Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Waar een IPO niet toe kan Leiden....

50 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 juli 2013 09:10


    even een zijsprongetje; ik melde al eerder dat ik verwacht dat UniQure t.z.t. weer de beurs zal opzoeken, zodat de huidige investeerders die willen cashen/zich willen terugtrekken dat dan kunnen doen, terwijl investeerders die nog meer avontuur willen zien en een rooskleurige toekomst verwachten ervoor kunnen kiezen om er in te blijven zitten.

    Het nu goedgekeurde Glybera biedt het bedrijf wat meer body en beschikt het ook over een pijplijn en technologie waar voldoende fantasie in zit. Een IPO kan niet alleen zorgen voor een forse opwaardering, maar daarbij ook de mogelijkheid om verder te kunnen groeien naar een grotere en volwassen biotech-onderneming. Er zijn meer dan genoeg uitdagingen te bedenken en om aan te werken, waarbij een beursnotering kan helpen bij de naamsbekendheid en het aantrekken van middelen. Als er eenmaal iets op gang is gekomen (Glybera), dan kan dat een acceleratie betekenen van kansen en mogelijkheden!

    Nu is zeer recent een Nederlandse biotech middels een IPO naar de beurs gegaan, het Leidse bedrijf Prosensa (vandaar Leiden met hoofdletter in de titel ;-)) noteert inmiddels aan de Nasdaq en kende een spectaculaire start..."Dutch drugmaker Prosensa jumps 54 percent in U.S. stock market debut" zie: www.reuters.com/article/2013/06/28/us...

    About Prosensa Holding B.V.

    Prosensa is a Dutch biotechnology company engaged in the discovery and development of RNA-modulating therapeutics for the treatment of genetic disorders. Its primary focus is on rare neuromuscular and neurodegenerative disorders with a large unmet medical need, including Duchenne muscular dystrophy, myotonic dystrophy and Huntington's disease.

    zie daarvoor (tickersymbool RNA ) finance.yahoo.com/q;_ylt=AmsxHDXvUxPR...

    zie ook : www.prosensa.eu/press-release/prosens...

    Natuurlijk zullen er de nodige verschillen en overeenkomsten te vinden zijn, maar bedenk eens wat UniQure in een IPO zou kunnen doen!

    In dit draadje zou ik alles wat met een toekomstige IPO te maken kan hebben willen verzamelen; de voor- en tegenargumenten, waardering etc.

    UniQure is simpelweg een superkoopje in verhouding tot de potentie van dit bedrijf...en sinds Crucell word ik weer helemaal vrolijk van de kansen van deze biotech!

    Ivet
  2. [verwijderd] 7 juli 2013 09:46
    UniQure, Prosensa en Crucell in één artikel...bijna in één adem;

    Top 10 Highlights of BIO 2013

    www.collegehill-lifesciences.com/news...

    6. Orphan Drug Development: Normal rules don’t apply
    Big pharma companies see orphan drugs as a hot opportunity, if one can judge from the number of companies that have established a rare diseases franchise and are scouting for partnering opportunities. But despite renewed interest in rare diseases, building a biotech company on orphan drug development still presents a lot of hurdles. Prosensa Therapeutics, uniQure, PTC Therapeutics and Pfizer gathered on a panel discussion on Wednesday 24 April to discuss how normal rules in building a company do not always apply to orphan drug companies and the type of creative thinking that the companies have adopted to overcome difficulties in research and development, partnering and reimbursement, as well as the increasing importance of patient advocacy groups.

    7. Universal flu jabs nearing
    Flu affects billions of people each year. Currently, a different flu jab is produced every year as the virus evolves and re-sorts rapidly. The idea of a universal flu vaccine that could work against all known strains of the virus is something researchers have been occupied with for years. A number of organizations such as Crucell, BiondVax and VaxInnate are eagerly working on a universal flu vaccine that not only would protect against multiple strains, but would be administered every year or even five to 10 years.
  3. Hunter300 8 juli 2013 10:52
    Ik vind 100 E niet eens een vreemd bedrag. Als je bekijkt hoeveel bedrijven op de beurs in de US staan genoterrd op tientallen dollars en met een vooruitzicht van nog een aantal jaar zonder goedgekeurd produkt. Daarnaast is de technologie/het platform echt revolutionair.

