Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Handel op NPEX

178 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 9 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 8 augustus 2013 00:37
    bij deze op verzoek (om ander draadje to the point te houden)

    even een verkorte copy/paste uit een andere draad om deze weer op te pakken, zie www.iex.nl/Forum/Topic/1286603/Last/W... :

    Antoni 7 aug 2013 om 15:58

    0







    [quote alias=invoorentegenspoed id=7063173 date=201308071418]
    [...]

    Ik melde ook in een eerdere posting: "ik heb even contact met NPEX gehad en zal tzt (na vakantieperiode gok ik) met hen hierover brainstormen (is nu het plan). Wie meent input mee te kunnen geven, neem ik dat gaarne ter overweging mee."

    Op de site van Npex staat dat de veiling net zoals op Ebay gaat. Nou ben ik al heel lang niet op Ebay geweest, maar volgens mij werkte het zo dat je iets voor een bepaalde prijs aanbied voor een bepaalde door jou te kiezen periode. Dat zou misschien helpen met de onduidelijke drukte op de 3e donderdag van de maand om 11.59. Er zouden dan misschien dagelijks enkele individuele veilingen zijn wat voor de verkopers denk ik goed kan uitpakken en voor de kopers minder onduidelijk wordt. Ik weet alleen niet of dat op Npex kan.



    invoorentegenspoed 7 aug 2013 om 23:04

    0







    is een idee...ik neem het mee in alle overwegingen/suggesties.

    Gezien de dunne handel ook risky; als iedereen op 2 oren ligt, werkt e.d., dan mogelijk geen tegenbieders op het belangrijke moment (ook dat is bekend bij Ebay; daardoor soms superkoopjes te bemachtigen, terwijl op andere aanbiedingen bieders elkaar de tent uitknokken).
    Veilingen lopen ook onoverzichtelijk af qua tijdstippen bij Ebay.

    Niet iedereen kan of is bedacht op een 3e donderdag vd maand om voor 12uur op tijd bij NPEX in te loggen en te handelen...dat is wel een punt.

    Wat wel à la Ebay kan werken is vooraf een maximum in te geven, terwijl je op het moment zelf met een bepaalde eenheid (cent, dubbeltje, kwartje...) boven de vorige bieding staat.

    Ik ben zelf voor een systeem waarbij het laatste bod tenminste een tijdje moet blijven staan voor de veiling afloopt, bijv. 5 of 10 minuten maar mag ook een uur of dag zijn geen overbieding/activiteit heeft plaatsgevonden. Na het verstrijken van de tijd is de transactie dan definitief.

    Een notering op een grote en liquide beurs zal uiteindelijk de voorkeur hebben, maar voor een betere prijsvorming op NPEX moet het abrupte einde eraf denk ik.



    usg fan 7 aug 2013 om 23:39

    1







    Volgens mij werkt dat bij BVA veilingen zo, dat als er in de laatste minuut wordt overboden, er automatisch 10 minuten bijkomen. Dit gaat weer zo tot het laatste bod 10 min niet is overboden. Dan krijg je de hoogste prijs lijkt me.



    Prof. Dollar 8 aug 2013

    0







    @usg fan: Jouw suggestie lijkt het "probleem" het beste op te lossen.

    Wel vraag ik mij een beetje af of er wel een probleem is. Waar komt de roep op verandering vandaan? Te lage waardering? Lijkt mij niet, het zijn juist de kopers die verandering willen. Ongelukkig bij eerdere rondes? Dat vermoed ik. Mensen die een paar keer achter het net hebben gevist.

    Ik deel de lange termijn oplossing van invoorentegenspoed - een publieke notering - maar denk dat we daar nog even op moeten wachten. Zoals gezegd, de suggestie van usg fan vind ik interessant.

    Wat van mij ook beter mag is het aanbod van lagere volumes (of het bieden erop), want als de waarde stijgt en de volumes gelijk blijven dan wordt het voor kleine beleggers onbereikbaar (onbetaalbaar) om uit te breiden. Juist wij moeten opkomen voor de kleine belegger.



