Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Tesla: een fundamentele 'ja' of een technische 'nee'?

Tesla: een fundamentele 'ja' of een technische 'nee'?

Dit blog behoeft een kleine update. Jaja, die grafiek... Ik weet het. Maar wie ze goedkoper dan 33 keer de winst heeft binnengeharkt, werpe de eerste steen, dan maar :-)

Het is weer een prachtig bewijs dat het nóóit appeltje-eitje is op de beurs.

Tesla zette gisteren met -6,8% geweld weer een lagere bodem neer in een neergaande trend die vorig jaar op 4 november begon. Geen grof geweld, want zie die omzet. Die is gestaag en gewoon.

Aandeel Tesla koers

Uitkotsen

Vergelijk die omzet namelijk eens met die in 2020 en 2021: geen schim. Ergo, er lijkt ondanks die lange, bange daling nog geen sprake van overgave, laat staan van het op de vloer beroemde uitkotsen. The trend is your friend is het motto van technisch analisten en zo bezien er is (nog) geen enkele reden tot kopen.


Kijkt u echter fundamenteel, dan ziet u de verwachte omzet- en winstlijntjes finaal tegen de koers inlopen. En de waardering zakt juist net zo snel als de prijs ineen. Zelden kon u daarom Tesla goedkoper krijgen dan de 33 keer de verwachte winst die er nu staat.

Aandeel Tesla winst


De analistsenschattingen

U kan tot drie jaar vooruitkijken in de analistenschattingen. Hoewel dit natuurlijk altijd koffiedik kijken is, maken de steeds gestagere groeicijfers duidelijk dat Tesla in de laatste jaren de tent aardig op de rails heeft gekregen. Ondanks de Wall of Worry, de conjunctuur die bokt en de onder enorme druk staande supply chain.   

En de topman en grootaandeelhouder (Elon Musk heeft nog 14,1%) heeft ook regelmatig her en der afleiding. Wie wil kan dat ook als risico zien. Of het irriteert u, of u lacht erom - mag ook. 


Winstgevend groeiaandeel

Samenvattend, het gaat bij Tesla om een winstgevend groeiaandeel met:

  • technologische voorsprong op de concurrentie
  • hogere marges dan de peers
  • dubbelcijferige groeicijfers

Dit alles bij een rente van 3,8%. Ergo, niet eerder kon u een zo goed presterend Tesla tegen relatief zo'n lage waardering krijgen. Om maar te zwijgen van het fenomeen Musk. Dat u een premie betaalt voor - hoe u ook over hem denkt - een unieke ondernemer annex CEO is ook niet raar. Denk aan Warren Buffett of wijlen Steve Jobs. 

De grafiek zegt nu alleen nee en dat kan dan, of gaat zelfs, een eigen leven leiden, zoals misschien nu wel gebeurt. En zoals wellicht ook in de grote Tesla-bull market van 2019 en 2020 gebeurde, maar dan andersom. Kortom, misschien is dit een typisch geval van een fundamentele kans bij een technisch risico.


Bent u benieuwd hoe de analisten van de IEX Beleggersdesk en Tostrams tegen het aandeel Tesla aankijken?


Disclaimer: marktcommentator Arend Jan Kamp heeft een positie in Tesla


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. Orchidee 22 november 2022 12:52
    Er zijn genoeg aandelen die er fundamenteel goed bijliggen, maar toch niet goed liggen in de markt. Dat komt nu eenmaal omdat de TA er vanuit gaat dat alles in de grafiek zit, dus ook-en nu komt het- emotie. Beleggers zien die knotsgekke Musk nu als een groot gevaar met al zijn rare gedrag, waar dat tot een klein jaar geleden nog andersom was. Daar ik deze idioot zijn gedrag niet op korte termijn zie veranderen ( voorbeeldje, die totaal krankzinnige stemming over de terugkeer van Trump op Twitter), gaat de koers verder omlaag. Mijden dus, dit aandeel.
  2. Pb om oud Fe 22 november 2022 13:54
    Ik zal het wel niet begrijpen of de verkeerde data gebruiken. Om te kijken tegen welke prijzen de bedrijven verhanderd worden, heb ik naar de laatste waarde op de marketcap indicator van TradingView gekeken, telkens omgerekend naar dollars.

    • Tesla (MarketCap: 530.113)
    • Toyota (MarketCap: 194,581)
    • Volkswagen AG, met merken: Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Škoda, Seat, Volkswagen (MarketCap: 90.986)
    • Ford (MarketCap: 57.725)
    • General Motors (MarketCap: 55.328)
    • Stellantis, met merken: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, FIAT, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM, Vauxhall (MarketCap: 45.898)
    • Honda (MarketCap: 40.269)
    • Kia (MarketCap: 18.22)
    • Renault (MarketCap: 9.905)

    Als ik van die data uit ga, zou iemand dus alle andere autobedrijven in dit lijstje (met hun merken) kunnen kopen als bedrijf, voor minder geld dan dat er voor Tesla gevraagd wordt.