    Weet iemand wat een aandeel bij PROSENSA waard was voor de introductie op de beurs? Als we analoog aan die waarderingsmethode ook UNIQURE zouden moeten waarderen, op hoeveel zouden we dan uitkomen?
  4. [verwijderd] 8 juli 2013 13:23
    De waarde van een Prosensa aandeel voor de IPO is niemand bekend, want er was geen handel in. De aandelen zaten bij een paar aandeelhouders. De waarde bij de IPO is bepaald op basis van een schatting van de kasstromen in de komende (10) jaren en daar de netto contantenwaarde van . Vervolgens wordt onderhandeld met de uitgevende banken en dan komt er een IPO koers tot stand, waarbij de banken trachten zoveel mogelijk pakketten aandelen van te voren al te slijten.

    Er is veel verbazing over de stijging op de eerste dag van de notering. het lijkt erop, dat men de koers te laag heeft vastgesteld. De oorzaak ligt ergens anders. Het medicijn voor Duchenne - het meest vergevorderde product in ontwikkeling - wordt gepartnered door GSK, die de ontwikkeling betaald en later ook de verkoop gaat doen. GSK liet echter valk voor de opening van de beurs die dag weten dat het geneesmiddel een speciale status had gekregen bij de FDA als weesgeneesmiddel. daardoor zou de goedkeuring veel sneller kunnen verlopen. leuk voor de mensen die initieel pakketten voor $13 hadden afgenomen en ze voor $ 20 dollar direct kwijt konden. Kan nog wel eens een staartje krijgen van de SEC.
  5. [verwijderd] 8 juli 2013 22:15
    In vergelijk met Prosensa hebben we met UniQure die verrassing al gehad, al lijkt niemand het te snappen als je de koers zo beschouwt...(als het kwartje eenmaal bij vele beleggers valt, dan wordt dat kwartje al rap enkele euro's waard!)

    UniQure heeft al een goedkeuring en het is wachten met het op gang komen van e.e.a. zoals produktie, distributie etc..

    De grant en de uitgifte van convertibles met de stuk hogere conversieprijs van een tijdje terug laten zien dat UniQure nu in een fase zit en steeds meer komt van het opbouwen van credits; het AMT-verleden/imago afsluiten en laten zien dat de potentie groter is dan ooit tevoren!
    Ik ken mensen die AMT op 6-7euro hadden....toen nog op een belofte, maar nu het eenmaal een feit is, is duidelijk dat AMT, nu als UniQure weer herontdekt moet worden.

    Dat het niet op meerdere euro's staat heeft enerzijds te maken met de onbekendheid van de notering aan de NPEX en de schaarse beschikbare info.

    Prosensa kon met een schone lei starten, als mensen de potentie van UniQure eenmaal kennen en snappen, dan is of Prosensa te duur of UniQure (veel) te goedkoop.



  6. [verwijderd] 9 juli 2013 11:24
    Ik kijk al reikhalzend uit naar het moment dat uniQure weer een notering krijgt aan Euronext.
    Ik twijfel om mijn belang te vergroten; enerzijds is de speculatie duidelijk, anderzijds staat je geld vast en is het wachten op openingen; samenwerking/verkoop/produktontwikkelingen; wat dus nog 2-10 jaar kan duren.

    Al geloof ik niet dat de grootaandeelhouders zo een lange termijn in gedachte hebben alvorens te cashen.
    Ze zullen ook niet verkopen onder de 2 cijfers voor de komma..
  7. [verwijderd] 9 juli 2013 12:16


    je moet je een beetje verplaatsen in de gedachten van de grootaandeelhouders. Biotech is alles behalve een exacte wetenschap!

    Ik denk dat vóór er echt iets groots op til staat, men zijn schaapjes op het droge wil hebben. De ene verkoopt als het zijn investering terug heeft en de ander als het het gewenste rendement heeft behaald...weer een ander wil het avontuur geheel of gedeeltelijk aan gaan. Een beursgang maakt het allemaal mogelijk om individuelere keuzes te maken.
    Daarbij zal men ook een mogelijkheid willen hebben om bij goede ontwikkelingen en beroep te kunnen doen op de aandelenmarkt.

    Voor het uitrollen van Glybera hoef je niet 10 jaar te wachten...een gezondere kasstroom zal binnen nu en 2 jaar toch moeten lukken.
    Ook zal de tijd moeten uitwijzen of er spannende en veelbelovende ontwikkelingen bekend gemaakt zullen worden.

    Ook denk ik dat Euronext niet de markt is voor biotechs als UniQure...een IPO als dat van Prosensa bewijst dat m.i. ook.

    UniQure zal eerst wat aan publiciteit moeten winnen en wat meer op waarde moeten worden geschat...de spotgoedkope prijs op NPEX geeft nu niet aanleiding om voor een paar kwartjes meer de beurs op te gaan zoeken. De VC's zullen er wel voor zorgen dat UniQure even vooruit kan en ook de deal met Color Capital toont aan dat men UniQure zakelijk hoger inschat dan die paar aandeeltjes/trades die op de NPEX de koers vormen.

