Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Wereldindex vs landenindices

1.620 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 81 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 marique 5 juni 2020 14:34
    Interessante materie die herweging. Maar hoe te duiden?
    Dat bijvoorbeeld Consumer Staples de grootste daler in gewicht is, wil niet zeggen dat deze sector de grootste koersdaling heeft laten zien. Dat is niet het geval. De koersdaling is vrijwel gelijk aan die van Consumer Discretionary waarvan het gewicht niet is veranderd.

    MSCI geeft in brochures uitgebreide uitleg over de methodologie van indexsamenstelling,
    www.msci.com/index-methodology
    maar die is voor een eenvoudig belegger als ik niet te volgen. Te veel wiskundige formules. Dus wie het wel denkt te weten, vertel het maar in J&J taal.

    Ik volg de maandelijkse updates van Momentum sinds mei '19. Aanvankelijk vanwege de gedachte dat Momentum een richtsnoer zou kunnen zijn voor eventuele sectorrotatie. Toch maar niet doen. De maandelijkse updates vertonen geen veranderingen van betekenis. Wél bij de halfjaarlijkse update. Maar ik denk dat die van apr/mei j.l. sterk vertekend is door het geweld van de recente beursbrede koersval.
  2. forum rang 6 haas 7 juni 2020 07:32
    quote:

    marique schreef op 4 juni 2020 22:50:

    [...]
    Het was dus inderdaad zoals ik vermoedde. iShares had medio maart al door hoe de halfjaarlijkse herweging van Momentum per eind mei zou uitpakken. En paste die herweging in maart al toe. Al of niet met instemming van MSCI.

    Nog een opvallend detail, ook MSCI wijzigde de herweging een maand eerder, namelijk per eind april. Overigens geheel conform het 'regelement' dat MSCI hanteert: tussentijdse herweging als marktomstandigheden daartoe aanleiding geven.

    Opvallende wijzigingen in de weging van november '19 naar mei '20 (samengevat voor meelezers die het zelf niet bijhouden maar het wel willen weten):
    + Information Technology van 20% naar 29%
    + HealthCare van 14% naar 29%
    + Communication Services van 5% naar 11%
    - Consumer Staples van 13% naar 4%
    - Industrials van 10% naar 5%
    - Utilities van 9% naar 3%

    Voer voor defensief- en waardepsychologen -:)

    Thx marique voor uw reports WW-pf en de ETF 's
    Gelezen. Was nwsgiering i.v.m. de vergelijking met mijn eigen switches onlangs
    (want ja zoals ik elders op KK al had gemeld) dit soort bewegingen op de aandelenbeurs
    zijn met mijn beleggingsstijl koren op het molentje

    Uw visie/analyse op de Ishare-ETF momentum gelezen
    Ik wist niet dat 'n ETF zulke mutaties doet in zo'n korte tijd
    Ik vind het altijd teveel aandelen in één ETF: > 350 excl. cashposities etc.
    uw waarneming t.a.v de daling op consumer staples: wss hadden ze wel meer daarin willen investeren ?
    Maar hebben maar 100% te verdelen:)
    Wel teken dat de ETF zich sterk richt op die andere "sektoren": vinden ze belangrijker dus !!

    mijn enigste ETF (sinds 12 mnd) is nog steeds Ishares MSCI Turkije(alleen op die manier kan ik Turkse beurs bereiken). Meer 'n "hobby":)

    Maar de"blikseminslag" in Maart op de aandelenbeurs was wel Momentum om ETFs te selekteren.
  3. forum rang 6 marique 7 juni 2020 12:52
    quote:

    haas schreef op 7 juni 2020 07:32:

    (...)
    Ik wist niet dat 'n ETF zulke mutaties doet in zo'n korte tijd
    Ik vind het altijd teveel aandelen in één ETF: > 350 excl. cashposities etc.
    uw waarneming t.a.v de daling op consumer staples: wss hadden ze wel meer daarin willen investeren ?
    Maar hebben maar 100% te verdelen:)
    Wel teken dat de ETF zich sterk richt op die andere "sektoren": vinden ze belangrijker dus !!
    (...)
    MSCI herweegt alle indexen 2x per jaar, eind mei en eind november. Voor een aantal indexen 4x, namelijk ook tussenliggend eind augustus en eind februari.
    Momentum is een selectie uit de index World. Die index telt ruim 1600 bedrijven, gesorteerd naar landen en sectoren en gewogen naar beurswaarde.
    De Momentumselectie is afhankelijk van de koersstijging/-daling van de voorafgaande 6 en 12 maanden. De wegingsmethode daarvan is voor mij een zwarte doos. Zie mijn voorbeeld in vorige posting van Cons. Staples en Cons. Discr.
    Hoe dan ook, de weging bij Momentum is puur wiskundig/statistisch en heeft niet te maken met willekeurige voorkeur.
  4. forum rang 8 Leefloon 7 juni 2020 15:09
    ICB sectoren bij heel Euronext, vanaf 21 februari (COVID-19), gewogen gemiddelde:

