Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

off-topic

23.295 Posts
Pagina: «« 1 ... 701 702 703 704 705 ... 1165 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Saibee 19 mei 2021 09:17
    quote:

    boem! schreef op 19 mei 2021 00:08:

    [...]

    bedankt voor de beantwoording.

    Heel leerzaam en interessant!!!!

    Als laatste vraag hoe bepaal jij bij de value aandelen of zij aan de bovenkant dan wel onderkant bivakkeren.
    1. je kijkt naar de historische koersgrafiek en probeert steun- en weerstandlijnen te vinden; dan kun je zien hoe het historisch trendkanaal loopt.

    2. ga na wat de verwachtingen voor het bedrijf zijn
    3. aan de hand van de verwachtingen en het algemene marktsentiment kun je een toekomstige trendkanaal tekenen
    4. verbetert het marktsentiment dan geeft dat opwaartse druk op het trendkanaal
    5.is de werkelijkheid beter dan de verwachting dan geeft dat opwaartse druk op het trendkanaal
    6. evenzo pas je bij een verslechterend marktsentiment / toekomstverwachting bedrijf je toekomstig trendkanaal aan (maar dan neerwaarts)

    Opwaartse druk op het toekomstige trendkanaal wil niet zeggen dat de koers omhoog gaat maar dat de range van het trendkanaal omhoog draait/steiler wordt en dat je toekomstige koop- en verkoopniveau hoger komen te liggen.

    Voor een deel is het natuurlijk fingerspitzengefühl.
  2. forum rang 6 win some... 19 mei 2021 09:38
    quote:

    sniklaas schreef op 19 mei 2021 08:49:

    @INPST, goede post en pakketcijfers, ook Polen omarmt e-commerce en neem een pluk voor de gok..
    Zou er wel op tijd weer uitstappen.
    -in 2020 was de nettowinst 361,4 mio zloty, ongeveer 80 mio euro.
    -beurskoers is nu 14,80 x 500 mio uitstaande aandelen = 7,4 miljard beurswaarde
    -k/w verhouding is dan 92,5, dat is wel erg hoog

    Groei in Polen is wel erg goed, maar men gaat er nu vanuit dat het kluisjesconcept internationaal 1 op1 te kopiëren valt. Ik denk dat dit in de praktijk qua omzet en marge wel eens tegen kan gaan vallen.

  3. forum rang 7 sniklaas 19 mei 2021 09:45
    Besluit genomen en laat de posities in @BESI, @GLPG en @PRX verder oplopen naar ieder max 10%, dan maar met minder cash de zomer in.

    Voor alle 3 heb ik een vertrouwen dat herstel slechts een kwestie van tijd is, @BESI gaat excelleren met de Q2 cijfers, @GLPG noteert tegen een CASH discount en @PRX noteert tegen een discount dat inherent is bij dit soort aandelen maar torst daarbovenop een politiek risico mee..
  4. forum rang 7 ketchup 19 mei 2021 09:45
    quote:

    Moneyball schreef op 19 mei 2021 09:21:

    Berenberg nog wat positiever op KPN en target price omhoog van 2,90 naar 3,25. Ziet stabilisering omzet.

    Denk defensief fonds + goed en houdbaar dividend + wie weet...
    eens, heb zowel KPN als Deutsche Telekom in de porto en dan natuurlijk China Mobile , dat zijn mijn 3 huidige telekom aandelen

  5. forum rang 7 sniklaas 19 mei 2021 09:51
    quote:

    win some... schreef op 19 mei 2021 09:38:

    [...]

    Zou er wel op tijd weer uitstappen.
    -in 2020 was de nettowinst 361,4 mio zloty, ongeveer 80 mio euro.
    -beurskoers is nu 14,80 x 500 mio uitstaande aandelen = 7,4 miljard beurswaarde
    -k/w verhouding is dan 92,5, dat is wel erg hoog

    Groei in Polen is wel erg goed, maar men gaat er nu vanuit dat het kluisjesconcept internationaal 1 op1 te kopiëren valt. Ik denk dat dit in de praktijk qua omzet en marge wel eens tegen kan gaan vallen.
    @INPST, de introductie lucht is er inmiddels uit en heb een pluk gekocht voor op de plank.
    Slaat het concept aan kan de koers vertigvoudigen maar ook baar null eindigen..

