de opkomst van Connected Car, IOT en uiteindelijk wellicht de zelfrijdende auto zal navigatie steeds meer standaard onderdeel zijn van de auto. Hogere take rates. Daarmee neemt de vraag naar PND's af omdat er op een andere manier in deze behoefte om van punt A naar punt B te komen wordt voorzien. Dit lijkt voor de hand te liggen maar Goddijn zou ieder vraag over "het instorten van de PND markt" moeten beantwoorden in de trend van: "dit zagen we aankomen en daarom hebben we flexibele software modules ontwikkeld die autofabrikanten kunnen integreren in hun navigatieoplossing" en "de andere kant van de medaille is dat tegenover de neergang in PND's het groeiende Automotive orderboek staat"...etc. Maar dit gebeurt niet. Het heeft geen enkele zin om met "4 cylinders te vuren" als je op hetzelfde doel mikt met 2 van de BU's. Waarom er toch zo gedacht wordt beschreef ik in de eerste alinea: er is een verlangen om met Consumer door te gaan. Consequentie van dit vast willen houden aan Consumer: bij TomTom staan niet de behoeften van consument centraal maar wordt er vanuit het product geredeneerd. Je ziet immers dat Automotive in de behoefte kan voorzien waar Consumer met PND op inspeelt dus daling in PND's is volkomen onbelangrijk. Meest schrijnende voorbeeld voor mij van dit denken: Goddijn zegt in een interview nadat de daling van de PND markt ter sprake is gekomen: "het is niet dat we navigatie nu opgeven, we blijven wel wat in deze markt doen". Ahum........alsof Automotive niet telt! En natuurlijk de artikelen die beginnen met "nu de inkomsten vanuit navigatiekastjes teruglopen zoekt TT een andere bron van inkomsten en probeert zich opnieuw uit te vinden door oa de verkoop van sporthorloges".TomTom speelt nog steeds uitstekend in op de behoefte van mensen om van A naar B te komen . Daar is niets in veranderd. Dat dit nu steeds meer via software modules gaat ipv PND kastjes is voor een belegger volkomen oninteressant. Sterker nog: het feit dat de omzetverhouding verschuift van hardware (de PND) naar software met hogere marges is juist positief. Voor wie is het wel een negatieve ontwikkeling: voor de founders waarvan er 1 leiding geeft aan Consumer, de werknemers in Consumer, de reclamebureau's die graag campagnes ontwikkelen met een geit. Voor deze mensen is het noodzakelijke dat er in producten gedacht wordt bij TomTom ipv in behoeften van consument want dan blijven ze relevant. Gevolg is dat TT zelf graag uitstraalt dat het een consumentenmerk is wat funest is voor de koers. Ontwikkelt TomTom vanuit de eigen capaciteiten (locatiebepaling, sensoren) nieuwe produkten zonder vanuit een potentiële markt te denken. Geeft TT een tegenvallende outlook 2017 af omdat het vasthoudt aan Consumer. Consumer is "vooral ook leuk". "Het leidt het management niet af" en is goed erbij te doen. "Start-up mentaliteit met benefits van een billion dollar company". Allemaal gelul en bij een normaal bedrijf was deze hobby allang stopgezet. Fitbit en GoPro gaan het waarschijnlijk niet redden en TT wil Sports laten groeien? Kansloos.
Harrysnel allereerst bedankt voor het uitgebreide antwoord. Weet inmiddels dondersgoed hoe jij er tegen aankijkt en kan de onvrede wel begrijpen heb tenslotte zelf ook aandelen. Toch zullen we ons erbij neer moeten leggen dat TomTom niet gaat stoppen met consumer. De navigatie kastjes worden voorlopig ondanks de daling de komende jaren gewoon nog verkocht en uitgemolken (levert ook probes op) de Bandit is vooralsnog geen succes maar de reviews op verschillende sites zijn goed en TT zal zich tussen de Gopro s moeten knokken dit heeft tijd nodig. De sport watches van TT zijn zeer succesvol en dit onderdeel gaat gegarandeerd verder groeien. Nieuwe sports app leek in het begin tegen te vallen maar is er ook op vooruit gegaan en aantal downloads op bijvoorbeeld Google Play groeit snel. Daarom zeg ik eigenwijs als ik ben Sports laten groeien NIET KANSLOOS!