    BNP 8 aug 2013 om 00:28

    0







    Wat mij betreft zijn er drie zaken voor verbetering vatbaar. Allereerst die harde stop om 12.00, dat mag best een uitloop hebben, maar veel korter dan voorgesteld. Het is op het laatst seconden-werk (weet ik uit ervaring). Dan is een verlenging met 30 of 60 seconden voldoende.

    Verder heb ik behoefte aan een klok op de site. Ik heb zelf de correcte tijd, maar heb het idee dat NPEX nog een seconde of wat doorloopt na 12.00. Daar pak ik veel certificaten mee.

    Tot slot en ik wil daar niet zeurderig over doen, maar het probleem keert steeds terug. Kunnen we alsjeblieft de discussie over NPEX en de speculatie over de waarde van uniQure uit elkaar trekken.

    Deze discussie hoort in het draadje over NPEX. Dan kunnen we hier weer fijn verder speculeren over de waarde van uniQure....

    In dat verband wijs ik alvast even op Bluebird Biotech die net naar de Nasdaq is gegaan. Als je toch wilt gaan vergelijken, kun je m.i. beter hier naar kijken dan naar Prosensa.




    invoorentegenspoed 8 aug 2013 om 00:29

    0







    Zoef stelde en wilde ook dat 'BVA-systeem'...is wat ik ook bedoelde aan te geven.

    @ Prof.Dollar: natuurlijk hoop ik enerzijds op een betere prijs, maar snij me dan ook in eigen vel. Ik blijf kopen bij deze koersen (en ook ik mik op kleinere plukken ;-)).

    In een normale beursomgeving is het mogelijk dat alle orders met elkaar gematcht worden, dwz grote én kleine partijen; een grote bieder/koper kan meer kleine plukjes verzamelen en een kleine bieder kan een kleiner plukje uit een grotere order halen. Ik ben nog bekend met bijzondere bedingen als 'alles of niets' etc.; iets wat (ook) de verkoper kan opnemen.

    Toch meen ik dat een veiling baat heeft bij een kans op uitkristaliseren van de koers. Het stopt vanzelf als mensen het te duur vinden worden, maar daarbij meen ik ook dat de verschillen over de hele linie kleiner worden, omdat men tijd heeft om uit te wijken naar een andere order/aanbod.

    Daarbij is er ook een kans, dat als men algemeen vindt dat de koers te hoog is, de volgende ronde een daling/correctie volgt. Nu weet je minder wat men écht voor een aandeel UniQure overheeft, omdat de veiling abrupt stopt.

    Opjagen vd koers is met een langere 'bedenkingstermijn' ook wat minder groot dan bij een abrupt einde.
  2. Prof. Dollar 8 augustus 2013 08:28
    Dat snap ik. Met kleine-volumes denk ik meer in de totale transactiewaarde i.p.v. de prijs per certificaat. Een voorbeeld:

    Er zijn mensen die wel bereid zijn 1 euro voor 200 certificaten neer te leggen, maar niet 0,80 eurocent voor 2000 certificaten. Dit is 200 euro versus 1600 euro. Als dat laatste budgettair teveel gevraagd is, dan hoeft de eerste dat niet te zijn.

    Feit is..
    - dat het aantal lage-volume-orders laag is (schaarste);
    - dat juist op lage-volume-orders flink geboden wordt;
    - dat bij een hogere prijs per certificaat de hoge-volume-orders voor de kleine belegger eerder buiten budget vallen.

    Daarom zie ik graag meer mogelijkheden tot kleine-volumes (lage minimale afname).

    De ideeën om de harde stop om 12.00 een uitloop mee te geven deel ik niet (zo verleg je het probleem naar een ander tijdstip), tenzij overbieden binnen bepaalde tijd mogelijk blijft en helder wordt gecommuniceerd (BVA-systeem).
  3. Partner 8 augustus 2013 08:44
    Voor velen is 12:00 uur midden op de dag al een probleem om aan de knoppen te zitten dus het zou inderdaad niet gek zijn als er een wat uitgebreidere mogelijkheid komt om de laatste biedingen te overwegen en eventueel daarop te reageren. Wat we feitelijk willen is een "normale" beursgang maar dat laat nog even op zich wachten denk ik. Wel een verbetering voor the time being is het rangschikken van de NPEX regels op datum, ik bedoel dat alle augustus-posten bij elkaar staan en op grootte gesorteerd. Nu staat de jongste bovenaan voor zover ik begrijp. Lijkt me software-matig niet zo'n probleem.
  4. [verwijderd] 8 augustus 2013 19:51
    ik denk ook aan een systeem om meerdere orders te verzamelen en de limieten oplopend aan te bieden.