    Voor de gok een pluk op de plank aan 14,80..
  6. forum rang 5 Saibee 19 mei 2021 10:24
    quote:

    boem! schreef op 19 mei 2021 09:26:

    Indien ik jou goed begrijp, laat jij je leiden door wat de analisten roepen over een aandeel met daarovereen de trend uit TA.
    Het is een combinatie van fundamenteel (FA) en technische analyse (TA).
    Als value-belegger vind ik de fundamentele kant veel belangrijker; met een combinatie van FA en TA kun je een koersrange inschatten.
  7. forum rang 7 sniklaas 19 mei 2021 10:48
    quote:

    Saibee schreef op 19 mei 2021 10:24:

    [...]
    Het is een combinatie van fundamenteel (FA) en technische analyse (TA).
    Als value-belegger vind ik de fundamentele kant veel belangrijker; met een combinatie van FA en TA kun je een koersrange inschatten.
    acteren op de beurs is nu eenmaal geen exacte wetenschap, de subjectiviteit van de persoon is meestal de doorslaggevende factor in het bepalen van de criteria waarop de acties worden uitgezet.
  8. forum rang 5 Saibee 19 mei 2021 11:28
    quote:

    sniklaas schreef op 19 mei 2021 10:48:

    [...]acteren op de beurs is nu eenmaal geen exacte wetenschap, de subjectiviteit van de persoon is meestal de doorslaggevende factor in het bepalen van de criteria waarop de acties worden uitgezet.
    Klopt; niet alleen bij de uitvoering maar ook bij het bepalen van de strategie.

    Ikzelf ben redelijk voorzichtig/behoudend van aard en veel meer geneigd om m'n heil te zoeken bij bedrijven die zich reeds bewezen hebben.
    Mensen die meer openstaan voor verandering en bereid zijn risico te nemen zijn wat meer geneigd om (ook) posities in groei/hype aandelen in te nemen.
  9. forum rang 6 boem! 19 mei 2021 11:52
    Dan ben ik heel erg benieuwd hoe jij het zou aanpakken indien je mijn persoon zou zijn.

    Ik ben zeer positief op basis van FA op basis van de huidige koers van 7,25 euro.

    Die positieve gedachte wordt gesteund door de TT volgende analisten door 4x buy gem koersdoel 11,25 euro , 2x hold met koersdoel van 8,50 euro en 2x neutraal met koerdoel 7,75 euro.

    De TA analyse geeft nog geen enkele bevestiging van mijn FA of die van de analisten.

    IK besluit om nu 15k aandelen aan te schafffen.

    Welke optieconstructie zou jij daaraan toevoegen.

  10. forum rang 7 ketchup 19 mei 2021 12:53
    quote:

    sniklaas schreef op 19 mei 2021 09:45:

    Besluit genomen en laat de posities in @BESI, @GLPG en @PRX verder oplopen naar ieder max 10%, dan maar met minder cash de zomer in.

    Voor alle 3 heb ik een vertrouwen dat herstel slechts een kwestie van tijd is, @BESI gaat excelleren met de Q2 cijfers, @GLPG noteert tegen een CASH discount en @PRX noteert tegen een discount dat inherent is bij dit soort aandelen maar torst daarbovenop een politiek risico mee..
    ... moet zeggen dat Prosus leest wel goed bij de analisten, heb een eerste kleine basis positie genomen @ 83 euro
    BESI heb ik een kleine positie 0,50% weging van mijn porto en laat het hier verder bij, Galapagos durf het niet te kopen, ze verbranden mi teveel kapitaal aan research en kosten

    het is soms moeilijk om stil te zitten en je kans afwachten, maar voor Apple en MSFT ben ik dat toch bereid te doen
    wil ze beiden dolgraag weer terug in de porto nemen, en heb ze achteraf precies op tijd laten gaan

    Nu moet ik het geduld opbrengen te willen wachten op mijn prijsniveau toe te slaan en dat valt niet mee, want ik wil ze echt hebben
    hoop en denk nog steeds dat dit voor Apple moet lukken ergens @ 115$ en voor MSFT @ 225$ , daar neem ik 50% van target
    met Apple thans @ 124 $ en MSFT @ 243 nog een 7,5% eraf voor beiden
    hopelijk werkt het " sell in may and go way " en " buy, buy July "

    mocht echter om wat voor reden ook de volgende kwartaal cijfers te kort komen tegenover de torenhoge verwachtingen dan kan Apple ook terug naar 100$ en MSFT naar 200$, en ook dat is niet uit sluiten ... dat immer voor meer, hoger en verder gaat een keertje stoppen, daar laat ik dan ook ruimte om te kunnen middelen.

    zijn hier ook nog anderen die Apple en MSFT overwegen ?
  11. Optiebelegger 19 mei 2021 13:12
    quote:

    boem! schreef op 19 mei 2021 11:52:

    Dan ben ik heel erg benieuwd hoe jij het zou aanpakken indien je mijn persoon zou zijn.

