Allereerst een mededeling: deze bijdrage op Philips is een combinatie van fundamentele research (door Alexander Sassen van Elsloo) en technische analyse (door Gökhan Erem). Wij hebben uit ons verleden bij Rabobank en Kepler goede ervaringen met deze gecombineerde aanpak. Dat is logisch als men kijkt naar de achtergronden van TA en fundamentele research. Velen denken dat deze twee benaderingen elkaar uitsluiten, maar dat is onjuist.
Waar fundamentele research de financiële situatie van een bedrijf op de middellange tot lange termijn tracht te voorspellen, geeft TA juist inzicht waar koerstechnisch de gevoeligheden liggen (gebaseerd op behavioural finance, zeg maar de psychologie achter de handel). TA is dus een prachtig instrument om koop- en verkoopmomenten te bepalen; wanneer u wat winst moet nemen of wat bij moet kopen.
Fundamenteel geven wij hiermee de redenen aan en technisch meten we wat de markt van dit aandeel vindt. Een analysemethode waarbij een aandeel van meerdere kanten wordt belicht. Daarom willen wij u bij deze kennis laten maken met onze speciale benadering die ons veel successen heeft opgeleverd. Terug naar Philips, wat is volgens ons het potentieel van dat aandeel?
Goedkoop aandeel met positieve triggers
Philips is goedkoop vergeleken met zijn concurrenten (zie tabel hieronder).
Een aandeel kan goedkoop zijn maar dat alleen is niet genoeg. Er moet een katalyst (trigger) aanwezig zijn om die onderwaardering ongedaan te maken. Philips krijgt per 1 april van dit jaar een nieuwe baas (CEO), Frans van Houten.
Waarom is deze machtswissel zo belangrijk? Philips is een conglomeraat bestaande uit activiteiten die weinig met elkaar te maken hebben, zoals medische apparatuur, koffiezetmachines, ledlampen, et cetera. Investeerders zijn niet echt dol op dit soort bedrijven, want ze zijn lastig te waarderen.
De analisten die Philips volgen vinden het ook maar moeilijk, want moet de elektronicasectoranalist, de retailsectoranalist, of de medischesectoranalist dit aandeel volgen? Dit leidt automatisch tot lagere koersdoelen en lagere waardering door de markt. Het kromme is dat Philips in de laatste tien jaar ontzettend veel gedaan heeft om meer focus aan te brengen, maar daar niet voor is beloond.
Klik op de grafiek voor een grote versie
De langetermijngrafiek van Philips toont ons een licht dalende trend wat in feite meer weg heeft van een trading range. Op dit moment bevinden de grenzen van deze koersrange zich tussen de 9 en 30 euro, nogal een brede range voor een large cap als Philips. Binnen deze langetermijnkoersontwikkeling zien we dat de trends die een kortere periode beslaan voldoende overtuiging met zich mee brengen om vanuit de ene extreme kant naar de andere te bewegen.
De leidraad voor een dergelijke beweging vormen de trends die in deze grafiek zijn bijgetekend. In dit geval is Philips op weg naar de bovenzijde van de range en dat blijft gelden zolang de laatste diagonale lijn in de bovenstaande grafiek intact blijft.
Zoals gezegd, de grafiek hierboven laat zien dat Philips al heel lang in een min of meer wijde trading bandbreedte zit, terwijl de winst per aandeel van 1,31 euro in 1999 naar 2 euro in 2011 gaat. Dus de koerswinstverhouding is alleen maar omlaag gegaan over deze periode. Blijkbaar is er een laatste offensief nodig…
Met nieuwe leider komt verlichting
Maar met Frans van Houten aan het roer kan hier verandering in komen. Deze nieuwe CEO is namelijk zeer bedreven in het stroomlijnen van een bedrijf om het efficiënter te maken. Zo heeft Van Houten niet alleen de uitbestedingtrend bij Philips ingezet (waar hij eerder voor heeft gewerkt), maar ook is hij verantwoordelijk geweest voor de verkoop van de chipdivisie (NXP) aan KKR. Daarna heeft hij nog het ondenkbare gedaan: ING geholpen met het voorbereiden van de splitsing in een separate bank en verzekeraar.
Het is daarom niet vergezocht om een verbetering van de operationele groepsresultaten en de verkoop van de consumentenelektronicadivisie te verwachten. Deze twee stappen zullen naar alle waarschijnlijkheid een uiterst positieve impact hebben op de waardering van Philips.
Klik op de grafiek voor een grote versie
Wanneer we de stijgend trend in de vorige grafiek nader bestuderen zien we dat in 2010 de koersen van Philips dusdanig veel terrein hebben weten te winnen, dat opwaartse koersontwikkeling niet ontkend kan worden. Maar zit er meer in? De huidige consolidatiefase is er een van de korte termijn die min of meer corrigerend de koersen op zijn plaats heeft gehouden in het afgelopen jaar.
De meest recente ontwikkeling is dat deze correctie aan het begin van 2011 is geëindigd met het doorbreken van de dalende lijn die de correctie begeleidde. Het is nu wachten op een beweging die koersen boven de 25 zal tillen en een serieuze aanval op de bovenzijde van de range, zoals beschreven bij de vorige grafiek, op 30 zal inzetten.