Cain, je stelt: "De Bandit is vooralsnog geen succes" en "de reviews zijn goed". Als de Bandit voor E99 excl. BTW te koop ligt wordt het ook nooit meer een succes. Succes voor mij = commercieel succes. Niet het behalen van een prijsje vanuit de sector als "meest innovatief product" of een positieve review vwb bepaalde producteigenschappen als deze karakteristieken de consument niet tot kopen aanzet. Het voordeel van razendsnel editen heeft het niet gehaald omdat de doelgroep ander aspect bij het kiezen voor een merk belangrijker vindt (uiterlijk, marktleider). Bovendien zie je aan GoPro dat het meezeulen van een extra gadget buiten de mobiele telefoon die je toch altijd bij je hebt hinderlijk is bij het vervullen van de behoefte om je avonturen te filmen (wat ook op telefoon kan en gedeeld kan worden). Dus ook hier weer product denken: de Bandit kan dingen die andere producten niet kunnen maar.....er is geen latente behoefte vanuit de consument waar de Bandit het beste op in kan spelen. Dus commercieel irrelevant. De houding van Mw Goddijn: "niet geschoten altijd mis", "het is niet als het brouwen van bier waar je van tevoren weet of iets nieuws zal aanslaan". Een dergelijke uitspraak is bijzonder geschikt als voorbeeld voor studenten die commerciële opleiding volgen in de categorie: zo-dom-zie-je-het-zelden. Nu even los van de Bandit. Neem het sporthorloge. Waarom is dat wel een (tijdelijk) succes? Omdat dit horloge het mogelijk maakt dat mensen zonder telefoon fanatiek kunnen gaan rennen en daarbij hun prestaties meten en kunnen luisteren naar muziek. Ik gebruik er ook 1. Minder ballast is fijn als je fanatiek en langdurig gaat sporten. Huissleutel meenemen is al een crime; laat staan telefoon. En dan komt nu de Get Going campagne . Een campagne om mensen over de drempel te trekken om te gaan bewegen. Introductie van gezondheidsbandjes met stappenteller, BMI meting... ???? Dit is niet de groep fanatieke sporters die voor de Spark gekozen heeft omdat ze dan telefoon thuis kunnen laten. Deze groep moet nog aan de gang gezet worden. Ik associeer deze groep met "calorieën tellen", mensen die medisch gezien meer moeten bewegen, mensen die een dieet starten en daarbij moeten gaan sporten, mensen die met Evi gaan opbouwen en 9 van de 10 keer afhaken. Dit zijn geen regelmatige lopers die van ballast af willen. Wedstrijdlopers letten niet op BMI......maar moeten oppassen niet te mager te worden. Fanatieke lopers denken aan benodigde koolhydraten en niet aan vet verbranding. Dus: de Spark staat haaks op de Get Going campagne. Op wie richt TomTom zich nu eigenlijk? - Hippe jongeren met de Bandit waarbij camera hun lifestyle vast legt? - Fanatieke lopers die dankzij Spark hun telefoon thuis kunnen laten liggen? - Mensen met overgewicht die BMI kunnen meten als ze voorzichtig beginnen te wandelen? Wat wil TomTom met Sports? Het grootste (enige) Europese Consumentenmerk worden is een eventueel resultaat van een succesvolle strategie. Maar: wat is die strategie? Wat is de doelgroep? Een Apple pakt iedere doelgroep vanuit merktrouw. Bij TomTom is dat niet en dan moet je richten op een niche. Wat TomTom doet is kijken wat technisch mogelijk is en dat dan vertalen naar een mogelijke doelgroep. Buiten dat dit de verkeerde manier van denken is doen de gezondheidsbandjes afbreuk aan de propositie van de Spark als keuze voor de fanatiekere sporter. Net als dat de reclame met de geit afbreuk doet aan het serieuze imago als toeleverancier van de autoindustrie. En het management zegt: "we vinden het vooral ook leuk om te doen". Het management schat de markt compleet verkeerd in en moet met waarschuwing komen. En vanuit een verlangen om door te gaan schept Goddijn onjuiste verwachtingen "decline in Consumer is not a given" en doet alsof het goed draait bij Consumer in BNR interview. Dus ze doen maar wat omdat ze het leuk vinden, schatten de markt compleet verkeerd in en liegen over de operationele gang van zaken. Ik heb er dan ook geen enkel vertrouwen in.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)