Jaarresultaten van 2018: 5,3% organische groei, aangehouden stevige marges

Gepubliceerd op 27 feb 2019 om 07:00 | Views: 308

Solvay 17 mei

EUR 89,34 -1,54 (-1,69%)

Lees het volledige persbericht en financiële verslag
Neem deel aan de audioconferentie voor analisten en investeerders om 9:30 CET

Resultaten jaar 2018

Onderliggende EBITDA € 2 230 mln +0 % ; +5,3 % organische groei [1]
  • De omzet en onderliggende EBITDA voor het jaar 2018 groeiden met respectievelijk +5,7% en +5,3%, dankzij hogere volumes in alle bedrijfssegmenten en een aangehouden nettoprijszetting. Met het ongunstig perimetereffect en de omrekening van valuta meegerekend, was de totale EBITDA stabiel.
  • De EBITDA-marge bleef gehandhaafd op 22%.

Advanced Materials € 1 197 mln -0,4 % ; +3,1 % organische groei [1]
  • De EBITDA voor het jaar groeide +3,1% op organische basis, dankzij volumegroei in de automobiel- en lucht- en ruimtevaartsectoren en in de gezondheidszorg.
  • De groei werd gedeeltelijk gecompenseerd door verwachte volumedalingen in de markten voor smart devices, dieselkatalysatoren en isolatiematerialen.

Advanced Formulations € 521 mln -0,4 % ; +8,1 % organische groei [1]
  • De EBITDA groeide organisch met +8,1% in het jaar, aangedreven door sterke volumegroei in de stimulatiemarkt voor schalie-olie en gas gedurende de eerste zes maanden, gevolgd door een significante afname in het vierde kwartaal.
  • Het prijszettingsvermogen en de hogere volumes in alle markten ondersteunden de groei in 2018.

Performance Chemicals € 729 mln -2,7 % ; +1,6 % organische groei [1]
  • De organische EBITDA groeide in het jaar met +1,6% als gevolg van sterke prestaties in peroxiden en gunstige marktomstandigheden in Brazilië, die volumes en prijzen ondersteunden.
  • De stevige vraag en betere natriumcarbonaatprijzen beperkten de uitholling van de marge.

Onderliggende winst per aandeel [2] uit voortgezette activiteiten 8,48 € ; +12 %
  • De daling van de netto-financieringskosten met -17% weerspiegelde de schuldafbouw en de aangehouden optimalisering van de Solvays kapitaalstructuur.
  • Het onderliggend belastingtarief was -1,4 procentpunten lager op 26% voor het jaar.
  • De totale onderliggende WPA [2] van € 10,60 groeide +16% ten opzichte van 2017, voornamelijk aangedreven door de vermindering van de financiële lasten.

Resultaten vierde kwartaal 2018

Onderliggende EBITDA € 506 mln +2,5 % ; +3,6 % organische groei [1]
  • De omzet groeide in het vierde kwartaal organisch met +4,3%, voornamelijk dankzij prijszetting. Volumegroei in zowel composieten voor de lucht- en ruimtevaartindustrie, als in peroxiden werd deels tenietgedaan door de verwachte terugval in smart devices en de aanzienlijke daling in de schalie-olie- en gasmarkt. De omzet in de automobielsector bleef ondersteunend, hoewel tegen het eind van het jaar tekenen van verzwakking zichtbaar werden.
  • De onderliggende EBITDA groeide organisch met +3,6%, waarvan volume en mix +3,4% uitmaakten, terwijl hogere prijzen een toename van de variabele kosten niet geheel konden compenseren.

Cash 2018

Vrije kasstroom uit voortgezette bedrijfsactiviteiten € 830 mln vs € 782 mln in 2017
  • De kasstroomgeneratie was sterk in het vierde kwartaal, wat leidde tot een totale vrije kasstroom voor het jaar uit voortgezette activiteiten van € 830 mln, +6,1% hoger dan in 2017.
  • De vrije kasstroom aan Solvay-aandeelhouders van € 725 mln was +56% hoger, ondersteund door zowel de sterke kasstroom uit beëindigde bedrijfsactiviteiten als lagere financiële lasten. Dit leidde tot een operationele schuldafbouw van de nettoschuld met € 353 mln na dividenduitkeringen.

Rendement 2018

CFROI 6,9 % ; +0.0pp
  • De CFROI was stabiel op 6,9%, in de waardecreatiezone, boven de WACC van 6,5%.

