Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,242 16 apr 2024 12:52
  • +0,028 (+0,30%) Dagrange 9,008 - 9,280
  • 885.760 Gem. (3M) 1,8M

Voorzitter Air France-KLM: Alexandre de Juniac, WEL of GEEN ZONNEKONING?

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. relpinda 23 mei 2015 15:39
    Air France en KLM als één merk: nee

    INTERVIEW Er was ophef rond de luchtvaartmaatschappij, maar wat vindt de hoogste baas er zelf van?

    Door: Eric van den Outenaar 23 mei 2015, 02:00 3
    'We zullen KLM absoluut niet verkopen. Als we ten onder gaan, dan gaan we samen', zegt een geprikkelde Alexandre de Juniac, bestuursvoorzitter van Air France-KLM in reactie op de recente ophef rond de noodlijdende Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Het scenario dat Air France-KLM bij grote geldnood KLM zou verkopen aan de hoogste bieder, wuift hij weg als onzin. En het is een voorbeeld van het wantrouwen bij KLM en in Nederland over koers en keuzes van de Franse holding onder zijn leiding. En dat steekt, laat de topman doorschemeren in een gesprek in Parijs, na de aandeelhoudersvergadering van donderdag.

    De onrust tussen het Nederlandse KLM en het Franse Air France kwam het afgelopen jaar tot een kookpunt door een felle discussie over het kasgeld. Juniac wilde het beheer van het overtollig kasgeld van KLM onderbrengen in de moedermaatschappij om betere leningen voor de hele groep af te kunnen sluiten. Voor hem logisch, voor KLM onbespreekbaar. Het interne conflict is in Nederlandse media breed uitgemeten. Volgens De Juniac hebben de Hollanders hiermee een kleine kwestie laten escaleren. Ze mogen wel wat meer respect tonen, laat hij blijken. De nood was nog nooit zo hoog in het bedrijf. De 'opstand' echt vergeten, duurt nog wel even. 'Dat ik ben weggezet als een inbreker, zie ik nog steeds als een persoonlijk aanval.'

    Heeft u spijt van de fusie?
    'Nee, dat niet. Maar ik ben wel verrast door de felheid van de Hollanders.'

    Wat raakt u het meest?
    'Ik ben op enig moment met de Zonnekoning vergeleken, omdat ik een tijdje geen kantoor hield bij Air France, maar elders in Parijs. Ik zou mij terugtrekken in mijn Paleis van Versailles, was het verwijt. Belachelijk. Iedereen mag langskomen: ik deel met zeven mensen een open kantoorruimte met glazen muren. Ik betwijfel of Lodewijk de Veertiende dat zou hebben gedaan.'

    Hebben de Nederlanders een grens overschreden?
    'In zekere zin wel. We zijn de fusie aangegaan op basis van gelijkwaardigheid, wat in de praktijk natuurlijk niet zo was. Dat was bij de Britten of Duitsers minder makkelijk gelukt. Wij zijn heel inschikkelijk geweest. Waar ik vooral verbaasd over ben is dat ik en de Fransen afgeschilderd zijn als een soort hegemonistische gekken die het bedrijf willen ontmantelen. Dit is verkeerde beeldvorming en absoluut niet zoals ik denk.'

    Hoe denkt u dan wel als bestuurder?
    'Eigenlijk heel realistisch. Ik ben aangesteld om voor een sterkere leiding in Parijs te zorgen, nodig om de vruchten te plukken van de fusie. Iedereen was het daar destijds mee eens. Dat we daar nu nieuwe afspraken over maken is prima. Ik hoef niet alle beslissingen te nemen. Wat ik vooral belangrijk vind: duidelijkheid over wie welke beslissingen neemt. Of dat KLM, Air France of ik ben, is minder van belang. Wat wel? Dat men accepteert dat een beslissing een beslissing is, we er niet de hele tijd op terug kunnen komen. Dat remt af.'

    De kasgeldruzie zou symptomatisch zijn voor iets dat borrelt in de organisatie.
    'Dat zie ik anders. Er zijn binnen en buiten KLM mensen die altijd tegen de fusie zijn geweest. Die grijpen elke kans aan om kleine zaken op te blazen en de tegenstellingen te benadrukken.'

    U krijgt wel een Nederlandse staatssecretaris op bezoek. De politiek wil garanties over baanbehoud. Hoe ziet u dat?
    'Ik vind het geen probleem om toezeggingen te doen. Wat ik minder goed begrijp is de argwaan. Er is nu geen intentie om banen te verplaatsen. Als dat in de toekomst nodig is, gaan we daarover beschaafd met elkaar in gesprek.'

    De Franse overheid heeft meer dan 15 procent aandelen in Air France-KLM en krijgt dankzij een aangenomen resolutie een grotere stem. Wat zou u ervan vinden als de Nederlandse overheid - nu alleen aandeelhouder in KLM - eveneens aandelen koopt in het moederbedrijf?

