Persberichten van

1. feb '17 Solvac NV: Nettoresultaat stijgt met 27 % tegenover 2015

De kasopbrengsten [1] , gevoed door de dividenden uit de participatie in Solvay, bedragen 107,3 miljoen EUR tegenover 87,0 miljoen EUR in 2015. Dit vertegenwoordigt een stijging van 23,3%, voornamelijk door de toename van de participatie in Solvay zoals opgenomen in de volgende tabel:

2. feb '17 Solvay introduceert met "Solvay Cares" een minimumstandaard voor sociale voorzieningen voor al zijn

Brussel, 23 februari 2017 --- Solvay heeft een overeenkomst ondertekend met zijn werknemersvertegenwoordigers om voor de hele groep wereldwijd een minimumstandaard van sociale voorzieningen door te voeren.

Dit initiatief, genaamd "Solvay Cares", verhoogt de sociale voorzieningen aan een groot aantal van Solvay's 30.000 werknemers. Solvay Cares bestendigt de baanbrekende sociale visie van Ernest Solvay, die vormen van sociale zekerheid introduceerde in de groep die hij meer dan 150 jaar geleden oprichtte.

De overeenkomst werd gisteren ondertekend tussen Jean-Pierre Clamadieu, CEO van Solvay, en Albert Kruft,  afgevaardigd door het Solvay Global Forum. Solvay richtte dit orgaan drie jaar geleden op ter bevordering van de sociale dialoog met werknemersvertegenwoordigers op wereldwijd niveau.

Solvay Cares wordt vanaf 1 april 2017 geleidelijk ingevoerd en biedt vier belangrijke voordelen:

- volledige inkomensbescherming tijdens ouderschapsverlof, met 14 weken voor de moeder en één week voor de co-ouder; en een volledige inkomensbescherming van één week tijdens een adoptie;
    - een minimumdekking van 75 % aan medische kosten bij ziekenhuisopname of ernstige ziekten;
    - een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij blijvende ongeschiktheid;
    - een levensverzekering met een dekking voor het gezin of de partner.

"De harmonisatie van Solvay's sociale beleid betekent dat alle werknemers dezelfde minimum sociale voorzieningen genieten, dus het beschermt werknemers die wonen en werken in landen waar deze voorzieningen nu niet worden geboden. Solvay Cares is trouw aan de eeuwenoude traditie van sociale verantwoordelijkheid van de Groep; het versterkt bij onze werknemers nog meer het gevoel van trots dat zij deel uitmaken van Solvay en stimuleert hun prestaties," zei Cécile Tandeau de Marsac, hoofd van de afdeling Human Resources bij Solvay. "Deze overeenkomst toont de betrokkenheid van Solvay bij een wereldwijde sociale dialoog met werknemersvertegenwoordigers."

De eerste voorzieningen die worden uitgerold, gelden voor de zwangerschaps- en co-ouderschapsverloven, die in een land als de Verenigde Staten een verbetering van de norm inhouden ten opzichte van het wettelijke minimum. Solvay Cares houdt bijvoorbeeld ook de introductie in van een medische dekking voor ernstige ziekte of ziekenhuisopname voor werknemers in Mexico en Zuid-Korea; een levensverzekering in India en Rusland; en een arbeidsongeschiktheidsverzekering in China en Polen.