    De IPO van Prosensa geeft mij vertrouwen dat ook een grotere en serieuzere markt(meer knowhow aldaar actief) als de Nasdaq, UniQure een hogere waardering zal toekennen....tenslotte heeft UniQure al een goedgekeurd product en daarbij ook potentiele blockbusters in de pijplijn.

    ivet
  8. Prof. Dollar 20 september 2013 23:07
    quote:

    Hunter300 schreef op 20 september 2013 19:21:

    Oei, hier kan een negatief studieresultaat toe leiden bij een state of the art (beursgenoteerd) bedrijf........

    finance.yahoo.com/news/prosensa-gsk-a...
    -70.25% Dat is een flinke afwaardering; gedumpt als vuil.

    uniQure kent de klappen van de zweep (/ markt) als voorganger van AMT. Prosensa gaat het nu moeilijk krijgen: vervolgonderzoek duurt maanden (en kost bakken met geld). Als gevolg steeg de waardering van de concurrent (Sarepta) met 18% (lucht / fantasie).
  9. harrysnel 21 september 2013 01:50
    quote:

    Prof. Dollar schreef op 20 september 2013 23:07:

    [...]
    -70.25% Dat is een flinke afwaardering; gedumpt als vuil.

    uniQure kent de klappen van de zweep (/ markt) als voorganger van AMT. Prosensa gaat het nu moeilijk krijgen: vervolgonderzoek duurt maanden (en kost bakken met geld). Als gevolg steeg de waardering van de concurrent (Sarepta) met 18% (lucht / fantasie).
    Lucht/fantasie? Is dat een conclusie na verdieping in het fonds Sarepta? Ik heb zelf aandelen Sarepta en de gebeurtenissen van vandaag verbazen mij niet; sterker: had dit al verwacht. Prosensa heeft veel data niet bekend gemaakt oa over de biopten om dystrophine aan te tonen. Eerder was ook al uitgelekt dat verschillende deelnemers in fase 3 onderzoek van Prosensa in ziekenhuis moesten worden opgenomen met nierproblemen. Dit werd zoveel mogelijk stil gehouden (vermoed in belang van succesvolle IPO). Bovendien heeft GSK, dat samenwerkt met Prosensa, het bedrijf niet gekocht voordat het naar de beurs werd gebracht. Dit zegt m.i. genoeg over (het gebrek aan) toekomst dat GSK in middel van Prosensa ziet.

    In lekentaal (zoals ik het heb begrepen):
    Sarepta maakt net als Prosensa gebruik van exonskipping technologie. Hierbij wordt het beschadigde exon (meest voorkomend bij DMD 51) van het gen dat dystrophine maakt overgeslagen op zo'n manier dat het proces daarna wel verder verloopt. Dus het middel voorkomt dat het proces stopt maar maakt het mogelijk om exon over te slaan en daarna kan het proces verder gaan (52, 53etc.). Getracht wordt om DMD om te vormen naar "Becker" variant, weliswaar verstoorde aanmaak van spierweefsel maar veel mildere vorm.

    Het verschil tussen het middel van Sarepta en Prosensa zit hem in de bijwerkingen. Doordat het middel van Sarepta afwijkende structuur heeft wordt het beter verdragen. Het wordt eigenlijk alleen maar goed opgenomen in spierweefsel en dat is in dit geval zeer gunstig. Hierdoor kan er tot 6x hogere dosis toegediend worden en dat zou net drempel kunnen zijn om wel effectief te zijn.

    Ik stel dit voorzichtig omdat het middel pas in fase 2 zit en bij een kleine onderzoeksgroep (n =12) gunstige effecten heeft laten zien. Als je zoekt op internet dan kun je filmpjes vinden van enkele deelnemers aan dit onderzoek. De ouders hebben de publiciteit zelf opgezocht omdat ze hiermee willen bereiken dat het middel snel beschikbaar komt voor alle DMD patiënten. 1 van de deelnemers heeft een broer die ook leidt aan DMD maar niet aan het onderzoek mee mocht doen omdat hij al niet meer ambulant was.

    Ik zou niemand willen adviseren om aandeel wel/niet te kopen en iedereen moet vooral zelf huiswerk doen alvorens in te stappen. Om stijging te betitelen als gebakken lucht vind ik niet juist, vandaar deze reactie. Sarepta had al een superieur middel tov Prosensa en bovendien een middel met minder/geen bijwerkingen. Vandaag is de enige "concurrent" weggevallen (vind ik overigens jammer voor de patienten/wetenschap) en koers stijgt daarom m.i. niet zonder reden. Ik zie koers komend half jaar met gemak verdubbelen, het is een fonds dat niet veel mensen begrijpen. Net als Uniqure m.i. een buitenkansje:)..