    'We zijn een beursgenoteerd bedrijf. Daarin kan iedereen aandelen nemen. Een grootaandeelhouder kan dingen aankaarten, maar de invloed op de strategie zal klein zijn. De rol van staat wordt overschat. Ik heb in mijn drie jaar nooit een telefoontje gehad van de Franse regering met het verzoek om iets voor ze te doen.'

    Prijsvechters Easyjet en Ryanair beheersen het spel van lage kosten. Hoe kunt u de slag met die concurrenten winnen?
    'Simpel. Door snel met onze prijsvechter Transavia te groeien. De concurrenten hebben het belang van goedkope tickets aangetoond. Dat willen de klanten, dus moeten we dat bieden.'

    Zij zitten overal in Europa, u opereert alleen vanuit Nederland en Frankrijk. Uw plan voor vliegtuigbases in heel Europa belandde vorig jaar na acties van Franse piloten in de ijskast. Moet het weer ter tafel komen?
    'Ik verwacht dat onze piloten, stewards en stewardessen er zelf op terugkomen.'

    Kan KLM met Air France één merk worden?
    'Nee, dat hebben we laten onderzoeken: het is onverstandig. We hebben ieder onze eigen klanten, verknocht aan hun merk. Dus daar hoeft niemand zich zorgen over te maken.'

    Over dat kasgeld: was dat een slim plan?
    'Ik vind dat nog steeds. Voor een multinational is het normaal dat de kas gezamenlijk beheerd wordt. Het is idioot te denken dat geld op een rekening in Parijs zomaar zou kunnen verdwijnen (het argument van KLM, red.). Dat is pure fraude.'

    U vindt het maar geneuzel?
    'Eigenlijk wel. We moeten focussen op de problemen en gezamenlijk succes boeken. Iedereen moet beseffen: de vijand bevindt zich buiten ons bedrijf, niet binnen.'

    aldus Door: Eric van den Outenaar 23 mei 2015,

    Ik vind het GEEN sterk interview, getuigd niet van goed doorvragen en de pijn punten echt te benoemen!
    Ja deze man Juniac, valt slecht bij de Hollanders. Zeer gebrekkig en onverstaanbaar Engels heeft ie al tegen.
    Geen manieren en luistert al helemaal niet naar jou en hoort alleen zich zelf.

    'een fusie op basis van gelijkwaardigheid' Die GELIJKWAARDIGHEID en pogingen daartoe zijn VER te zoeken!

    Oplossen van de echte problemen: de eigen interne kosten beheersing en loonmatiging en productiviteitsverhoging bij die groepen medewerkers waar dat aantoonbaar noodzakelijk is, vind nog maar steeds NIET plaats! Kun je mooi verkoopacties bedenken en ticketprijzen verlagen maar dan nog schrijf je rode cijfers! Want de totale kosten zijn dan hoger dan de inkomsten!!

    Het is allemaal OOOO zo jammer want het product Vliegtuigen en de LIJNdiensten van en naar Parijs/Amsterdam de Wereld in samen met de strategische allianties zijn werkelijk heel sterk en goed!

    Hoe ver moet het komen dat men dat daar bij AF/KLM eens goed gaat beseffen?

    Nog een vb. Het giga leasewagenpark. Bij een bepaalde salarisgroep heb je recht op een leasewagen of het geld bij je toch al riante salaris!! IS Niet meer van deze tijd! om die dure auto's op het parkeerterrein te zien staan en de meeste medewerkers 10-15min. extra moeten reizen om hun prive-autootje op een veraf gelegen parkeerplaats te moeten stallen en zich met bussen naar hun werkplek te verplaatsen. Dat laatste snapt iedereen. maar het hebben/krijgen van een leasewagen die je voor de uitvoering van je werkzaamheden niet nodig hebt, is je reinste onzin. En als zoiets nu nog 2015 de normaalste zaak is en niet wordt geschrapt, wat denk je dan hoe die 25000 gewone medewerkers denken en doen!?

    Dan nog met die wagen volgetankt op vakantie te gaan, lang weekeinde weg, de partner die er in rijdt!

    Maar mijn kd is niet veranderd na de ALV en blijft 6,50.

    LZA
  2. relpinda 27 mei 2015 23:39
    www.faillissementsdossier.nl/nieuws/1...

    Door: Robert Jan Blom | 27 mei 2015

    In Parijs en Amsterdam houdt men er de moed nog in maar onze columnist Robert Jan Blom is sceptisch. Hij heeft er geen vertrouwen meer in dat het nog goed komt met KLM.
    Turbulente luchtlagen

    Ik zeg niet zo snel: ‘Ik heb het u wel gezegd’, maar in oktober 2014 schreef ik over Air France - KLM : ‘Faillissement? Tsja.... Gaat dat gebeuren in 2015? Of misschien toch nog een jaartje later. Wanneer het doek valt voor KLM, voor Air France of voor Air France - KLM, weten we (nog) niet. Maar als het bericht komt, ben ik niet verbaasd....’ Nee, ik beweer niet dat KLM nu failliet gaat, feit is wel dat de blauwe zwaan door uiterst turbulente luchtlagen koerst. Ga maar na: in oktober liet KLM weten dat er duizenden banen zouden worden opgedoekt, bij Air France ‘slechts’ 800 jobs. Hoewel iedereen verwachtte dat Air France de KLM geheel zou inlijven, leken de banken aan te dringen op een ander scenario: de verkoop van KLM.

