Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Binnenkort knallen met AirFrance/KLM
Volgen
Het kan niet anders of binnenkort gaan we toch echt knallen met AirFrance/KLM. De reorganisatie is gestart, de olieprijs is inmiddels 30% gezakt en lijkt nog verder naar beneden te gaan. Dat zijn toch wel zaken om op te anticiperen lijkt mij. Wachten op een nog lagere koers, met deze kennis van zaken, lijkt me niet echt zinvol. Je moet nu instappen, leg ze op de plank, en misschien staan ze aan het eind van het jaar wel op het dubbele van de huidige koers. Ik ben vanmorgen weer ingestapt op 3,33
Olieprijs in euro is nog niet eens de helft gezakt van wat jij noemt. Verder zie ik nog weinig concreets over de reorganisatie, eerst gaan de vakbonden van AF en KLM onderling ruziemaken (over wie het meest moet bezuiningen) en daarna samen met de directie. De markt rekent op de huidige koers met een emissie en ik denk ook dat die gaat komen. En dan zitten er nog veel lagere koersen in. Het grote probleem is dat deze twee ex-staatsbedrijven gewoon niet concurrerend zijn, alleen op markten waar ze beschermd worden valt er nog iets te verdienen en ook dat wordt steeds minder. De kosten zullen drastisch omlaag moeten en dan vooral op het gebied van de arbeidsvoorwaarden. Terwijl de bonden alleen voor het korte termijn belang van de zittende werknemers vechten. Ik zie het somber in, ik denk dat op termijn alleen een doorstart kan zorgen voor de benodigde aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Luchtvaartaandelen zijn op lange termijn altijd al een erg slechte belegging, maar in dit specifieke aandeel moet je zeker niet zitten.
jrxs4all schreef op 5 juni 2012 13:21 :
Verder zie ik nog weinig concreets over de reorganisatie, eerst gaan de vakbonden van AF en KLM onderling ruziemaken (over wie het meest moet bezuiningen) en daarna samen met de directie.
Het is een begin: SCHIPHOL - ,,Een hele zure appel’’, zo omschrijft Swen Laarveld van vakbond De Unie de bezuinigingsplannen van de KLM voor de 31.000 personeelsleden. Die voorstellen komen neer op harder werken en minder vrije tijd. Juist omdat KLM de familie bij elkaar wil houden, is alles gericht op het voorkomen van gedwongen ontslagen. Maar omdat op personeelskosten 750 miljoen euro moet worden bespaard, betekent dat vooral minder uitzendkrachten inzetten, geen nieuw personeel aannemen en harder werken voor het zittende personeel. Maandag ontvouwde de directie een heel pakket. Een ingewikkeld proces, omdat er meerdere cao’s zijn voor het grond-, cabine- en cockpitpersoneel. ,,Alle voorstellen zijn gericht op productiviteitsverbetering. Van andere roosters tot minder vrije dagen. Allemaal heilige huisjes. Geen voorstellen waar we vrolijk van worden. En juist omdat het zo complex en gedetailleerd is, verwacht ik dat het nog wel enkele maanden duurt voor er een akkoord ligt’’, schat Laarveld in, die opkomt voor het grondpersoneel. ,,En of dit het antwoord is op de concurrentie van lowcost en Midden-Oosten maatschappijen betwijfel ik.’’ Ton Scherrenberg van de cabinevakbond VNC gaat juist om die reden de komende weken alleen maar luisteren. ,,We hebben een extern onderzoeksbureau in de arm genomen om te kijken of deze bezuinigingen echt nodig zijn. Dat rapport is er pas eind juni. Voor ons zijn de heikele punten de werk- en rusttijden. De KLM wil toch meer productie en minder verlof voor de stewards en stewardessen.’’ Dat laatste is ook de inzet bij de cao voor de piloten, al komt daar ook de pensioenopbouw om de hoek kijken. Piloten gaan nu op hun 56 ste al met pensioen. ,,Uiteindelijk gaat het toch om drie jaar inleveren en dat bovenop de maatregelen die al van kabinetswege worden voorgesteld. Ik begrijp dat de situatie bij de KLM niet goed is, maar het wordt toch straks afwegen wat nog acceptabel is voor het personeel’’, verwacht Dolf Polders van CNV Vakgenoten. ,,Het wordt een lastige puzzel omdat KLM’ers ook kijken wat er bij Air France gaat gebeuren en andersom en binnen de KLM-groep kijken grond, cabine en cockpitmensen ook weer naar elkaar
bestens schreef op 5 juni 2012 13:56 :
Piloten gaan nu op hun 56 ste al met pensioen.