    Ik ben zeer positief op basis van FA op basis van de huidige koers van 7,25 euro.

    Die positieve gedachte wordt gesteund door de TT volgende analisten door 4x buy gem koersdoel 11,25 euro , 2x hold met koersdoel van 8,50 euro en 2x neutraal met koerdoel 7,75 euro.

    De TA analyse geeft nog geen enkele bevestiging van mijn FA of die van de analisten.

    IK besluit om nu 15k aandelen aan te schafffen.

    Welke optieconstructie zou jij daaraan toevoegen.

    Martin, met jouw positieve inslag zou ik het volgende doen :
    Koop 15k x 7,25
    Schrijf 15 puts dec.21 E 7,00 x 0,65
  12. forum rang 5 Saibee 19 mei 2021 13:21
    quote:

    boem! schreef op 19 mei 2021 11:52:

    Dan ben ik heel erg benieuwd hoe jij het zou aanpakken indien je mijn persoon zou zijn.

    Ik ben zeer positief op basis van FA op basis van de huidige koers van 7,25 euro.

    Die positieve gedachte wordt gesteund door de TT volgende analisten door 4x buy gem koersdoel 11,25 euro , 2x hold met koersdoel van 8,50 euro en 2x neutraal met koerdoel 7,75 euro.

    De TA analyse geeft nog geen enkele bevestiging van mijn FA of die van de analisten.

    IK besluit om nu 15k aandelen aan te schafffen.

    Welke optieconstructie zou jij daaraan toevoegen.
    Adviezen over aandelen geef ik niet; ben geen professioneel beleggingsadviseur.

    Een mening heb ik wel maar dat is iets anders.

    Als men er om vraagt geef ik vaak wel aan wat globaal mijn posities in de portefeuille zijn.

    TomTom heb ik in het verleden een enkele keer tijdelijk in de porto gehad, dat was meer voor de hoge optiepremies dan dat ik het aandeel nou zo aantrekkelijk vond.
    TomTom heeft een grote kaspositie; van de producten heb ik geen verstand en dus ook geen mening.
    Het schijnt een overnamekandidaat te zijn.

    TomTom zal vermoedelijk de komende jaren (kleine) verliezen blijven maken; geen dividend.
    Geen idee of de kaspositie nog ergens voor wordt ingezet.

    Ik denk dat de lange termijn trend nog altijd neerwaarts gericht is maar dat de kaspositie je wel tegen al te grote ongelukken beschermt.

    Ik denk dat eventueel grote koersbewegingen opwaarts door overname(geruchten) in gang worden gezet; hoe groot is de kans daarop is en wanneer; geen idee.

    Even in de porto gekeken en ik zie dat ik 1 put TOM jun21 7.00 geschreven heb voor 0.26.
    Mocht TomTom tijdens de juni-expiratie op 7.00 euro of hoger eindigen dan kan ik van de premie 1x bij de plaatselijke Albert Hein shoppen,; winkelmandje, geen winkelwagentje.
    En anders zit ik met 100 aandelen TomTom waar ik dan een call opschrijf; mijn risico is zeer beperkt.
  13. forum rang 6 boem! 19 mei 2021 13:55
    quote:

    Saibee schreef op 19 mei 2021 13:21:

    [...]
    Adviezen over aandelen geef ik niet; ben geen professioneel beleggingsadviseur.

    Een mening heb ik wel maar dat is iets anders.

    Als men er om vraagt geef ik vaak wel aan wat globaal mijn posities in de portefeuille zijn.

    TomTom heb ik in het verleden een enkele keer tijdelijk in de porto gehad, dat was meer voor de hoge optiepremies dan dat ik het aandeel nou zo aantrekkelijk vond.
    TomTom heeft een grote kaspositie; van de producten heb ik geen verstand en dus ook geen mening.
    Het schijnt een overnamekandidaat te zijn.

    TomTom zal vermoedelijk de komende jaren (kleine) verliezen blijven maken; geen dividend.
    Geen idee of de kaspositie nog ergens voor wordt ingezet.

    Ik denk dat de lange termijn trend nog altijd neerwaarts gericht is maar dat de kaspositie je wel tegen al te grote ongelukken beschermt.

    Ik denk dat eventueel grote koersbewegingen opwaarts door overname(geruchten) in gang worden gezet; hoe groot is de kans daarop is en wanneer; geen idee.