    Gouden deal

    Voor Delta (VS), Etihad Airways (Verenigde Arabische Emiraten) of een Chinese carrier zou de overname een gouden deal zijn, Air France zou in een klap haast schuldenvrij zijn. Maar tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering wist de Franse staat een truc uit te halen. Het stemrecht van aandeelhouders die hun stukken langer dan twee jaar in bezit hebben, werd verdubbeld. En omdat Parijs ruim vijftien procent van de aandelen bezit, beschikt zij nu de facto over een belang van dertig procent. Met andere woorden: er wordt niets verkocht, zolang de Franse staat dat niet wil.

    Paniek zaaien

    Wat er nu feitelijk gaat gebeuren, weet niemand. Dat gaan de heren van Air France ons niet vertellen, ze willen geen paniek zaaien in Amsterdam. Waarom de Franse staat het nodig achtte zijn zeggenschap te vergroten, wordt evenmin helder uitgelegd. Toch zullen we binnenkort moeten vernemen wat er nu eigenlijk aan de hand is en vooral, hoe het verder gaat met deze onzalige combinatie. Een schuld van vijf miljard euro poets je niet weg met een stemrechttruc. Ik benijd het personeel van de KLM niet. Elke dag staan zij op met onzekerheid. Hoe verder? Gaan we failliet? Worden we verkocht? Vallen er gedwongen ontslagen? En ondertussen moeten zij vriendelijk blijven glimlachen en hun passagiers veilig naar hun bestemming brengen.

    Fusie leidt tot niets

    Enkele jaren geleden toonde een onderzoek aan dat een fusie in de meeste gevallen tot niets leidt. Waarom niet? Omdat er zelden sprake is van een som der gelijke delen. Het woord ‘fusie’ camoufleert de boekhoudkundige werkelijkheid dat er sprake is van een ‘simpele’ overname. Wanneer zij onder de vleugels van een grotere onderneming gaan opereren, hopen de medewerkers van het kleinere bedrijf op een betere toekomst. Met lede ogen moeten zij aanzien dat zij de pineut zijn. De fusie schept geen extra werkgelegenheid, er vallen juist ontslagen. Omdat kleine broer afhankelijk is van grote broer, is het personeel van de onderliggende partij het eerst aan de beurt.

    Synergievoordelen

    Vaak wordt geredeneerd dat de samenwerkende bedrijven allerlei synergievoordelen kunnen behalen. Vergeet het allemaal maar, zo luidde de conclusie van het onderzoek, het verwachte profijt blijft doorgaans uit. Een culturele mismatch, teveel ego’s in de boardroom, gedoe over bonussen en aandelenverhoudingen. Nee, als het om fusies gaat, moeten we uiterst alert zijn. Voor de kleine overgenomen onderneming ziet het er somberder uit. Voor de economie is er ook geen voordeel. Eigenlijk is er helemaal geen voordeel.

    Janboel

    Air France – KLM is helaas geen uitzondering op dit verhaal. De werkgelegenheid is gekrompen, de positie ten opzichte van de concurrentie verslechterd en op financieel en bestuurlijk terrein is het een janboel. Ik blijf bij mijn standpunt: de KLM wordt opgedoekt, verkocht of failliet verklaard. Nu was het met de KLM al langere tijd huilen met de pet op maar sinds de fusie is het niet meer goed gekomen. Ooit zullen we de naam KLM kwijt raken, net zo goed als dat gebeurde met Sabena, Fokker en binnenkort met Malaysia Airlines. De KLM schrijft momenteel de laatste bladzijde van zijn bestaan. Het zal helaas een zwarte bladzijde zijn.

    Robert Jan Blom

    Okay ik mag dan wel short zijn op het aandeel, maar ik mag toch echt hopen dat deze BLOM ongelofelijk ONGELIJK heeft en krijgt! Persoonlijk blijf ik nl wel vliegen met KLM en hun tickets kopen!

    LZA
  3. relpinda 1 juni 2015 09:04
    www.volkskrant.nl/politiek/staatsgara...

