Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
Regeerakkoord: maatregelen die uw portemonnee raken
Beeld: © ANP

Regeerakkoord: maatregelen die uw portemonnee raken

Het Regeerakkoord is zojuist gepresenteerd. Wat staat er zoal in?

Het regeerakkoord is het langverwachte vervolg op het akkoord op hoofdlijnen van 16 mei. Veel zaken zijn al eerder aangekondigd. We zetten een aantal maatregelen voor u op een rij.

Fiscaal

  • Er komt een extra tarief in de inkomstenbelasting, gecombineerd met een verlaging van het tarief in de eerste schijf. Deze lastenverlichting wordt deels bekostigd door het verlagen van de algemene heffingskorting.
  • Het kindgebonden budget en de huurtoeslag gaan omhoog.
  • De kinderopvangtoeslag maakt plaats voor een nieuw systeem. Hierbij komt er een hoge inkomensafhankelijke vergoeding voor alle werkende ouders, die rechtstreeks wordt uitbetaald aan kinderopvangorganisaties. Dit betekent ook dat niet meer wordt teruggevorderd bij ouders.

Box 3

  • De overdrachtsbelasting voor woningbeleggers gaat omlaag van 10,4% naar 8%.
  • Het kabinet werkt aan een tegenbewijsregeling. Dit moet het mogelijk maken om het daadwerkelijk behaalde rendement over het hele vermogen (bijvoorbeeld vastgoed, obligaties en aandelen) aan te tonen.

Woningbouw

  • Het kabinet wil dat er 100.000 huizen per jaar worden gebouwd. Twee derde moet betaalbaar zijn voor huishoudens met een laag of middeninkomen.
  • Hiertoe wil het kabinet het makkelijker maken om bestaande gebouwen beter te benutten voor woningen. Hierbij moet u bijvoorbeeld denken aan omvorming van kantoor- en bedrijfspanden naar woningen, splitsen van huizen, een extra woonlaag bouwen of eventueel aan het mogelijk maken van permanente bewoning van een vakantiehuis. Dit gebeurt door een 'ja tenzij'- aanpak.
  • Er komt dit jaar nog een Woontop, waarbij Rijksoverheid, pensioenfondsen, woningcorporaties, sociale partners, gemeenten en provincies afdwingbare afspraken maken om woningbouw structureel te verhogen.
  • Ook wordt gewerkt aan snellere procedures.

Eigen woning

  • De hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait blijven in stand
  • OZB: Het kabinet wil de mogelijkheden onderzoeken om de stijging van de OZB te maximeren, en gaat hierover in gesprek met gemeenten.
  • Er wordt verder geïnvesteerd in verduurzaming van woningen en andere gebouwen.
  • Er komen geen verplichte labelsprongen voor koopwoningen

Energie

  • Zonne-energie: de salderingsregeling wordt op 1 januari 2027 beëindigd. Eigenaren van zonnepanelen krijgen over de stroom die ze leveren een 'redelijke' vergoeding. Dit wordt niet nader gespecificeerd.
  • De voorbereidingen voor de bouw van twee kerncentrales worden doorgezet, Borssele blijft open. In aanvulling hierop bouwt het kabinet twee extra kerncentrales, waarbij ook de mogelijkheid van meerdere kleinere centrales op tafel ligt.
  • De verhoging van het tarief van de CO2-heffing voor de industrie wordt teruggedraaid
  • Geen verplichte (hybride) warmtepomp als uw verwarmingsketel moet worden vervangen. Wel wordt de aankoop van een warmtepomp gestimuleerd.
  • Er komen geen nieuwe nationale duurzaamheidsregels bovenop Europese regelgeving voor de nieuwbouw.
  • Er is voor 2025 en 2026 een reservering opgenomen voor een energiefonds dat steun biedt aan huishoudens die hun energierekening niet kunnen betalen.
  • Een verlaging van het tarief van de energiebelasting op aardgas in de eerste en tweede schijf moet bijdragen aan een lagere energierekening.
  • De gaswinning in de Noordzee wordt opgeschaald. Er wordt geen gas meer gewonnen uit het Groningen-veld.

Zorg

  • Het eigen risico wordt in 2025 en 2026 bevroren op €385 en vanaf 2027 fors verlaagd naar €165. In het ziekenhuis gaat een maximum van €50 per behandelprestatie gelden.
  • Mensen met lagere inkomens krijgen straks meer zorgtoeslag.