    Op deze manier krijg je één prijs en een omzet die oploopt naar het maximaal wenselijke van koperskant. Er blijven geen plukjes onopgemerkt liggen zoals nu de verschillen in uitvoering soms groot zijn...geen pré voor de verkoopkant.

    Punt hierbij is wel dat één grote koper alles weg kan nemen.

    ---

    kleine plukjes mogen nu in the picture zijn, maar zegt ook veel over de financiele slagkracht vd beleggers die UniQure nu volgen.
    Als meerdere grote beleggers willen inslaan, dan laten ze de kleine plukjes liggen (gebeurde eerder in de NPEXhandel wel eens).

    Een grote belegger kijkt niet naar 250 stukjes à 1,41euro, maar naar 5000 of 10.000stuks of meer. Chiesi, Coller Capital etc. konden nog geen paar honderdduizend aandelen halen uit het NPEX-aanbod en zijn op andere aanbieders aangewezen (grootaandeelhouders, of bij een emissie door UniQure). Als zij uit een vrije markt zoveel aandelen wilden halen, dan jaagden ze de koers door het dak!

    ---

    ik denk dat je naar een balans moet, waarbij zowel kopers als verkopers goed bediend worden. Ik denk dat verkopers er nu relatief bekaaid afkomen.
  5. Prof. Dollar 8 augustus 2013 23:35
    Toch begrijp ik je ware intentie niet helemaal. Ik vroeg me gisteren al voorzichtig af waar de roep om verandering ook alweer vandaan kwam...

    Je oriëntatie lijkt te liggen op de grote belegger. Ongeacht het systeem, grote beleggers zul je op NPEX niet snel tegenkomen. Of ze mogen niet van hun achterban (ze mogen bijvoorbeeld alleen AEX-handelen) of het risico is te groot (zie dan maar snel van je stukken af te komen; dat gaat niet op NPEX omdat de vijver te klein is; opdelen van orders zou dan kunnen helpen). En dan heb ik het aspect van transactiekosten nog niet meegenomen, want die is bij NPEX procentueel zonder limiet (dat kan een drempel gaan vormen).

    Daarbij is 100k stuks voor grote beleggers helemaal niks. Die vinden dat nog voor de kleintjes. En zo ligt de boel stil.

    Chiesi heeft klasse C certificaten gekregen, die heeft op NPEX niks te zoeken. Hierachter ligt ook een strategisch motief... Geldt ook voor de uitgifte van nieuwe aandelen i.p.v. overnemen (Coller), zo heeft men nieuw geld ter beschikking gekregen.

    Verkopers komen er niet bekaaid vanaf. Ze geven een verkoopprijs en het kan hoger oplopen (en als je wilt minder). Dat sommigen een iets beter deal maken noem ik gewoon handel. De focus op een vaste prijs is dan ook onterecht, die hoort te fluctueren per transactie. Dit heb je op andere beurzen ook.
  6. [verwijderd] 9 augustus 2013 22:36
    op de NPEX vind ik die té extreem uiteen liggen. Het belang van de kleine belegger loopt soms meer in pas met die van de grote belegger dan je zou denken.

    Ik ben niet voor groot of klein of voor of tegen UniQure...maar alles heeft een doel en het is in ons eigen belang en die van alle partijen om daarop vooruit te denken.
    Voor de mensheid is het krijgen van een goede kans belangrijk...UniQure kan verschil maken. Als belegger is (een hogere)waarde niet het enige doel...zeggenschap is misschien wel belangrijker!

    De investeerders van dit moment hebben bijna alles voor het zeggen...ze willen geld. Wetenschap is leuk mits het hun portemonnee spekt. Geld telt boven alles...wetenschap is bijzaak.