    Staatsgaranties voor Schiphol en KLM blijken boterzacht
    De staatsgaranties voor KLM en Schiphol zijn al vanaf de fusie met Air France in 2003 boterzacht geweest. Toenmalig minister Camiel Eurlings heeft vervolgens bij de verlenging van de garanties in 2010 de meest concrete garantie laten vallen. De directie van Air France-KLM kan daardoor KLM-vluchten vanaf Schiphol schrappen of overhevelen naar de Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
    Door: Wilco Dekker en Eric van den Outenaar 1 juni 2015, 02:00
    15
    Belangrijkste pagina's uit de fusiedocumenten van KLM-Air France
    (3,468.68 kB)
    Reconstructie
    Lees hier de reconstructie 'Hoe de staat de grip op KLM en Schiphol verloor'.
    Dat blijkt uit de staatsgaranties uit 2003, een 'Memorandum of Understanding' uit 2010 en aanvullende documenten die de Volkskrant met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) in handen heeft gekregen. Toen KLM en Air France in 2003 fuseerden bedong de overheid een pakket garanties die waren bedoeld om banen rond Schiphol veilig te stellen en Nederland bereikbaar te houden vanuit de lucht. Ook zou de groei van de ene luchthaven niet ten koste mogen gaan van de andere. De formuleringen van de garanties waren echter vaag en voor verschillende uitleg vatbaar, blijkt nu.

    Tot nog toe trekken de luchthavens gelijk op en is er weinig aan hand. Schiphol lijkt het zelfs iets beter te doen. Maar de voortekenen voor bijvoorbeeld de vrachtdivisie zijn sterk verslechterd, blijkt uit een recent verschenen evaluatie. Nagenoeg alle vrachtactiviteiten van Martinair, onderdeel van KLM, zijn wegbezuinigd, met baanverlies tot gevolg. Daarnaast zijn er al bedrijfsonderdelen van KLM's hoofdkantoor in Amstelveen naar Parijs verplaatst.
    De staatssecretaris moet de zaken zo snel mogelijk opnieuw vastleggen
    Martijn van Helvert, CDA-Kamerlid
    Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu © ANP
    Volgens economen wordt het fusiebedrijf onder druk van grote concurrentie de komende jaren mogelijk gedwongen zijn zaken meer vanaf één locatie te organiseren. De kans is groot dat KLM en Schiphol het onderspit delven in de daaruit voortkomende strijd, omdat Frankrijk een veel grotere thuismarkt heeft. 'De hamvraag is in hoeverre er nog sprake is van evenwichtige ontwikkeling, gelet op al het hak- en breekwerk', zegt luchtvaarteconoom Jaap de Wit.

    Regeringspartij VVD, het CDA en de SP willen opheldering van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) over de nu opgedoken documenten. 'Ik wil weten wat de overwegingen waren en hoe de fouten hersteld kunnen worden', zegt SP-Kamerlid Farshad Bashir. Barbara Visser (VVD): 'Het is onduidelijk wat er nog overeind staat van de garanties. Kan de staat bijvoorbeeld nog wel ingrijpen bij toekomstige schendingen?' Martijn van Helvert, CDA-Kamerlid: 'De staatssecretaris moet de zaken zo snel mogelijk opnieuw vastleggen'. Mansveld is van mening dat de overgebleven staatsgaranties nog stevig genoeg zijn. Donderdag staat hierover een Kameroverleg gepland.

    De garanties zijn weinig waard en enkel een intentieverklaring om Schiphol te laten groeien, zeggen diverse door de Volkskrant geraadpleegde deskundigen over de nu opgedoken documenten. Los van de afspraak dat KLM een eigen bedrijf blijft vanuit Nederland, zijn er in 2003 voor het vracht- en passagiersvervoer drie garanties afgesproken. In de eerste twee belooft Air France-KLM met twee luchthavens te opereren en zich in te zetten voor de groei op beide locaties, alleen zonder concrete doelen. In de derde garantie waren wel doelen verpakt (concrete bestemmingen en een evenwichtige ontwikkeling), maar deze werd geschrapt bij de verlenging in 2010.
    Waarschuwingen
    Personeel van de KLM volgt eerder dit jaar op de publieke tribune het debat over de financiële situatie bij KLM. © ANP
    Op dat moment was de stemming tussen KLM en Air France en de Nederlandse staat nog opperbest. Oud-minister Eurlings en de directeuren van Air France en KLM zeggen in het verlengingsdocument dat de evaluatie van de fusie 'erg positief' was. In een ruim negen maanden eerder verschenen rapport van het onafhankelijke onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek stonden desondanks waarschuwingen.

    SEO, dat op verzoek van het ministerie de eerste vijf jaar van de fusie evalueerde, schrijft: 'Na het aflopen van de staatsgaranties zijn de economische krachten zodanig dat een geleidelijke verschuiving van het intercontinentale netwerk naar Parijs waarschijnlijk lijkt.' Het CDA wil van de staatssecretaris weten waarom het SEO-rapport destijds niet naar de Kamer is gestuurd. 'We willen alsnog de rapporten', zegt ook Bashir van de SP.

    In Den Haag lijkt de laatste maanden opnieuw het besef doorgedrongen dat staatsgaranties van groot belang zijn. Zo greep Mansveld de recente ruzie over de financiën in het fusiebedrijf Air France-KLM aan om zowel banen als vluchtverkeer voor Schiphol te beschermen. In Parijs kreeg ze een herbevestiging van de in 2010 verlengde staatsgaranties.