    Disclaimer: long Sarepta.
  10. Prof. Dollar 21 september 2013 10:26
    fan·ta·sie (v; meervoud: fantasieën) - product van de verbeelding.

    @harrysnel: Goed dat jij je inhoudelijk hebt verdiept in beide bedrijven. En goed dat jij op tijd bent ingestapt. Laten we aannemen dat je een "vroege instapper" bent van Sarepta.

    De "late instappers" van Prosensa hebben een probleem, of dat ook voor Sarepta geldt zal de toekomst leren. De stijging (gisteren) van die laatste schrijf ik ten eerste toe aan het wegvallen van de concurrent, niet om de vermeende superioriteit van hun product. Dat doet mijn inziens niets af van de belofte / potentie ervan (ik ga mee me je onderbouwing)... maar de eerste gedacht van deze (latere) instappers is dat de "kansen" nu niet bij Prosensa liggen maar elders. Bij de geringste tegenslag gaan ze dumpen...

    Mocht Sarepta wat tegenslag krijgen dan valt de waardering terug... denkbaar naar het niveau waarop de "vroege instappers" zijn ingestapt. Hoe je die marge ertussen noemt? Lucht? Fantasie? Waarde? In dit geval -zeker bij dit type bedrijven- zou ik extra voorzichtig zijn zodra een waardestijging niet toegeschreven kan worden aan nieuwe onderzoeksfeiten.

    Tot slot dient mijn reactie gelezen te worden in de context van dit topic. De titel "Waar een IPO niet toe kan Leiden" en het eerste bericht wijzen op een succesvolle IPO. Binnen drie maand hebben we de keerzijde gezien van een IPO. Grilligheid? Turbulentie? Fantasie? Realiteit? Hopelijk maakt uniQure in de toekomst een mooie exit maar nu zou ik het niet erg vinden als het de komende twee jaar -in de luwte- hard verder werkt aan het Hemophilia B programma.

    Kunnen we elkaar vinden?
  11. [verwijderd] 21 september 2013 18:24
    soms dient een IPO simpelweg om te cashen... het is moeilijk oordelen vanaf de zijlijn, maar als ik Harrysnels posting zo lees, dan krijg je een donkerbruin vermoeden.

    Het verschil tussen succes en falen is dermate groot dat koersdalingen en stijgingen enorm kunnen zijn. Ik volgde meerdere beleggers in vnl biotech...het was dan niet zelden: 300-400% winst of 90-95% verlies...kwestie van vaker goed dan fout zitten (heel zwart/wit gebracht, ik weet het).
  12. Prof. Dollar 28 november 2013 12:58
    Is het flauw dit topic nieuw leven in te blazen?

    Hieronder het koersverloop van Prosensa en Sarepta. De koers van Prosensa (de blauwe lijn in de grafiek) ging onderuit wegens teleurstellende onderzoeksresultaten. Op datzelfde moment ging de waardering van Sarepta juist omhoog. In een eerder bericht hierboven liet ik al ontvallen daar bedenkingen bij te hebben; beide richten zich op een behandeling van Duchenne muscular dystrophy met soortgelijke technologie. Pakweg 1,5 maand later is de koers van Sarepta "hersteld" naar de korte opleving, waarna die ook onderuit gaat nadat de FDA bekendmaakte bedenkingen te hebben bij de betrouwbaarheid van de technologie.

    finance.yahoo.com/echarts?s=RNA+Inter...

    Het is wel een leerzaam, maar zeker geen leuk voorbeeld. Bij patiënten (en gelieerde belangenverenigingen) is dit nieuws keihard aangekomen, omdat het zicht op een behandeling nu verder weg ligt.

    Ik weet nog wel een Nederlands bedrijf dat voorheen ook onderzoek deed naar Duchenne muscular dystrophy (en ik meende ook gebruikmaakte van een andere technologie). Dat onderzoek (in een wel heel pril stadium) is stilgelegd omdat er geen geld voor was (andere projecten hadden hogere prioriteit en concurrenten waren al verder). Wie weet krijgt dat onderzoek ooit nog eens een vervolg.
  13. flosz 29 november 2013 08:08
    AMT-080 DMD (Duchenne Muscular Dystrophy)