Aanbevollen dividend 3,75 € ; +4,2 %
  • Het totaaldividend is aanbevolen op € 3,75 bruto per aandeel. Dit leidt tot een finaal dividend van € 2,31 bruto, uit te betalen op 23 mei 2019, volgend op de betaling van het interimdividend van € 1.44 bruto in januari.

Citaat

CEO Jean-Pierre Clamadieu: In 2018 leverde Solvay opnieuw een organische EBITDA-groei van meer dan 5%, dankzij de groei in toepassingen voor duurzame mobiliteit en efficiënt gebruik van hulpbronnen. Deze prestaties en de transformatie van de Groep hebben ertoe geleid dat we beter presteren op al onze financiële en extra-financiële doelstellingen die we in 2016 voor de middellangetermijn hadden vastgelegd. Onderliggende EPS groeide jaarlijks met gemiddeld +13% in die en de vrije kasstroom naar aandeelhouders steeg van € 148 tot € 725 miljoen.
Mijn mandaat als CEO van Solvay loopt af op 1 maart. Ik ben verheugd het stokje over te dragen aan Dr. Ilham Kadri, die een nieuw hoofdstuk zal beginnen in de buitengewone geschiedenis van dit bedrijf, voortbouwend op het grote potentieel van zijn teams en portefeuille, en die Solvay naar een hoger niveau zal tillen.

2019 Vooruitzichten [3]

In lijn met de trends in het vierde kwartaal verwacht Solvay dat positieve marktomstandigheden zullen aanhouden in de meeste belangrijke markten, hoewel de groei waarschijnlijk zal worden gematigd door de omstandigheden in de automobiel-, elektronica- en olie & gassectoren. In deze context blijven we ons richten op het verder ontwikkelen van onze groeiplatformen.

Solvay verwacht op dit moment dat de EBITDA in 2019 bescheiden zal groeien en voornamelijk later in het jaar, waarbij de organische groei in het eerste kwartaal grotendeels vlak zal zijn, in verhouding tot de sterke prestatie in 2018. Ondertussen zullen we ons blijven concentreren op kostendiscipline en op het afbouwen van de balansverplichtingen dankzij aangehouden solide operationele vrije kasstroom.

[1] Exclusief omrekening van valutaconversie en perimetereffecten.
[2] Winst per aandeel, basisberekening.
[3] Meer gedetailleerde vooruitzichten zijn te vinden op pagina 12 van het financiëel verslag. De EBITDA-groei in 2019 is vergelijkbaar met de pro forma 2018 EBITDA van € 2 330 mln voor het jaar en € 558 mln voor het eerste kwartaal, na de implementatie van IFRS16, en exclusief omrekening van valuta- en perimetereffecten. De volledige pro forma winst-en-verliesrekening is beschikbaar op pagina 34 van het financiële verslag.

Solvay is bedrijf van geavanceerde materialen en specialiteitschemicaliën, en zet zich in voor het ontwikkelen van oplossingen voor belangrijke maatschappelijke uitdagingen. Solvay innoveert en werkt samen met klanten wereldwijd in veel diverse eindmarkten. Haar produkten zijn te vinden in vliegtuigen, auto's, batterijen, smart devices, medische toepassingen, alsook in de extractie van zowel mineralen als olie en gas, en dragen bij aan efficiëntie en duurzaamheid. Solvays lichtgewicht materialen bevorderen een schonere mbiliteit, de formuleringen optimaliseren het gebruik van grondstoffen, terwijl performance chemicals de lucht- en waterkwaliteit verbeteren. Het hoofdkantoor is gevestigd in Brussel, met 27 000 werknemers verspreid over 62 landen. In 2017 bereikte de netto-omzet € 10,3 miljard en de marge 22%, met 90% van de activiteiten waar Solvay tot de wereldtop-drie behoort. Solvay nv (SOLB.BE) staat genoteerd op Euronext in Brussel en Parijs (Bloomberg: SOLB.BB - Reuters: SOLB.BR) en in de Verenigde worden de aandelen (SOLVY) verhandeld via een level-1 ADR programma.

Financiële cijfers houden rekening met de aangekondigde verkoop van Polyamides.

Caroline JacobsVictoria Binoche
  +32 2 264 1530 +33 1 44 94 86 72

investor.relations@solvay.comGeoffroy RaskinJodi AllenBisser Alexandrov
+32 2 264 2158 +32 2 264 1540 +1 6098604608 +32 2 264 3687

This announcement is distributed by West Corporation on behalf of West Corporation clients.
Source: Solvay S.A. via Globenewswire

Aandeel Kies Hudige trend