    KLM roert zich ook openlijk in het debat. Topman Pieter Elbers van KLM pleitte dit weekend in de Telegraaf voor een 'deltaplan' voor de luchtvaart, waarbij de politiek zich samen met Schiphol en KLM inzet voor bescherming van de luchtvaartsector. Air France-KLM wil inhoudelijk niet reageren op de staatsgaranties, maar onderstreept dat de fusie veel voordelen heeft opgeleverd.

    Ik denk dat het kd van 6,50 sneller komt dan ik voor ogen hield.

    LZA
  4. relpinda 2 juni 2015 09:53
    www.volkskrant.nl/dossier-bert-wagend...

    Directeur Camiel Eurlings (links) van KLM en directeur Jos Nijhuis van Schiphol. © ANP
    Het dossier Schiphol-KLM helpt ons de zomer door

    Door: Bert Wagendorp 2 juni 2015, 02:00 3
    De Nederlandse staat is de greep op KLM en Schiphol kwijt. Als de Fransen binnen Air France-KLM willen, hevelen ze alle intercontinentale vluchten over naar Charles de Gaulle en zitten wij straks met een landingsstrip vanwaar je nog net met een ouwe propellorkist naar Kopenhagen kunt hobbelen. En naar Parijs natuurlijk, om vandaar met de grote jongens door te gaan naar New York, Tokio en Qatar.

    Als Air France-KLM over een paar jaar tenminste nog bestaat. Er zijn namelijk kapers op de kust, vooral uit het Midden-Oosten. Daarom kijkt de Nederlandse luchtvaartsector weer hoopvol naar vadertje staat, de sukkel waar ze nog niet zo lang geleden zo snel mogelijk vanaf wilden. En omdat de vliegerij al sinds Albert Plesman (1889-1953) heilig en onaantastbaar is én over de krachtigste lobby van het land beschikt, verandert de overheid meteen in een schoothondje.

    Mogen parlementariërs geen gebruik maken van die door henzelf gemaakte wet, de WOB?

    Staatssecretaris Wilma Mansveld van infrastructuur verklaarde vorige week Qatar en de andere golfstaten de oorlog: Qatar Airways, Emirates en Etihad krijgen geen extra landingsrechten op Schiphol. Dit omdat ze staatssteun ontvangen en volgens de KLM sprake is van oneerlijke concurrentie.

    De Franse staat, nooit zo van de vrije markt, heeft inmiddels het belang in Air France-KLM vergroot - slecht nieuws. Want zoals Peter Giesen gisteren schreef, willen de Fransen over tien jaar het machtigste land van Europa zijn, dus die gaan Charles de Gaulle voorrang verlenen. En de KLM duidelijk maken dat het geen fusie maar een overname was, destijds in 2003, en dat ze dus in Amsterdam moeten dimmen omdat ze anders alle KLM-toestellen gewoon overschilderen.

    Het was een schitterende maar ook schokkende primeur van Wilco Dekker en Eric van den Outenaar, gisteren in de Volkskrant. Want als het met KLM en Schiphol is gedaan, dan kunnen we net zo goed heel Nederland overdoen aan de Fransen. Dan resten ons alleen nog de tulp en de Goudse kaas, als symbolen van nationale trots. Dat is tenminste wat de luchtvaartjongens ons vertellen. Plus dat we zonder grote KLM en groot Schiphol een economisch Griekenland worden en niet langer bereikbaar zullen zijn door de lucht.

    Twee journalisten kregen boven water waar de Kamer al tijden tevergeefs om zeurt: inzicht in de afspraken tussen Nederland en Frankrijk betreffende de gezamenlijke vliegmaatschappij. Dat lukte door een succesvol beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Mogen parlementariërs geen gebruik maken van die door henzelf gemaakte wet?

    Eurlings herinneren we ons allemaal als de man die op een CDA-congres in 2010 schuimbekkend stond te salueren naar zijn provinciegenoot Maxime Verhagen

    In het horrorverhaal dat zich nu ontrolt, is een hoofdrol weggelegd voor Camiel Eurlings. Eurlings herinneren we ons allemaal als de man die op een CDA-congres in 2010 schuimbekkend stond te salueren naar zijn provinciegenoot Maxime Verhagen en die daar het CDA als een doorgesnoven volkstribuun in de armen van Geert Wilders schreeuwde.

    Die Eurlings was de minister van V&W die even vóór dat onvergetelijke optreden de garanties voor KLM en Schiphol had wegonderhandeld, die even erná aan de slag ging als directeur vracht bij KLM en wat later zelfs de ceo van dat bedrijf werd. De snelle opmars en de nog snellere val van Eurlings bij de KLM worden alsmaar interessanter.