    Development Status and Partnering
    AMT has shown life long therapeutic efficacy of its gene therapy treatment AMT-080 in studies of a preclinical rodent model of DMD. These studies were performed in collaboration with the Prof. Bozzoni’s group at the University of Rome.
    The proof-of-concept studies demonstrated that AMT’s technology resulted infunctional dystrophin synthesis in both heart and skeletal muscles, leading to the prevention of muscular dystrophy. These data are strengthened by a study in which this gene therapy approach was shown to successfully restore dystrophin activity in diseased human muscle cells obtained from biopsies of DMD patients. In 2010, AMT made significant progress in further developing and optimizing the technique
    for delivery to heart muscles in different species. These results are expected to be a good predictor for the efficacy of this approach in humans and therefore represent an important value inflection point in the development of this program.
    A Phase I/II clinical trial is scheduled to start in 2013.
    AMT intends to commercialize the project itself, but is also flexible to work with suitable partners.
    www.amtbiopharma.com/uploads/financia...
    P.18.

    Duchenne spierdystrofie
    AMT boekt goede vooruitgang bij het afleveren van het gentherapieproduct in het hart. Hartfalen is één van de belangrijkste doodsoorzaken bij Duchenne-patiënten. Naast de ondersteuning van het Agenschap NL
    (voorheen SenterNovem) heeft AMT heeft ook de steun gewonnen van de Duchenne Oudervereniging en blijft met hen werken om de preklinische evaluatie van dit programma af te ronden.
    www.amtbiopharma.com/uploads/financia...

    2008: www.amtbiopharma.com/news/104/189/AMT...
    2009: www.amtbiopharma.com/news/81/189/AMT-...
    2011: www.amtbiopharma.com/news/37/189/AMT-...

    2012: Duchenne Muscular Dystrophy
    Following the strategic reorganization announced in October 2011, AMT postponed further investment into this program until additional resources could be obtained. www.amtbiopharma.com/news/154/182/Ams...
  14. Prof. Dollar 29 november 2013 08:22
    quote:

    flosz schreef op 29 november 2013 08:08:

    AMT-080 DMD (Duchenne Muscular Dystrophy)
    Ah, ik ben niet de enige die het aantekeningenboekje heeft bewaard. ;-) Heel goed flosz, daar verwees ik indirect naar - om er niet meteen een gerucht van te maken. Maar we blijven het wel nauwgezet volgen!
  15. [verwijderd] 2 december 2013 12:02
    alles is in gang gezet. Exacte tijdslijn is niet te geven, maar naar verwachting ergens 1e helft 2014 denk ik.

    Er komt eerst een roadshow om het bedrijf onder de aandacht van beleggers te brengen. De prijs zal mede afhangen van de stand van zaken tegen die tijd en de belangstelling voor het aandeel.

    Zoals eerdere IPO's laten zien kan die prijs tot op het laatste moment vastgesteld worden en desnoods gewijzigd als zich iets voordoet (groei/afname van belangstelling, nieuwe ontwikkeling die de waarde doet toe of afnemen, marktsentiment, etc.)

    mvg ivet
  16. forum rang 10 DeZwarteRidder 2 december 2013 12:16
    quote:

    invoorentegenspoed schreef op 2 december 2013 12:02:

    alles is in gang gezet. Exacte tijdslijn is niet te geven, maar naar verwachting ergens 1e helft 2014 denk ik.

    Er komt eerst een roadshow om het bedrijf onder de aandacht van beleggers te brengen. De prijs zal mede afhangen van de stand van zaken tegen die tijd en de belangstelling voor het aandeel.

    Zoals eerdere IPO's laten zien kan die prijs tot op het laatste moment vastgesteld worden en desnoods gewijzigd als zich iets voordoet (groei/afname van belangstelling, nieuwe ontwikkeling die de waarde doet toe of afnemen, marktsentiment, etc.) mvg ivet
    De voorpret is altijd leuker dan het echte gebeuren (als het al gebeurt)!

    Ik geloof niet dat ze in de USA zitten te wachten op een nieuw drama à la Prosensa.

    Het lijkt er meer op dat men de aandeelhouders lekker zit te maken voor een flinke emissie (zonder IPO).
50 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,02 -0,09%
EUR/USD 1,0706 +0,07%
FTSE 100 8.040,38 -0,06%
Germany40^ 18.086,70 -0,01%
Gold spot 2.314,44 -0,07%
NY-Nasdaq Composite 15.712,75 +0,10%

Stijgers

VIVORY...
+24,31%
ASMI
+10,99%
BESI
+4,08%
NX FIL...
+3,85%
TomTom
+3,80%

Dalers

ALLFUN...
-11,00%
ING
-5,96%
Flow T...
-2,94%
WDP
-2,89%
RELX
-2,04%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links