Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,934 23 apr 2024 17:35
  • -0,151 (-1,50%) Dagrange 9,934 - 10,145
  • 1.126.343 Gem. (3M) 1,8M

Binnenkort knallen met AirFrance/KLM

77 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 juni 2012 12:55
    Het kan niet anders of binnenkort gaan we toch echt knallen met AirFrance/KLM. De reorganisatie is gestart, de olieprijs is inmiddels 30% gezakt en lijkt nog verder naar beneden te gaan. Dat zijn toch wel zaken om op te anticiperen lijkt mij. Wachten op een nog lagere koers, met deze kennis van zaken, lijkt me niet echt zinvol. Je moet nu instappen, leg ze op de plank, en misschien staan ze aan het eind van het jaar wel op het dubbele van de huidige koers. Ik ben vanmorgen weer ingestapt op 3,33
  2. jrxs4all 5 juni 2012 13:21
    Olieprijs in euro is nog niet eens de helft gezakt van wat jij noemt.

    Verder zie ik nog weinig concreets over de reorganisatie, eerst gaan de vakbonden van AF en KLM onderling ruziemaken (over wie het meest moet bezuiningen) en daarna samen met de directie.

    De markt rekent op de huidige koers met een emissie en ik denk ook dat die gaat komen. En dan zitten er nog veel lagere koersen in.

    Het grote probleem is dat deze twee ex-staatsbedrijven gewoon niet concurrerend zijn, alleen op markten waar ze beschermd worden valt er nog iets te verdienen en ook dat wordt steeds minder.

    De kosten zullen drastisch omlaag moeten en dan vooral op het gebied van de arbeidsvoorwaarden. Terwijl de bonden alleen voor het korte termijn belang van de zittende werknemers vechten.

    Ik zie het somber in, ik denk dat op termijn alleen een doorstart kan zorgen voor de benodigde aanpassing van de arbeidsvoorwaarden.

    Luchtvaartaandelen zijn op lange termijn altijd al een erg slechte belegging, maar in dit specifieke aandeel moet je zeker niet zitten.
  3. bestens 5 juni 2012 13:56
    quote:

    jrxs4all schreef op 5 juni 2012 13:21:

    Verder zie ik nog weinig concreets over de reorganisatie, eerst gaan de vakbonden van AF en KLM onderling ruziemaken (over wie het meest moet bezuiningen) en daarna samen met de directie.

    Het is een begin:

    SCHIPHOL - ,,Een hele zure appel’’, zo omschrijft Swen Laarveld van vakbond De Unie de bezuinigingsplannen van de KLM voor de 31.000 personeelsleden. Die voorstellen komen neer op harder werken en minder vrije tijd.

    Juist omdat KLM de familie bij elkaar wil houden, is alles gericht op het voorkomen van gedwongen ontslagen. Maar omdat op personeelskosten 750 miljoen euro moet worden bespaard, betekent dat vooral minder uitzendkrachten inzetten, geen nieuw personeel aannemen en harder werken voor het zittende personeel.
    Maandag ontvouwde de directie een heel pakket. Een ingewikkeld proces, omdat er meerdere cao’s zijn voor het grond-, cabine- en cockpitpersoneel.
    ,,Alle voorstellen zijn gericht op productiviteitsverbetering. Van andere roosters tot minder vrije dagen. Allemaal heilige huisjes. Geen voorstellen waar we vrolijk van worden. En juist omdat het zo complex en gedetailleerd is, verwacht ik dat het nog wel enkele maanden duurt voor er een akkoord ligt’’, schat Laarveld in, die opkomt voor het grondpersoneel. ,,En of dit het antwoord is op de concurrentie van lowcost en Midden-Oosten maatschappijen betwijfel ik.’’
    Ton Scherrenberg van de cabinevakbond VNC gaat juist om die reden de komende weken alleen maar luisteren. ,,We hebben een extern onderzoeksbureau in de arm genomen om te kijken of deze bezuinigingen echt nodig zijn. Dat rapport is er pas eind juni. Voor ons zijn de heikele punten de werk- en rusttijden. De KLM wil toch meer productie en minder verlof voor de stewards en stewardessen.’’ Dat laatste is ook de inzet bij de cao voor de piloten, al komt daar ook de pensioenopbouw om de hoek kijken. Piloten gaan nu op hun 56 ste al met pensioen.
    ,,Uiteindelijk gaat het toch om drie jaar inleveren en dat bovenop de maatregelen die al van kabinetswege worden voorgesteld. Ik begrijp dat de situatie bij de KLM niet goed is, maar het wordt toch straks afwegen wat nog acceptabel is voor het personeel’’, verwacht Dolf Polders van CNV Vakgenoten. ,,Het wordt een lastige puzzel omdat KLM’ers ook kijken wat er bij Air France gaat gebeuren en andersom en binnen de KLM-groep kijken grond, cabine en cockpitmensen ook weer naar elkaar
  4. jrxs4all 5 juni 2012 14:26
    quote:

    bestens schreef op 5 juni 2012 13:56:

    Piloten gaan nu op hun 56 ste al met pensioen.
    ,,Uiteindelijk gaat het toch om drie jaar inleveren en dat bovenop de maatregelen die al van kabinetswege worden voorgesteld. Ik begrijp dat de situatie bij de KLM niet goed is, maar het wordt toch straks afwegen wat nog acceptabel is voor het personeel ...

    ....

    Het wordt een lastige puzzel omdat KLM’ers ook kijken wat er bij Air France gaat gebeuren en andersom en binnen de KLM-groep kijken grond, cabine en cockpitmensen ook weer naar elkaar

    Kijk, dat is precies wat ik bedoel.