,,Uiteindelijk gaat het toch om drie jaar inleveren en dat bovenop de maatregelen die al van kabinetswege worden voorgesteld. Ik begrijp dat de situatie bij de KLM niet goed is, maar het wordt toch straks afwegen wat nog acceptabel is voor het personeel ...
....
Het wordt een lastige puzzel omdat KLM’ers ook kijken wat er bij Air France gaat gebeuren en andersom en binnen de KLM-groep kijken grond, cabine en cockpitmensen ook weer naar elkaar
Kijk, dat is precies wat ik bedoel. Ik vraag me af in wat voor soort wereld die werknemers leven. Terwijl je baas een paar miljoen per dag verliest en alleen door de verkoop van het tafelzilver (Amadeus) het hoofd boven water heeft gehouden, terwijl de rest van Nederland tot zijn 67e door moet werken, is het nog maar de vraag of deze mensen een paar jaar later dan met 56 met pensioen willen. Terwijl in elk ander land in Europa die leeftijd ook voor piloten veel hoger ligt. Nee, die gaan niet toegeven. Gewoon zo lang mogelijk vasthouden aan de bestaande arbeidsvoorwaarden terwijl het bedrijf kapot gaat, JR
Hoed je voor gebakken luchtvaartaandelen. Het is een organisatorische wanorde en er zitten slechte rekenaars. Tel daar bij op crisis die een grote impact heeft en je komt op korte termijn uit op een koers beneden de €3. De ellende is nog lang niet afgelopen bij AF. AF reageert totaal niet op lagere olieprijzen. Een teken aan de wand.
jrxs4all schreef op 5 juni 2012 13:21 :
De markt rekent op de huidige koers met een emissie en ik denk ook dat die gaat komen. En dan zitten er nog veel lagere koersen in.
De markt rekent op alles behalve een emissie! Hoe kom je daar nou weer bij? De koers is van 10e naar dit niveau gedaald, dan doe je volgens alle economische theorien toch geen emissie? En wat wil je doen met een emissie als die er al mee komt? een sumier bedrag ophalen om vervolgens de reorganisatie minder hard te maken? met als gevolg dat AF alsnog in de problemen komt? Wat een prietpraat
Waarom zou iemand op dit moment instappen. De onzekerheid is zo groot bij AF. Dat vertaalt zich in een steeds lagere koers. Van €10 naar >€3.40 is een gat die omgekeerd niet snel herhaald zal worden. Het zal nog lang duren voor de rust is wedergekeerd bij AF.
Denk dat dat wel meevalt, er is veel ellende al ingeprijsd en AF is nou eenmaal een volatiel aandeel.
StevenSeagal schreef op 5 juni 2012 16:04 :
De markt rekent op alles behalve een emissie! Hoe kom je daar nou weer bij? De koers is van 10e naar dit niveau gedaald, dan doe je volgens alle economische theorien toch geen emissie?
Jij draait de zaak om. De koers is juist zo hard gehaald omdat de markt verwacht dat die emissie noodzakelijk wordt. En met de schuldpositie van dit bedrijf plus de aanhoudende grote verliezen is dat op een gegeven moment geen keuze meer, economische theorie of niet.