    Werd hij voor zijn coöperatieve optreden als minister door de Fransen beloond met een mooi baantje? Hadden ze in Parijs ook naar het CDA-congres gekeken en zagen ze meteen dat ze met een B-acteur als baas van KLM vrij spel zouden hebben? Was de nieuwe directeur van KLM zo'n quantité négligeable dat het ze bij Air France gewoon niet interesseerde dat ze in Amsterdam Prins Carnaval benoemden?

    Het dossier Schiphol-KLM gaat ons door de zomer helpen.

    Ja en de koers van het aandeel in een duikvlucht!

    LZA
  5. relpinda 4 juni 2015 11:30
    www.zakenreisnieuws.nl/columns/commen...
    30 mei 2015 - 11:41
    Arnold Burlage: Stofzuigers

    Arnold Burlage
    Het pleidooi voor een deltaplan voor de Nederlandse luchtvaartsector van KLM president-directeur Pieter Elbers verdient alle steun. Temeer omdat hij zaterdag in een interview met De Telegraaf onderstreept dat dit het belang van KLM en Schiphol overstijgt. Het gaat om een nationaal belang: 330.000 banen en een toegevoegde waarde in euro's van naar schatting 30 miljard.

    Nog geen jaar geleden hielden voorzitter Rene Klawer van VNO-NCW West, Paul Riemens, CEO van de Luchtverkeersleiding Nederland en vicepresident van Air France-KLM, Peter Hartman een soortgelijk pleidooi met als eerste stap een Luchtvaarttafel, later tot MAINPORT Tafel gedoopt. Maar die is er nog steeds niet vanwege de oppositie van Schiphol-president Jos Nijhuis, die geen behoefte heeft aan 'weer een overleg'.

    De hartenkreet van KLM-topman Pieter Elbers nu, na 7 maanden warmlopen met tal van problemen op zijn bordje, komt daarom als geroepen. Conclusie: nog meer neuzen dezelfde kant op.
    Alleen de Schiphol-president blijft bij zijn eigen gevaarlijke koers met de merkwaardigste uitspraken. Zo ziet hij de nieuwe luchthaven in aanbouw bij Istanbul, goed voor 125 miljoen passagiers, niet als hub en bedreiging voor Schiphol, wuift hij de concurrentie weg van de Londense luchthaven Heathrow, dat de tarieven spectaculair verlaagt met een 'ze zoeken het maar uit', en beschouwt hij evenmin de luchthaven Zaventem, die gevaarlijk aan de weg timmert als een bedreiging van Schiphol.

    "Nou ja, eerlijk is eerlijk, voor de luchthaven Dubai moeten we wel oppassen", vindt de Schiphol-topman, die zijn moeder als fan, wellicht de enige, opvoert in interviews. Maar de concurrentie met het megalomane Dubai aangaan, daar vindt Nijhuis geen beginnen aan. Capitulatie dus! Te dol voor woorden.

    De afgelopen week werden de opvattingen van de Midden-Oosten concurrenten trouwens weer eens extra pijnlijk duidelijk. Emirates kondigde Bologna als nieuwe bestemming aan, al eerder Lyon. Qatar Airways dat ook op Schiphol startte, kreeg landingsrechten in Nice en eveneens Lyon in ruil voor de aankoop van Franse militaire vliegtuigen. De stofzuigers gaan hun werk doen. Tegelijk zette staatssecretaris Wilma Mansveld Nederlandse (Shell) belangen op het spel door landingsrechten te beletten voor Midden-Oosten maatschappijen, vanwege oneerlijke concurrentie. Qatar Airways president Al Baker gaf deze week in het Amstelhotel in Amsterdam tegenover de nationale pers direct ongezouten kritiek met de dreiging dan ook Nederlandse bedrijven de voet dwars te zullen zetten.

    Trouwens, wat die oneerlijke concurrentie betreft. Lage lonen, staatssteun en dergelijke. Wat gaat onze kortharige "lady in black" Wilma doen met vergelijkbare landen, bijvoorbeeld China. Om maar wat te noemen. Nu juist een land waar voor KLM grote kansen liggen, ook voor Schiphol als hub in een nieuw gedroomd pact van KLM en Delta. De snelste luchtroute tussen China en de VS zou zonder hinder van Midden-Oosten concurrentie wel eens de redding voor Schiphol en KLM kunnen betekenen.

    Hoe het ook zij, de staatssecretaris heeft in ieder geval gesproken in plaats van langdurig zwijgen; dat is positief! Samen met het pleidooi van KLM-topman Pieter Elbers zou dat een dubbel signaal moeten zijn om aan de MAINPORT Tafel te gaan. Al of misschien wel beter niet met de omstreden luchthaven-president.

    Arnold Burlage
    aburlage@reismedia.nl

    En heb je Eva Jinek gezien met Jort Kelder en Steven Verhage, wat een SLECHT interview was dat Eva!! Wordt maar 1 kant van de zaak belicht, nl de Concurrentie!!! en niet al die andere zaken die zo aan de hand zijn:
    Te hoge Piloten Salarissen en overige emolumenten van Vliegers en Cabine Bemanning!! het giga Leasewagenpark. etc etc. geldt ook voor de Fransen AF!!