    18,14% Equity Investment Instruments
    6,87% Technology Hardware & Equipment
    6,01% Support Services
    4,28% Health Care Equipment & Services
    2,80% Financial Services
    -1,38% Software & Computer Services
    -1,39% General Retailers
    -2,02% Food & Drug Retailers
    -2,60% Personal Goods
    -3,77% Chemicals
    -4,79% Nonequity Investment Instruments
    -8,12% Alternative Energy
    -8,48% Household Goods & Home Construction
    -8,71% Electronic & Electrical Equipment
    -8,79% Pharmaceuticals & Biotechnology
    -10,65% Food Producers
    -10,94% Leisure Goods
    -11,46% Industrial Transportation
    -12,67% Media
    -13,61% Fixed Line Telecommunications
    -13,90% Construction & Materials
    -13,95% Automobiles & Parts
    -14,08% Industrial Engineering
    -15,50% Mining
    -16,53% Beverages
    -16,65% Real Estate Investment & Services
    -17,18% Electricity
    -17,93% Life Insurance
    -18,11% Nonlife Insurance
    -18,28% General Industrials
    -19,87% Oil & Gas Producers
    -20,04% Travel & Leisure
    -20,07% Mobile Telecommunications
    -23,65% Forestry & Paper
    -26,98% Industrial Metals & Mining
    -27,12% Gas, Water & Multiutilities
    -32,33% Banks
    -33,29% Aerospace & Defense
    -34,28% Real Estate Investment Trusts
    -40,01% Oil Equipment, Services & Distribution
  5. forum rang 6 'belegger'' 7 augustus 2020 14:01
    Zover is het nog niet. Zelf maak ik een onderscheid tussen de screening van effecten enerzijds en het aankopen, verpakken en doorverkopen aan de klant anderzijds. Ik kan mij ook voorstellen dat die twee worden losgekoppeld, waarbij je bijvoorbeeld jouw eigen criteria kunt loslaten op een database van duizenden aandelen. Misschien wordt zoiets al aangeboden, dat weet ik niet.

    Die fractionele aandelen kunnen interessant zijn voor particulieren die willen spreiden over heel veel aandelen. Die discussie is hier ook vaker gevoerd, je kunt ook spreiden met minder aandelen.
  6. forum rang 6 marique 7 augustus 2020 15:33
    Ik heb uit twee factor etf's van iShares,
    - iShares Edge MSCI Europe Value Factor IE00BQN1K901
    - iShares Edge MSCI Europe Quality Factor IE00BQN1K562
    een selectie gemaakt van aandelen die ook in de Eurostoxx50 zijn opgenomen én waarvan ik de gegevens in mijn bestand heb.
    De cijfers betreffen de 10-jaars periode van eind '09 t/m eind '19.
    Het rendementspercentage, geannualiseerd, is exclusief dividend.

    factor value
    rendement%___omzetgroei%___ aandeel
    13,2 ___ 8,1 ___ FRESENIUS SE
    9,7 ___ 2,5 ___ VINCI
    9,4 ___ 9,9 ___ AHOLD
    8,7 ___ 7,4 ___ BMW
    8,5 ___ 4,5 ___ SCHNEIDER
    2,7 ___ 1,6 ___ BAYER

    factor quality
    rendement%___omzetgroei%___ aandeel
    26,8 ___ 22,7 ___ ASML
    22,6 ___ 9,3 ___ ADIDAS
    18,2 ___ 11,8 ___ LVMH
    13,1 ___ 6,3 ___ LOREAL
    8,6 ___ 3,4 ___ UNILEVER

    De selectie is te klein voor onweerlegbare conclusies, maar geeft een indicatie van het achterblijven van 'value'. Wat de oorzaak ook mag zijn.
  7. forum rang 7 ffff 7 augustus 2020 16:37
    Marique,

    Je schrijft hierboven:
    De cijfers betreffen de 10-jaars periode van eind '09 t/m eind '19.
    Het rendementspercentage, geannualiseerd, is exclusief dividend.

    Ik begrijp heus wel; Een mens moet ergens beginnen met rekenen. Maar wij weten alletwee dat je aandelen hebt die wel 3,5 procent dividend per jaar uitbetalen en dus na 10 jaren wel om en nabij de 30 procent hebben uitbetaald. En je hebt aandelen die nog geen half procent halen. Je kunt dat voor ieder aandeel afzonderlijk allemaal gaan uitrekenen, maar ik concludeer uit al jouw rekenwerk: Rendementspercentages PLUS ( ongeveer 02 % tot ongeveer 4%) Ik denk wel dat jouw conclusie dezelfde blijft, want al verhoog je in beide rijtjes het rendementspercentage enigszins, er blijven na tien jaar opvallende verschillen.

