Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Nationale Bank van België BRU:BNB.BL, BE0003008019

  • 466,000 24 apr 2024 15:50
  • -3,000 (-0,64%) Dagrange 466,000 - 469,000
  • 26 Gem. (3M) 134

Forum Banque Nationale de Belgique geopend

152 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 8 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Leefloon 7 december 2022 17:39
    quote:

    Ballie Wallie schreef op 7 december 2022 07:52:

    Inderdaad, ik hield het aandeel vast in de hoop dat.. maar na dit artikel staat mijn verkooporder voorbeurs reeds klaar...
    Ik ga de aandelen niet van je kopen. Teveel risico aan de onderkant. Zie mijn (voor de duidelijkheid iets te) sombere indicatie van eind oktober. Later terug instappen kan alsnog; ik verwacht bij algemeen economisch herstel geen explosief koersherstel richting €2.500 met volledige hervatting van dividenden.

    Een snel economisch herstel kan wél een grote impact hebben. Kan een dividend meerdere jaren eerder worden hervat door gunstigere ontwikkelingen dan gevreesd, dan is dat nogal belangrijk en maakt dat veel uit. Toch zal ook dan de trein naar hert noorden onderweg stoppen bij meerdere tussenstations.
  2. forum rang 8 Leefloon 10 december 2022 15:34
    Op zichzelf een non-event, maar de Belgische Nationale Bank wordt per 19 december opgenomen in de BEL Small-index. Dat vergroot de exposure van dalingen en stijgingen wel een beetje, omdat websites met dagelijkse toppers en floppers op indexopname kunnen filteren.

    www.euronext.com/en/about/media/euron...
  3. forum rang 7 JdeFL 8 februari 2023 13:19
    quote:

    JdeFL schreef op 5 december 2021 16:04:

    Ben dit al een tijdje aan 't bekijken, als goudbelegging, met enig rendement. Hoe langer ik kijk, heb het toch al over enkele jaren, hoe interessanter het lijkt te worden. Dus, 'k heb geen interesse in het groene petten-verhaal, enkel goudreserves - dividendrendement - koers. Laagste koers in jaren, ergens mis ik dus iets. Maar wat?
    Niks mee gedaan, beste oplossing achteraf gezien.
    Die goudreserves zijn er wel, maar van wie ze zijn blijft een open vraag. Nationale goudreserve, ik vermoed gedumpt in de balans van de nbb om ze toch ergens geplaatst te hebben. Denk dat het ooit zo gegaan is.
    Zou me als aandeelhouder niet direct rijk rekenen.
  4. forum rang 8 Leefloon 8 februari 2023 16:36
    quote:

    JdeFL schreef op 8 februari 2023 13:19:

    Zou me als aandeelhouder niet direct rijk rekenen.
    Bij een eventueel fors herstel, zonder rijkrekenarij, kan een stop-loss (stop eraf, niet te verwarren met stop-verlies) kooporder een mogelijkheid zijn. Met een limiet hoog genoeg om nog te profiteren van een gewone opleving door gunstige rente-ontwikkelingen.

    Of, experimenteel, live.euronext.com/nl/product/equities... met onder de grafiek de functionaliteit van een "Quote alert". Zonder het kapitaalbeslag van het op een volgend stoptreinstation wachten op een langskomende trein.
  5. forum rang 7 JdeFL 8 februari 2023 17:58
    De ellende begon eigenlijk in Holland (hier zouden slapende honden nooit gewekt zijn), maar jullie centrale bank is niet beursgenoteerd? Of vergis ik me?
    'k Denk niet dat er veel herstel in nbb zit, kan me vergissen, maar onder de 500 zie ik ze nog wel gaan. Geen goud, geen dividend, volume nu al erg laag, ... waarom zou je ze kopen/bijhouden?
  6. forum rang 8 Leefloon 8 februari 2023 20:32
    quote:

    JdeFL schreef op 8 februari 2023 17:58:

    De ellende begon eigenlijk in Holland

    'k Denk niet dat er veel herstel in nbb zit, kan me vergissen, maar onder de 500 zie ik ze nog wel gaan. Geen goud, geen dividend, volume nu al erg laag, ... waarom zou je ze kopen/bijhouden?
    DNB, ooit gered door ene Johanna Borski, is inderdaad niet beursgenoteerd.

