Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Dividendbelasting USA

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 november 2009 21:42
    Tijdens mijn zoektocht op internet naar mogelijkheden van teruggaaf bij ingehouden dividendbelasting in de USA kwam ik nergens op uit. Misschien kan hier iemand mij helpen!

    Ten eerste, vroeg ik mij af of er dividend in de USA wordt ingehouden? Zo ja, kun je dat terugkrijgen als NLer? En zijn de regels voor alle entiteiten hetzelfde, aangezien ik tegenwoordig veel interesse in REIT heb, dus niet alleen gewone aandelen.

    Mijn dank is bij voorbaat enorm!
  2. [verwijderd] 26 november 2009 14:04
    quote:

    konijn! schreef:

    W8BEN
    wat konijn bedoeld is dat als je vanteoveren een W8BEN formulier invult dat je geen US belastingplichtig bent, dan word er geen belasting ingehouden.
    dit kan als nederlands burger

    dit moet je volgens mij om het jaar of om de 3 jaar weer opnieuw invullen (moest ik recent weer doen bij IB)

    bij IB kun je die electronisch invullen,
    bij TD Ameritrade bijvoorbeeld moet je hem fysiek opsturen

    www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8ben.pdf

    Ook ik weet dus niet hoe het gaat als er WEL al is ingehouden, of en hoe je dat dan terug kunt krijgen.

  3. [verwijderd] 23 januari 2010 11:53
    quote:

    Brillemans schreef:

    Betekent dit dat dit via de broker bijvoorbeeld Binck bank geregeld moet worden????
    Binck normaal niet omdat binck als 1 grote nederlandse klant zijn orders via goldman sachs etc op de amerikaanse beurs inlegt.
    Dus soort tussenpersoon van al hun klanten.

    Bij twijfel voor dividend binck vragen.

    Ik doe zelf vnl interactive brokers, maar ook aldere directe US brokers daar moet je actief een w8ben formulier invullen om problemen te voorkomen.
    Bij die brokers leg je zelf direct orders in.
  4. [verwijderd] 14 december 2010 00:47
    Ik zit ook bij Interactive Brokers. Mooi W-8BEN formuliertje ingevuld, en wat zie ik op mijn afschriften: dividendbelasting ingehouden over US en Canadese aandelen.

    Klopt dat? En zo ja, kan ik die belasting terugvragen in Nederland?

    Als ik de discussie hierboven goed begrijp zou IB geen belasting moeten inhouden?
  5. [verwijderd] 15 december 2010 15:34
    Ik heb hetzelfde probleem. Het is echter geen ramp zolang de ingehouden belasting verrekend kan worden met de Nederlandse belastingen. Ik weet echter niet hoe dit in zijn werk gaat aangezien er op de formulieren van de belastingen alleen Nederlandse dividendbelasting wordt vermeld en geen buitenlandse. Wie zorgt er hier voor wat licht in de duisternis???

    Brillemans
  6. [verwijderd] 27 februari 2011 16:24
    US houdt standaard 30% in op dividenden; vooropgesteld dat je portfolio shareholdings hebt en kwalificeert als beneficial owner ben je volgens mij gerechtigd tot een reductie van de bronbelasting naar 15% onder een belastingverdrag tussen NL en de US. Het restant (dat in de US als bronbelasting is gehouden) zal je tegen je Inkomstebelasting kunnen crediten.
  7. [verwijderd] 28 maart 2011 10:21
    Master, u heeft helemaal gelijk, het betreft ongetwijfeld dividend op inkomsten in Box III (40f, 2009) en niet dividend die belast is in Box I (40c, 2009).
    Het was geen poging om de Box I/Box III discussie van inkomsten uit aandelen weer eens nieuw leven in te blazen ;>)

    De relevantie van het onderscheid is dat zo enkel verrekening plaatsvindt als er voldoende inkomsten in Box III zijn: iemand die door schulden geen Box III vermogen heeft, maar wel dividend ontvangt waarop buitenlandse bronheffing is ingehouden, kan deze niet verrekenen.
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,02 -0,09%
EUR/USD 1,0689 -0,12%
FTSE 100 8.040,38 -0,06%
Germany40^ 18.066,10 -0,39%
Gold spot 2.325,00 +0,13%
NY-Nasdaq Composite 15.696,64 +1,59%

Stijgers

VIVORY...
+24,31%
ASMI
+10,99%
BESI
+4,08%
NX FIL...
+3,85%
TomTom
+3,80%

Dalers

ALLFUN...
-11,00%
ING
-5,96%
Flow T...
-2,94%
WDP
-2,89%
RELX
-2,04%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links