    PROBLEEM is natuurlijk: Blijft dat zo. Als we dat nu eens vooruit zouden weten.

    Peter


  8. forum rang 6 marique 8 augustus 2020 10:30
    quote:

    ffff schreef op 7 augustus 2020 16:37:

    (...)
    Ik denk wel dat jouw conclusie dezelfde blijft, want al verhoog je in beide rijtjes het rendementspercentage enigszins, er blijven na tien jaar opvallende verschillen.

    PROBLEEM is natuurlijk: Blijft dat zo. Als we dat nu eens vooruit zouden weten.
    Peter,
    De enige zekerheid is dat het NIET zo blijft. Zo'n 10-jaars rendement is afhankelijk van twee momenten, het beginpunt en het eindpunt. Een toevallig laag beginpunt en toevallig hoog eindpunt bijvoorbeeld geeft een veel te rooskleurige uitkomst. Een overzicht van tussenliggende jaren zegt veel meer.
    Schneider bijvoorbeeld stond praktisch stil in de jaren '14 t/m '18. En Bayer zit vanaf '14 tot op heden in de versukkeling. Je moet als belegger wel erg in lange termijn geloven om dan te blijven zitten. En wie durft nog in te stappen als de koers al enkele jaren niet is vooruit te branden.

    De twee setjes aandelen was bedoeld als een voorbeeld van 'direct indexing' waar @Belegger op attendeerde. Dus een op maat gemaakte Eurostoxx50 etf. Meer moet je er niet in zien.
  9. forum rang 6 'belegger'' 8 augustus 2020 13:01
    quote:

    marique schreef op 8 augustus 2020 10:30:

    [...]De twee setjes aandelen was bedoeld als een voorbeeld van 'direct indexing' waar @Belegger op attendeerde. Dus een op maat gemaakte Eurostoxx50 etf. Meer moet je er niet in zien.
    Zo had ik het nog niet opgevat. Zelf maak ik een onderscheid tussen de screening van effecten enerzijds en het aankopen, verpakken en doorverkopen aan de klant anderzijds.

    1. Screening van effecten
    In dat direct indexing zie ik een bottom up benadering. Misschien is dat nu al mogelijk (tegen betaling), dat weet ik niet. Stel je hebt de beschikking over dezelfde database die MSCI gebruikt of een andere bron. Dan kun je bottom up je eigen query draaien op duizenden bedrijven en de uitkomst bewerken. Daarmee combineer je de voordelen van MSCI o.i.d. (grote populatie) met de voordelen van je eigen bestand (inzoomen).

    Bij zo'n MSCI werken natuurlijk ook wel knappe koppen. Dus het blijft de vraag of wij denken het beter te weten. Maar jou kennende kun je volgens mij mooie dingen doen als je zo een database in een spreadsheet hebt.

    2. Aankopen, verpakken en doorverkopen aan de klant
    Hier kan technisch gezien de huidige werkwijze van fondsen worden toegepast. Met een ETF koop je in wezen ook fractionele aandelen. Het enige verschil is dat bij direct indexing de aandelen anders worden verpakt (gehusseld). Laatst hadden wij het over de distributie van ETF"s via market makers in plukjes van EUR 100k of USD 100k. Als de uitgevende partij met een NAV van honderden miljoenen met wat fractionele aandelen blijft zitten, komt dat ook wel goed.

    De ingrediënten van direct indexing zijn niet nieuw. Maar om het op die manier aan te bieden aan particulieren zal nog wat aandacht vragen voor zaken als compliance en kostenstructuur. Als je wilt spreiden met een beperkt aantal aandelen en het niet erg of zelfs leuk vindt om zelf nog iets te doen, dan volstaat toegang tot een database. Zoals ik al aangeef, zie ik als voordeel dat je een grote populatie kunt combineren met de mogelijkheid om in te zoomen.
1.620 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 81 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,02 -0,09%
EUR/USD 1,0699 -0,03%
FTSE 100 8.040,38 -0,06%
Germany40^ 18.076,20 -0,34%
Gold spot 2.321,48 -0,02%
NY-Nasdaq Composite 15.696,64 +1,59%

Stijgers

VIVORY...
+24,31%
ASMI
+10,99%
BESI
+4,08%
NX FIL...
+3,85%
TomTom
+3,80%

Dalers

ALLFUN...
-11,00%
ING
-5,96%
Flow T...
-2,94%
WDP
-2,89%
RELX
-2,04%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links