Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel UNILEVER PLC AEX:UNA.NL, GB00B10RZP78

  • 44,570 19 apr 2024 13:49
  • +0,340 (+0,77%) Dagrange 44,040 - 44,860
  • 889.529 Gem. (3M) 1,3M

Unilever blijft komende jaren flink investere

1 Post
| Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 15 september 2010 16:51
    FOCUS: Unilever blijft komende jaren flink investeren in R&D


    Door Bart Koster en Levien de Feijter

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST



    AMSTERDAM (Dow Jones)--Unilever nv investeert jaarlijks circa 2% van haar omzet in Research & Development en houdt dat percentage ook voorlopig vast als doelstelling voor de komende jaren, waarin de strategie van het levensmiddelenconcern is gericht op omzetverdubbeling.

    Dat zegt Hans Droge, Senior Vice President Research & Development van het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern tegen Dow Jones Nieuwsdienst.

    Unilever richt zich in de R&D-strategie sterk op innovaties en duurzame producten, omdat die over de laatste acht kwartalen goed zijn geweest voor 33% van de totale omzet. In 2009 werd voor een totaal aan EUR891 miljoen geinvesteerd in R&D.

    R&D staat in het hart van de nieuwe business-strategie van Unilever, legt Hans Droge uit. Droge is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en efficiency van de ontwikkelingslaboratoria van Unilever wereldwijd en heeft tevens de operationele leiding over het grootste lab van Unilever, dat in Vlaardingen staat. Hij vertelt dat de nieuwe strategie van eind 2009, die is gericht op omzetstijging en het tegelijkertijd verlagen van de milieu-impact, grote consequenties heeft voor R&D.

    "Onderzoek speelt een centrale rol in onze recent geformuleerde strategie. We hebben wereldwijd 6.000 man in dienst op het gebied van onderzoek en ontwikkeling. Daarvan zijn 1.500 wetenschappers bezig met 'hardcore science', zij werken aan nieuwe technologieen die toepasbaar zijn in meerdere productgroepen. De overige 4.500 zijn developers die met direct productontwikkeling aan de slag gaan", zegt Droge. De onderzoekers zijn verspreid over zes strategische onderzoekslaboratoriums die zich in Nederland, Engeland, Amerika, India en China bevinden.

    "R&D is bij ons geen apart onderdeel, maar volledig geintegreerd in het concern. Kennis van het gedrag van micro-organismen kan bijvoorbeeld worden toegepast op verschillende producten, zoals deodoranten, schoonmaakmiddelen en huidverzorgingsproducten", zegt Droge.

    Een voorbeeld van het type onderzoek waar Unilever zich mee bezighoudt is het recente onderzoek naar de invloed van geluid op de smaak van voedsel. Onderzoekers ontdekten dat naarmate er meer achtergrondgeluid is, de smaken zout en zoet minder worden geproefd en het voedsel knapperiger wordt gevonden.

    "We onderzoeken dit soort zaken, omdat we precies willen weten hoe mensen producten waarnemen", zegt Prof. Dr. Garmt Dijksterhuis. Dijksterhuis is Science Leader bij Unilever Research & Development (R&D) in Vlaardingen op het gebied van Sensatie, Perceptie & Gedrag.

    "Wanneer we begrijpen hoe bijvoorbeeld de omgeving van invloed is op de beleving van een consument, kunnen we die kennis gebruiken om nieuwe producten te realiseren en bestaande producten te vernieuwen", zegt Dijksterhuis.

    Een restaurant dat zout eten serveert, kan bijvoorbeeld in plaats van het toevoegen van sodium besluiten om de achtergrondmuziek lager te zetten. Iemand die knapperige salades aanbiedt, kan beter de volumeknop omhoog draaien om het effect te verhogen.

    "Opvallend is ook de significant andere smaakbeleving in vliegtuigen, waar behalve licht en geluid, ook de lage druk en de relatief onvriendelijke omgeving van invloed zijn op de smaakbeleving", zegt Dijksterhuis die begin deze maand een oratie over perceptie-onderzoek hield in verband met zijn betrekking aan de Universiteit van Kopenhagen, waarmee Unilever een onderzoekssamenwerking is aangegaan.

    Droge benadrukt het belang van R&D en innovaties, vanwege de korte levenscyclus van producten in de 'fast moving' consumentenmarkt en de hevige concurrentie van concerns als Nestle en Procter & Gamble.

    "Daarbij leiden onze investeringen in R&D niet alleen tot productinnovatie en duurzame productie, maar ook tot kostenbesparingen door efficientere productietechnologieen."

    Unilever gaf in 2009 voor een totaal aan EUR891 miljoen uit aan onderzoek. Dat was 2% van de totale omzet en voor de lange termijn streeft de onderneming ernaar om de investeringen in R&D op hetzelfde percentage van de omzet te houden.

    Over de afgelopen acht kwartalen was 30-35% van de omzet afkomstig uit innovaties. Onder innovaties worden geheel nieuwe producten verstaan, maar ook de verbetering van bestaande producten. Unilever verwacht dat de omzet uit haar belangrijkste innovaties in 2010 aanzienlijk zal toenemen en verwacht dat de omzet uit projecten die in de komende 3-5 jaar worden gelanceerd zal verdubbelen.

    Het concern onderscheidt verschillende onderzoeksplatformen. In een daarvan, het onderzoek naar waarneming, sensaties en gedrag, waarin professor Dijksterhuis actief is, is Unilever naar eigen zeggen 'best in class' vergeleken met grote concurrenten zoals Procter & Gamble en Nestle. In dit vakgebied speelt psychologie een grote rol. "Toen ik 25 jaar geleden begon in Vlaardingen liep er e e n psycholoog rond, nu zijn dat er twintig en wereldwijd zelfs dertig tot veertig", zegt Droge. Ook Dijksterhuis bevestigt het toenemend belang van de psychologie, maar merkt op dat prijs en kosten ook altijd belangrijke motivaties blijven voor een klant.

    Naast het platform waarin Dijksterhuis werkzaam is, heeft Unilever R&D de onderzoekplatforms Bioscience, Nutrition & Health, Process & Material Science en Advanced Measurement.

    "In onze R&D centra werken we nauw samen met verschillende soorten partners", zegt Droge, die behalve leveranciers en klanten ook universiteiten en onderzoeksbureaus noemt. Daarnaast werkt Unilever samen met non-gouvernementele organisaties als Wereldnatuurfonds en Greenpeace, voor bijvoorbeeld het stimuleren van duurzame teelt van palmolie en thee.



    Door Bart Koster en Levien de Feijter; Dow Jones Nieuwsdienst +31 20 57 15 201; levien.defeijter@dowjones.com

1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

De kogel is door de kerk bij Unilever

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links