Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Piloten willen in gesprek met KLM over aanvullende afspraken

Piloten willen in gesprek met KLM over aanvullende afspraken

AMSTERDAM (AFN) - Pilotenvakbond VNV wil met luchtvaartmaatschappij KLM in gesprek om tot aanvullende afspraken over loonmatiging te komen. Dat zei de vakbond in een reactie op het besluit van minister van Financiën Wopke Hoekstra om voorlopig geen geld over te maken naar KLM zolang niet alle bonden zich achter de aanvullende afspraken scharen.

Zonder steun van de overheid dreigt KLM ten onder te gaan. Als voorwaarde van een steunpakket van in totaal 3,4 miljard euro wil Hoekstra dat alle bonden zich scharen achter loonmatigingen zolang de noodsteun duurt. Dat is vermoedelijk tot 2025. Met de bonden werden afspraken gemaakt tot uiterlijk 2022.

Volgens de VNV is op 1 oktober een overeenkomst met KLM gesloten die voldoet aan de overheidsvoorwaarden en die een bezuiniging van 20 procent op jaarbasis betekent voor vliegers. Daar is Hoekstra het echter niet helemaal mee eens. De vakbond gaat naar eigen zeggen graag in gesprek met KLM om de plooien glad te strijken.

In een videoboodschap aan het personeel laat KLM-topman Pieter Elbers weten een aantal van de overwegingen van de pilotenbond te begrijpen. "Maar ik begrijp de conclusie niet. Vraag die centraal staat: wat dient alle KLM'ers het beste? Wat we nu moeten voorkomen is dat we als KLM uiteenvallen in verschillende groepen", aldus Elbers.

De KLM-baas zei verder nogmaals dat KLM het geld keihard nodig heeft. "Ongekende tijden vragen om ongekende processen en ongekende maatregelen", zei Elbers.

Hij riep andermaal VNV op alsnog in te stemmen met de voorwaarden. Ook vakbond FNV, die het kabinet en KLM verwijt onnodig onrust te veroorzaken, zouden het grotere geheel mee moeten nemen in de beraadslaging, aldus Elbers. Ook FNV heeft zijn krabbel nog niet gezet.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

87 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. twintrader 31 oktober 2020 21:27
    Ik zou zeggen... NEE!

    Niks “aanvullende voorwaarden”

    Ik vind uberhaupt niet dat die geldscheppende piloten staatsteun moeten krijgen!

    Ze hadden blij moeten zijn dat ze een kans hebben gehad. Maar zelfs daar waren ze niet tevreden mee!

    En probeer dat maar eens uit te leggen aan alle mensen die hun baan allang kwijt zijn door de corona crisis
  2. Thijs_js 31 oktober 2020 23:03
    Waarom geven ze niet gewoon wat extra aandelen uit.
    Dat doen andere bedrijven toch ook. Er zijn altijd wel beleggers te vinden die ze willen hebben, zolang je maar de juiste prijs vraagt. Waarom moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?
    Beleggen is risico's nemen zelfs als dat corona betreft.
    80% (dikke duim schatting) van de overige belastingbetalers heeft niet voor die risico's gekozen maar kan het wel gaan ophoesten.
  3. Forni 1 november 2020 01:59
    En wat leveren al die collega’s met een middeninkomen volgens u dan?
    Door de rare eisen van de overheid wordt er door 80% van het KLM personeel helemaal niets geleverd. Tot anderhalf keer modaal merkt helemaal niets van de inleveractie, vandaar dat die bonden ook heel snel waren met tekenen bij het kruisje.
  4. keimpe$$ 1 november 2020 03:39
    quote:

    twintrader schreef op 31 oktober 2020 21:27:

    Ik zou zeggen... NEE!

    Niks “aanvullende voorwaarden”

    Ik vind uberhaupt niet dat die geldscheppende piloten staatsteun moeten krijgen!

    Ze hadden blij moeten zijn dat ze een kans hebben gehad. Maar zelfs daar waren ze niet tevreden mee!

    En probeer dat maar eens uit te leggen aan alle mensen die hun baan allang kwijt zijn door de corona crisis
    Laat me raden, je zit short
  5. [verwijderd] 1 november 2020 08:32
    De klok tikt nu weg, wie knippert het eerst met de ogen is het spelletje.
    Natuurlijk komt er een overeenkomst, misschien pas om 8.51 uur maandag ochtend, die piloten weten echt wel wat spanning is en hoe te handelen in crisis/nood situaties, dat is namelijk hun werk, daar zijn ze voor opgeleid en daar willen ze voor betaald worden, en niet zo zuinig ook!

    Met een Triple Seven met twee aflopende motoren midden boven de oceaan op 3 uur vliegen van het vaste land Europa OF een akkefietje met een Mackenzie minister uit de haag in de clinch? dat tweede natuurlijk!:)

    Die 39 reeds geboekte passagiers met KLM maandag: rustig afwachten, voor alles komt een oplossing, er zijn nog 158 andere maatschappijen in operatie die vanaf SPL vliegen.

    Passagiers die willen reserveren bij de KLM*: denk eens aan wat anders, shop een beetje online.

    *Zet altijd de cookies uit, anders wordt je herkend als vaste passagier en komt er 2 tientjes op de ticketprijs omdat je normaal gesproken toch wel boekt als vaste passagier dus!
  6. [verwijderd] 1 november 2020 08:41
    www.parool.nl/nederland/waarom-brenge...

    “Ik vind het echt een non-document. Ik vind de tekeningen van mijn 3-jarige dochter waardevoller dan het voorstel van Hoekstra.”

    Mooie foto ook boven het artikel.

    Huiskamervraag: wat voor type toestel is dit?*

    Voor het eerste goede antwoord ligt er een KLM ticket klaar: enkeltje SPL ASD-LAX
  7. forum rang 7 rene l 1 november 2020 09:20
    quote:

    Just10 schreef op 31 oktober 2020 23:37:

    Dit gaat toch werkelijk helemaal nergens over. Als de zaak echt belang had dan stond de vlag er wel anders bij.

    Blijkbaar is de nood niet zo hoog bij AirFrance, die zullen wel op de been gehouden met de "Eurobonds" zoals voorgeschoten door de Nederlandse belastingbetalers.

    Ondanks dat ik zelf vliegangst heb lijkt het mij wel wenselijk dat de KLM op de been gehouden wordt.
    Vele bedrijven zijn er afhankelijk van en t.z.t. zullen de mensen toch weer massaal gaan vliegen.
    Als je de failliete toko straks bestens verkoopt aan bijvoorbeeld een Chinees dan zullen alle toeleveranciers straks tot op het bot uitgekleed worden en alle contracten zullen opnieuw uit onderhandeld moeten worden.

    Op zich hebben de piloten wel een punt, de peperdure opleiding moeten ze uit eigen zak betalen en het duurt jaren voordat ze deze volledig afgelost hebben.
    Een rare regeling, het bedrijf kan zoiets toch ook betalen gekoppeld aan bijvoorbeeld een concurrentiebeding.

    Het bekende steekspel is gaande en er zal vandaag wel iets uitkomen.
    Hoekstra heeft hopelijk wel weer wat geleerd.
    Persoonlijk zou ik als onderpand voor de staatssteun wel extra aandelen als onderpand opeisen.

    Doe maar een aandelenemissie, het lijkt mij de beste oplossing.
    Hoekstra kan dan tevens middelen.
    Of er ooit winst op gemaakt wordt, waarschijnlijk niet, maar de pijn zal wel verzacht worden.

87 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,934 23 apr
-0,151 -1,50%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links