Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Havas moet op overnamepad na beursgang in Amsterdam op 16 december

Na UMG brengt Vivendi een tweede onderdeel naar de Amsterdamse beurs: Havas. De marketinggroep zal moeten groeien om op het hoogste niveau te kunnen blijven meespelen.

Havas moet op overnamepad na beursgang in Amsterdam op 16 december
Beeld: iStock

Beursganger Havas moet groeien om in de hoogste mondiale regionen van de marketingconcerns te kunnen meespelen het komende decennium.

Afgelopen maandag 9 december keurde de aandeelhoudersvergadering de splitsing van moederbedrijf Vivendi goed met een percentage van 97,5%.

De politie kwam eraan te pas, want de goedkeuring ging gepaard met protesten buiten de zaal van een groep gevormd door ruim 100 organisaties die samen campagne voeren onder de vlag van ‘Ontwapen het Rijk van Bolloré’. Ze beweren dat miljardair Vincent Bolloré zijn mediamacht misbruikt om extreemrechts in Frankrijk te promoten.

De familie trekt zich er weinig van aan. Havas is beter in staat om de noodzakelijke deals te sluiten na de afsplitsing van Vivendi, zo zei zijn zoon Yannick Bolloré, de baas van moederbedrijf Vivendi in gesprek met Financial Times.

Beursgangen drie dochterbedrijven

In augustus schreef IEX over het voornemen van concern Vivendi voor een beursgang van drie dochterbedrijven: de gezamenlijke uitgeverijen Lagadère en Hachette aan de Euronext Growth in Parijs, videodistributeur Canal+ (in Londen) en marketinggroep Havas aan de Euronext in Amsterdam.

Vivendi vermoedt dat de delen meer waarde opleveren dan het concern als geheel, mede omdat er meer ruimte is om zelfstandig te groeien. Dochter Universal Music Group (UMG) heeft al een notering in Amsterdam.

Havas is met €2,9 miljard omzet in 2023 goed voor 16% van de Vivendi-groep, maar circa 26% van het bedrijfsresultaat. Vivendi rapporteerde voor Havas een netto-omzet van ruim €1,3 miljard over de eerste helft van 2024, een toename van 3,4% ten opzichte van de eerste helft van 2023.

Vergaande familiecontrole

Vivendi publiceerde recent het prospectus voor de beursgang, opgesteld met Deloitte onder leiding van Barry Beemer. Van Vivendi, dus nu nog van Havas, is grofweg een derde deel in handen van de familie Bolloré (30%) en werknemers (3%) en tweede derde vrij verhandelbaar.


Er komen 990 miljoen aandelen Havas op de markt met een nominale waarde van €0,20. De introductieprijs maakt Euronext bekend op 13 december nabeurs, de handel op een “if-and-when-delivered”-basis begint op 16 december, reguliere handel op 18 december.

Structuur om vijandige overname te voorkomen

Vivendi heeft een structuur opgezet om een vijandige overname van Havas te voorkomen, met het optuigen van een Nederlandse stichting; een belangrijke reden om voor Amsterdam te kiezen. Deze is in oktober opgericht via Loyens & Loeff onder de naam Stichting Continuity Havas. De Fransen René Ricol en Laurent Dassault en de Nederlander Peter Corten van Loyens & Loeff zijn de bestuurders.

Volgens de familie Bolloré biedt dit niet alleen bescherming van haar eigen belang, maar ook dat van de 23.000 personeelsleden en de klanten. Yannick Bolloré wil in elk geval nog tot 2035 de baas van Vivendi blijven, vader Vincent behoudt nog belangrijke invloed.

De in Parijs gevestigde vermogensbeheerder CIAM heeft zijn bezorgdheid geuit dat minderheidsaandeelhouders met de splitsing nog meer op achterstand worden gezet. Immers, bij de spinn-offs van Havas, Canal+ en Hachette/Lagardère worden ze vrijgesteld van regels die aandeelhouders dwingen een bod uit te brengen op het hele bedrijf boven een bepaald eigendomsniveau. Dit zou de familie de kans kunnen geven om haar zeggenschap te vergroten.