    Ik ben van mening dat geld eerder alles tegenhoudt dat helpt...technologie kan, mits goed aangewend, de mensheid dienen. Geld trachten te verdienen op de beurs is voor mij niet meer dan je aanpassen in het systeem waarin we leven, maar er is meer en beter dan dat.
  7. [verwijderd] 15 augustus 2013 10:54
    enerzijds vakantieperiode en anderzijds draait het om de laatste seconden. Je krijgt dus geen lange aanloop. Mensen die de veiling niet/nauwelijks kunnen volgen zetten hun order in op hoop van zegen en ik zet doorgaans e.e.a. in om beter te kunnen volgen. De biedingen op beoogde plukjes aandelen staan dan overzichtelijk bovenaan i.p.v. doorelkaar.

    Ik print zelfs een lijstje uit om te accentueren welke orders ik kan overslaan op datum/ordergrootte/limiet.

    Profs komen pas laat in actie...die besteden hun tijd nuttiger dan 2 uur van tevoren koersje staren.
    Wie kwart voor 12 inschakelt kan zien wat er zoals geboden wordt en 1 voor 12 in actie komen (voor anderen lastig op tijd te reageren)
  8. henrico26 15 augustus 2013 11:33
    Er begint nu wel actie te komen, ik voorzie niet een stijging zoals we die vorige maande hebben gehad. Ik verwacht wel dat we hoger uit komen dan 1.40. Daar er nu ook verscheidene biedingen van rond de 1.50 zijn. Al met al komt het totale aantal van deze certificaten ook wel in de buurt van 28.000. Ik hoop dat die 28.000 stuks van 1.40 nog overboden wordt.
  9. harrysnel 15 augustus 2013 11:37
    quote:

    henrico26 schreef op 15 augustus 2013 11:33:

    Er begint nu wel actie te komen, ik voorzie niet een stijging zoals we die vorige maande hebben gehad. Ik verwacht wel dat we hoger uit komen dan 1.40. Daar er nu ook verscheidene biedingen van rond de 1.50 zijn. Al met al komt het totale aantal van deze certificaten ook wel in de buurt van 28.000. Ik hoop dat die 28.000 stuks van 1.40 nog overboden wordt.
    Lijkt een partij te zijn die op meerdere porties 1,53 biedt. Verwacht dat op laatste moment ook pluk van 28 voor 1,53 of hoger gaat...
  10. [verwijderd] 15 augustus 2013 11:43
    quote:

    Partner schreef op 15 augustus 2013 11:36:

    dat is niet zo ivet, als er op een grote partij onder de huidige prijs geboden wordt en dit bod wordt geaccepteerd zakt de gemiddelde waarde in en als een hoge bieder verstek laat gaan ook......
    mijn ervaring is dat de laatste tijd zelden ingegaan wordt op lagere biedingen...kwam in het begin van de NPEXhandel wel regelmatig voor.

    De perspectieven van een 'kansloos' AMT liggen achter ons. Wie biedt moet ook nakomen en het is niet vrijblijvend.

    Uiteraard kan je scenario's bedenken waarbij het anders uitpakt, maar waarschijnlijk is het niet en is onder normale omstandigheden wat ver gezocht.

    Daarbij is er geen grote pluk aandelen meer waarop nog niet geboden is en dat de koers kan drukken (bedenk ook dat het uitsluitend gaat om orders met expiratie 15/8...de rest kan je buiten beschouwing laten)

    mvg ivet
  11. Prof. Dollar 15 augustus 2013 11:50
    quote:

    invoorentegenspoed schreef op 15 augustus 2013 11:43:

    [...]

    Daarbij is er geen grote pluk aandelen meer waarop nog niet geboden is [..]

    mvg ivet
    Er staat nog steeds een order van 26000 stuk open waarop niet is geboden. Mogelijk dat de vraagprijs ervan ruim is weggezet zodat de verkoper niet naast het net vist. Kortom, er is wel een grote pluk beschikbaar.

    Ook kan je afvragen waarom de andere grote pluk wordt verkocht. Verkoop van erfenis?

    Tot zover een tegengeluid. ;)
178 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 9 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0654 +0,10%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.726,70 -0,62%
Gold spot 2.399,76 +0,86%
NY-Nasdaq Composite 15.601,50 -0,52%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links