Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Maandeffect

Definitie

Een oude beurswijsheid zegt Sell in May then go away, but remember come back in September. Dit lijkt onzin, maar blijkt in de praktijk een winstgevende strategie te zijn. Misschien komt dit omdat het daartussen vakantie is en niemand wil kopen.

Met september bedoelen ze waarschijnlijk wel eind september, want gemiddeld dalen de koersen in september met 2,35% (dit is een gemiddelde vanaf 1973). Uit eigen onderzoek blijkt dat dit vooral wordt veroorzaakt door doordat beleggers vooral in de wintermaanden geld in beleggingsfondsen stoppen. In de zomer hebben ze blijkbaar andere dingen aan hun hoofd.

Een ander belangrijk maandeffect is het januari-effect. Dit kwam waarschijnlijk doordat alle institutionele beleggers dan weer een nieuw budget hebben en met frisse moed kunnen beleggen. In januari stegen de aandelenkoersen met gemiddeld 4%. Helaas is door alle aandacht die gericht is op het januari-fenomeen het effect de laatste jaren enigszins uitgewerkt.

Overigens is dit verschijnsel ook te herkennen bij het consumentenvertrouwen, dat door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gemeten wordt door middel van enquêtes. Het decembercijfer ligt duidelijk onder het gemiddelde en het januaricijfer duidelijk erboven. Wie weet waarom, mag het zeggen. Misschien een nieuw jaar, een nieuw begin.

Wat erg opvallend aan deze maandbewegingen is, is dat ze voor de hele wereld opgaan. Dus ook in Amerika, Engeland en zelfs Japan (waar het fiscale jaar op 1 april begint) zijn zulke bewegingen in deze maanden te zien.

« Terug

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links