    Als je bij Autoweek kijkt, zie je Kia bovenaan de lijst staan van meest verkochte merken in 2022 (maar dat is alleen in Nederland): www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2022/
    Terwijl de prijs van het bedrijf in verhouding juist een stuk lager ligt.

    Dan bekruipt met toch het gevoel dat de vraagprijs voor Tesla aandelen misschien een beetje te hoog is? Maar het is niet mijn vak om me daarbij bezig te houden, dus ik zal het wel niet begrijpen...
  3. Sanglier 22 november 2022 16:20
    Volkomen belachelijk dat Tesla , beloven van alles en maken niets maar dan ook niets waar. Dat er aan een bedrijf dat alleen elektrische autootjes maakt meer waard is dan de grootste autoproducenten, is compleet van de pot gerukt. Tesla is een tweede Teranos en Musk een tweede Holmes.
  4. florida_tower 22 november 2022 17:23
    quote:

    Pb om oud Fe schreef op 22 november 2022 13:54:

    Ik zal het wel niet begrijpen of de verkeerde data gebruiken. Om te kijken tegen welke prijzen de bedrijven verhanderd worden, heb ik naar de laatste waarde op de marketcap indicator van TradingView gekeken, telkens omgerekend naar dollars.

    • Tesla (MarketCap: 530.113)
    • Toyota (MarketCap: 194,581)
    • Volkswagen AG, met merken: Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Škoda, Seat, Volkswagen (MarketCap: 90.986)
    • Ford (MarketCap: 57.725)
    • General Motors (MarketCap: 55.328)
    • Stellantis, met merken: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, FIAT, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM, Vauxhall (MarketCap: 45.898)
    • Honda (MarketCap: 40.269)
    • Kia (MarketCap: 18.22)
    • Renault (MarketCap: 9.905)

    Als ik van die data uit ga, zou iemand dus alle andere autobedrijven in dit lijstje (met hun merken) kunnen kopen als bedrijf, voor minder geld dan dat er voor Tesla gevraagd wordt.

    Als je bij Autoweek kijkt, zie je Kia bovenaan de lijst staan van meest verkochte merken in 2022 (maar dat is alleen in Nederland): www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2022/
    Terwijl de prijs van het bedrijf in verhouding juist een stuk lager ligt.

    Dan bekruipt met toch het gevoel dat de vraagprijs voor Tesla aandelen misschien een beetje te hoog is? Maar het is niet mijn vak om me daarbij bezig te houden, dus ik zal het wel niet begrijpen...
    Je kijkt naar de marketcap tov de omzet, terwijl bedrijfswaarderingen gedaan worden tov de winst. Van alle merken die je noemt komt alleen porsche in de volkswagen-groep in de buurt van de winstmarge van tesla. Niet voor niets dat die recent is afgesplitst (inderdaad, tegen een relatief hoge koers).
  5. mareblu 22 november 2022 21:35
    Er zijn 2 belangrijke redenen om heel voorzichtig te zijn met Tesla, en beide redenen hoor ik nauwelijks gemeld door analisten: 1) Musk is totaal onvoorspelbaar in zijn gedrag. Het kan zomaar gebeuren dat hij Tesla morgen verkoopt of in de steek laat, of iets anders doet wat een ramp is voor het bedrijf. 2) China. Tesla produceert volop in China, en China is ook zijn belangrijkste afzetmarkt aan het worden. Tegelijkertijd staat de handelsrelatie tussen de VS en China onder grote spanning. Wat gebeurt er met Tesla als China Taiwan annexeert? Aandelen ASMi en ASML krijgen een knauw als ze een stukje omzet dreigen te verliezen door handelsbeperkingen, maar bij Tesla kan dit pas echt desastreuse gevolgen hebben. Kortom, de risico's vanwege de persoon Musk en China maken Tesla tot een bijzonder hoog risico-aandeel dat je bij de huidige waardering beter kunt mijden.
  6. meedoen-of-winnen 23 november 2022 09:04
    quote:

    GrandmasterC schreef op 22 november 2022 13:11:

    Never catch a falling knife, dus in ieder geval afblijven tot het stabiliseert.
    Ik neig naar eens zijn. Voordat ik mij weer aan Tesla brand wil ik eerst een echt uitkotsmoment zien. En liefst ook een advieswijzigingen van Paul. Dan kan ik er contrair misschien toch in.
    Tesla is natuurlijk wel meer dan alleen een ev-producer. Ben benieuwd of dat autonoom rijden nog een keer echt van de grond komt en of ze in die software een leidende positie krijgen.
    Ps ik dacht dat ze bij tesla nog wat bitcoins op de balans hebben. Ik zou wel graag zien dat ze die even dumpen, voordat ik eventueel weer instap
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links