    We zijn al aardig op weg naar het kd 6,50!!

    LZA
  6. [verwijderd] 4 juni 2015 13:09
    Nieuwe bijbaan voor Camiel Eurlings

    Donderdag 4 juni 2015 12:53

    LONDEN (ANP) - Oud KLM-topman Camiel Eurlings heeft een nieuwe bijbaan. Hij is benoemd tot niet-uitvoerend bestuurder (commissaris) bij zakenreisagent American Express Global Business Travel (GBT). Dat bevestigde het bedrijf donderdag. Eurlings werkt al sinds januari voor GBT, maar hij meldde dit nu pas op zijn profiel op netwerksite LinkedIn.

    GBT is actief in bijna 140 landen een telt ongeveer 14.000 medewerkers. Het gaat om de voormalige zakenreistak van de Amerikaanse creditcardmaatschappij American Express. Die is vorig jaar zelfstandig geworden, toen American Express de helft van de aandelen verkocht.

    Eurlings werd in oktober vorig jaar weggestuurd als president-directeur van luchtvaartmaatschappij KLM. De oud-politicus gold jaren als de kroonprins van het CDA. Hij werd op jonge leeftijd gemeenteraadslid in Valkenburg, kwam later in de Tweede Kamer en zat in het Europees Parlement. Van 2007 tot 2010 was hij minister van Verkeer en Waterstaat. Sinds 2013 is Eurlings tevens lid van het Internationaal Olympisch Comité (IOC).
  7. [verwijderd] 4 juni 2015 13:40
    Mansveld belooft inzage in afspraken AF-KLM

    13:27 4-6-2015

    DEN HAAG (AFN) - Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) voelt er weinig voor het verslag openbaar te maken van een gesprek dat zij onlangs had met de top van Air France-KLM. Wel is zij bereid de Tweede Kamer vertrouwelijk inzage te geven, beloofde zij donderdag tijdens een algemeen overleg over onder meer de positie van KLM en Schiphol.

    Tijdens het gesprek in maart gaf topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM garanties af over de zelfstandigheid van KLM en het behoud van Nederlandse banen. Mansveld vindt het niet nodig die beloftes zwart op wit te laten zetten. Samen met de afspraken die ten tijde van de fusie tussen Air France en KLM zijn gemaakt, en die in 2010 op hoofdlijnen zijn hernieuwd, bieden de toezeggingen volgens haar voldoende 'borging' voor de positie van KLM.