Gepresenteerde vooruitzichten voor Havas

  • Dividend pay-out 2024: 40%
  • Stabiele omzet 2024  (tussen -1% en 0%)
  • Autonome omzetgroei 2025 van tenminste 2%
  • Aangepaste Ebit 2024 van €330 miljoen
  • Ebit-marge 2025 12,5% en 13,5%
  • Doel Ebit-marge 2028: 14% tot 15%
  • Jaarlijkse omzetbijdrage acquisities 40-50 miljoen euro.

Geen Nederlandse bank bij beursgang betrokken

Het hoofdkantoor van Havas blijft in Puteaux, een voorstad van Parijs. Geen enkele Nederlandse bank is bij de beursgang betrokken. Citi, Morgan Stanley en Société Générale zijn hoofdadviseurs, nog 16 banken zijn de co-adviseurs en overige adviseurs.

In september 2024 heeft Vivendi voor Havas een Advance Tax Ruling (ATR) weten af te sluiten met de Nederlandse Belastingdienst, na haar omzetting van een vereenvoudigde naamloze vennootschap (société par actions simplifiée) naar Frans recht in een Nederlandse NV.

Dividenduitkeringen zullen niet onderworpen zijn aan Nederlandse belasting. De regeling met de fiscus loopt tot eind 2028 en is, als andere regelingen, een soort Nederlands staatsgeheim.

Fusie voorzien

Havas moet het zelfstandig opnemen tegen de grotere concurrenten Publicis, IPG, WPP, Omnicom and Dentsu. Onlangs is de overname van IPG door Omnicom afgerond, wat Havas zwaardere concurrentie bezorgt.

Het ligt voor de hand dat er in de mondiale marketingmarkt meer concentraties zullen volgen. Havas wordt in geruchten in verband gebracht met een mogelijke deal met het Japanse Dentsu en S4 Capital, het marketingbedrijf dat Martin Sorrell opzette nadat hij bij WPP moest vertrekken.

Grote klanten

Immers ook aan de vraagzijde wordt klandizie groter in omvang. De twee grootste klanten van Havas maken elk rond de 8% van de omzet uit. Havas verloor enkele grote klanten met meer dan $100 miljoen omzet, zoals Bristol Myers Squibb, maar kreeg Shell erbij. Dat kwam op externe protesten te staan, terwijl Havas in het prospectus het risico noemt dat ook personeel om die reden vertrekt.

Tot de grote klanten behoren Adidas, Hyundai, Sanofi en Danone. De gezondheidszorg- en wellnesssector zijn goed voor 30% van de omzet van Havas.

Risico's

Het grootste interne risico is het mislukken van het belangrijkste project ‘Converged’, een poging om de verschillende operationele- en dataplatforms te integreren zodat de verschillende dochterbedrijven efficiënter zullen functioneren.

Het bedrijf komt bovendien volop terecht in de AI-revolutie voor de workflow, bijvoorbeeld voor het gericht adverteren (targeting) en toepassing van taalmodellen en chatbots voor klanten.

Havas meldt ook het risico van wettelijke beperkingen en straffen inzake de AI Act en de AVG. De steeds strakkere uitleg van cookiegebruik door Brussel kan de digitale reclamebureaus aanzienlijk aantasten, maar anderzijds de positie verbeteren tegenover Amerikaanse datagiganten als Meta en Google die aanzienlijk begrensd kunnen worden in verwerking van persoonsgegevens voor marketingdoeleinden.

Lees ook: Waarom brengt Vivendi dochterbedrijf Havas naar de Amsterdamse beurs?


De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of tot het doen van bepaalde aanbevelingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Peter Olsthoorn

Auteur:

Peter Olsthoorn is freelance journalist.

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.