Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ben je al abonnee? Log hier in

Dit artikel is alleen voor abonnees.

Verder lezen? Kies uw abonnement

Vanaf €13,95 / maand

  • Onbeperkt artikelen lezen op IEX.nl

Meest gekozen

Vanaf €14,95 / maand

  • Onbeperkt artikelen lezen op IEX.nl
  • Digitale IEX Expert

Vanaf €21,95 / maand

  • Onbeperkt artikelen lezen op IEX.nl
  • Digitale IEX Expert
  • Magazine IEX Expert in uw brievenbus

Robotaxi en Optimus moeten dalende autoverkopen Tesla goedmaken

De autoverkopen van Tesla lijken in te zakken, maar dat is verre van het hele verhaal. De Energydivisie draait bijvoorbeeld op volle toeren en de robotaxi gaat bijna rijden.

Premium Tesla | Moet de groei wel van auto's komen?
Beeld: © iStock

Het nieuwe Model Y is inmiddels in volle productie, maar dat betekent niet dat daarmee de verkopen in Europa al zijn hersteld. Sterker nog, verre van. In veel landen zijn de verkopen met meer dan 50% gedaald, wat ongetwijfeld te maken heeft met de politieke activiteiten van Musk en het beleid van Trump. Is Musk de drijvende kracht achter Tesla of het grootste risico? Of allebei. 

Het is duidelijk dat de meeste CEO's zich normaal gesproken niet bemoeien met de politiek. Dit heeft alles te maken met het feit dat veel mensen zich tegen je kunnen keren bij het uitspreken van een duidelijke politieke voorkeur of het willen varen van de koers. Bemoeienis met buitenlandse politiek kan al helemaal in het verkeerde keelgat schieten. Daar weet Musk inmiddels alles van. 

Dan naar China, waar de verkopen weer lijken te herstellen nadat de Model Y-productie tijdelijk stil kwam te vallen. Ook in overig Azië lijkt Tesla momenteel weinig last te hebben van de problemen die het in Europa kent. Over de VS kunnen we weinig zeggen, maar in een recent interview zei Musk dat ook in de VS de omzet herstellende is. Volgens Musk verkoopt Tesla minder in Europa door een zwakke automarkt. Dat is makkelijk gezegd. 

Door toenemende concurrentie van Chinese automerken als BYD wordt het voor Tesla steeds moeilijker om te blijven groeien. Tesla zal dus sowieso met nieuwe modellen moeten blijven komen. Op korte termijn zet Tesla al in op goedkopere modellen en de inmiddels bekende vrachtwagen. Over het goedkopere model is nog weinig gezegd of geschreven. De productie van vrachtwagens gaat dit jaar sowieso beginnen. Productiedoel is 50.000 stuks per jaar. 

Ben je al abonnee? Log hier in

Dit artikel is alleen voor abonnees.

Verder lezen? Kies uw abonnement

Vanaf €13,95 / maand

  • Onbeperkt artikelen lezen op IEX.nl

Meest gekozen

Vanaf €14,95 / maand

  • Onbeperkt artikelen lezen op IEX.nl
  • Digitale IEX Expert

Vanaf €21,95 / maand

  • Onbeperkt artikelen lezen op IEX.nl
  • Digitale IEX Expert
  • Magazine IEX Expert in uw brievenbus