    Zie ook mijn bericht van eind oktober. Dat "geen dividend", of te weinig dividend, is bij een lange herstelperiode funest voor de koers. Een groeispurt zou ik eerder daar zoeken, opeens een structureel meevallend dividend, dan bij een legale bankroof via o.a. onze vrienden van WATT Legal. Tot nader order vind ik het teveel bodems gokken.

    De bodem van oktober blijkt wellicht té laag gekozen, maar dat ging mij toen meer om het signaal dat BNB goedkoper kon lijken dan dat het gekelderde aandeel toen was. Onder de 500 zou echter zomaar kunnen. Daar is weinig speciaals voor nodig. Bijvoorbeeld jarenlang geen dividend of een fors lager dividend, en je geraakt er.. Omgekeerd een meevallende herstelduur, en het kan ooit hard terug omhoog. Ooit, als ... en als ..., dan ...
  7. forum rang 7 Ron Kerstens 28 februari 2023 17:48
    Artikel uit de Belgische Tijd;

    De centrale banken van de eurozone publiceren vanaf donderdag 28 feb hun jaarcijfers van 2022 en die zullen doorgaans slecht zijn. Moeten regeringen ze te hulp snellen met een kapitaalverhoging?

    Een van de neveneffecten van de drastische koerswijziging van de Europese Centrale Bank (ECB) wordt de komende dagen en weken erg tastbaar. De ECB en de nationale centrale banken van de eurozone presenteren dan hun jaarresultaten en de meeste instellingen zullen dieprode cijfers publiceren.
    Waarom boeken centrale banken verlies?

    Dat is te wijten aan de forse en herhaalde renteverhogingen van de ECB om de inflatie te bestrijden. De depositorente van de ECB steeg sinds juli vorig jaar van -0,5 procent naar 2,5 procent. Daardoor moeten de nationale centrale banken van de eurozone nu 2,5 procent rente betalen op de meer dan 4.000 miljard euro die banken bij hen parkeren. Tot midden vorig jaar konden de centrale banken 0,5 procent strafrente aanrekenen. De banken hebben grote cashoverschotten als gevolg van de enorme geldcreatie van de ECB tussen begin 2015 en midden 2022.

    De rentebaten van de centrale banken stijgen ook, maar veel trager. De ECB en de nationale centrale banken kochten in de periode 2015-22 voor zowat 5.000 miljard euro obligaties met een zeer laag of zelfs negatief rendement om de te lage inflatie op te krikken. Het rendement van die enorme portefeuille stijgt slechts geleidelijk naarmate vervallende obligaties worden vervangen door nieuwe. Econoom Daniel Gros, bestuurder van de denktank European Center for Policy Studies (CEPS), zegt dat de gemiddelde coupon van de obligaties maar 0,5 procent bedraagt.
    Hoe groot is het verlies?

    De Duitse Bundesbank boekt wellicht het grootste verlies. Ze kocht de meeste obligaties en Duitse staatsobligaties hebben het laagste rendement. Gros verwacht dat de Bundesbank over 2022 een klein verlies boekte en dat dat verlies in 2023 oploopt naar 26 miljard euro als de ECB-rente op het huidige niveau blijft. De ECB is van plan de rente in maart op te trekken naar 3 procent.
    "
    De Bundesbank zal over 2023 zowat 26 miljard euro verlies boeken als de rente op het huidige niveau blijft.
    "
    Daniel Gros
    Econoom CEPS

    Gros voorspelt een verlies van 17 miljard voor de Banque de France in 2023, een verlies van 9 miljard voor de Banca d'Italia en een verlies van 5 miljard voor de Nederlandsche Bank. De Nationale Bank van België zei begin december dat ze voor 2022 een verlies van 600 tot 800 miljoen euro verwacht. Ze voorspelt een gecumuleerd verlies van 9 miljard in de periode 2022-27.

    De Griekse centrale bank blijft wellicht winstgevend, omdat ze minder obligaties kocht en omdat Grieks papier een hoger rendement heeft.

    De ECB publiceert donderdag als eerste centrale bank haar cijfers. Haar balans verschilt wat van die van de nationale centrale banken en daarom is haar resultaat onzekerder. 'De kans dat ook de ECB verlies boekt, is heel klein', zegt Carsten Brzeski, hoofd macro-economie van ING.
    Wat zijn de gevolgen voor de overheid?