    Even in de porto gekeken en ik zie dat ik 1 put TOM jun21 7.00 geschreven heb voor 0.26.
    Mocht TomTom tijdens de juni-expiratie op 7.00 euro of hoger eindigen dan kan ik van de premie 1x bij de plaatselijke Albert Hein shoppen,; winkelmandje, geen winkelwagentje.
    En anders zit ik met 100 aandelen TomTom waar ik dan een call opschrijf; mijn risico is zeer beperkt.
    In ieder geval wederom zeer bedankt voor je openhartige antwoord.

    Jij geeft exact aan wat de goegemeente opmerkt over TT.
    Verlieslatend en slechts een kans op cashen ingeval van overname.

    Daardoor ben je voor mij nog geloofwaardiger geworden.

    Dat ik het heel anders zie, doet er in dit geval niet toe.

    Ik hoop nog veel van jouw gedachten te mogen lezen op dit forum want ik vind je een ontdekking.
  14. forum rang 6 boem! 19 mei 2021 14:22
    quote:

    Optiebelegger schreef op 19 mei 2021 13:12:

    [...]
    Martin, met jouw positieve inslag zou ik het volgende doen :
    Koop 15k x 7,25
    Schrijf 15 puts dec.21 E 7,00 x 0,65

    Deze snap ik, een beetje het tegenovergestelde van de gevleugelde uitspraak van Sam van Berkel "een put moet".

    Ik ben geen gokker en daarom nooit uit op winstmaximalisatie en daarom neem ik genoegen met een forse winst als ik het goed heb gezien en berust in mijn verlies indien mijn visie niet klopt onder het motto van "genoeg is genoeg".

    Mijn adviesinwinning bij Saibee moet je dan ook zien als een mogelijkheid om mijn eventueel verlies te beperken en zeker niet in het licht van winstmaximalisatie.

    desalniettemin bedankt voor de genomen moeite.
  15. forum rang 7 JP Samosa 19 mei 2021 15:03
    Heb nu
    4 eerste miniposities plug,fuelcell,Ballard en Nel.
    Verder Besi,asml,Tsmc.
    AMG,Nokia
    Bpost als verreweg de grootste positie

    Takeaway en financials wil ik er wel bij,
    Tomtom pas op 6-6,50
    Maar ik zit nu 65% cash en neem de tijd. De zomer moet nog beginnen en ik probeer geduldig te wachten op nieuwe kansen .
  16. forum rang 7 sniklaas 19 mei 2021 15:55
    quote:

    ketchup schreef op 19 mei 2021 12:53:

    [...]

    ... moet zeggen dat Prosus leest wel goed bij de analisten, heb een eerste kleine basis positie genomen @ 83 euro
    BESI heb ik een kleine positie 0,50% weging van mijn porto en laat het hier verder bij, Galapagos durf het niet te kopen, ze verbranden mi teveel kapitaal aan research en kosten

    het is soms moeilijk om stil te zitten en je kans afwachten, maar voor Apple en MSFT ben ik dat toch bereid te doen
    wil ze beiden dolgraag weer terug in de porto nemen, en heb ze achteraf precies op tijd laten gaan

    Nu moet ik het geduld opbrengen te willen wachten op mijn prijsniveau toe te slaan en dat valt niet mee, want ik wil ze echt hebben
    hoop en denk nog steeds dat dit voor Apple moet lukken ergens @ 115$ en voor MSFT @ 225$ , daar neem ik 50% van target
    met Apple thans @ 124 $ en MSFT @ 243 nog een 7,5% eraf voor beiden
    hopelijk werkt het " sell in may and go way " en " buy, buy July "

    mocht echter om wat voor reden ook de volgende kwartaal cijfers te kort komen tegenover de torenhoge verwachtingen dan kan Apple ook terug naar 100$ en MSFT naar 200$, en ook dat is niet uit sluiten ... dat immer voor meer, hoger en verder gaat een keertje stoppen, daar laat ik dan ook ruimte om te kunnen middelen.

    zijn hier ook nog anderen die Apple en MSFT overwegen ?
    Inderdaad Wies, op de handen blijven zitten is bij tijd en wijle lastig.
    Komen zoveel kansen voorbij maar iedereen moet keuzes maken niet alleen vanuit een financieel en risico oogpunt maar teveel verschillende aandelen wordt lastig om ze allemaal voldoende aandacht te geven..