De bijgevoegde indicator RSI toont dat het niet al te lang meer zal duren voordat het startsein voor de stijging geven zal worden. De RSI wordt, zoals het betaamd in een uptrend, al tijden niet meer oversold. Hieruit blijkt ook dat indicatorniveaus onder de 40 de beste koopmomenten geweest zijn in dit aandeel binnen deze uptrend. Zolang de 20 niet wordt geslecht blijft deze beweging in tact en ligt de focus in eerst instantie op koersen vlak boven de 25. Op een iets langere horizon is de verwachting dat de 30 wordt aangevallen.
Indien de bovenzijde van de lange termijn beweging geslecht zou worden is het volgende koersdoel 36 euro. Dit aandeel beweegt dus trapsgewijs in ranges van ongeveer 5 euro, waarbij we op dit moment aan de onderzijde staan van een derdegelijke range.
Inefficiënties aanpakken
Allereerst kan de nieuwe CEO de inefficiënties aanpakken. Zo heeft Philips in het imperfecte jaar 2010 al een respectabele vrije kasstroom van 1,7 miljard euro gegenereerd, maar het had veel meer kunnen zijn als het bedrijf zijn tv-divisie en de voorraden op orde had gehad. Zonder deze inefficiënties had de vrije kasstroom 2,4 miljard euro kunnen zijn.
Als we naar 2013 kijken dan heeft de nieuwe CEO ook genoeg de tijd gehad om de lichtdivisie en de medische divisie beter te laten renderen. Dit zou nog eens ongeveer 500 miljoen euro moeten toevoegen aan de vrije kasstroom. Al met al zou Philips in 2013 makkelijk een vrije kasstroom kunnen behalen van 2,9 miljard euro. Daar mag gerust 12,5 keer voor worden betaald. Verdisconteerd naar eind 2011 betekent dit een koersdoel van 31.10 euro (meer dan 30% opwaarts potentieel).
Verkoop divisie consumentenelektronica?
Maar de echte klapper wordt gemaakt bij verkoop van de divisie consumentenelektronica. Deze is in de basis 6,4 miljard euro waard, maar dit is zonder de merknaam Philips. Voor bijvoorbeeld de Chinese elektronicaproducenten, die het maar niet voor elkaar krijgen om een imago van hoge kwaliteit neer te zetten, is een merknaam als Philips goud waard.
Verder is de expertise van Philips op gebied van innovaties (scheerapparaten, sonische tandenborstels, beeldtechniek, et cetera) en comarketing ervaring - denk aan de Senseo-combinatie met Douwe Egberts - van grote waarde. Al met al kan dit makkelijk leiden tot een extra opslag van 2 miljard euro bovenop de 6,4 miljard euro, dus in totaal 8,4 miljard euro.
Conclusie: opwaarts potentieel
Met de verkoop van de consumentendivisie tegen bovengenoemde prijs, gaat het koersdoel van 34,10 euro naar 35,80, ofwel van een opwaarts potentieel van meer dan 30% naar ruim 50%. Het technische beeld zegt ons dat neerwaarts risico zeer beperkt is en dat opwaartse koersdoelen met 5 euro tegelijk gesteld kunnen worden.
De analyse brengt met zich mee dat het koersdoel voor de komende drie tot zes maanden 25 is, de periode zes tot twaalf maanden het koersdoel 30 met zich mee brengt. Bij voldoende kracht om de 30 te slechten wordt de range verlaten en ligt de weg open om te reiken naar de 35 euro vanaf Q2 2012.
Kortom, genoeg aanknopingspunten om vast te zijn op Philips. Maar het is altijd verstandig om je te verzekeren tegen een eventuele escalatie van de eurocrisis. Daarom vinden wij het geen gek idee om een long sprinter/turbo positie in Philips af te dekken met een short turbo/put optie positie in KBC (zie Irish house of cards deel 1 en deel 2 en ook de technische analyse grafiek in de commentaren van deel 1 door Gökhan). Philips: richting = opwaarts, steun = 20, weerstand = 25, 30, 36.
Verzekering: KBC short
KBC beweegt in een tegenovergestelde trend, namelijk neerwaarts. De trend verhoudt zich op dit moment tussen de 35 en de 20, waarbij koersen op weg zijn naar de 20 zonder dat ik daarbij zeg dat je ze daar zou moeten kopen. De daling is krachtig en 20 is slechts een koersdoel, niet per se een bodem. De RSI bevestigt dit beeld door niet meer overbought te worden, maar wel oversold. De RSI zal een volgend oversold punt bereiken in de buurt van de 20 euro in KBC hetgeen de down trend daarmee kracht bij zet.
Klik op de grafiek voor een grote versie
Extra disclaimer: Alexander Sassen van Elsloo heeft een researchproduct met de strekking van dit artikel op 15 maart naar zijn institutionele klanten gestuurd. Hij heeft geen privéposities in Philips noch in KBC.