Bedrijven

  • De verlaging van de MKB-winstvrijstelling wordt teruggedraaid.
  • Goed nieuws voor bedrijven die eigen aandelen willen inkopen. Er lag een plan om de vrijstelling van dividendbelasting bij inkoop van eigen aandelen af te schaffen. Dat wordt teruggedraaid. Het kabinet reserveert hiervoor structureel €800 miljoen.
  • Het kabinet verhoogt de maximale renteaftrek in de vennootschapsbelasting van 20% naar 25% van de gecorrigeerde winst (Ebitda)

Vervoer

  • De maximumsnelheid op de snelweg wordt – waar dat kan - verhoogd naar 130 kilometer per uur. Vanwege de onzekerheid over waar de snelheid omhoog kan, belooft het kabinet nog dit jaar met een Actieagenda Auto te komen.
  • De autobelastingen worden hervormd. In het eerste kwartaal van 2025 wordt hierover meer duidelijk. Aan eigenaren van een wordt een 'eerlijke bijdrage' gevraagd.
  • Doorgroei van Schiphol is op lange termijn mogelijk met stillere en schonere vliegtuigen.
  • In 2025 komt er duidelijkheid over de opening van Lelystad Airport.
  • Er komt een gedifferentieerde vliegbelasting naar afstand. Lange-afstandsvluchten worden zwaarder belast.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Jasperien van Weerdt

Auteur:

Jasperien van Weerdt is redacteur bij IEX, IEXGeld, Belegger.nl en Beursduivel en auteur van het boek 'Financieel fit in 30 dagen'.

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. Analyticus 16 september 2024 11:31
    De plannen van de regering voor Box 3 zijn nog onvoldoende gebaseerd op de feiten.

    Het volgende gaat over Box 3 zolang deze bestaat vanaf 2001 en het voornemen tot het belasten van het werkelijke rendement.

    Tot nu toe zijn de feiten over 23 jaar Box 3 niet voldoende herkenbaar bij met name politici en veel anderen.

    Een feit van Box 3 is dat de gemiddelde reële werkelijke rendementen inclusief de aftrek van de kosten en zonder enige Box 3 en dividend belasting vanaf de start in 2001 alleen voor beleggen in aandelen maar een klein beetje positief zijn geweest. Deze waren voor de overige posten negatief. Het gewogen totaal over alle posten was ook negatief.

    De tot op heden veel te hoog toegepaste forfaitaire rendementen hebben met de daarop gebaseerde belastingheffing de toekomstige koopkracht voor Box 3 belastingbetalers in 23 jaar met gemiddeld circa 25% verminderd.

    Indien de belastingheffing beperkt zou zijn geweest tot het niet meer belasten dan de toekomstige koopkracht gelijk houden zou er circa 80 miljard Euro minder belasting zijn geheven. In prijspeil van eind 2023 komt dat neer op circa 100 miljard Euro. Dat is dus ten onrechte geïnde belasting.

    Als de nu voorgestelde wet werkelijk rendement Box 3 vanaf 2001 zou zijn toegepast zou de schade bijna net zo groot zijn en dat komt met name doordat niet is gekozen voor het reële werkelijke rendement.
    Zie de bijlage.

    Er wordt bovendien nauwelijks iets gedaan aan de schade die tot op heden is veroorzaakt.

    Gezien de aangetoonde gemiddeld aanzienlijk lagere werkelijke rendementen dan vaak verondersteld van 23 jaar Box 3 en de complexiteit van het belasten van het werkelijke rendement wordt voorgesteld om terug te gaan naar de oorsprong van Box 3 met één forfaitair rendement op basis van de reële rendementen van de jongste tienjarige Nederlandse staatsobligaties minus 1% kosten.

    Dat kan ook met terugwerkende kracht worden toegepast om de schade van 23 jaar Box 3 te herstellen.

    De Hoge Raad heeft op 6 juni 2024 een zeer discutabele definitie gegeven voor het werkelijk rendement voor box 3.

    De leden van de Tweede Kamer en de regering kunnen de onderbouwing terugvinden onder het Tweede Kamer Zaaknummer 2024Z12390
    Dat betreft een brief aan minister van Financiën Eelco Heinen met 8 bijlagen.

    Kan deze regering in het belang van alle Box 3 belastingbetalers mede op grond daarvan komen tot rechtvaardige en eenvoudig uitvoerbare Box 3 wetten?
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.