    APPLE en MFST laat ik op deze koersen aan mij voorbij gaan, zullen zonder meer toekomstige winnaars zijn maar nu aan de prijs en vind het wachtgeld veel te mager om ze een tijdlang onder water op de plank te leggen..
    Dan zou ik veel eerder posities nemen in BERKSHIRE of andere waar deze aandelen met een discount tot de assets horen..

    De cryto krijgen er flink van langs vandaag, zojuist ging er krap 40% van de index..

    Heb inmiddels mijn ZILVER cfd uitgebreid naar 75% van target en kijk het even aan of ik de miners @AG en @PAAS verder uitbreid, zit daar op een halve target..

    Credit Suisse (CSGN) zojuist de eerste pluk 1/10 deel gekocht aan 9,25 was het wachten op de 9 moe en wie weet komt deze koers morgen aan de beurt..

    verder posities ACA, BESI, PRX, 1UD, BASF verder uitgebreid en het @ALFEN jeukt weer om terug te nemen..
  17. forum rang 7 sniklaas 19 mei 2021 16:02
    quote:

    Saibee schreef op 19 mei 2021 11:28:

    [...]
    Klopt; niet alleen bij de uitvoering maar ook bij het bepalen van de strategie.

    Ikzelf ben redelijk voorzichtig/behoudend van aard en veel meer geneigd om m'n heil te zoeken bij bedrijven die zich reeds bewezen hebben.
    Mensen die meer openstaan voor verandering en bereid zijn risico te nemen zijn wat meer geneigd om (ook) posities in groei/hype aandelen in te nemen.
    aan de portefeuilles van de beleggers kun je zijn of haar persoonlijke eigenschappen aflezen en bepalen tot welke categorie deze persoon behoort. Wanneer je de posities over een langere tijd bekijkt kun je een inschatting geven in welke leeftijdscategory deze belegger valt en ook of met het verstrijken van de jaren de scherpe kantjes wat minder zijn geworden.

    Zit je al langere tijd bij dezelfde broker zou deze instantie zijn of haar risico profiel mede kunnen bepalen aan de hand van de keuzes die de man of vrouw in de loop van de jaren heeft gemaakt.

    Ik vind mezelf niet behoudend en kan vrij inpulsief een actie ondernemen op basis van een enkel bericht dat voorbij komt of een gebeurtenis die zich voordoet op de beurs en al helemaal wanneer het betreffende aandeel mij bekend is.
    Zoals vandaag met @INPOST, zie mooie cijfers voorbij komen en zie dat de lucht eruit is en ben klein (0,05%) ingestapt.

    Maar ondanks dat ik vrij snel besluit om posities in te nemen wil mezelf niet als onvoorzichtig betittelen, bij 95% van alle posities die ik de laatste 10 jaar heb ingenomen is het aandeel/bedrijf een tijdlang gevolgt en geanalyseerd en bepaal op basis daarvan mijn verdere acties; wat wordt de target, op welke koersniveau stap ik in, aantal plukken en aankoop grootte, de tussenliggende spead, etc etc..

    Discipline vind ik uitermate belangrijk en zeker bij de handel in commodities, neem nu OLIE, gisteren mijn SHORT positie die op een mooie winst stond gesloten maar niet omdat ik geen verdere daling verwacht, maar ik wil op de volatiele woensdag mijn handen vrijhebben om te kunnen anticiperen op de reactie nav de wekelijkse voorraadcijfers in de US.

    En voor AARDGAS op de donderdag al helemaal, meestal vele malen volatieler dan bij OLIE.

    Waar ik nu al jaren naar op zoek ben is bescherming van mijn vermogen waarmee ik acteer op de beurs op een wijze die bij mij past.
    Leefgeld ed is prima geregeld en daarnaast heb ik fysieke en papieren edele metalen maar ben op zoek naar een 3e pijler.

    Mogelijkheden genoeg in de optie sferen maar deze passen mij niet en ook SHORT posities innemen op hoogvliegers of indexen is niet echt aan mij besteed. Tegengewicht posities innemen zoals een @FLOW is ook een optie maar de spoeling is zo dun en tegroot in een enkel aandeel van dit kaliber komt al snel het van der Moolen debable boven drijven..

    Vorig jaar zat ik dichtbij een grondaankoop maar heb deze uiteindelijk toch laten schieten, teveel risico's omdat het allerminst zeker is dat het geplande zonneveld er daadwerkelijk komt.
    Ik zit niet te wachten op werk, wil de centen investeren en periodiek mijn vergoedingen zonder troebels ontvangen..
23.295 Posts
Pagina: «« 1 ... 701 702 703 704 705 ... 1165 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links