  8. relpinda 9 juni 2015 09:35
    www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24134...
    di 09 jun 2015, 05:00
    Europa moet inzetten op één luchtruim
    door Yteke de Jong
    BRUSSEL -
    Europa moet zo snel mogelijk toe naar een ongedeeld luchtruim. Dat stelt de Europese vereniging van luchtvaartmaatschappijen, de AEA, in een advies richting de Europese Commissie, dat bezig is met een aanvalsplan voor de luchtvaartsector. Dit plan moet aan het eind van het jaar klaar zijn.
    ‘Een ongedeeld luchtruim is een win-win-situatie, waarmee grote stappen gezet kunnen worden. Het helpt het milieu, de passagiers en de luchtvaartmaatschappijen’, zegt de directeur van de AEA, de Nederlander Athar Husain Khan tegen De Telegraaf over zijn ‘Flightplan 2019’. Hij pleit er verder voor dat Brussel verder kijkt dan de neus lang is.
    Het luchtruim boven Europa is een lappendeken, waarbij elk vliegtuig bij het overschrijden van elke grens weer op kosten wordt gejaagd omdat er voor de lokale luchtverkeersleiding betaald moet worden. Hierdoor kunnen luchtvaartmaatschappijen niet in een rechte lijn van A naar B vliegen, wat tot extra brandstofverbruik en uitstoot leidt. Dit omvliegen kost jaarlijks naar schatting 10 miljard euro. Eén Europees luchtruim leidt tot lagere kosten voor de luchtvaartmaatschappijen en lagere ticketprijzen.
    Concurrentie
    De Europese luchtvaartsector opereert in een wereldwijde concurrentiestrijd. Daarom moet er goed gekeken worden of regeltjes de sector juist niet op achterstand zetten, zegt de AEA in het advies, dat dinsdag openbaar wordt gemaakt.
    Nederland is volgend jaar voorzitter van de Europese Unie en organiseert in januari een grote luchtvaartbijeenkomst. De ambitie is om daar stappen te zetten ten aanzien van het ongedeelde luchtruim, dat al veertig jaar een splijtzwam is Europa. Duitsland en Frankrijk werken dit tegen.
    ‘We moeten ervoor waken dat Europa geen eiland wordt, want dat heeft geen enkele zin. Daarom moet er aandacht zijn voor belastingheffing en voldoende capaciteit infrastructuur voor de luchtvaartsector’, zegt Khan. Hij stelt dat Europa op achterstand wordt gezet ten opzichte van andere regio’s in de wereld, waar het minder lang duurt om bijvoorbeeld nieuwe luchthavens te bouwen. De AEA-directeur pleit voor slimmere regelgeving, die nu per Europees land verschillend is.
    En
    www.telegraaf.nl/binnenland/24134467/...
    di 09 jun 2015, 05:30| 9 reacties
    |
    lees voor
    Top of Form
    Bottom of Form
    Oud-KLM-baas: Discussie over staatsgaranties onzin
    door Yteke de Jong
    MIAMI -
    Oud-topman Leo van Wijk van KLM vindt de discussie over de staatsgaranties ’onzin’. Van Wijk verkocht KLM in 2004 aan Air France en is nog altijd toezichthouder bij de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie. Daarbij werden garanties gesteld om de positie van KLM veilig te stellen.
    Volgens voormalig KLM-topman Leo van Wijk zijn de staatsgaranties om de positie van KLM veilig te stellen vooral voor de bühne van de politiek. De Staat kan namelijk geen bedrijfsmatige beslissingen afdwingen.Foto: Dijkstra
    „Die staatsgaranties zijn voor de bühne van de politiek”, zegt hij in een gesprek met De Telegraaf in de marge van de internationale luchtvaartconferentie in Miami. „De ontwikkeling van het routenetwerk, de werkgelegenheid, dat zijn bedrijfsmatige beslissingen, die bij de onderneming liggen. Zoiets kun je als Staat nooit afdwingen.”
    De Tweede Kamer discussieerde afgelopen donderdag over deze afspraken uit 2004 en 2010, die ’boterzacht’ zouden zijn. De politiek is bang dat KLM wordt uitgehold ten faveure van zustermaatschappij Air France. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) zei vorige week dat de garanties uit het verleden niet opnieuw vastgelegd hoeven te worden. „Een huwelijkscontract hoef je niet opnieuw te tekenen”, aldus Mansveld.
    Volgens Van Wijk kan de overheid alleen invloed uitoefenen op de landingsrechten. De Nederlandse Staat heeft nog 5,9% van de aandelen in KLM. Volgens critici heeft Van Wijk KLM te goedkoop van de hand gedaan, omdat hij met de rug tegen de muur stond na het afspringen van de overname van Alitalia. Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij wijst men op het succes dat de samenwerking met Air France heeft gebracht, onder meer een verdubbeling van de omzet.
    In 2004 werden er door Van Wijk aanvankelijk geen afspraken gemaakt over de gelijkmatige ontwikkeling van Air France en KLM. Daar was het kabinet destijds niet tevreden mee en stuurde toenmalig Oeso-ambassadeur Frans Engering achteraf naar Parijs om alsnog afspraken vast te leggen. In 2010 werden deze afspraken deels verlengd, maar er werden ook oude afspraken geschrapt, onder meer over het aantal bestemmingen.
    En
    www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-080615-036/...
    Air France-KLM ziet druk op omzet toenemen
    Gepubliceerd op 8 jun 2015 om 08:13 | Views: 3.934 | Onderwerpen: luchtvaart
    Air France-KLM 09:10
    7,11 0,00 (-1,55%)

    PARIJS (AFN) - De druk op de omzet bij Air France-KLM neemt toe, al blijft de financiële schade voorlopig beperkt dankzij de relatief zwakke euro. Dat liet het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf maandag weten bij de publicatie van de vervoersstatistieken over mei.
    De opbrengsten per beschikbare vliegtuigstoel en per gevlogen kilometer lagen in de maanden april en mei ongeveer 6 procent lager dan een jaar eerder, wanneer voordelige wisselkoerseffecten niet worden meegerekend. Dankzij de goedkope euro was in absolute zin nog wel sprake van een toename met 1 procent.
    Air France-KLM, inclusief prijsvechter Transavia, vervoerde in mei 8 miljoen passagiers, 3,2 procent meer dan een jaar eerder. Wanneer ook de gevlogen afstand verrekend wordt, nam het passagiersvervoer met 1,9 procent toe, bij een 1,1 procent hogere capaciteit. Gemiddeld was bijna 85 procent van de stoelen aan boord bezet.
    Transavia
    Transavia nam binnen de groep de sterkste groei voor zijn rekening, zowel in capaciteit als in passagiersaantallen. De budgetdochter had 8,1 procent meer capaciteit beschikbaar en zag de vraag met 7,1 procent toenemen. Dat was genoeg om gemiddeld bijna 90 procent van de stoelen gevuld te krijgen.
    Het vrachtvervoer ging in mei hard onderuit. De capaciteit werd met 4,8 procent teruggeschroefd, maar dat was bij lange na niet voldoende om de afname van de vraag met 12 procent bij te benen. De gemiddeld beladingsgraad zakte tot onder de 60 procent.

    LZA
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links