Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Morgen cijfers: hoogste tijd om het over Just Eat Takeway te hebben

Morgen cijfers: hoogste tijd om het over Just Eat Takeway te hebben

Just Eat Takeaway rapporteert morgen €2,797 miljard omzet over H1. Als het goed is, maar liever nog beter. Een voorbeschouwing dus.

Deze grafiek herkent u vast in één oogopslag, het is inderdaad Just Eat Takeaway. Morgen voorbeurs zijn er Q2 of H1-cijfers.


Omzetverwachting

Helaas hebben Bloomberg en Reuters alleen een omzetverwachting - waar het vooral om draait - over H1. U ziet meteen ook de ware muur waar JET tegenaan is gelopen: een groeiaandeel waarvan de groeiverwachtingen steeds verder dalen in een markt die al een jaar à anderhalf jaar zulke aandelen grondig afstraft.

Ja, achteraf beleggen is altijd gemakkelijk. En dat lijkt het allemaal weer zo logisch en simpel... Want tot een jaar geleden zag echt niemand dit aankomen. Weet u nog? Toen was de vraag vooral of CEO Jitse Groen na zijn zegetocht in Europa met het zojuist verworven GrubHub ook de VS ging veroveren. 

Nu is de vraag hoe hij daar met goed fatsoen weer uit komt... 


Verwachte omzetgroei is eruit

Want we zijn van een euforische bull market overgeschakeld op een echte bear market- de eerste in dertien jaar - en de business van Just Eat Takeaway is ook tegen een muur aangelopen, getuige deze lijntjes. Bovenal echter: de (verwachte) omzetgroei is er uit. En dat is funest voor een groeiaandeel.


Volgen de adviezen?

Pas in de afgelopen maanden en zelf weken nog zijn grootbanken hun koersdoelen (enorm) gaan verlagen; gemiddeld van ruim €130 dik een jaar geleden naar nu €37,18. Maar de adviezen zelfs zijn amper veranderd. Dat geldt ook voor het IEX advies, hoewel u bij ons een heel ander koersdoel tegenkomt.


Wat is wijsheid? Ook op veel hogere koersen kon u zo op een bierviltje uitrekenen dat JET heel wat meer waard moet zijn dan de nu nog maar €4 miljard die resteert. Daar worstelt nu nog iedereen mee. En iedere keer zien we toch weer een lagere koers, zelfs nu vandaag concurrent Uber +14,6% staat op prima Q2's.

Bestaat er momentum op de beurs? Dan heeft JET dat zeker tegen. Daarom: u kunt ons advies volgen of ze minimaal houden - van bijkopen hebt u misschien uw buik al meer dan vol. U kunt ook wachten tot de grote neergaande technische trend is gebroken en groeiaandelen weer lucht krijgen op de beurs.

Dan mist u op zeker wel een smak koerswinst, want bij een draai van de trend zijn er zeker bij groeiaandelen altijd in korte tijd enorme koersbewegingen.


Het is maar net hoeveel risico u aan kan en nachtrust u kunt missen. Wat een sof dit, maar wie weet morgen een nieuwe kans.   


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 7 MOEdig Voorwaarts 2 augustus 2022 17:31
    Ik denk dat de cijfers gewoon gruwelijk zullen worden: Dalende omzet en nog steeds dikke verliezen...

    De enige hoop voor beleggers is een "verrassing" buiten het operationele vlak. Met de blokkerende (en vermoedelijk wederom zwaar verlieslatende) samenwerking met Amazon is de fantasie uit Grubhub. Enige dat ik dan nog kan bedenken is verkoop van iFood aan Prosus voor een fractie van het eerder met veel bravoure afgeslagen bod of het opstappen van Ron Testosteron Jitse Groen.

    Als ik naar de balans kijk, wordt het in ieder geval tijd voor actie; als de verliezen zich zo blijven opstapelen heeft een claimemissie t.z.t. al geen enkele kans meer. Om het nog grotere doemscenario te voorkomen, een debt-for-equity swap waarbij zittende aandeelhouders zo goed als volledig zullen verwateren, is het mijns inziens essentieel om zo snel mogelijk flink wat middelen vrij te maken. Iets dat Jitse tot op heden ten koste van alles lijkt te hebben tegengehouden...
  2. forum rang 6 jonas 2 augustus 2022 18:07
    Moedig. wat is het nut van tegen door stevige shorters geforceerd lage koers te gaan verkopen tegen ramshprijzen.?

    Ik wil als aandeelhouder dat helemaal niet. Dat zou kapitaal vernieting zijn. Dan zie ik echt nog liever een emissie. Het is gewoon nu een enorme vechtmarkt dan moet schaal zoeken en terugvechten i.p.v. miljarden weggeven.

    Als aandeelhouders zo een hekel hebben aan Ceo Groen dan kopen ze maar andere aandelen. In deze markt Uber? Met al die processen over hun arbeidsvoorwaarden? Procus? Nou gezien de ontwikkelingen in China heb die even verkocht.

    Komt mij iets te gemakkelijk om zonder echte marktanalyse te melden: Groen moet dit of dat verrkopen.

    Groet, Jonas
  3. forum rang 7 wiegveld 2 augustus 2022 20:37
    Wat is waarde van een bedrijf dat jaarlijks meer dat 1 miljard euro verlies draait?
    Waarde ontstaat als JET een duurzaam winstgevend model kan laten zien in de maaltijdbezorging.
    Dat kan op termijn zeker, maar dan moeten er vele fusies nog komen en/of concurrenten omvallen.
    JET staat er in NL en DE redelijk voor, rest is kiele kiele. Kortom hoeveel jaar krijgt JET van aandeelhouders om winstgevend te worden?
    nadeel voor JET is dat het een techbedrijf is MET een uitzendbureau voor fietsende jeugd. Geen kale tech dus. een Chinees wenst je niet voor niets veel personeel toe.
  4. forum rang 6 jonas 2 augustus 2022 23:39
    De toenemende afstand tussen de groeiende groep Yuppen in de grote steden en het gewone volk zal leiden tot meer thuisbezorging.

    Daarnaast is er de vergrijzing en zullen veel ouderen ook steeds meer zaken thuis moeten laten bezorgen En terecht dat YET dat erbij pakt vanwege logistieke voordelen.

    Happy

    "Zelfs bij een relatief positief verhaal morgen nog afblijven. De afnemende economie zal thuisbezorgen doen krimpen. De elende begint pas!"

    TJA!

    Groet, Jonas
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links