    De overheid zal in tegenstelling tot de voorbije jaren weinig of niets ontvangen van de centrale banken. 'De belastingbetaler moet de verliezen dragen', zegt Gert Peersman, professor monetaire economie aan de Universiteit Gent. 'Normaal boeken centrale banken mooie winsten en die vloeien naar de schatkist.'
    "
    De belastingbetaler moet de verliezen dragen.
    "
    Gert Peersman
    Professor economie UGent

    De Belgische staat ontving over het boekjaar 2021 bijna 162 miljoen euro van de Nationale Bank: 122,5 miljoen saldo van de winst, 27,6 miljoen dividend en 11,6 miljoen overige inkomsten. De staat zal voor 2022 geen saldo van de winst krijgen en amper 300.000 euro dividend. De vennootschapsbelasting zakte wellicht naar nul, tegenover 83 miljoen in 2021. Ook de komende jaren zal de staat nauwelijks iets ontvangen.
    Kunnen centrale banken de verliezen beperken?

    Paul De Grauwe, professor economie aan de London School of Economics, denkt van wel. Hij zei begin januari in een artikel dat een monetair beleid mogelijk is dat de banken niet subsidieert en niet nadelig is voor de centrale banken en regeringen. De Grauwe stelt voor dat de centrale banken staatsobligaties verkopen en hogere reserveverplichtingen opleggen aan de banken.
    TIP

    Pierre Wunsch, de gouverneur van de Nationale Bank, is het daar niet mee eens. Hij zei enkele weken geleden in de Kamercommissie Financiën dat de ECB door het voorstel van De Grauwe de controle over het monetair beleid zou verliezen en dat er dan Europese banken failliet kunnen gaan.
    Is een kapitaalverhoging nodig?

    De zware verliezen kunnen het eigen vermogen onder nul doen dalen. Voor een normale onderneming betekent dat in veel gevallen een faillissement. Gros zegt dat het verwachte verlies van de Bundesbank de provisies voor verliezen op aangekochte obligaties (20 miljard) en het kapitaal en de reserves (5 miljard) zal wegvegen. Hij verwacht dat de Bundesbank later dit jaar met de regering onderhandelt over een kapitaalinjectie.
    "
    Centrale banken kunnen lange periodes met verliezen en negatief eigen vermogen weerstaan.
    "
    Bank voor Internationale Betalingen

    'Centrale banken kunnen lange periodes met verliezen en een negatief eigen vermogen weerstaan', onderstreept de Bank voor Internationale Betalingen, de bank van de centrale banken. Ze verwijst naar de centrale banken van Chili, Israël, Mexico en Tsjechië. De Nederlandse centraal bankier Klaas Knot zegt dat een kapitaalverhoging alleen in een 'extreem scenario' nodig is.

    Peersman sluit zich daarbij aan. 'Centrale banken hebben buffers opgebouwd. Een negatief eigen vermogen kan als het tijdelijk en beperkt is. Kan het uit de hand lopen? Ja, als het verlies extreem is. Als de verliezen heel groot worden, is er een risico dat het vertrouwen in de euro verloren gaat en dat dat de inflatie doet stijgen. Dan is een herkapitalisering nodig. Maar daar ziet het nu niet naar uit.'

    Brzeski maakt zich meer zorgen. 'Een of twee jaar verlies boeken is oké. Maar als het langer duurt, is er een risico dat de centrale bank geloofwaardigheid verliest. Bij blijvende verliezen rijst de vraag of centraal bankiers nog zullen instemmen met een onconventioneel monetair beleid.'
    "
    Ik zou preventief het kapitaal verhogen. Ik zou niet wachten tot de markten zich zorgen maken.
    "
    Carsten Brzeski
    Hoofd macro-economie ING

    De ING-econoom is voorstander van een kapitaalverhoging. 'Ik zou als centrale bank liever zeker zijn dat ik een onconventioneel monetair beleid kan inzetten als dat nodig is. Het is beter snel in te grijpen en preventief het kapitaal te verhogen. Ik zou niet wachten tot de financiële markten zich zorgen beginnen te maken.'

    Voor de Nationale Bank van België zou een kapitaalverhoging complexer zijn dan voor andere centrale banken, want in tegenstelling tot de meeste andere centrale banken heeft ze ook private aandeelhouders.


    Wellicht een goed moment om de bank te nationaliseren ?
  8. forum rang 7 JdeFL 28 februari 2023 20:38
    quote:

    Ron Kerstens schreef op 28 februari 2023 17:48:

    Wellicht een goed moment om de bank te nationaliseren ?
    Waarom nu al? En nu, nog met een premie waarschijnlijk.
    Volgend jaar, of binnen 2 jaar, voor een habbekrats. Als echt iedereen van z'n papier af wil.