In dat geval verschillen wij daar over van mening, wat uiteraard mag. Voor elke Call staat er altijd een Put naast, en vice versa, zeg ik altijd maar
De wens is de vader van de gedachte. Twee centen erbij op een dag als vandaag. Grote partijen hebben er alleen maar belang bij om het aandeel verder te shorten, o.a. met het oog op de overname/ participatie, om het verder maar niet te hebben over de hete (stakingszomer) die voor de deur staat. Drievijfig en ik ben eruit. Stap ik over naar Heiniken. Lnaglopende calls. Succes.
€3.50? Heiniken? Beide grootheden ken ik niet. Als zelfs een bericht dat Etihad een belang wil opbouwen in AirFR. geen noemenswaardige koersstijging doet veroorzaken dan kun je je afvragen welk bericht dat wel zal doen. Op dit moment geen enkel. Ja algehele overname.
De enige manier waarop AirFr. - KLM zich van haar schuldenlast kan bevrijden is zich failliet te laten verklaren, op termijn en vervolgens een doorstart te maken, zoals bij Amer. Airlines. Bij dit aandeel betaalt de aandeelhouder.
Helemaal mee eens. Ik hoop dat meer mensen dit inzien. Wie belegt er nu in een schuldenfonds. Uitstappen, uithuilen en ergens anders beginnen.
Als jullie zo zeker zijn van je zaak waarom kopen jullie dan geen putjes? Lijkt mij een betere en zinvollere manier dan je gal spuwen over een fonds waar je niet in zit. Met een belang in het fonds wordt je bijdrage waarom het zou dalen allicht ook wat serieuzer? Anders komt het te simpel over om in tijden van crisis, eu, olie, restructuering the praten over koersdalingen
In aandelenland ben je nooit zeker. Maar met de voorspelde - min-groei (Draghi) kan je op je klompen nagaan wat er gaat gebeuren: minder vrachtvervoer, minder persoonsveroer, ondanks de lagere olieprijzen. De fusie tussen Air France met KLM moet als mislukt worden beschouwd. Grote partijen kopen zich nu in om bij de boedelscheiding de vrolijke doorstart te maken, maar daar zal geen aandeelhouder van profiteren.
bockelboeuff schreef op 6 juni 2012 13:39 :
Als zelfs een bericht dat Etihad een belang wil opbouwen in AirFR....
Etihad heeft het bericht inmiddels al ontkend. De maatschappijen in het Midden-Oosten hebben geld genoeg. Die bestellen grote aantallen vliegtuigen om oa AF/KLM te beconcurreren op de routes naar Azie, daar kunnen de oude Europese ex-staatsbedrijven nooit tegen concurreren. Bij de huidige koers is de marktwaarde van AF/KLM ongeveer een miljard euro, voor de prijs van 5 A380's kan zo'n maatschappij uit het Midden-Oosten de hele tent opkopen. Alleen al de slots van KLM op Schiphol zijn waarschijnlijk een paar honderd miljoen waard en misschien wel meer, en toch denk ik niet dat zo'n koper er komt. De markt is niet gek en Etihad, Emirates, etc ook niet.
Geweldig. Aex 7 pt. omhoog en Air France presteert het om in het rood te eindigen. Dat voorspelt niet veel goeds. Ik stap eind deze week uit. Wat er ook gebeurt. Maak me zorgen dat het op termijn echt op een faillisement uitdraait. Een duppie winst in een maand. Nou nee, dat was ook weer niet de bedoeling. Succes.
Luchtvaartaandelen zijn op lange termijn altijd al een erg slechte belegging, maar in dit specifieke aandeel moet je zeker niet zitten. klopt,maar dat was toen, en ik denk dat je ze nu wel moet oppakken.
Denk zelf ook dat dit voor AF het juiste moment is. Iedereen mag uiteraard anders denken en gun iedereen zijn winst. Jammer ook dat vandaag de stijging niet hebben kunnen vasthouden, maar zoals bekend bij AF kan het verloop in de koers nogal wat procenten verschillen. Middellange termijn (6maanden) verwacht ik stijging
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)