    Ik vraag me af in wat voor soort wereld die werknemers leven. Terwijl je baas een paar miljoen per dag verliest en alleen door de verkoop van het tafelzilver (Amadeus) het hoofd boven water heeft gehouden, terwijl de rest van Nederland tot zijn 67e door moet werken, is het nog maar de vraag of deze mensen een paar jaar later dan met 56 met pensioen willen. Terwijl in elk ander land in Europa die leeftijd ook voor piloten veel hoger ligt.

    Nee, die gaan niet toegeven. Gewoon zo lang mogelijk vasthouden aan de bestaande arbeidsvoorwaarden terwijl het bedrijf kapot gaat,

    JR
  5. Pelikapuntzak 5 juni 2012 15:30
    Hoed je voor gebakken luchtvaartaandelen. Het is een organisatorische wanorde en er zitten slechte rekenaars. Tel daar bij op crisis die een grote impact heeft en je komt op korte termijn uit op een koers beneden de €3. De ellende is nog lang niet afgelopen bij AF. AF reageert totaal niet op lagere olieprijzen. Een teken aan de wand.
  6. [verwijderd] 5 juni 2012 16:04
    quote:

    jrxs4all schreef op 5 juni 2012 13:21:

    De markt rekent op de huidige koers met een emissie en ik denk ook dat die gaat komen. En dan zitten er nog veel lagere koersen in.

    De markt rekent op alles behalve een emissie! Hoe kom je daar nou weer bij? De koers is van 10e naar dit niveau gedaald, dan doe je volgens alle economische theorien toch geen emissie?

    En wat wil je doen met een emissie als die er al mee komt? een sumier bedrag ophalen om vervolgens de reorganisatie minder hard te maken? met als gevolg dat AF alsnog in de problemen komt?

    Wat een prietpraat
  7. jrxs4all 5 juni 2012 17:46
    quote:

    StevenSeagal schreef op 5 juni 2012 16:04:

    De markt rekent op alles behalve een emissie! Hoe kom je daar nou weer bij? De koers is van 10e naar dit niveau gedaald, dan doe je volgens alle economische theorien toch geen emissie?
    Jij draait de zaak om. De koers is juist zo hard gehaald omdat de markt verwacht dat die emissie noodzakelijk wordt.

    En met de schuldpositie van dit bedrijf plus de aanhoudende grote verliezen is dat op een gegeven moment geen keuze meer, economische theorie of niet.
  8. no-sa 6 juni 2012 12:13
    De wens is de vader van de gedachte. Twee centen erbij op een dag als vandaag. Grote partijen hebben er alleen maar belang bij om het aandeel verder te shorten, o.a. met het oog op de overname/ participatie, om het verder maar niet te hebben over de hete (stakingszomer) die voor de deur staat. Drievijfig en ik ben eruit. Stap ik over naar Heiniken. Lnaglopende calls. Succes.
  9. [verwijderd] 6 juni 2012 14:52
    Als jullie zo zeker zijn van je zaak waarom kopen jullie dan geen putjes? Lijkt mij een betere en zinvollere manier dan je gal spuwen over een fonds waar je niet in zit. Met een belang in het fonds wordt je bijdrage waarom het zou dalen allicht ook wat serieuzer? Anders komt het te simpel over om in tijden van crisis, eu, olie, restructuering the praten over koersdalingen
  10. no-sa 6 juni 2012 15:13
    In aandelenland ben je nooit zeker. Maar met de voorspelde - min-groei (Draghi) kan je op je klompen nagaan wat er gaat gebeuren: minder vrachtvervoer, minder persoonsveroer, ondanks de lagere olieprijzen. De fusie tussen Air France met KLM moet als mislukt worden beschouwd. Grote partijen kopen zich nu in om bij de boedelscheiding de vrolijke doorstart te maken, maar daar zal geen aandeelhouder van profiteren.
  11. jrxs4all 6 juni 2012 15:22
    quote:

    bockelboeuff schreef op 6 juni 2012 13:39:

    Als zelfs een bericht dat Etihad een belang wil opbouwen in AirFR....
    Etihad heeft het bericht inmiddels al ontkend.

    De maatschappijen in het Midden-Oosten hebben geld genoeg. Die bestellen grote aantallen vliegtuigen om oa AF/KLM te beconcurreren op de routes naar Azie, daar kunnen de oude Europese ex-staatsbedrijven nooit tegen concurreren.

    Bij de huidige koers is de marktwaarde van AF/KLM ongeveer een miljard euro, voor de prijs van 5 A380's kan zo'n maatschappij uit het Midden-Oosten de hele tent opkopen. Alleen al de slots van KLM op Schiphol zijn waarschijnlijk een paar honderd miljoen waard en misschien wel meer, en toch denk ik niet dat zo'n koper er komt. De markt is niet gek en Etihad, Emirates, etc ook niet.
  12. no-sa 6 juni 2012 17:41
    Geweldig. Aex 7 pt. omhoog en Air France presteert het om in het rood te eindigen. Dat voorspelt niet veel goeds. Ik stap eind deze week uit. Wat er ook gebeurt. Maak me zorgen dat het op termijn echt op een faillisement uitdraait. Een duppie winst in een maand. Nou nee, dat was ook weer niet de bedoeling. Succes.
  13. [verwijderd] 6 juni 2012 21:37
    Denk zelf ook dat dit voor AF het juiste moment is. Iedereen mag uiteraard anders denken en gun iedereen zijn winst. Jammer ook dat vandaag de stijging niet hebben kunnen vasthouden, maar zoals bekend bij AF kan het verloop in de koers nogal wat procenten verschillen. Middellange termijn (6maanden) verwacht ik stijging
77 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links