    'k Weet niet of het zo zal gaan, maar het lijkt me dat die beursnotering een probleem is dat zichzelf gaat oplossen.
  9. forum rang 7 Ron Kerstens 23 maart 2023 14:41
    Als onderstaande ook voor de Nationale Bank Belgique geldt, en daar lijkt het wel op, dan is het aandeel nog vele jaren dood geld. Triest gebeuren voor de kleine Belgische aandeelbezitters.

    Uit Telegraaf don 23 mrt:

    De Nederlandsche Bank (DNB) stevent af op een groot verlies, oplopend tot mogelijk 11 miljard euro. De snel stijgende rente kost de centrale bank heel veel geld. Pas in 2028 zal DNB weer zwarte cijfers schrijven en tot die tijd gaat er een streep door de winstuitkering voor de Nederlandse schatkist.

    Dat zegt DNB-president Klaas Knot bij de presentatie van het jaarverslag van de centrale bank. „Wat wij aan verliezen lijden, gaan we niet uitkeren aan de Staat.” Over 2022 is het verlies opgelopen tot 460 miljoen euro. Volgens berekeningen van DNB zullen die verliezen aanhouden tot en met 2027.

    Zodra er weer winst wordt gemaakt, zal DNB nog zo’n vijf tot zes jaar nodig hebben om weer een nieuwe buffer op te bouwen, verklaart Olaf Sleijpen, directielid van DNB. Dat betekent dat de Staat zeker twaalf jaar geen dividend zal ontvangen. Opgeteld is dat een verlies voor de overheid van circa 10 miljard euro, blijkt uit een berekening van DNB.
  10. forum rang 7 Ron Kerstens 30 maart 2023 10:05
    www.nbb.be/doc/ts/enterprise/press/20...

    Het is vrijwel hetzelfde verhaal als de Ned Bank. Niet best dus, vraag me af wie de aandelen de afgelopen dagen gekocht hebben en daarmee de koers hoger zetten. Vandaag weer de correctie, zou eerlijk gezegd ook niet weten wat je met het aandeel moet.
  11. forum rang 8 Leefloon 30 maart 2023 11:05
    quote:

    Ron Kerstens schreef op 30 maart 2023 10:05:

    zou eerlijk gezegd ook niet weten wat je met het aandeel moet.
    Hopen dat het meevalt, onder andere met voorziene rentedalingen:

    www.abnamro.com/research/nl/onze-rese...

    Maar ook dan is het de vraag of gulle dividenden snel hervat zullen worden. Een aandeel voor gokkers, zonder legale bankroof, nationalisatie of automatische opheffing. Aan de bovenkant bijvoorbeeld kans op een koersverdubbeling binnen één jaar, of ongeveer 7 jaar het rendement van de BEL-20. Aan de onderkant kans op een halvering, en dan duurt het met een laag dividend mogelijk tientallen jaren totdat dat is goedgemaakt. Een zinnige gok, dat wel, maar zonder dat er vooraf een goed evenwicht tussen rendement en risico is aan te geven. Feit is wel dat het aandeel niet goedkoop is, door de verhouding tussen 7 jaar en tientallen jaren. Die 7 jaar is oké, een goede kans op een snelle +100%, maar het probleem bij "KOPEN" zit aan de onderkant. Daar zit meer ruimte.

    Kopers moeten er dus op gokken dat het meevalt met het mogelijk vanzelf verdwijnende "administratieve probleem", inclusief eventuele maatregelen om toch de balans preventief te versterken. Met een bij gokken passende kleine positie, dus rijk gaat een brave huisvader er niet van worden. Dan krijg je later ook nog het aspect of je bij +17% al winst neemt, of dat je durft te wachten op +100%. Dat beïnvloed de verhouding tussen werkelijk rendement en risico eveneens.
  12. forum rang 7 JdeFL 4 april 2023 13:13
    Nog eens een laagste jaarkoers: 560€. Aan de goudprijs zal het niet liggen, die zit zowat op dezelfde hoogte als net 1 jaar geleden.
    Zowat de enige reden om in nbb te 'beleggen': gokken op een goede uitkomst van het juridische steekspel tussen belegger en staat. Voor de heel lange termijn, en met m.i. kleine kans op winst.
  13. forum rang 7 Ron Kerstens 4 april 2023 14:38
    De Belgische Staat zou deze kans moeten grijpen om een bod uit te brengen op de aandelen en daarmee de particulieren tegemoet te komen en tegelijkertijd zichzelf te verlossen van de notering die alleen maar gezeur met zich meebrengt. 2000 euro per aandeel bijv maar ik vrees dat elk bod als opportunistisch en te laag wordt beschouwd. Met slechts 200.000 genoteerde aandelen is België voor 400mln van het probleem af. Maar ik zie het niet gebeuren.
  14. forum rang 8 Leefloon 4 april 2023 15:58
    quote:

    Ron Kerstens schreef op 4 april 2023 14:38:

    De Belgische Staat zou deze kans moeten grijpen om een bod uit te brengen op de aandelen

    ik vrees dat elk bod als opportunistisch en te laag wordt beschouwd.
    Ook een (te) hoog bod lost een juridisch steekspel niet per se op.

    En/of een impliciete schuldbekentenis. Gelukkig is er geen sprake van een bod, en zou een hypothetische nationalisatie met schadevergoeding een tweede Spadel kunnen voorkomen.
  15. forum rang 7 JdeFL 4 april 2023 16:39
    Mijn bescheiden mening, ook zo'n bod of nationalisatie zorgt niet voor de bij sommigen zo hoog in het vaandel gedragen rechtvaardigheid. Wie laatst lacht, best lacht, dat dan zeker. Maar de goedbedoelende jàààrenlange 'goede huisvader' (hij is trouwens afgeschaft en vervangen door een ander begrip) die de neergang beu was, blijft dan nog altijd in de kou staan.
    Billijkheid, een onbereikbaar ideaal. Mede daarom dat het van mij niet hoeft.
  16. forum rang 7 Ron Kerstens 4 april 2023 16:57
    Maar die goede huisvader heeft wel gewoon belegd en zijn geld niet op een spaarrekening gezet. Daarom liep hij net als ieder ander koersrisico. Beleggen in banken en dat geldt dus ook voor centrale banken (zie bijv. ook de Zwitserse) kent grotere risico's dan bijv in een index ETF, als je dan nu "gered" zou kunnen worden door een mooie uitkoop dan zou ik in mijn handen knijpen. Maar ik denk dat je gelijk hebt en dat er veel onvrede zal ontstaan met rechtszaken en weet ik wat al niet meer tot gevolg.
  17. forum rang 8 Leefloon 4 april 2023 17:45
    quote:

    Ron Kerstens schreef op 4 april 2023 16:57:

    als je dan nu "gered" zou kunnen worden door een mooie uitkoop dan zou ik in mijn handen knijpen.
    Ja, begrijpelijk, als ...

    Ik denk dat we de focus nu op het juiste leggen, namelijk de teleurstellende koers (inclusief dividendverwachtingen) en niet op een hypothetische overnamestrijd met een legale bankroof en opgeloste juridische problemen. Overigens heb ook ik weinig met een bijna Amerikaanse claimcultuur, rond een bank die meer algemene belangen dient dan alleen die van sommige aandeelhouders. Toch succes gewenst voor wie die strijd aan wil gaan, al dan niet gemotiveerd door de koersdalingen. Net zo opportunistisch als, inderdaad, een overdreven gul lijkend bod rond het moment van een een laagste koers.

    De door mij als dusdanig zinnig genoemde gok heeft dan ook alleen betrekking op een halvering (jááááááárenlang geen of nauwelijks dividend) of verdubbeling (dat een "administratief probleem" vanzelf verkleint), en minder op de bijzaken.

    Hopelijk redeneren de financiële markten ook zo, met eigen overdrijvingen. Hogere olieprijzen, meer inflatie, hogere ECB-rente, koersdaling BNB. AB InBev-achtig. Bij een herstel kan het hard terug omhoog, terwijl een grote tegenslag in één klap een meerjarige impact op de koers kan hebben. Op zichzelf valt het probleem wel mee, maar de koers heeft er door de duur van een herstel en door dividendknippen toch zwaar onder te lijden.
152 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 8 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium drie voorbeelden van IEX Premium: de exclusieve content op de site, de app op een smartphone en IEX Magazine.

Benieuwd naar onze analyses en kooptips?

Word nu abonnee van IEX en krijg onbeperkt toegang tot onze (koop)tips en succesvolle modelportefeuilles. Nu 3 maanden voor slechts €19,95! Profiteer van 58% korting!

Word abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links